Gå til innhold

Mat etter trening (sikkert tråd nummer tusen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ferdig på trening for 15 minutter siden, og var så sliten at jeg trodde jeg skulle dø. Bare det å gasse og bremse i bilen på tur hjem føltes som en tur til Mount Everest. Men nå er jeg kommet meg hjem, og er altså skrubbsulten. Hva spiser man etter trening? Kylling og diverse andre "store" retter er uaktuelt nå så tidlig på dagen. Jeg har spist en neve mandler for å døyve den verste sulten, men lurer fælt på hva som er "riktig" mat etter trening.

Til nå i dag har jeg spist et eple og en neve mandler. Har denne, og den skal visstnok være naturlig og bra. Er den grei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eit ostesmørbrød ette trening, da e hærrrrrleg.

Anonymous poster hash: bd47d...beb
  • Liker 1
Skrevet

Kokt/stekt egg? med brød og noen grønnsaker. Spiser gjerne det uten å ha vært på trening også :D

Anonymous poster hash: ccefa...e52
Skrevet

Kokt/stekt egg? med brød og noen grønnsaker. Spiser gjerne det uten å ha vært på trening også :D

Anonymous poster hash: ccefa...e52

Spiser ikke egg! Men takk for tips :) Endte opp med en liten skål kornblanding med melk, og noen druer. Er så uvant å spise"rent", for jeg har til vanlig bare spist ostesmørbrød osv :)

Skrevet

Takk for link! :) Leste gjennom, men det der er jo myntet på toppidrettsutøvere? Virker det som iallefall :fnise:

Hva kroppen trenger etter trening er vel de samme om man er idrettsutdøver eller bare vanlig mosjonist (bare at idrettsutdøveren trolig trenger større mengder). De fysiologiske prosessene i kroppen er jo de samme... Og det som listes opp av matvarer er jo helt normale ting.

Jeg er langt fra toppidrettsutøver, men følte i alle fall at jeg hadde nytte av det som står der.

Skrevet

Hva kroppen trenger etter trening er vel de samme om man er idrettsutdøver eller bare vanlig mosjonist (bare at idrettsutdøveren trolig trenger større mengder). De fysiologiske prosessene i kroppen er jo de samme... Og det som listes opp av matvarer er jo helt normale ting.

Jeg er langt fra toppidrettsutøver, men følte i alle fall at jeg hadde nytte av det som står der.

Joda, jeg ble nok bare overveldet av mengdene som var listet opp :) Skal lese litt nøyere etter jeg har lest ferdig dagens pensum ;)

Skrevet

Mat med masse protein, søk opp og lag mat. Enkelt og greit. Etter trening tenk bare på proteiner. Gjerne en proteinshake når du reiser fra treninga.
For meg så består maten etter treninga av 150g kylling, ris og grønnsaker.

Anonymous poster hash: f61e3...0dd
Skrevet

Anbefaler deg å vente med mat til det har gått 45-60 min etter trening. Pga næringsopptak :) Når man tar en shake rett etter trening i tillegg så er det veldig bra =)

Skrevet

Anbefaler deg å vente med mat til det har gått 45-60 min etter trening. Pga næringsopptak :) Når man tar en shake rett etter trening i tillegg så er det veldig bra =)

Nei nei! Rett etter endt aktivitet, særlig det første kvarteret, har kroppen omtrent dobbelt så stor evne til å danne glykogenlager som ellers. Dermed vil mer av karbohydratene gå med til å danne glykogen og ikke fett, og man blir også raskere restituert.

Det fins dyre restitusjonsdrikker du kan kjøpe, men en halvliter skummet melk holder lenge for mosjonister. Da får du både karbohydrater og proteiner. Nøtter inneholder mye fett, og det er ikke det kroppen trenger rett etter trening.

• Liker 1
Skrevet

Nei nei! Rett etter endt aktivitet, særlig det første kvarteret, har kroppen omtrent dobbelt så stor evne til å danne glykogenlager som ellers. Dermed vil mer av karbohydratene gå med til å danne glykogen og ikke fett, og man blir også raskere restituert.

Det fins dyre restitusjonsdrikker du kan kjøpe, men en halvliter skummet melk holder lenge for mosjonister. Da får du både karbohydrater og proteiner. Nøtter inneholder mye fett, og det er ikke det kroppen trenger rett etter trening.

Det er riktig det du skriver at man er ekstra insulinsensitiv rett etter trening, slik at en hurtig kan få lagret inn glykogen.

Så lenge neste økte ikke er en halv dag unna så fyller glykogenlagrene seg like fullt opp forutsatt at en spiser vanlig (og nok). Derfor er egentlig ikke dette så relevant med mindre man har en veldig høy treningsmengde og trener glykogentømmende trening.

De fleste tømmer seg ikke så veldig uansett.

Jeg er tilhenger at dersom man ikke har en tett økt så er det mer enn nok å spise vanlig middag. Om det slik at det kommer til å ta lang tid før man få i seg mat igjen så er det ikke så dumt med enten melk eller frukt (med lite fruktose, og mer sukrose eller glukose). Kiwi er en fin frukt. Den inneholder dessuten C-vitamin som er med på å motvirke de negative effektene av kortisol.

Skrevet

Jeg spiser min egen "proteinmiddag" etter trening. Strimla svinekjøtt eller kylling, masse grønnsaker og bønner, linser og kikerter. Woker dette og krydrer dette med soya, chilli og ingefær. Det er et must etter trening her. Enkelt å varme fort opp etter trening er det også. Lager på forhånd.

Trener jeg tidlig på dagen, så blir det sjokomelk og eggerøre. Gjerne med røkt laks til.

Spiser alltid innenfor en time rett etter trening. Etter at jeg begynt å spise rent og godt etter trening, så jeg musklene begynte å komme lettere også, og jeg føler meg raskere restituert. Ant også fordi jeg er bedre trent. Men kroppen føles friskere og jeg har mer energi nå enn før.

Anonymous poster hash: 335aa...34b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ferdig på trening ca. 12-13.00, da tar jeg er proteinshake før jeg spaserer hjem (ca. 20 minutter i frisk tempo). Hjemme spiser jeg det jeg finner fristende i kjøleskapet, eksempelvis yoghurt naturell (ev. med nøtter/frø), kokte egg, tunfisk med majones, reker med kesam, ost og grønnsaker osv.

Skrevet

Jeg var ferdig på trening for 15 minutter siden, og var så sliten at jeg trodde jeg skulle dø. Bare det å gasse og bremse i bilen på tur hjem føltes som en tur til Mount Everest. Men nå er jeg kommet meg hjem, og er altså skrubbsulten. Hva spiser man etter trening? Kylling og diverse andre "store" retter er uaktuelt nå så tidlig på dagen. Jeg har spist en neve mandler for å døyve den verste sulten, men lurer fælt på hva som er "riktig" mat etter trening.

Til nå i dag har jeg spist et eple og en neve mandler. Har denne, og den skal visstnok være naturlig og bra. Er den grei?

Jeg er langt over gjennomsnittet trent, og spiser f.eks nøtter, melk, tunfisk, pizza, gryterett, smoothie eller lignende etter trening. Greit å få i seg en god kombinasjon av fett, protein og karbo, da kroppen er ganske tømt etter en skikkelig treningsøkt. Akkurat hva du spiser er ikke så farlig.

Mengde må du kjenne på selv. Noen liker mye mat etter trening, mens noen liker å vente litt før de spiser.

Anbefaler deg å vente med mat til det har gått 45-60 min etter trening.

Det har ingenting og si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...