Gå til innhold

Profesjonsstudiet psykologi uten faget fra vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg vurderer å velge profesjonsstudiet i psykologi, men har verken hatt psykologi 1 eller psykologi 2 på vgs, siden skolen min ikke hadde disse fagene. Er dette en stor ulempe? Jeg gikk realfagsretningen, og hadde IT, biologi og kjemi. Men jeg føler at jeg er mer interessert i psykologi, og vil prøve dette :) Noen innspill?

Anonymous poster hash: e5284...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye større fordel å ha biologi, enn psykologifagene. Jeg hadde psykologi på ungdomsskolen, og følte ikke det hjalp meg noe (riktignok tok jeg årrstudiet i psyk, som kvalifiserer for profesjonsstudiet i bergen, men vil tro det er ganske likt dersom du går rett inn på profesjon). :)

Anonymous poster hash: ea724...0db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større fordel å ha biologi, enn psykologifagene. Jeg hadde psykologi på ungdomsskolen, og følte ikke det hjalp meg noe (riktignok tok jeg årrstudiet i psyk, som kvalifiserer for profesjonsstudiet i bergen, men vil tro det er ganske likt dersom du går rett inn på profesjon). :)

Anonymous poster hash: ea724...0db

Åja, men det var jo gode nyheter! :) Jeg vurdere igrunn å ta årsstudiet istedet, for å se om psykologi er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal rett inn på psykologi prof. fra vgs, ville jeg nok sanka realfagspoeng for å få høy nok poengsum (matte, fysikk, kjemi og biologi) Planlegger du å gå årstudium i Bergen eller Tromsø for så å komme inn på psykologi prof. trenger du ikke nødvendigvis å ta realfagene på vgs, og kan dermed velge psykologi-fagene. Å gå et årsstudium kan også være en lur ide om du lurer på om dette er noe for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal rett inn på psykologi prof. fra vgs, ville jeg nok sanka realfagspoeng for

å få høy nok poengsum (matte, fysikk,

kjemi og biologi) Planlegger du å gå

årstudium i Bergen eller Tromsø for så å

komme inn på psykologi prof. trenger du

ikke nødvendigvis å ta realfagene på vgs,

og kan dermed velge psykologi-fagene. Å

gå et årsstudium kan også være en lur ide

om du lurer på om dette er noe for deg :)

Virker ikke som hun/han trenger å sanke poeng, fikk inntrykk av at vedkommende har nok poeng til å komme inn. Er jo ikke medisinsnitt vi snakker om her ;-)

Anonymous poster hash: 9cbd4...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Riktig, jeg har nok poeng til å komme inn :) Derfor vil jeg starte rett på profesjon. Men jeg er så utrolig usikker på hva jeg vil. Og jeg har jo aldri hatt et psykologifag, verken på ungdomskolen eller vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bare et årsstudium i psykologi. Hadde både psykologi 1 og 2 på videregående. Kan ikke akkurat si at det var særskilt nødvendig, nei. Du klarer deg nok helt fint uten!

Anonymous poster hash: 9d779...b98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overbevist om at du klarer deg uten psykologi fra VGs. Det er bedre å ha realfagsbakgrunn med feks biologi. Ofte det psykologstudenter sliter med på studiet. Psykologi er et samfunnsvitenskapelig studium med innslag av noe biologi og metode. Mange er dårlig på realfag, en fordel å kunne det :-)

Nå har jeg bare et årsstudium i psykologi. Hadde både psykologi 1 og 2 på videregående. Kan ikke akkurat si at det var særskilt nødvendig, nei. Du klarer deg nok helt fint uten!

Anonymous poster hash: 9d779...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, at det er så viktig med realfagskompetanse er jeg ikke helt enig med. Jeg går selv psykologi og ja, det er mye metode blant annet, jeg hadde dog P-matte og har klart meg strålende hittil i alle fall.
Jeg vil heller ikke si at det er nødvendig med psykologi fra videregående, så ikke la det stoppe deg! Jeg hadde psykologi 1 fra videregående men det var så overfladisk at jeg ikke kan si at det har gitt noen nevneverdig forskjell. Kjenner også flere som IKKE har hatt psykologi på Videregående og tror ikke det har vært noe hindring for dem heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, at det er så viktig med realfagskompetanse er jeg ikke helt enig med. Jeg går selv psykologi og ja, det er mye metode blant annet, jeg hadde dog P-matte og har klart meg strålende hittil i alle fall.

Jeg vil heller ikke si at det er nødvendig med psykologi fra videregående, så ikke la det stoppe deg! Jeg hadde psykologi 1 fra videregående men det var så overfladisk at jeg ikke kan si at det har gitt noen nevneverdig forskjell. Kjenner også flere som IKKE har hatt psykologi på Videregående og tror ikke det har vært noe hindring for dem heller :)

Det er i alle fall godt å høre at det ikke er nødvendig med psykologi fra videregående! :)

Kunne du fortalt litt mer om psykologistudiet? Hvor går du? Hvilke fag har du, hvordan liker du fagene? Hva er mest interessant med studiet? Hva er det vanskeligste/kjedeligste? Og hvilket år går du? Andre som går psykologi kan gjerne svare de også, eventuelt fortelle generelt fra studiet hvis noen vil, det hadde jeg satt stor pris på! :)

uff, det er så vanskelig å bestemme seg for hva man skal utdanne seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall godt å høre at det ikke er nødvendig med psykologi fra videregående! :)

Kunne du fortalt litt mer om psykologistudiet? Hvor går du? Hvilke fag har du, hvordan liker du fagene? Hva er mest interessant med studiet? Hva er det vanskeligste/kjedeligste? Og hvilket år går du? Andre som går psykologi kan gjerne svare de også, eventuelt fortelle generelt fra studiet hvis noen vil, det hadde jeg satt stor pris på! :)

Nå går jeg på bachelor og sikter meg inn på en master i psykologi. Første året på bachelor og profesjon er jo det samme, så der kan jeg vel fortelle litt. Vi startet i alle fall med et rent innføringsfag i psykologi, eller generell psykologi som egentlig var litt av ALT. Har også hatt psykologihistorie, personlighet og sosialpsykologi og forksningsmetode. Det er sistnevnte mange er bekymret for blir for vanskelig dersom man ikke har gode realfagskunnskaper, dette er i mine øyne helt feil. Vi på bachelor har mer metodefag enn de på profesjon i tilegg og jeg har aldri hatt noe problem med regningen :) Må si at forskningsmetode kanskje var det vanskeligste i starten, når det var veldig nytt, men med en gang man forstår prosessene bak det blir det ikke noe vanskelig(syns jeg da, og jeg hadde som sagt P-matte og har aldri vært spesielt god i matematikk)

Jeg går fjerde semester bachelor, så kan som sagt ikke si så mye om de øvrige fagene på profesjon da kun første året er likt. Jeg valgte først og fremst bachelor fordi jeg ikke er like interessert i terapibiten, men ønsker å sikte meg mer inn på arbeids og organisasjonspsykologien. Syns likevel at psykologi er vanvittig spennende, man lærer så mye spennende og jeg føler også at det jeg lærer er nyttig!

Nå er jo profesjon et langt studie, men det er ikke værre enn at du prøver psykologi et år og heller avslutter studie. Det værste som kan skje er at du finner ut at det kanksje ikke var noe for deg allikevel, men et år med psykologi vil jeg aldri kalle unødvendig uansett fordi man lærer så mye spennende:)

Haha - jeg beklager at ganske rotete svar med en del skrivefeil, går litt fort i svingene. Er bare å ta kontakt med personlig melding dersom det er noe mer konkret du lurer på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologstudiet er et lærerikt og svært variert studie. Vi skal innom mye forskjellig og utdannes innen både forskning og klinisk arbeide. Jeg går profesjon i Tromsø på førsteåret, det vil si at jeg tok et årsstudium og kom inn på karakterene jeg fikk der. Til nå har vi hatt statistikk, human biologi, kognitiv nevrovitenskap og påbegynt affektiv nevrovitenskap. En god miks altså, dette første året virker det som om det rett og slett er et "nervesystem kurs" med litt statistikk. Undervisningen går i blokker, som betyr at vi har ett fag og gjør oss ferdig med det før vi starter på et nytt. Dette fungerer fint, men det har vært rimelig heftig til nå med eksamen hver 1-2 mnd og med mye pensum å lese.

Vil absolutt understreke at å ha en realfagsbakgrunn har hjulpet meg dette første året, jeg har hadde hatt mye av biologien fra før så dette ble repitisjon for meg. Vil også påpeke universitetene ser ut til å ha ganske like læringsmål for studiet slik at forskjellene mellom de ulike universitetene ikke er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det ikke er store endringer fra da jeg gikk på videregående, er psykologi-fagene på vgs en generell og ikke spesielt god gjennomgang av generell psykologi. Fokuser heller på å ta realfag for å sanke flere poeng, jeg angrer ikke på at jeg tok biologi.

Jeg går profesjon i Oslo, det er mye å lese og hard kamp om de beste karakterene. Jeg tror allikevel det er tøffere for de som tar årsstudium og deretter søker seg inn på master eller profesjon. Nå skal du ikke tro på alle ryktene som svirrer, men generelt er det vanskelig å komme inn på profesjon med årsenhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med forbehold om at det ikke er store

endringer fra da jeg gikk på videregående,

er psykologi-fagene på vgs en generell

og ikke spesielt god gjennomgang av

generell psykologi. Fokuser heller på å ta

realfag for å sanke flere poeng, jeg angrer

ikke på at jeg tok biologi.

Jeg går profesjon i Oslo, det er mye å

lese og hard kamp om de beste

karakterene. Jeg tror allikevel det er

tøffere for de som tar årsstudium og

deretter søker seg inn på master eller

profesjon. Nå skal du ikke tro på alle

ryktene som svirrer, men generelt er det

vanskelig å komme inn på profesjon med

årsenhet.

Jeg skal søke meg inn på profesjon psykologi i år, har gode nok karakterer så vet jeg kommer inn, men trodde ikke det var karakterer på psykologistudiet? Det var faktisk noe jeg så frem til at det skulle være hovedsaklig bestått/ikke bestått slik som på medisin ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det ikke er store endringer fra da jeg gikk på videregående, er psykologi-fagene på vgs en generell og ikke spesielt god gjennomgang av generell psykologi. Fokuser heller på å ta realfag for å sanke flere poeng, jeg angrer ikke på at jeg tok biologi.

Jeg går profesjon i Oslo, det er mye å lese og hard kamp om de beste karakterene. Jeg tror allikevel det er tøffere for de som tar årsstudium og deretter søker seg inn på master eller profesjon. Nå skal du ikke tro på alle ryktene som svirrer, men generelt er det vanskelig å komme inn på profesjon med årsenhet.

Enig i dette. Jeg hadde psykologi på VGS, og det var kun en veeldig generell innføring som ble så overfladisk at det nesten bidro til å gi et feil inntrykk.

Vil anbefale deg å søke på profesjon via samordna opptak, ikke søknadsweb med karakterer fra VGS (hvis den ordningen fortsatt står noen steder, vet den har blitt fjernet ved NTNU siden jeg søkte meg inn). Da jeg søkte meg inn så måtte jeg ha A i alle fag, og da årsstudiet i tillegg var svært dårlig organisert (kun multriple choice - ingen skriftlige innleveringer eller noen som helst feedback på progresjonen din i løpet av semesteret) så ble det veeeldig mye arbeid. Skulle jeg gjort det samme nå så ville jeg heller byttet studiested og søkt meg inn med VGS-karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke meg inn på profesjon psykologi i år, har gode nok karakterer så vet jeg kommer inn, men trodde ikke det var karakterer på psykologistudiet? Det var faktisk noe jeg så frem til at det skulle være hovedsaklig bestått/ikke bestått slik som på medisin ..

Beklager, formuleringen var ikke så god. Nei, det er ikke karakterer i alle fagpå profesjonsstudiet, men det er karakterer i alle fag på master, bachelor og årsenhet. Det snakkes også om å på nytt innføre bokstavkarakterer på enkelte fag på profesjon. Det er kamp om de beste karakterene på alle nivåer. Jeg begynte først på master (ville ikke bli psykolog), men ombestemte meg. Vedtaket om å innføre karakterer i enkelte fag på profesjon trådte i kraft i høst, høst 2013.

Presisering

Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men på UiO er det iallfall karakterer på enkelte emner nå.

Endret av Glassklokken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare Bergen og Tromsø som tar inn på profesjonstudiet etter årsenhet fortsatt? Trodde Trondhjem hadde sitt siste overgangssemester i år?

Og hverken Bergen eller Tromsø har vel 6 års studiet, så da må man jo igjennom årsstudiet først. Regner med at det er like vanskelig dog; det er vel trekning fortsatt i Bergen.

Bachelor og Master bør jo ikke være vanskelige, er ikke det åpne studium? Og Master bør du vel uansett ta i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare Bergen og Tromsø som tar inn på profesjonstudiet etter årsenhet fortsatt? Trodde Trondhjem hadde sitt siste overgangssemester i år?

Og hverken Bergen eller Tromsø har vel 6 års studiet, så da må man jo igjennom årsstudiet først. Regner med at det er like vanskelig dog; det er vel trekning fortsatt i Bergen.

Bachelor og Master bør jo ikke være vanskelige, er ikke det åpne studium? Og Master bør du vel uansett ta i Danmark.

Siden jeg ikke studerer på noen av nevnte steder tør jeg ikke å uttale meg bestemt om det, men jeg vet at NTNU avvikler ordningen med å ta inn studenter fra årsenhet.

Hvis du ser på karakterkravene på Samordnaopptak er det tydelig at iallfall i Oslo (jeg kan kun uttale meg om Oslo) er det høye krav, også for master- og bachelorstudenter. Det er ikke åpne studier. Hva mener du med at man må ta master i Danmark? Du kan fint ta master på UiO.

Hva angår Danmark, jeg regner med at du tenker på profesjon, har universitetene de siste årene blitt mye mer restriktive med å ta inn norske studenter. Det skyldes at mange flytter til Danmark for å jobbe og flytter hjem etter endt utdanning. Det er enklere å komme inn i Danmark, men det er inntakskrav også der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppklaring siden jeg tror vi snakker litt ulikt språk, Druid.

Profesjon - eneste studium som gir yrkestittel psykolog

Master - 5 årig mastergrad, mange ender opp som forskere, i det private næringsliv

Bachelor - 3 årig bachelorgrad, med noen av de samme mulighetene som for master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppklaring siden jeg tror vi snakker litt ulikt språk, Druid.

Profesjon - eneste studium som gir yrkestittel psykolog

Master - 5 årig mastergrad, mange ender opp som forskere, i det private næringsliv

Bachelor - 3 årig bachelorgrad, med noen av de samme mulighetene som for master.

Dansk (eller egentlig stort sett generelt europeisk ) master KAN gi tittel psykolog (det er noen fagkrav mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...