Tordensky Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Vi lurer på å ha hestesko. Da sitter jo brud/brudgom på midten av stammen, med foreldre på siden. Spørsmålet er hvordan vi skal plassere videre. Nærmeste familie etter alder utover? Og i såfall, er det dumt hvis noen søsken får sitte på vår langside, mens andre må sitte på hestesko-armene? Jeg har nemlig maaaaange søsken, alle med følge og familie, mens min kjære har to søstre, hvorav en har samboer. Skal jeg da bare fortsette min familie nedover rundt "hjørnet" og nedover armen uten å tenke mer over det? Og hvor plasserer man da forlovere? For min del blir jo det veldig langt unna hvis de skal sitte etter familie... Kanskje vi skal gå for rundbord
ekkoet Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Vi hadde hestesko. Vi satt med foreldre ved siden av oss på utsiden av "bunnen", altså samme sted som du beskriver. Vi hadde selvfølgelig ingen på innsiden av bunnen. Vi hadde så forlovere først på ene armen. Deretter hadde vi min familie og så våre venner lengst bort. På andre siden hadde vi hennes familie og resten av vennene lengst bort. Med unntak av hennes bestemor som var den eneste "gamle" personen tok vi ikke hensyn til alder da vi plasserte, men mer hvem som passet å sette sammen. Endret 21. januar 2014 av ekkoet
Bygdejenta Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Vi skal ha E-bord... Bordplasseringen er ikkje endelig endå. Men så langt har eg tenkt følgande: Hovudarm: Brudepar, foreldre og besteforeldre Midtarm: Forlovare nærmast og tanter/onklar på enden Sidearm 1: Tanter og onklar (her kan en jo også plassere noen søsken om ein har mange) Sidearm 2: Barn (onkel-/tantebarn) og søsken Vi har droppet å tenke så alt for mye på gamle reglar og etiketter med bordplassering og velger å plassere folk med personar vi trur dei trives med. Men prøver alikavel å blanda litt i korta...
Gjest Ciegus Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Er det vanlig/ikke vanlig å blande familier? Eller pleier man å ha den ene sin familie og venner på den ene siden, og de andre på andre siden? Jeg tenker at for familiene våre sin del hadde det vært trivelig å bli blandet for å bli bedre kjent, men er det "lov"? Planlegger litt langt frem i tid ja...
Bygdejenta Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 I følge tradisjon skal de blandes...På brudens høyre side sitter så hennes far, eller eldste mannlige familiemedlem. Han har brudgommens mor til bords. Ved brudgommens venstre side sitter brudens mor med brudgommens far ved sin side. Er foreldrene skilt, plasseres de etter det biologiske slektskapet til bruden eller brudgommen. Det er også skikk at forloverne har hverandre til bords. Alternativt settes brudens forlover ved siden av en fra brudgommens familie, mens brudgommens forlover sitter ved siden av en fra brudens familie. Damene siter alltid til høyre for mannen. Skikk og tradisjoner sier faktisk at ektepar skal splittes under bordplassering. Det er bare de forlovede parene som skal sitte sammen. Det er ikke alle disse skikkene som følges slavisk i dag, og mange mener at man ikke bør splitte ektepar. Man velger det man selv mener er best. Som nevnt plasserer jeg gjestene mine etter hvordan jeg tror de trivest best. Håper dette var til hjelp
Gjest Ciegus Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Takk, greit å ha et utgangspunkt, selv om vi ikke vil splitte par. :-)
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Vi splitter ikke par...... Meeeeeen hans foreldre er skilt, og hennes foreldre er gift. Hans stefar er den som stiller opp med alt, er mye hyggeligere og den hennes foreldre har møtt. Hans far er en sur særing, hun vil da egentlig ikke at moren hennes skal ha denne særingen til bords..... Men vi kan jo ikke "bytte han ut" med stefar..... Dilemma!!!Anonymous poster hash: 7bed5...2f7
ekkoet Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Vi blandet ikke familiene våre. Grunnen til dette er at mine søksen og deres kusiner/fettre/onkler/tanter treffes ikke så ofte, så å plassere dem bort fra hverandre når de endelig treffes ville være dumt. Vi splittet litt par, men sørget alltid for at parteneren satt innenfor snakkeavstand, feks at vi puttet min fetter sammen med min søster og min svoger sammen med min fetters kone og satt dem overfor hverandre. Uansett, familier er sammensatt på veldig mange forskjellige måter, det som funker for en trenger ikke være rikttig for en annen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå