Asso Skrevet 21. januar 2014 #81 Skrevet 21. januar 2014 Så lenge mannen har plukket den ut selv, betyr noe viktig og er fin så går jeg med den uansett pris =) 2
Marie90 Skrevet 21. januar 2014 #82 Skrevet 21. januar 2014 Hvis man sier nei til forlovelsen fordi ringen ikke gjorde vondt i lommeboken til mannen,så syns jeg at man er overfladisk ja.. Så vidt jeg har forstått har ingen her sagt at de ville sagt "nei" til mannen sin om ringen ikke kostet ham skjorta. Det er bare sagt at de setter pris på at han har anstrengt seg og satt av flere lønninger. Sannsynligvis er en kvinne da også gift med en mann med samme tankesett som faktisk synes det skal koste, så det er ikke en problemstilling å forholde seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #83 Skrevet 21. januar 2014 Uffda, hvis prisen på ringen er en indikasjon på mannens kjærlighet og offervilje ligger jeg tynt an. Min gule gullring kostet kanskje 4000 kroner, det tilsvarer vel et par-tre dagslønner, og er dermed milelangt fra tre månedsinntekter. På den annen side skrev vi omtrent samtidig under lånepapirer på tre ganger årsinntekten hans (etter mitt ønske...). Så kanskje han liker meg bittelitt likevel? (og nei, jeg tenker overhodet ikke noe spesielt om de som velger å svi av 150 000 på dyre ringer, det er helt og holdent et personlig valg, på samme måte som det er mitt personlige valg å la være. Men å insinuere at prisen skal ha noe å si for kvaliteten på frieriet, så og si, det blir etter min mening absurd. Referansen til huslånet tok jeg med for å illustrere nettopp de økonomiske forpliktelser man gjerne har i tiden rundt giftermål og familieforøkelse. For veldig mange er det ikke akkurat tidspunktet for å fleske til med en dyrest mulig ring i tillegg til alt det andre. Heller 20 kvadratmeter ekstra, eller en ekstra ferie, enn en ring jeg ikke hadde turt å bruke til daglig allikevel. Har man de pengene slengende rundt, er det sikkert fint med en flott ring, men å prioritere det foran andre og mer nødvendige ting viser ikke offervilje og kjærlighet, det viser dårlig økonomisk sans) Anonymous poster hash: e314b...c86 6
Anonymine Skrevet 21. januar 2014 #84 Skrevet 21. januar 2014 (endret) . Endret 21. desember 2018 av Anonymine 3
Portvinpiken Skrevet 21. januar 2014 #85 Skrevet 21. januar 2014 Dette høres veldig trist ut. Jeg vet ikke om jeg tror på det. Huff da 4
Faina Skrevet 21. januar 2014 #86 Skrevet 21. januar 2014 Om ringen koster 3 millioner eller 50,- spiller ingen rolle for meg, så lenge han velger ut noe jeg kommer til å like. Om jeg hadde fått en enkel sølvring med zirkonia til 500,- hadde jeg blitt kjempefornøyd, mens jeg hadde blitt usikker om jeg fikk en gullring med svære diamanter til 100.000,- Det har ingenting med prisen å gjøre, men med hva jeg synes er fint, og jeg foretrekker sølv. Pris kan sikkert være viktig for noen, men det blir tullete å påstå at dette er en internasjonal standard på hvor mye du betyr for ham. Jeg foretrekker også sølv eller hvitt gull, men hadde faktisk blitt glad om han hadde kommet med en ring i gult gull. Og om ringen så hadde vært kjøpt på eBay, så hadde det ikke brydd meg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #87 Skrevet 21. januar 2014 Min ring kostet 47 000,- Maen min tjene rått da, men egentilg har det ikke så mye å si så lenge den er sånn middels dyr da. en ring til 1200 kroner sier liksom "jeg har ikke lyst til å satse på denne forlovelsen og bryllup og deg" men alt etter hva man tjener, er man student burde man kanskje vente med å kjøpe ring. synes ikke det skal måles i % hvor mye ringen skal koste, men det skal svi litt i lomma på maen, for da viser han at dette er noe han vil satse på Anonymous poster hash: 2504c...8a6 1
*Frida* Skrevet 21. januar 2014 #88 Skrevet 21. januar 2014 Faktisk. Det er ikke pengene direkte, men hvor mye pes man går gjennom for å tjene penger for å erverve ringen. Som igjen blir et symbol på hvor stor bit av livet man ofret for det ene symbolet. Hvis typen tror han skal ha utdrikningslag på strippeklubb ++, så skulle det bare mangle at JEG går rundt med et stort femsifferet beløp på fingeren Litt tradisjon må man ha. Jeg synes jeg leser om kvinner som blir behandlet som dørmatter hver eneste dag her inne, og tviler på at de har noe særlig kostbart på fingeren desverre. Noe som sier meg: "Why buy the cow when you get the milk for free". Jeg ser ikke på Sex and the City, men kommer ikke til å selge meg for billig av den grunn. Anonymous poster hash: e6ab4...6df Hmm. Eg forstår at me lever i forskjellige verdener... Eg lever faktisk i 2014! Eg vil ikkje at me (ja for me er et par, også økonomisk, allerede før forlovelse og ekteskap) brukar meir enn 30 000 på ringar i vår situasjon, med huslån og andre ting å prioritere samla inntekt på (ferie, for eksempel). Uansett økonomisk situasjon hadde eg ikkje villa hatt ein ring på handa som har verdi over 50 000. Nå vil ikkje eg ha diamant heller, av etiske grunnar, så eg kjenner meg overhodet ikkje igjen i bildet om at størrelsen på ring og stein avgjer kvaliteten på mannen. Makan! (For øvrig tenker eg forbrukslån og luksusfelle når eg les denne tråden) 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #89 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har en forholdsvis dyr ring (ca 60-70 000). Dette var ikke noe jeg forventet eller "krevde", og jeg ville sagt ja til frieriet uavhengig av ring. Ringen brukes hver dag (vi har vært gift noen år nå). Mannen min synes ringen var viktig - og vi har en fornuftig økonomi uten forbrukslån og med tilstrekkelig buffer Jeg synes mange av innleggene her vitner om mangel på respekt for at noen velger å prioritere å bruke mye penger på en forlovelsesring. Hvert par får ta sine egne valg når det gjelder slike ting, også får man holde seg for god til å karakterisere de som velger annerledes på en nedlatende måte Anonymous poster hash: 4a8e4...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #90 Skrevet 21. januar 2014 TS Kjæresten min vil ha kvalitet, så han vil kjøpe fra feks Tiffany, Cartier eller Harry Winston. Platina, og med en senterstein på 1- 1,5 karat, best mulig klarhet og cut. Selv synst jeg det er unødvendig, og ville heller hatt en stein med hakket dårligere kvalitet til halve prisen. Man ser jo uansett ikke forskjellen med mindre man bruker mikroskop.Anonymous poster hash: 7beb4...ce8 1.0-1.5 karat er ganske standard størrelse på forlovelsesringer i Europa og USA (bortsett fra Norge) så du vil sannsynligvis ikke vekke noen særlig oppsikt. Det virker som om du VIL vekke oppmerksomhet, men da må du nok opp i over tre karat (fra 1 million og oppover). Lykke til! Anonymous poster hash: 0fcf9...5db 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #91 Skrevet 21. januar 2014 Det virker som om du VIL vekke oppmerksomhet, men da må du nok opp i over tre karat (fra 1 million og oppover). Lykke til! Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Men da er det ikke sikkert oppmerksomheten blir positiv... Anonymous poster hash: bca4d...d18
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #92 Skrevet 22. januar 2014 Når folk først er inne på det med ringer her. Noen som har peiling på diamantringer? Og hva de normalt koster i Norge? Jeg kjøpte en diamantring i Dubai for 2300 kr. Hvitt gull 18 k 2.36 gram med en enstensdiamant på 0,29 karat. Var dette et bra kjøp målt opp mot de du må betale i Norge? Anonymous poster hash: 28780...2f0 Helt umulig å svare på når du ikke oppgir color og clarity. Cut har også alt å si. Er mange dårlig slipte diamanter der ute som kun er slipt for å være størst mulig og derfor ikke reflekterer lyset slik den skal (diamanten ser "død" ut). Arbeidskraften kan være billigere i andre land, men man får som regel det man betaler for. Hvis prisen er så langt unna at det burde være for godt til å være sant så er det ofte det. Legeringen i gullet kan være av dårligere kvalitet. I noen land er det fremdeles vanlig at hvitt gull legeres med (blant annet) nikkel i stedet for palladium som vi bruker i Norge for å få den hvite fargen. Nikkel hvitt gull er billigere enn palladium hvitt gull og enkelte kan reagere på dette når rhodium belegget slites av. Anonymous poster hash: 101e0...da3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #93 Skrevet 22. januar 2014 1.0-1.5 karat er ganske standard størrelse på forlovelsesringer i Europa og USA (bortsett fra Norge) så du vil sannsynligvis ikke vekke noen særlig oppsikt. Det virker som om du VIL vekke oppmerksomhet, men da må du nok opp i over tre karat (fra 1 million og oppover). Lykke til!Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Man må ikke opp i 3 karat for å komme opp i millionklassen. Anonymous poster hash: 7beb4...ce8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #94 Skrevet 22. januar 2014 Man kan fint se forskjellen med det blotte øye hvis diamanten er en SI1 eller SI2. Fra SI1 til SI2 ja, men det er jo en ganske dårlig kvalitet, og er ikke det det er snakk om her.Anonymous poster hash: 7beb4...ce8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #95 Skrevet 22. januar 2014 Hjelpes... Jeg har en "billig" ring, tror den kostet mellom 6000-8000. Liten diamant, men god kvalitet. Jeg er kjempeglad i den. Liten og elegant er akkurat min stil, jeg synes svære diamanter er tacky, litt sånn "se så mye penger jeg har". Type nyrike russere. Jeg hadde rett og slett blitt sur om typen hadde kjøpt en dyrere ring. Vi har langt bedre ting å bruke pengene på. Ikke hadde jeg turt å gå med den til vanlig heller! Typen vet akkurat hva slags smykker jeg liker og klarte derfor helt på egenhånd å kjøpe en flott ring. Å sammenligne prisen på ringen med hvor mye typen bryr seg om deg, er jo helt dødfødt. Anonymous poster hash: d6976...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #96 Skrevet 22. januar 2014 Man må ikke opp i 3 karat for å komme opp i millionklassen.Anonymous poster hash: 7beb4...ce8 Du har rett i det (svaret ligger nok rundt 2.5 litt avhenging av hvor du handler) men så var det heller ikke poenget. Det virker som om du blir tent på tanken av masse oppmerksomhet, og da må du ha noe langt større en 1 karat som er ganske vanlig. Man kan ikke si at det er en direkte sammenheng mellom mannens budsjett og mannens kjærlighet. Men hvilken forlovelsesring han kjøper sier endel om hans intensjoner for ekteskapet (ut fra hans situasjon selvfølgelig). Anonymous poster hash: 0fcf9...5db
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #97 Skrevet 22. januar 2014 Du har rett i det (svaret ligger nok rundt 2.5 litt avhenging av hvor du handler) men så var det heller ikke poenget. Det virker som om du blir tent på tanken av masse oppmerksomhet, og da må du ha noe langt større en 1 karat som er ganske vanlig. Man kan ikke si at det er en direkte sammenheng mellom mannens budsjett og mannens kjærlighet. Men hvilken forlovelsesring han kjøper sier endel om hans intensjoner for ekteskapet (ut fra hans situasjon selvfølgelig).Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Det stemmer fremdeles ikke. Trenger ikke være større enn 1,3 karat for å komme opp i 1mill Anonymous poster hash: 7beb4...ce8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #98 Skrevet 22. januar 2014 Det stemmer fremdeles ikke. Trenger ikke være større enn 1,3 karat for å komme opp i 1millAnonymous poster hash: 7beb4...ce8 For all del, hvis du snakker om rosa (eller enda dyrere, blå) diamanter så er det mulig du har rett, men en hvit diamant på 1.3 karat skal ikke koste en million uansett kvalitet eller hvor du kjøper den fra. Hvis du fremdeles mener jeg tar feil vil jeg gjerne høre hva du mener. Anonymous poster hash: 0fcf9...5db
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #99 Skrevet 22. januar 2014 For all del, hvis du snakker om rosa (eller enda dyrere, blå) diamanter så er det mulig du har rett, men en hvit diamant på 1.3 karat skal ikke koste en million uansett kvalitet eller hvor du kjøper den fra. Hvis du fremdeles mener jeg tar feil vil jeg gjerne høre hva du mener.Anonymous poster hash: 0fcf9...5db Snakker om en vanlig blank FL diamant. Anonymous poster hash: 7beb4...ce8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #100 Skrevet 22. januar 2014 Snakker om en vanlig blank FL diamant.Anonymous poster hash: 7beb4...ce8 Her må du utdype, for dette stemmer ikke i det hele tatt. Du bommer med en faktor på 2-3x. Anonymous poster hash: 0fcf9...5db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå