Glassklokken Skrevet 29. januar 2014 #21 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Dansk (eller egentlig stort sett generelt europeisk ) master KAN gi tittel psykolog (det er noen fagkrav mener jeg). Okay nå skjønner jeg hva du mener, det var litt forvirrende at du nevnte det i samme setning som bachelor, jeg tenkte på norsk master. Det stemmer at man kan bli psykolog med grad fra Danmark, MEN det er veldig vanskelig å komme inn med bachelor fra Norge. De fleste anbefales å ta hele graden i Danmark. Dessuten er det generelt svært få som har mulighet til å studere i Danmark lenger jf. innstrammingspraksisen nevnt over. Men ja, det er praktisk mulig, slik jeg har skjønt det må du ta noen ekstra kurs og lignende i Norge. Mitt inntrykk er at folk som har studert i Danmark og andre EU land har vanskeligere for å få relevant jobb enn norske studenter. Men dette er bare et inntrykk, og jeg skal ikke hardnakket hevde at det er fakta. Endret 29. januar 2014 av Glassklokken 2
Lillemø Skrevet 29. januar 2014 #22 Skrevet 29. januar 2014 Ja, det er kun Tromsø og Bergen som tar inn studenter fra årsstudium. Oslo og Trondheim går på vgs karakterer. Bachelor og master er ikke åpne fag. I Tromsø går vel grensa på rundt 46 eller i nærheten av det, i Oslo er det høyere. For å komme inn på master må du har bedre karakterer enn C i Tromsø, etter det jeg har hørt fra bekjente. Dansk master kan gi tittelen psykolog om du har noen kliniske fag, for å kunne få dette godkjent i Norge mener jeg at det var et krav på 2 års praksis før du ble godkjent som psykolog. 1
Glassklokken Skrevet 29. januar 2014 #23 Skrevet 29. januar 2014 Ja, det er kun Tromsø og Bergen som tar inn studenter fra årsstudium. Oslo og Trondheim går på vgs karakterer. Bachelor og master er ikke åpne fag. I Tromsø går vel grensa på rundt 46 eller i nærheten av det, i Oslo er det høyere. For å komme inn på master må du har bedre karakterer enn C i Tromsø, etter det jeg har hørt fra bekjente. Dansk master kan gi tittelen psykolog om du har noen kliniske fag, for å kunne få dette godkjent i Norge mener jeg at det var et krav på 2 års praksis før du ble godkjent som psykolog. Må ikke du ta noen kurs/noe faglig i Norge også? Mener å ha hørt det, det er kanskje utdatert praksis?
Lillemø Skrevet 29. januar 2014 #24 Skrevet 29. januar 2014 Det vet jeg faktisk ikke, har ei venninne som undersøkte denne muligheten så har bare hørt litt fra henne. Det er absolutt positivt om de må ta noen kurs/faglig her i Norge også, men dette har jeg ikke hørt om før.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #25 Skrevet 29. januar 2014 Hvor vanskelig er egentlig profesjonsstudiet? Jeg vet at dette er individuelt, men hvor vanskelig synes du/dere det var? Jeg føler meg så usikker på om jeg klarer å gjennomføre det. Jeg får gode karakterr på videregående, men universitet virker så mye større, vanskeligere og skumlere enn videregående. Anonymous poster hash: e5284...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå