AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Er så sint at jeg gråter når jeg skriver dette. Jeg har tatt min bachelor på litt forskjellige steder, og endte til slutt opp på NTNU. Da jeg begynte der i høst avtalte jeg straks en time med studieveileder, for å spørre han om hvilke fag jeg manglet for å gjøre ferdig bacheloren min høsten 2013. Jeg tok da de fagene han forslo, men når jeg nå kontakter NTNU, så sier de at jeg ikke har en bachelor likevel. De sier nå at den informasjonen jeg fikk i høst dessverre ikke stemte. Synd. Trist. Leit. Jeg er så sint at jeg kunne sprekke! Hvordan kan de leke med livene til folk på denne måten! Jeg kjeftet og gråt på telefonen hvorpå hun sier «det er jo bare å ta et semester til» Det betyr 40 000 mer for meg i studielån + at jeg jo har flyttet fra Trondheim og ikke bor der lengre. Jeg husker jo ikke navnet på hva han veilederen het så jeg kunne jo ikke si henne hvem som hadde gitt meg denne gale informasjonen. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare en utblåsning… Eller høre om noen har samme erfaringer? Det som jeg tror provoserer mest er at de ikke viser noen forståelse for at de har hele mitt liv i sine hender og bare sier «beklager men dette kan ikke vi hjelpe deg med»… Skal i hvert fall ha med meg en opptager neste gang jeg er på en veiledning! Anonymous poster hash: daadb...f69
bebisss Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Oi hjelpes.. vet ikke hva jeg skal si men jeg forstår utrolig godt at du er sint. De må jo kunne hjelpe deg med å legge ting litt lettere til rette for deg pga deres veileder gav deg feil råd?? 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Oi hjelpes.. vet ikke hva jeg skal si men jeg forstår utrolig godt at du er sint. De må jo kunne hjelpe deg med å legge ting litt lettere til rette for deg pga deres veileder gav deg feil råd?? De sier bare at dette er ikke deres problem, jeg har jo ikke noen bevis for at jeg fikk de rådene jeg fikk... Anonymous poster hash: daadb...f69
altflyter Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Så utrolig kjipt! Det dumme er at de alltid vil henvise til at det er ditt ansvar å dobbeltsjekke slik informasjon. Problemet er at man selvfølgelig stoler blindt på veilederen, og det burde man kunne gjøre også. Vi andre får ta dette som en advarsel om at vi alltid må dobbeltsjekke informasjon vi blir gitt. Føler med deg og sender deg en god klem! 4
kareen Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Så leit! Da hadde jeg i hvert fall tatt det semesteret som fjernstudent. På den måten kan du fortsette å bo der du bor, slipper studielån og kan bare dra inn til Trondheim for å ta eksamen. Noen ganger er livet veldig urettferdig og man må bare ta det man får. Utrolig kjipt. 2
Marie90 Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Har vært i samme situasjon selv, dog ikke i Norge. Jeg får ikke studielån lenger, så måtte be foreldre om ekstra 114.000,- i skolepenger (for ett år), ellers hadde jeg ikke hatt råd til å fullføre bachelor. Skjønner du er frustrert nå, men iom. at du fortsatt er ung så er ikke et semester all verdens. Sannsynligvis har du ikke 'full pakke' og kan ha en ekstrajobb og få erfaring ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Mangler du et helt semester, eller bare enkeltfag? Anonymous poster hash: 91cf3...f54
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Klag skriftlig, ts. Selv om du med stor sannsynlighet ikke får medhør og selv om du ikke har bevis. Klag til institusjonen med kopi til hvem det nå enn er som er kontrollorgan for universiteter. Det koster nemlig så fryktelig, fryktelig lite å prøve (porto). Anonymous poster hash: e2d8d...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Typisk. Jeg brukte ett år på å ta nye vgs-fag og få endret vitnemålet fra R94 til kunnskapsløftet, for å komme inn på profesjonsstudie, etter informasjon fra veileder - for så å finne ut at jeg ikke trengte det, jeg kunne bare tatt fysikken jeg manglet og lagt den til som vedlegg. Bortkastet år, men jeg lærte litt geografi Klag! Anonymous poster hash: 32e63...0ce 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Mangler du et helt semester, eller bare enkeltfag? Anonymous poster hash: 91cf3...f54 mangler 10 poeng, men i og med at jeg har lese og skrivevansker så ser jeg ikke for meg at jeg kan jobbe fullt, fordi jeg bruker mye tid og energi på å lese. Anonymous poster hash: daadb...f69
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Klag skriftlig, ts. Selv om du med stor sannsynlighet ikke får medhør og selv om du ikke har bevis. Klag til institusjonen med kopi til hvem det nå enn er som er kontrollorgan for universiteter. Det koster nemlig så fryktelig, fryktelig lite å prøve (porto). Anonymous poster hash: e2d8d...d1a Ja det var et godt tips, jeg har allerede bedt om å få snakke med sjefen til hun som fortalte meg dette... Anonymous poster hash: daadb...f69
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Typisk. Jeg brukte ett år på å ta nye vgs-fag og få endret vitnemålet fra R94 til kunnskapsløftet, for å komme inn på profesjonsstudie, etter informasjon fra veileder - for så å finne ut at jeg ikke trengte det, jeg kunne bare tatt fysikken jeg manglet og lagt den til som vedlegg. Bortkastet år, men jeg lærte litt geografi Klag!Anonymous poster hash: 32e63...0ce oj, stakkars! føler med deg, de kaster liksom rundt seg med informasjon som ikke er riktig. Hva vet jeg om denne samme veilederen sitter å gir samme feil informasjon til en ny student akkurat nå... Anonymous poster hash: daadb...f69 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Det er ikke veldig enkelt hverken for institusjon eller deg som student når du har shoppet bacheloren ved flere studiesteder. De har veiledet så godt de kunne, med de opplysningene de hadde. Synd for deg, men du må nesten ta dette på egen kappe siden du har flakset rundt og tatt fag både her og der. Anonymous poster hash: 817a8...214 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 PS: At du ikke hadde nok studiepoeng burde du nå faktisk ha sett selv. Anonymous poster hash: 817a8...214 4
Luppa Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 PS: At du ikke hadde nok studiepoeng burde du nå faktisk ha sett selv. Anonymous poster hash: 817a8...214 Hun har jo sannsynligvis hatt nok poeng, men så viser det seg at et av 10-poengsfagene hun har tatt før NTNU ikke ble godkjent av NTNU allikevel. Slik leser jeg problemstillingen ihvertfall. 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Det er ikke veldig enkelt hverken for institusjon eller deg som student når du har shoppet bacheloren ved flere studiesteder. De har veiledet så godt de kunne, med de opplysningene de hadde. Synd for deg, men du må nesten ta dette på egen kappe siden du har flakset rundt og tatt fag både her og der. Anonymous poster hash: 817a8...214 Det er jo derfor jeg hadde en veiledningstime da! Nettopp fordi det var vanskelig for meg å vite hvilke fag de godkjente. Hvis han veilederen var usikker i sin anbefaling så burde han ha sagt det og ikke gitt meg råd slik at jeg kunne funnet noen andre! Jeg tar IKKE dette på min kappe, dette var jeg helt uskyldig i. Det ER LOV å ta bacheloren sin på forskjellige universiteter! Anonymous poster hash: daadb...f69 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 PS: At du ikke hadde nok studiepoeng burde du nå faktisk ha sett selv. Anonymous poster hash: 817a8...214 Selvfølgelig har jeg mer enn nok studiepoeng! Anonymous poster hash: daadb...f69
Marie90 Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er enig i at du kan klage, men jeg tror ikke det blir produktivt ettersom det er lite sannsynlig at NTNU vil utskrive noen med ferdig bachelor uten at de har tatt de riktige fagene, selv om det er deres egen feil. Rett og slett fordi listen over moduler er slik den er av en grunn og man har gått glipp av noe essensielt ved å ikke ta de riktige fagene, og dermed ikke har kompetansen NTNU lover ved graden. Du kan selvsagt klage, men tror du bør instille deg på et semester til og ikke bruke for mye energi på dette, dessverre. 4
Silfen Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Eller ta kontakt med et av de andre studiestedene du har brukt og hør om de godkjenner fagene dine som bachelor. 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Det er ikke veldig enkelt hverken for institusjon eller deg som student når du har shoppet bacheloren ved flere studiesteder. De har veiledet så godt de kunne, med de opplysningene de hadde. Synd for deg, men du må nesten ta dette på egen kappe siden du har flakset rundt og tatt fag både her og der. Anonymous poster hash: 817a8...214 Har du litt tungt for det? Anonymous poster hash: 277a8...f40 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå