AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Er det noen som har erfaring rundt refluks hos barn? Datteren min skal på utredning for det snart. Jenta mi er litt over 2 år, og veier 11 kg. Dette har hun gjort over en lengere periode, altså hun har ikke gått opp noe særlig i vekt på flere måneder. Hun spiser lite, og hun har en periode kastet opp, enkeltepisoder i barnehagen, hvor hun har kastet opp under/rett etter måltid, for så å være i godt humør og form igjen etterpå. Hun gulpler fortsatt en del, og sier stadig vekk "jeg kasta opp litt jeg", for så å svelge det som kom opp. Hun har den siste tiden sagt hun har vondt i magen, og hun har enorm dårlig ånde om natten. Hun er klengete og er noen ganger veldig utilpass uten at jeg klarer å sette fingeren på hvorfor. Noen som kjenner seg igjen i dette? Anonymous poster hash: 5a11c...44b
Missy1 Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har en gutt på 3,5år som har refluks. Han gulpet mye som baby, begynte å kaste opp hver dag og holdt på med dette i en lang periode fra han var 5mnd gammel. Gikk lite opp i vekt, skrek mye om nettene (skikkelige smerteskrik), klarte ikke spise mat med klumper (selv ikke små klumper som disse små bringebærene man finner i 8mndrs grøt, vi måtte sile de ut). Jeg fikk ikke hjelp av legen, ble ikke trodd. Ikke før han var 2år gammel og vi kom til en annen lege. Da begynte han på medisiner og etter det begynte han å spise bedre, sluttet med en del av den intense skrikingen om natta og begynte etterhvert å klare å spise mat med klumper i. Han er fortsatt en slank gutt, men er ikke bekymret for det lengre (veier vel 13,5kg nå tror jeg). Godt dere får hjelp og får utredet dette. Det er visstnok utrolig smertefullt (forståelig nok når magesyra kommer opp igjen).
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Vår mellomstore hadde refluks som liten, gav seg i 3,5 - 4 års alderen, hadde fått medisiner siden 6 måneder. Det jeg tenker er at det er vel litt sent å få barnerefluks når man har passert 2 år? Men dette vet jeg ikke, bare virker sent i forbindelse med den infoen vi fikk når vi utredet. Han måtte gå med slange i halsen i et døgn for å få diagnosen. En god indikator på refluks er også mye hoste om natta. Anonymous poster hash: 9d536...5a1
Helen Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Min yngste fikk reflux-diagnosen som 4åring. Da hadde han slitt med gulping, oppkast og diare siden han var 4-5 mnd. Han la ikke på seg så mye som han skulle, så det var inn og ut fra sykehuset fra han var 5 mnd. Da han var 1,5 år veide han 7,5 kilo, da ble det fart på legene med forskjellig utprøvinger av ernæringstillskudd. Det var først som 4åring han fikk påvist reflux etter at han hadde gått med en tynn slange gjennom nesa og ned i magen i 24 timer. Da ble han satt på en tablettkur og plagene forsvant. Han hadde også veldig mye lungebetennelse, det forsvant også. I ettertid har legene sagt at grunnen til lungebetennelsene er at han aspirerte oppkast.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Legene har ikke funnet ut noe annet? Sønnen min ble født med smalt spiserør (øsofagusatresi), og slet derfor med refluks en stund. Oppleves ofte slik du beskriver det, bare at hos oss nå kastes det opp fordi maten setter seg fast. Medfører også evt. mye hosting og dårlig ånde om natten. Anonymous poster hash: 39d56...751
Gjest Bringebær55 Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Datteren min fikk også den diagnosen når hun var en 4/5 mnd gammel. Hun gulpet mye, gikk ikke opp i vekt og nektet å spise. Var mye inn og ut av sykehus da hun også hadde noen livløsanfall. Ganske sikker på at det var pga de anfallene at vi fikk så god oppfølgning. Hun gikk på Losec Mups til hun var litt over 1 år. Nå er hun 2 år og er helt frisk.
Missy1 Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Hvilken medisin får deres barn mot refluks?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Vår mellomstore hadde refluks som liten, gav seg i 3,5 - 4 års alderen, hadde fått medisiner siden 6 måneder. Det jeg tenker er at det er vel litt sent å få barnerefluks når man har passert 2 år? Men dette vet jeg ikke, bare virker sent i forbindelse med den infoen vi fikk når vi utredet. Han måtte gå med slange i halsen i et døgn for å få diagnosen. En god indikator på refluks er også mye hoste om natta. Anonymous poster hash: 9d536...5a1 Hun har hatt de plagene som beskrevet i første innlegg lenge. Men ble først sendt for utredning da vektutviklingen stagnerte. Hun har jernmangel også, påvist ved 7 mnd alder. Kan det kanskje ha sammenheng. Anonymous poster hash: 5a11c...44b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har en gutt på 3,5år som har refluks. Han gulpet mye som baby, begynte å kaste opp hver dag og holdt på med dette i en lang periode fra han var 5mnd gammel. Gikk lite opp i vekt, skrek mye om nettene (skikkelige smerteskrik), klarte ikke spise mat med klumper (selv ikke små klumper som disse små bringebærene man finner i 8mndrs grøt, vi måtte sile de ut). Jeg fikk ikke hjelp av legen, ble ikke trodd. Ikke før han var 2år gammel og vi kom til en annen lege. Da begynte han på medisiner og etter det begynte han å spise bedre, sluttet med en del av den intense skrikingen om natta og begynte etterhvert å klare å spise mat med klumper i. Han er fortsatt en slank gutt, men er ikke bekymret for det lengre (veier vel 13,5kg nå tror jeg). Godt dere får hjelp og får utredet dette. Det er visstnok utrolig smertefullt (forståelig nok når magesyra kommer opp igjen). Stakkars, han hørtes hardt rammet ut!Anonymous poster hash: 5a11c...44b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Legene har ikke funnet ut noe annet? Sønnen min ble født med smalt spiserør (øsofagusatresi), og slet derfor med refluks en stund. Oppleves ofte slik du beskriver det, bare at hos oss nå kastes det opp fordi maten setter seg fast. Medfører også evt. mye hosting og dårlig ånde om natten.Anonymous poster hash: 39d56...751 Hun hoster ikke merkbart mye om natta, annet da hun er forkjøla. Men hun har veldig dårlig ånde på morgenen. Anonymous poster hash: 5a11c...44b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Hun hoster derimot en del under måltider. Anonymous poster hash: 5a11c...44b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Lukter gulpingen/oppkaste vondt, eller er det uten lukt noen ganger?Anonymous poster hash: 5a11c...44b
Missy1 Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Lukter gulpingen/oppkaste vondt, eller er det uten lukt noen ganger?Anonymous poster hash: 5a11c...44b Spørs jo helt hva de har spist. Gutten min spydde opp maten sin, som baby var det jo bare melk
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 Spørs jo helt hva de har spist. Gutten min spydde opp maten sin, som baby var det jo bare melk Er ofte lite lukt. Er hikke også et symptom?Anonymous poster hash: 5a11c...44b
Japp Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Noen som vet om jernmangel kan ha sammenheng med refluks? Eventuelt om andre barn med refluks har hatt jernmangel også?
ustedalen Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Kan barn vokse av seg refluks? Urettferdig! Begynte selv med symptomer i 11 års alderen og fikk påvist det når jeg var 23, ikke akkurat blitt bedre med åra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå