Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var mye sammen med en god venn av meg i fjor vår/sommer. Vi ble etter hvert mer enn venner, og ting ble ganske seriøse. Jeg ville at vi skulle være eksklusive, ettersom det hadde gått ganske lang tid, og vi brukte så mye tid sammen, men jeg sa aldri dette til han. Den dagen jeg først snakket med han om det, var det "for sent" - da hadde han ligget med en annen jente mens han var på festival. Dette var lenge etter at det hadde blitt seriøst med oss. Jeg tok det veldig tungt, ikke bare fordi han hadde ligget med en annen jente, men på grunn av at han ikke angret, og fordi rett før han dro snakket han om hvor mye han kom til å savne meg mens han var borte osv, at han gledet seg til å komme hjem igjen. Han sa at jenta på festivalen bare var et engangstilfelle. Men i ettertid så jeg at han var venn med tre jenter fra England (festivalen var i England) på facebook. Jeg vet ikke om det er en av de tre han var med, men jeg tror det.
Det vi hadde tok slutt i løpet av sommeren. Tidlig på høsten ville jeg prøve igjen, men da ville ikke han, så jeg kom meg omsider videre. Like før jul fortalte han at han ville ha meg tilbake igjen. Jeg har truffet han en del ganger nå etter jul, og nå nylig har ting blitt "fysiske" igjen. Han har snakket mye om at han har savnet meg, at ingen passer med han så godt som meg, hvor bra jeg er og at han vil gjøre det skikkelig denne gangen. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å ikke falle for han igjen, da jeg ikke visste om jeg kom til å takle det som skjedde i fjor, og i tillegg det at han "ga meg opp" i høst, og så ombestemte seg igjen. Men etter å ha vært med han i noen dager blusset følelsene opp igjen. Han sier at han går ikke halvhjertet inn i det her nå, at han vil gjøre det ordentlig, at hvis jeg går med på det så er det ikke noen tvil om hvem han "tilhører". Jeg stoler på at han mener det han sier, men alt fra fortiden hjemsøker meg litt fremdeles. Nå nylig nevnte han en av konsertene fra festivalen, og da begynte jeg å tenke på hun jenta igjen, om han fortsatt har kontakt med henne osv.

Jeg har tenkt ut ting jeg skal snakke med han om, og ut i fra svarene jeg får, skal jeg finne ut om jeg kan fortsette. Jeg føler jeg trenger en forklaring på hvorfor han har ombestemt seg, hva som er annerledes nå i forhold til i fjor. I tillegg vil jeg fortelle han at jeg fortsatt er veldig usikker på det med at han lå med en annen mens vi var seriøse, og at han muligens fortsatt er venn med denne jenta på facebook. At han planlegger å dra på festivalen flere ganger, og at jeg ikke hadde vært helt komfortabel om han møtte henne igjen. Eller i det hele tatt har kontakt med henne på nett.
Er dette ting jeg kan ta opp uten å være for kontrollerende? Jeg har fortalt han at vi trenger å snakke før jeg kan gå noe videre, og han forstår det. Jeg er bare redd han ikke vet helt hvor mye det såret meg, at han har glemt det litt. Og når jeg prøver å la være å tenke på den jenta, så tenker jeg bare på ting han sa i ettertid. At han ikke ligger med hvem som helst, at han som regel har en psykisk tilknytning til personen først. Det er jo enda verre enn at det "bare" var fysisk. At han rakk å bli glad i henne som person i tillegg mens han var der. Dette plager meg veldig. Hvordan kan jeg legge det med den jenta bak meg? Og er det flere ting jeg burde få klarhet i for å kunne gå videre med han?

Takk på forhånd for svar!

Anonymous poster hash: 7deab...c94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette handler om å være kontrollerende, men rett og slett at du ønsker å få klarhet i hvordan livet ditt vil arte seg i fremtiden ved å inngå et nytt forhold med ham. Spør ham rett ut "Hva er årsaken til at du har ombestemt deg nå?"Forklar ham videre at du føler deg usikker med tanke på hva som skjedde sist og spør ham rett ut om han fortsatt har et forhold til denne jenta og hva som ligger i dette forholdet.

