Gjest Ciegus Skrevet 22. januar 2014 #101 Skrevet 22. januar 2014 Ja. Men det er her sparing og dedikasjon til dette kommer inn i bildet Og det er jo den delen som teller. Hva man gikk igjennom for å kunne anskaffe ringen. Trenger ikke å gå på bekostning av noe. Bare gi ekstra innsats. De fleste som forlover seg i Norge er relativt unge, og sparer blant annet for å komme inn på boligmarkedet, som faktisk er ganske krevende å komme inn på. Sparing og dedikasjon burde for de fleste i den aktuelle gruppa handle om egenkapital. Med mindre man allerede er trygt plassert i boligmarkedet, eller har såpass med kapital til å komme seg dit, vil det være riv, ruskende galskap å bruke tre månedslønner på en ring. Hadde mannen fridd til meg med en ring til 100 000 hadde jeg faktisk vært veldig skuffet. Det hadde vært et symbol på at han ikke tenker på fremtiden vår sammen, men at han er et økonomisk surrehode. Så den der symbolikken du skryter av ser ikke jeg. Og om den som frir har så god råd at man ikke har problemer med å få bolig, ja da er det jo plutselig ikke noe offer likevel. Igjen forsvant symbolikken. Folk skal få bruke så mye penger de vil på ring altså, men det er ikke det fnugg symbolsk sterkere enn andre alternativer. Jeg syns det er bedre å kalle en spade for en spade, og innrømme at man vil ha dyr ring fordi den er finere/en økonomisk investering/noe å skryte av. 5
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2014 #102 Skrevet 22. januar 2014 Hvem som helst kan bare kjøpe en ring og kalle det et løfte. Å kjøpe en dyr ring i forhold til inntekt krever et reelt offer, og selvfølgelig holde løftene samtidig. Men det er jo på et vis veldig behagelig å avtale det på den måten dere har gjort da. Ikke spesielt klassisk, men for all del - det er deres liv Blander ikke i det heletatt. Pengene kommer fra et sted. Det kommer fra arbeid. En ring representerer arbeidet en person har gått igjennom som man gir til en annen. Man gir rett og slett en bit av seg selv. Et offer mannen gjør for kvinnen. Du er opptatt av å vise deg, skjønner jeg. 3
asterix Skrevet 22. januar 2014 #103 Skrevet 22. januar 2014 Og så jeg som svevde i den villfarelsen at vi faktisk nærmet oss reell likestilling her i landet. Jeg blir rent ut sagt trist av å lese denne tråden. Greier ikke dagens kvinner å forsørge seg selv, og ikke være avhengige av at mannen skal "ofre seg" for dem økonomisk? Jeg hadde aldri i livet gått med på å at vi ikke hadde spleiset på forlovelses/gifterringer. Jeg er faktisk stolt av å være godt i stand til å stå på egne bein, også økonomisk. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #104 Skrevet 22. januar 2014 Og så jeg som svevde i den villfarelsen at vi faktisk nærmet oss reell likestilling her i landet. Likestilling eksisterer egentlig ikke. Det er bare noe noen tror. Anonymous poster hash: bca4d...d18 1
Betasuppe Skrevet 22. januar 2014 #105 Skrevet 22. januar 2014 Du er opptatt av å vise deg, skjønner jeg. Jeg er den som kjøpte ringen. De fleste som forlover seg i Norge er relativt unge, og sparer blant annet for å komme inn på boligmarkedet, som faktisk er ganske krevende å komme inn på. Sparing og dedikasjon burde for de fleste i den aktuelle gruppa handle om egenkapital. Med mindre man allerede er trygt plassert i boligmarkedet, eller har såpass med kapital til å komme seg dit, vil det være riv, ruskende galskap å bruke tre månedslønner på en ring. Hadde mannen fridd til meg med en ring til 100 000 hadde jeg faktisk vært veldig skuffet. Det hadde vært et symbol på at han ikke tenker på fremtiden vår sammen, men at han er et økonomisk surrehode. Så den der symbolikken du skryter av ser ikke jeg. Og om den som frir har så god råd at man ikke har problemer med å få bolig, ja da er det jo plutselig ikke noe offer likevel. Igjen forsvant symbolikken. Folk skal få bruke så mye penger de vil på ring altså, men det er ikke det fnugg symbolsk sterkere enn andre alternativer. Jeg syns det er bedre å kalle en spade for en spade, og innrømme at man vil ha dyr ring fordi den er finere/en økonomisk investering/noe å skryte av. Nå snakker vi i ring. Det er har vært nevnt tidligere at det skal være et offer i forhold til hvor mye man tjener / har penger til rådighet. Jeg foreslår at du leser hele tråden. Det du har sagt har vært sagt flere ganger. Og ja - det er folk som lever på nudler for å spinke og sparer til forlovelsesringen. Hvis man tenker på hvor mye penger folk legger i øl og sydenferier, så er det bare snakk om prioriteringer. Men nå vet jeg iallefall at ikke alle damer setter pris på dette, men foretrekker at man har litt ekstra på bok en periode framfor en gest som følger en livet ut. Ringer råtner ikke. Alle kvinner vil ha en dyr ring innerst inne Jeg tipper mange rasjonaliserer utifra det faktum at de har fått en billig ring, og er skuffet innerst inne. Men det er nå min lille teori. 2
Betasuppe Skrevet 22. januar 2014 #106 Skrevet 22. januar 2014 Og så jeg som svevde i den villfarelsen at vi faktisk nærmet oss reell likestilling her i landet. Jeg blir rent ut sagt trist av å lese denne tråden. Greier ikke dagens kvinner å forsørge seg selv, og ikke være avhengige av at mannen skal "ofre seg" for dem økonomisk? Jeg hadde aldri i livet gått med på å at vi ikke hadde spleiset på forlovelses/gifterringer. Jeg er faktisk stolt av å være godt i stand til å stå på egne bein, også økonomisk. Så det byr deg imot å bli vartet opp, uten å trenge å yte tilbake?
asterix Skrevet 22. januar 2014 #107 Skrevet 22. januar 2014 Så det byr deg imot å bli vartet opp, uten å trenge å yte tilbake? Eh...? Ja! Jeg har ikke noe som helst ønske om å være gratispassasjer hverken økonomisk eller følelsesmessig i et forhold. Jeg hadde aldri villet være i et forhold der vi ikke var likeverdige partnere. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #108 Skrevet 22. januar 2014 Så det byr deg imot å bli vartet opp, uten å trenge å yte tilbake? Det her høres egentlig ut som en som ville foretrukket å leve i en annen tidsalder. Der kvinnen ikke trenger å gjøre noe annet enn å se pen ut og å holde til i hjemmet, mens mannen står for alt annet. Anonymous poster hash: bca4d...d18 3
Leo Skrevet 22. januar 2014 #109 Skrevet 22. januar 2014 Alle kvinner vil ha en dyr ring innerst inne Jeg tipper mange rasjonaliserer utifra det faktum at de har fått en billig ring, og er skuffet innerst inne. Men det er nå min lille teori. Da kan jeg informere deg om at den teorien er feil. En dyr ring med f.eks. en stor diamant ville ha vært en nærmest ubrukelig gjenstand for min del. Og det ser jeg at det er for andre kvinner som er småbarnsmødre, husmødre og deltar i yrkeslivet på lik linje som menn også. Etter mitt syn er det da idiotisk bruk av penger uansett hvor mye penger man har. Jeg for min del ville mye heller ha hatt 100.000 kroner som jeg kunne investere hvis mannen absolutt ville vise at han kunne ta vare på meg økonomisk og gi meg et "offer" eller hva tanken nå enn måtte være. 2
Gjest Ciegus Skrevet 22. januar 2014 #110 Skrevet 22. januar 2014 Alle kvinner vil ha en dyr ring innerst inne Jeg tipper mange rasjonaliserer utifra det faktum at de har fått en billig ring, og er skuffet innerst inne. Men det er nå min lille teori. Jeg tror nok det er du som rasjonaliserer her... Utifra det faktum at du begynner å innse at du har kastet bort masse penger på en dyr ring og nå tviholder hardt på den påståtte symbolverdien, eller utifra at du har fått/helst vil ha en dyr ring og prøver å finne en god begrunnelse for hvorfor du bør få det. Min lille teori. 5
