Gå til innhold

Uventet besøk!

Fremhevede innlegg

Gjest Muslingen
Skrevet

Jeg kunne jo selvfølgelig kledd på meg og spurt om gjesten skulle ha kake også... Men siden han har sukkersyke, tok jeg det for gitt at han ikke kunne spise kake. Og han er en person som tar seg til rette, og er ganske uhøflig til tider selv. Derfor var jeg kanskje litt ekstra sur akkurat den dagen...

Når folk ringer først, så koker vi kaffe, og tar gjerne frem noe å spise. Vi er blide og er påkledte når gjestene da kommer. :ler: Vi er like glade i å få uventet besøk, er jo tross alt ganske sjelden jeg går i trusa til langt utpå ettermiddagen. :wink:

Jeg mener bare at når man kommer på uventet besøk, så kan man ikke forvente å bli vartet opp etter alle kunstens regler! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest anneline
Skrevet

Hvis noen av kompisene til mannen min hadde sagt noe sånt til meg i den settingen hadde jeg ledd godt og lenge og berømmet ham for den gode spøken. Deretter ville jeg fortsatt å kose meg med kake, og sagt at han trenger å passe formene sine hvis det skal bli napp (om han er singel), eller at dama hans neppe vil like at han eser ut (hvis han er sammen med noen) Dette mens jeg måler ham opp og ned med blikket.

Jeg har vel forlengst lært dem å passe kjeften sin i nærheten av meg, så slike kommentarer får jeg bare ikke.

Mannen min er også såpass høflig at han ordner kompisene sine passelig bevertning når de stikker innom på 'overraskelsesbesøk'.

Jeg synes han var en smule frekk ja.

Gjest Xavia
Skrevet

Jeg mener bare at når man kommer på uventet besøk, så kan man ikke forvente å bli vartet opp etter alle kunstens regler! :)

Er det noen som har sagt at du bør det?

Gjest Muslingen
Skrevet

Er det noen som har sagt at du bør det?

Nei, jeg har ikke sagt at noen har sagt at jeg må det.... :roll:

Gjest Xavia
Skrevet

Nei, jeg har ikke sagt at noen har sagt at jeg må det.... :roll:

Endret. Det blir bare flisespikkeri fra min side. Unødvendig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns faktisk at kameraten kunne spurt høflig om å få et kakestykke istedet for å komme med en frekk kommentar om at han ikke ble tilbudt kake. (av det annbjørg skriver får jeg inntrykk av at han var litt frekk/spydig når han sa det)

Det virker også som at dette er en person som forventer at kvinnfolk skal verte opp. Kan godt hende jeg tar helt feil, men jeg må bare si at jeg ikke kan fordra enkelte kompiser av samboeren som forventer at JEG skal finne mat eller drikke til dem når de er på besøk. De forventer aldri det av samboeren selv om det er han de er mest på besøk hos, hvis dere skjønner hva jeg mener....

Skrevet

Jeg ble oppdratt til fra jeg var barn, å dele "godsakene" mine med besøkende, uansett om det var mine venner eller mammas venninders barn!

Jeg ble oppdratt til at å sitte å spise noe godt rett forran øynene på besøkende, uansett hvem sitt besøkende det var, var uhøflig. Enten deler man ellers venter man til besøkendet har gått.

Det gjaldt uansett hvem sitt besøkende det var og uansett hvor godt jeg likte besøkendet og uansett besøkendets oppførsel eller personlighet!

Derfor synes jeg det er frekt å gå å hente en god kake som man ikke trenger å ta opp fra fryseren fordi det allerede ER oppe og spisbar, og spise denne sammen med besøkende uten å spør om vedkommende vil ha noe!

Dette synes jeg er frekt uansett hvor mye man liker besøkendet, uansett hvor lite "din" gjest det er og uansett hva besøkendet har av sykdommer. Fra min barndomslære lærte jeg at man deler på det man har, og dersom gjesten ikke kunne spise kaken, så er vel det egentlig han som bør styre hva han kan og ikke kan spise, ikke andre synsere.

Jeg synes ikke det var en stor sak, men jeg synes like hærlig at det var frekt og at ifølge min barnelære ang oppførsel mot besøkende i eget hjem, så er dette en uhøflig oppførsel.

at sambo ikke burde tatt med gjesten uten å spørre deg er kansje en sak dersom det er slik dere har det, og det er sikkert en skrekkelig frekk gjest, men selv om han er frekk så trenger man ikke senke seg til samme nivå av den grunn. Man er høflig mot andre mennesker, klarer man ikke det så gå til ett annet rom!

Og det er ikke snakk om å ta på seg noen maske, spille ett spill eller være gammeldags (om det er gammeldags så takke meg til gammeldags og høflig fremfor "in" og frekk!), det er snakk om folkeskikk, det er snakk om å behandle andre slik man ønsker å bli behandlet selv! I mine øyne.

Gjest lekebøll
Skrevet
det er snakk om folkeskikk' date=' det er snakk om å behandle andre slik man ønsker å bli behandlet selv![/quote']

Nettopp.

Kan hende dette kommer litt an på hva slags miljø man vanker i.

Muligens.

Jeg hadde ikke reagert på dette dersom jeg var kameraten til Annbjørgs samboer ihvertfall, men dersom dere hadde syntes det var uhøflig oppførsel av andre, så skjønner jeg jo at dere reagerer på det fra andre også.

Jeg definerer IKKE dette som frekt i det hele tatt, og tror fortsatt at dette er blåst opp litt.

Skrevet

Det er sikkert forskjell Lekebøll, man bli jo litt slik som man er oppdradd + litt slik det er vanlig at man er i den "kretsen" man vanker i.

Det er ikke alle som er "lært" til å dele alt med andre, og det er vel ikke noe galt med det fra deres synspunkt. Jeg synes ikke det er "galt" jeg heller, bare ikke høflig iflg min oppdragelse.

Synes man ikke det gjør noe å bli behandlet slik selv, så gjør det jo ikke like mye.

Jeg synes seriøst man skal behandle andre som man ønsker andre skal behandle en selv.

Men er ikke enig i at det er blitt blåst opp, jeg ser ikke det i diskusjonen ihvertfall. Jeg ser bare uenighet jeg, ikke at noen synes det er en big deal. :)

Skrevet

Om jeg eller mannen ikke er helt i form koster det ikke mange kalorier å gi et forvarsel om at man er på tur hjem med selskap. Da kunne du ha fått kledd på deg om ikke annet før de kom. Ellers synes jeg det er uhøflig å ikke by alle på det man selv spiser når man har folk hjemme hos seg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Om jeg eller mannen ikke er helt i form koster det ikke mange kalorier å gi et forvarsel om at man er på tur hjem med selskap. Da kunne du ha fått kledd på deg om ikke annet før de kom. .

Det er jeg enig i!! Men det virket jo ikke som hun her var så interessert i å få på seg klær, siden hun fortsatte å subbe rundt i trusa selv etter at hun hadde hatt tid til å gå på kjøkkenet etter kake.

Ellers synes jeg det er uhøflig å ikke by alle på det man selv spiser når man har folk hjemme hos seg.

Netopp! Så enkelt og greit!

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med Tusenfryd, jeg..

Skulle gjerne hatt mer besøk av den typen som bare "stikker innom". I hjembyen min er det veldig vanlig, og da forventer man ingen oppvarting, man er stort sett så husvarm at man gjerne henter drikke selv i kjøleskap. Chips eller noe blir satt på bordet (hvis man har) og man nyter samværet.. Ikke servicen. Ofte har man også med snacks, vin eller noe annet godt.

Her i Oslo treffes man oftes på cafe, eller man inviteres hjem til folk (til kaffe, kaker, middag, tv-kveld, hva det måtte være..).. Føler jeg da..

Caro

Gjest anneline
Skrevet

Jeg tenker meg motsatt scenario:

Jeg stikker innom en venninne og mannen hennes tøfler rundt i morgenkåpe og bustete hår. Han henter seg et kakestykke og jeg bryter ut at det er uhøflig å ikke spørre gjestene sine også om de vil ha kake, kanskje lett flåsete.

Venninnen min sitter bare der og sier ikke noe, hun har ikke antydet en kopp kaffe engang.

Man ser da med en gang at det ikke passer seg å spørre et menneske som går i natt-tøyet etter kake. Kanskje det mennesket er sykt, har nattevakt eller annet som gjør det uegnet som kakehenter.

Såpass sosiale antenner har man jo, så derfor synes jeg det var rart at gjesten ikke spurte sin påkledte venn som satt der fullstendig klar og i stand til å hente kake til å gjøre det. Av den grunn tror jeg det var en slags spøk og jeg ville følt meg fri til å spøke tilbake.

Tviler sterkt på at kompisen synes du var 'uhøflig', han må jo ha skjønt hvor frekk han var? Og mannen din bør kanskje også ta et kurs?

Pappa sa også alltid at man ikke trenger å gi frekke gjester kake, og selv om det kanskje er uhøflig så er det vel bare sånn jeg har blitt oppdratt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Pappa sa også alltid at man ikke trenger å gi frekke gjester kake, og selv om det kanskje er uhøflig så er det vel bare sånn jeg har blitt oppdratt.

:ler: Godt sagt! Det var et visdomsord jeg skal huske...

Skrevet
...Pappa sa også alltid at man ikke trenger å gi frekke gjester kake, og selv om det kanskje er uhøflig så er det vel bare sånn jeg har blitt oppdratt.

Du ville da syntes det var ok å bli behandlet uhøflig selv også, bare vedkommende som var uhøflig mot deg syntes du var frekk.

Som man reder ligger man, kanskje ikke rart han er frekk? jeg kan være frekk mot uhøflige mennesker jeg også, så er det jo en definisjonssak hvem som "begynte" rundtturen. :wink:

Skrevet

Harregud..det er da ikke sikkert gjesten tvang seg selv til å komme heller.. !

OG tror ærligtalt kommentaren hans var ment som spøk. Folk tar alt sååå seriøst og til seg nå for tiden..uff uff..uff :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...