Han trenger ikke å vite hvor mye det har såret deg, for da viser du svakhetstrekk som han kan bruke mot deg senere. Saken er mere den at du ikke kan satse på en fyr som er såpass ustabil i følelseslivet, og at du ikke gidder å bruke tid på dette. Enten er han manipulativ og vil ha både i pose og sekk og kontroll i alle retninger, eller så er han et surrehue, eller så har vi den siste løsningen: at han oppriktig angrer. Dette bør du få klarhet i før du satser på ham igjen.

Lykke til

Skrevet

Jeg synes ikke dette handler om å være kontrollerende, men rett og slett at du ønsker å få klarhet i hvordan livet ditt vil arte seg i fremtiden ved å inngå et nytt forhold med ham. Spør ham rett ut "Hva er årsaken til at du har ombestemt deg nå?"Forklar ham videre at du føler deg usikker med tanke på hva som skjedde sist og spør ham rett ut om han fortsatt har et forhold til denne jenta og hva som ligger i dette forholdet.

Han trenger ikke å vite hvor mye det har såret deg, for da viser du svakhetstrekk som han kan bruke mot deg senere. Saken er mere den at du ikke kan satse på en fyr som er såpass ustabil i følelseslivet, og at du ikke gidder å bruke tid på dette. Enten er han manipulativ og vil ha både i pose og sekk og kontroll i alle retninger, eller så er han et surrehue, eller så har vi den siste løsningen: at han oppriktig angrer. Dette bør du få klarhet i før du satser på ham igjen.

Lykke til

Takk for svar! Jeg vil så gjerne føle etter samtalen med han, at jeg virkelig kan legge ting bak meg og være glad for at han vil ha meg igjen. Men jeg er så usikker på om jeg ikke får den følelsen, at jeg fortsetter å være usikker. Hva bør han si for at jeg skal kunne stole på han og gå videre med han? Jeg vil høre han si at jenta på festivalen ikke betydde noe, at det nå bare er et fjernt minne. Og kanskje at han kjente at ting gikk litt for fort med oss først (han hadde nylig avsluttet et langt forhold), men at han har tenkt mye på meg hele tiden etter at han "ga meg opp". Samtidig er jeg usikker på hvor mange han har vært med i løpet av høsten, da han var ganske tydelig på at han hadde et behov for å bruke vingene sine, som han sa. Jeg er redd han har hatt noe med mange av venninnene på facebook, for eksempel.

Jeg skal som sagt snakke med han, men hva bør jeg se etter, hva bør han fortelle meg, for at jeg skal kunne slappe av?

- TS.

Gjest Awzm me
Skrevet (endret)

Som Karilka skrev er det ikke kontrollerende å snakke om det :)

Men jeg lurer på om dette kan plage deg mer og mer i fremtiden. At du kanskje klarer å se forbi det nå ,men at du kanskje vil få "tilbakefall" og tenke på det i blant, at han faktisk klarte å ha sex med en annen jente når han hadde deg...

Jeg vet i hvert fall at jeg ville begynt å tenke sånn

Endret av Awzm me
Skrevet

Vanskelig å si hva fyren skal gjøre eller si for å berolige deg, særlig uten å kjenne til hvordan han er som menneske. Mange kan være veldig gode til å snakke for seg og virke overbevisende uten å mene noe med det.

Jeg aner rett og slett ikke, og ser at dette kan være veldig vanskelig. På den ene siden vil du ikke annet enn å ta ham tilbake, men på den andre siden er du redd for å bli såret nok en gang. Og du stoler ikke på ham, noe som kanskje ikke er så rart.

På mange måter kan det virke som om han mener alvor ut i fra det du skriver i tråd-innlegget ditt, men det er vanskelig å si. Hvor gammel er han egentlig? Uansett - klarer du selv å holde en "mental distanse" slik at du er sammen med ham, men inne i deg så holder du en avstand slik at du hele tiden er mentalt forberedt på at dette er forbigående? Dette er bare for å slippe å bli såret nok en gang, og det er heller ikke sikkert at du trenger å distansere deg så lenge. Du vil fort finne ut om han har blitt mer voksen og mener alvor denne gangen. Bare ikke fortell ham at du holder en mental avstand hvor du er forberedt på alt

Skrevet

Hmmm... Kjenner følelsen.

Jeg kjente en sånn som var så opptatt av å si at han aldri hadde sex uten at det betydde noe. Men det hadde han. Rett som det var.

Så skyldte han på et tidligere forhold for at han surret sånn. Det viste seg også å bare være tull. Han var nemlig sånn før det forholdet også.

Til slutt viste det seg at det han sa til meg, sa han også til andre.

Han sa de andre var gærne, ikke passet og sånn. Det viste seg at de bare ikke tolererte hans oppførsel. Derfor kom han tilbake til meg, og spilte på at ingen passet så godt som meg. Basert på noen felles interesser vi hadde som ikke er så vanlige.

Han var så varm og snill, og jeg ville tro han, men jeg så også en side av han som var helt bajas, useriøs og flørtet med alle. Jeg likte det ikke, og det preget magefølelsen min sånn at jeg til slutt fant ut sannheten om hvordan han var.

Anonymous poster hash: 61b1a...149
Skrevet (endret)

For første, så må du bestemme deg for å tørre satse. Du kan ende opp med å bli såret en gang til, men om han også er en fyr du kan få det veldig bra med så er det kanskje verdt å ta den sjansen. Du må føle på deg selv, om han fyren er verdt det.

Selv om noen har dårlige opplevelser med menn som kommer tilbake angrende, er det ikke sikkert han det gjelder er slik. Det er fullt mulig at han var usikker tidligere i høst, usikre på sin egne følelser og dermed lot det gå, men ble etterpåklok. Jeg vil påstå at det er positivt om han har datet andre jenter i høst og han har endt opp med å komme tilbake til deg: Kanskje oppdaget han da at du er den han vil ha, og at andre jenter ikke kan få han fra den tanken og at det er derfor vil gjøre det skikkelig nå. Etter mitt syn vitner det om sterke følelser at han vil gjøre det så seriøst nå, for menn generelt kan være veldig tilbakeholden og bruke mye tid på å ta initativ til å gjøre det seriøst. I tillegg til at jeg mener hans usikkerhet tidligere også lett kan begrunnes med at han nettopp kom fra et forhold som du sa, fyren trengte sikkert tid for deg selv for å kjenne på følelsene dine. Antageligvis datet han deg for tidlig da, men er klar nå.

Når han hadde ONS i sommer, så hadde dere ikke avtalt eksklusivitet? Isåfall gjorde han ikke noe direkte galt, så lenge dere ikke hadde avtalt at slikt ikke skulle skje. Det viktigeste er hva som skjer heretter. Dessuten fortalte han deg at det ikke betød noe, og det er typisk menn å kunne ha sex uten å ha følelser involvert. Selv om han har sagt tidligere at han vanligvis ikke har sex uten sterke følelser involvert, kan det fint være et engangstilfelle. Tenk deg om: Han var på festival, det var sannsynligvis alkohol involvert, hvor følelsesmessig involvert kan en bli i en jente i løpet av en festival? Jeg vil si at det er usannsynlig.

Og siden denne jenta bor i England tror jeg denne jenta skal være din minste bekymring. Hva er sannsynligheten for at det skal skje noe seriøst med tanke på avstanden? Og hadde det virkelig vært sterke følelser til stede for henne, hadde han vel gjort noe med det - i stedet for å heller komme til deg. Så jeg tror du kan være ganske trygg på at hun ikke er noen trussel.

Så er spørsmålet da denne hendelsen betyr noe for et framtidig forhold med tanke på tillitt og utroskap? Jeg påstå nei, så lenge du tørr å legge fortiden bak deg og skape tillitt til han. Siden det skjedde utan at dere var eksklusive var det trolig et engangstilfelle, og er ikke ensbetydende for at han kommer til å være utro når han vil være seriøs med deg.

Så lenge dere avtaler nå at dere er eksklusive og hva det betyr (ingen utroskap) slik at du er klar på det. Usikker dog på om du skal kreve at han sletter henne fra Facebook, da jeg tror at det vennskapet ikke er noen trussel, men du kan muligens ta det opp og se reaksjonen hans. Spør han gjerne en gang til om hun i sommar var et engangstilfelle. Er svaret ja, og du er klar for å satse, fortell også at du er klar for å legge det bak deg.

EDIT: Ser nå at du skriver at du ville bli eksklusiv, men ikke sa noe. Han var da sannsynligvis ikke like klar for det da og siden det ikke ble tatt opp er det enda mindre grunn til å legge så mye i hva som skjedde i sommer.

Endret av lillsunshine
Skrevet

TS her igjen. Takk for svar alle sammen!
Vi har hatt en lang samtale, jeg har fått luftet tankene mine rundt hva som skjedde i fjor, og hva som må være annerledes nå for at jeg skal kunne gå videre. Han var veldig oppriktig, nøye på å forklare hvorfor han gjorde som han gjorde, så jeg skulle skjønne at det ikke hadde noe med meg å gjøre. Han var veldig splittet i forhold til hvor han ville med meg på den tiden. Mens han var på festivalen ble han kjent med en gjeng, hvor hun jenta også var. Han var ikke frampå i det hele tatt, men den siste kvelden ble hun veldig frampå, og han stoppet henne ikke. Han hadde vært i et forhold gjennom hele ungdomstiden sin, og følte et behov for å ikke bli kontrollert av andre, oppleve mer. Han sa at bortsett fra følelsen av å ville oppleve mer, så var det ikke følelser knyttet direkte til henne. Han likte henne som person, syntes hun var kul, men ikke noe mer. I ettertid har han snakket med henne innimellom, men han har aldri tenkt på henne. Han tilbydde seg likevel å slette henne fra facebook, hvis han fikk sende henne en melding og forklare hvorfor først.
Måten han tenkte på og handlet på i fjor, var et resultat av et kaos i hodet hans, som han prøvde å ignorere, fordi han likte meg så godt, men så klarte han det ikke. Men han sa at i ettertid, har det ikke vært lett å la meg gå i det hele tatt. Han har hatet seg selv for at han såret meg, og han har innsett at ingen passer bedre med han enn jeg gjør. Jeg har alltid vært tilstede i hodet hans, selv om han har truffet andre i mellomtiden, og selv om han var med hun på festivalen.
Nå sier han at han er komfortabel og sikker på hvordan han tenker og føler det nå, at det er sånn han vil ha det i lang tid framover. Han vil ha bare meg, og om jeg valgte å ta han tilbake, var vi helt eksklusive.

Jeg valgte å stole på alt han sa, og nå "tilhører han kun meg", som han sier. Jeg kjente på meg der og da at han er for viktig til at jeg kan droppe det, at jeg må prøve. Usikkerheten er der fortsatt da, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt den. Noen som har noen tips? Jeg tenker at hvis jeg bare driter i hun jenta fra festivalen, tenker på henne som noe han "brukte" for å finne ut hva han egentlig ville, at hun ikke betyr annet enn et fjernt minne for han, at jeg da kanskje kan klare å glemme henne litt? Jeg sliter med tvangstanker, så en spesiell tankerekke kan henge seg opp, og jeg må motsi den eller bekrefte den flere ganger for å kunne la det være, så det er ekstra vanskelig for meg. Men om jeg ser på alt som var i fjor, inkludert jenta, som fortid, legger det i en mental boks som det står "fortid" på, og skyver den vekk til bakerst i hodet, og tvinger meg selv til å fokusere på det faktum at han virkelig vil ha bare meg nå, så vil jeg kanskje bli mer sikker og trygg etter hvert?

Setter pris på litt innspill igjen.

Skrevet

TS her igjen. Takk for svar alle sammen!

Vi har hatt en lang samtale, jeg har fått luftet tankene mine rundt hva som skjedde i fjor, og hva som må være annerledes nå for at jeg skal kunne gå videre. Han var veldig oppriktig, nøye på å forklare hvorfor han gjorde som han gjorde, så jeg skulle skjønne at det ikke hadde noe med meg å gjøre. Han var veldig splittet i forhold til hvor han ville med meg på den tiden. Mens han var på festivalen ble han kjent med en gjeng, hvor hun jenta også var. Han var ikke frampå i det hele tatt, men den siste kvelden ble hun veldig frampå, og han stoppet henne ikke. Han hadde vært i et forhold gjennom hele ungdomstiden sin, og følte et behov for å ikke bli kontrollert av andre, oppleve mer. Han sa at bortsett fra følelsen av å ville oppleve mer, så var det ikke følelser knyttet direkte til henne. Han likte henne som person, syntes hun var kul, men ikke noe mer. I ettertid har han snakket med henne innimellom, men han har aldri tenkt på henne. Han tilbydde seg likevel å slette henne fra facebook, hvis han fikk sende henne en melding og forklare hvorfor først.

Måten han tenkte på og handlet på i fjor, var et resultat av et kaos i hodet hans, som han prøvde å ignorere, fordi han likte meg så godt, men så klarte han det ikke. Men han sa at i ettertid, har det ikke vært lett å la meg gå i det hele tatt. Han har hatet seg selv for at han såret meg, og han har innsett at ingen passer bedre med han enn jeg gjør. Jeg har alltid vært tilstede i hodet hans, selv om han har truffet andre i mellomtiden, og selv om han var med hun på festivalen.

Nå sier han at han er komfortabel og sikker på hvordan han tenker og føler det nå, at det er sånn han vil ha det i lang tid framover. Han vil ha bare meg, og om jeg valgte å ta han tilbake, var vi helt eksklusive.

Jeg valgte å stole på alt han sa, og nå "tilhører han kun meg", som han sier. Jeg kjente på meg der og da at han er for viktig til at jeg kan droppe det, at jeg må prøve. Usikkerheten er der fortsatt da, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal bli kvitt den. Noen som har noen tips? Jeg tenker at hvis jeg bare driter i hun jenta fra festivalen, tenker på henne som noe han "brukte" for å finne ut hva han egentlig ville, at hun ikke betyr annet enn et fjernt minne for han, at jeg da kanskje kan klare å glemme henne litt? Jeg sliter med tvangstanker, så en spesiell tankerekke kan henge seg opp, og jeg må motsi den eller bekrefte den flere ganger for å kunne la det være, så det er ekstra vanskelig for meg. Men om jeg ser på alt som var i fjor, inkludert jenta, som fortid, legger det i en mental boks som det står "fortid" på, og skyver den vekk til bakerst i hodet, og tvinger meg selv til å fokusere på det faktum at han virkelig vil ha bare meg nå, så vil jeg kanskje bli mer sikker og trygg etter hvert?

Setter pris på litt innspill igjen.

Og en ting til: er det normalt å hele tiden se for seg bilder av at han er med denne jenta? Hvordan det foregikk, om han gjorde sånn og sånn, osv.? Jeg blir så kvalm av det. Men så prøver jeg å se for meg at det var hun som startet det, for det sa han. Så det var ikke fordi han var så tiltrukket av henne, han så det bare som en mulighet til å få oppleve det han ikke hadde fått oppleve før, og derfor stoppet han henne ikke. Noen som har en metode for å bli kvitt slike bilder?

Hilsen TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...