Betasuppe Skrevet 22. januar 2014 #112 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Eh...? Ja! Jeg har ikke noe som helst ønske om å være gratispassasjer hverken økonomisk eller følelsesmessig i et forhold. Jeg hadde aldri villet være i et forhold der vi ikke var likeverdige partnere. Så du setter liketstegn mellom det å motta en fin gest / gave som noen har lagt sjelen i med det å være gratispassasjer? Snakker om trist syn på ting, da. Men du om det. Det her høres egentlig ut som en som ville foretrukket å leve i en annen tidsalder. Der kvinnen ikke trenger å gjøre noe annet enn å se pen ut og å holde til i hjemmet, mens mannen står for alt annet. Anonymous poster hash: bca4d...d18 Det er så komisk. Bare fordi jeg setter pris på dette, så er jeg en mannsjåvinist som holder kona hjemme. Og i dag så er ordet "hjemmeværende" nærmest et skjellsord, som ofte kommer fra andre kvinner. Kvinner er kvinner verst. Jeg tror nok det er du som rasjonaliserer her... Utifra det faktum at du begynner å innse at du har kastet bort masse penger på en dyr ring og nå tviholder hardt på den påståtte symbolverdien, eller utifra at du har fått/helst vil ha en dyr ring og prøver å finne en god begrunnelse for hvorfor du bør få det. Min lille teori. Jeg har slettes ikke kastet bort penger. Hun tenker på meg hver gang hun ser på den, og det er hyggelig. En påminnelse om vårt samhold, og hvor mye det betyr for oss begge. Angrer ikke et mikrosekund. Men jeg sitter nå igjen med en dypere forståelse av at mange kvinner (på kvinneguiden) ikke synes noe om dette / blåser i dette. Så tråden er veldig oppklarende for min del. Det er helt greit, men det er ikke noe for meg, og før dere sier det. Det er greit at dere ikke vil ha en mann som spanderer. Og som dere ser så er jeg opptatt allerede, så ingen fare - for alltid Endret 22. januar 2014 av Betasuppe 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #113 Skrevet 22. januar 2014 Bare fordi jeg setter pris på dette, så er jeg en mannsjåvinist som holder kona hjemme. Det er greit at dere ikke vil ha en mann som spanderer. Hæ? Er du en mann? Jeg trodde du var en kvinne ut fra det du skrev. Det er forresten helt greit at en mann spanderer, men alt med måte. Anonymous poster hash: bca4d...d18
Lula Skrevet 22. januar 2014 #114 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Man kan ikke si at det er en direkte sammenheng mellom mannens budsjett og mannens kjærlighet. Men hvilken forlovelsesring han kjøper sier endel om hans intensjoner for ekteskapet (ut fra hans situasjon selvfølgelig). Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Din påstand er HELT avhengig av at mannen tenker som deg. Det er faktisk mange menn som ikke kobler intensjoner for ekteskapet med pris på ring Synes synd på den mann som blir møtt med mistanke om feil intensjoner om ringen ikke er dyr "nok". Endret 22. januar 2014 av Lula 1
asterix Skrevet 22. januar 2014 #115 Skrevet 22. januar 2014 "Så du setter liketstegn mellom det å motta en fin gest / gave som noen har lagt sjelen i med det å være gratispassasjer? Snakker om trist syn på ting, da. Men du om det." Det du snakket om var å bli vartet opp uten å yte noe tilbake... Jeg setter stor pris på gester og gaver noen har lagt sjelen son i jeg, men en dyr ring har man jo ikke lagt sjelen sin i, men kun x antall kroner... Jeg har et nydelig sølvarmbånd som samboeren min har lagd selv. Dette betyr veldig mye for meg. En ring til 100 000 ville jeg bare blitt irritert over å få fordi jeg hadde blitt skuffet om han hadde trodd at slike dustete statussymboler betydde noe for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #116 Skrevet 22. januar 2014 Din påstand er HELT avhengig av at mannen tenker som deg. Det er faktisk mange menn som ikke kobler intensjoner for ekteskapet med pris på ring Synes synd på den mann som blir møtt med mistanke om feil intensjoner om ringen ikke er dyr "nok". Tja, er påstanden så avhenging av det? En ring til for eksempel 5000 tilsvarer for noen en jakke, en bedre middag eller en tur på byen. Hvis en mann bruker like mye på en middag som på noe hans kone fremtidige skal bruke hver dag resten av livet, forstår jeg også hvis kvinnen lurer på hans prioriteringer og hvor seriøs han er. Anonymous poster hash: 0fcf9...5db 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #117 Skrevet 22. januar 2014 Jeg mener ikke nødvendigvis at en en som kjøper en ring til 100 000kr elsker dama mer enn en som kjøper en ring til 6000kr. Det avhenger jo selvfølgelig av inntekt. For noen så er jo faktisk 6000kr mye å "sløse" bort på en ring. Men det er ikke til å stikke under en stol at en investering/kjøp i høyere prisklasse ofte er et litt vanskeligere og veloverveid kjøp. Billige ting kjøper vi jo ofte på impuls. Når det er sagt så blir jeg ikke noe gladere eller mer imponert om jeg får en ring til 100 000kr av en med lomma full av penger enn hva jeg ble den gang jeg fikk et smykke til 4000kr av min den gang 18år gamle kjæreste som var lærling med sikkert 40kr i timelønn. Anonymous poster hash: 7beb4...ce8
Lula Skrevet 23. januar 2014 #118 Skrevet 23. januar 2014 Tja, er påstanden så avhenging av det? En ring til for eksempel 5000 tilsvarer for noen en jakke, en bedre middag eller en tur på byen. Hvis en mann bruker like mye på en middag som på noe hans kone fremtidige skal bruke hver dag resten av livet, forstår jeg også hvis kvinnen lurer på hans prioriteringer og hvor seriøs han er.Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Det er jo det! Om man ikke kobler pris på ring til grad av involvering i eget hode, er det jo for den personen ingen sammenheng! Hva mottaker av ringen måtte mene må stå for dennes regning. Hvis forholdet har kommet så langt at man tenker på å dele resten av livet med hverandre, får vi da inderlig håpe at de kjenner hverandre godt nok til å vite hva som er viktig for partneren og at det er forenelig med egne verdier og prioriteringer
Megana Skrevet 23. januar 2014 #119 Skrevet 23. januar 2014 Smak og behag, kommer helt an på paret og personen som skal bruke ringen. Den gamle regelen på 3*mnd.lønn er basert på gamle dager når kona levde på mannen etter hva jeg har hørt, det er vel også vanlig i USA og enkelte andre land, hvor ting skal være STORT. Mannen min er britisk, og der er det vanlig med diamantring som forlovelsesring, det "norske" er vanlig glatt gull (selv om diamanter har blitt mer vanlig), og som jenter flest sier jeg jo ikke nei takk til en diamantring, jeg mener, er han britisk og det er det som er vanlig, så får det bli sånn (hihi) Jeg har en 0.6 karat 1 stens Solitaire, den ble kjøpt i USA hvor pengene strekker mye lenger, den er ikke av type River/wesselton (eller hva de nå kaller det her hjemme), men farge F og clarity SI1, noe som er betraktet "eye clean" og mer enn godt nok til denne størrelse på stenen, den kunne like gjerne vært farge D og clarity IF for våre øyne. Av amerikansk standard er dette lite, av engelsk helt normalt, og av norsk stort (uten å være for stort/vulgært), og det aller viktigste - perfekt størrelse til mine hender! Vi hadde i forkant forsøkt forskjellige størrelse, hor jeg fant ut at jeg ikke ville vært "komfortabel" med noe større enn 0.4-0.6 Min svigerinne har rett rundt 1 carat, den synes jeg ble for stor for min hånd.
Druid Skrevet 24. januar 2014 #120 Skrevet 24. januar 2014 Noen som har dyre forlovelses eller gifteringer eller er det veldig uvanlig i Norge?Anonymous poster hash: 7beb4...ce8 3*månedslønn ringer er uvanlige i Norge; det er primært en amerikansk tradisjon. Men jeg føler folk legger i ringen det de synes passer. Jeg valgte enkel ring som også var giftering gitt at jeg ikke kan gå med den, og det er unaturlig å binde så mye kapital i et symbol når vi hadde andre behov som for oss som par var viktigere. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå