Gå til innhold

Pakke/flytte tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner maktesløsheten tar overhånd her snart, så jeg må spørre om noen smarte tips.

Vi holder på å bygge nytt, og vi har 4 uker på oss før vi må være ute av huset vi har nå.

Huset vi bygger er ikke helt ferdig, det er nå fokus på å få ferdig de rommene vi trenger for å kunne flytte inn.

Det er greit nok.

Jeg har altså minimalt med lagring av et helt hus på nesten 200 kvm, og enda verre, en garasje som er ganske stappa med møbler og andre ting vi har mellomlagret.

Noen som har noen systematiske pakketips til meg?

Jeg må pakke ned huset alene siden sambo jobber i det nye 24 timer i døgnet for å få det ferdig.

Jeg har begynt jobben med å kaste/kvitte oss med ting så vi ikke drar med oss noe unødvendig.

Akkurat nå har jeg bare sperre og aner ikke hvor jeg skal begynne!

Anonymous poster hash: c3472...679
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakk det kjedeligste først (type kjeller loft bod)

Skrevet

Skriv lister for alle kassene der du skriver hva som er oppi. Ta for deg ett og ett rom når du pakker. Kast/selg/lever til bruktbutikker etc det du kan kvitte deg med.

Anonymous poster hash: af9d5...422

• Liker 2
Skrevet

Pakk i esker og merk de godt (lettere å stable og lagre) start med et og et rom og gjør deg helt ferdig før du går på neste. Vær hard på hva dere ønsker/må beholde, kast eller gi bort resten. "enkle" ting å pakke (synes jeg) er bøker, filmer, cd'er, tallerkner og glass og sånne typer ting det går fort liksom, det er når jeg kommer til alt småpysselet til slutt at jeg bare har endt med "roteesker" for da er tiltakslysten blitt helt borte og vil bare bli ferdig på den "neverending story'en" og så er det superpraktisk med vakumposer til alt av klær og sånne ting!

Skrevet (endret)

.

Endret av Belin
Skrevet

Hamstre banankasser med lokk fra butikkene. Passelig størrelse, null risiko for å pakke for mye i en eske. Skriv på kassene hva som er oppi og hvilket rom det tilhører. Enklere under flytting.

Anonymous poster hash: 7a828...57d
Skrevet

Dersom du tror du trenger 50 flytte esker, kjøp 70. Merk de godt med innhold både på toppen og på siden. Da ser du enkelt hva de inneholder når de er stablet.

Har du ikke brukt det de siste 5 årene så kast det. Begynn med det verste først. Spørr venner og familie om hjelp.

Skrevet

Kan dere leie/låne en bod en par måneder for alt du ikke klarer å avgjøre om dere skal beholde eller ikke? Evt plassere alt der, og hente inn i huset bare det som dere må ha. Kanskje det vil gjøre det enklere å kvitte seg med overflødige ting etterhvert?

Anonymous poster hash: 7a828...57d
  • Liker 1
Skrevet

Pakk det dere vil beholde i esker og det dere vil kvitte dere med i sekker. Vi har mistet en masse hjemmelagde og gamle duker på grunn av at besteforeldrene mine pakket begge deler i sekker og kvittet seg med feil sekk...

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange gode tips! Tusen takk!

Vakumposer var genialt. Det må jeg skaffe. Vi har mye dyner og yttertøy som kan legges i slike poser.

I går var jeg å kjøpte esker og sånne pappinndelere til glass.

Jeg har også kjøpt bred maskeringstape som jeg kan skrive på og lime på sekker.

Da er det bare å sette i gang! :)

Skrevet

Jeg vil si at du har nokså dårlig tid om du skal være ute av et 200 m2 hus i løpet av fire uker.

Her er mine tips:

Begynn med å pakke eller sette til side de tingene du trenger hele tiden og i begynnelsen i det nye huset.

Deretter setter du finner du ut hvilke møbler, lamper, klær og kjøkkenutstyr du vil kvitte deg med. Disse tingene bruker du og kvitter deg med helt på tampen. Klær som ikke kan gis bort, kaster du istedenfor å vaske.

Nummerer flytteeskene på alle fire sider og skriv innholdet i dem i en Excel-liste. Det er helt umulig å flytte rundt på en haug med esker for å lese innholdet, og det er ikke alltid at du på forhånd vet hvilke som skal i hvilke rom. Med Excel kan du også bruke søkefunksjonen for å finne ut hvor bestemte ting er.

Vakumposer er genialt, men ikke legg fine klær i dem ettersom fibrene får en røff behandling.

Pakk knuselige ting i klær eller tekstiler som dere ikke trenger med en gang. Det er selvsagt anbefalt å bruke silkepapir, papp osv. men du sparer deg utrolig mye plass og arbeid ved å ikke pakke en hel haug med emballasje. Ikke minst er det greit å slippe å måtte kaste enorme mengder emballasje når dere er på plass i det nye huset.

Send tepper til rens nå og be renseriet om å oppbevare dem til dere er på plass i det nye huset. Det samme gjelder finklær som må renses.

Spis deg ut av kjøleskap og kjøkken nå!

Få venner til å hjelpe deg. Bare et par ekstra hender i en del timer hjelper veldig, det eneste er at du må sørge for mat og drikke og god musikk.

Anonymous poster hash: 748b9...fb0
  • Liker 4
Skrevet

Det er mulig jeg misforsto, men hvis mannen din bygger/pusser opp det nye huset kan han jo fullføre kjeller/bod/loft/gjesterom e.l. slik at du kan begynne å flytte julepynt, sommertøy, bøker og slike ting man ikke behøver i hverdagen. Sett julepynteskene bakerst, så sommertøy, så påskepynt.

Støtter Excel som beskrevet over.

Anonymous poster hash: a1c70...c7d

Skrevet

Det med excel var smart! Tusen takk for tipset! :)

Jeg har lenge kastet og gitt bort ting for å forberede flytting, så jeg føler at jeg har rimelig oversikt over hva som er her nå. Det er egentlig bare garasjen som er litt kaotisk.

Bare på de to siste dagene har jeg fått ryddet og kastet masse.

Samt gitt bort en haug med barneklær og sko.

Igjen, takk for supre tips alle sammen! :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Et godt råd er å pakke nok kjøkkenutstyr og småting saks og lignende som du trenger den første uken på nytt sted i en eller to esker. Man bruker som regel litt tid på å pakke alt ut igjen, og da slipper du å lete gjennom alle eskene etter saksen eller stekepannen.

AnonymBruker
Skrevet

Tror hun er ferdig flytta.

Anonymous poster hash: 5f9e7...1a1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...