AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Ja som tittelen sier? Noen som har litt peiling og kan forklare dette som om du skulle forklart det til en 10 åring? Anonymous poster hash: 6c786...5bd
Gjest Blanchefleur Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Ja som tittelen sier? Noen som har litt peiling og kan forklare dette som om du skulle forklart det til en 10 åring? Anonymous poster hash: 6c786...5bd Tiåring du liksom. Har du naturfagsprøve? ;-)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Tiåring du liksom. Har du naturfagsprøve? ;-) Nei jeg leser til eksamen og fatter ikke helt, men nå forstår jeg litt mer. Men glykolyse-sitronsyresyklus- oksitativ fosforylering sammenheng og hele reaksjonene fatter jeg iiingenting på. jeg forstår sånn grunnleggende, men ikke detaljert. Hva er NADH2 og NAD og NADH ?? jeg er helt lost... Anonymous poster hash: 6c786...5bd
Gjest Blanchefleur Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Nei jeg leser til eksamen og fatter ikke helt, men nå forstår jeg litt mer. Men glykolyse-sitronsyresyklus- oksitativ fosforylering sammenheng og hele reaksjonene fatter jeg iiingenting på. jeg forstår sånn grunnleggende, men ikke detaljert. Hva er NADH2 og NAD og NADH ?? jeg er helt lost... Anonymous poster hash: 6c786...5bd Hvis du skal forstå ting må du som regel lese litt. Alle kjemiske prosesser (som oksidativ fosforylering er) produserer biprodukter. ATP er et produkt. For å produsere ATP (som krever energi) trenger man andre substrater, som f eks NADH og FADH2. Først må du lære deg hva hva henholdsvis oksidasjon og fosforylering er. Men du vil ikke stå på en eksamen av å svare som en tiåring på denne eksamenen, det er den viktigste prosessen i hele metabolismen.
Diafragma Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Veldig enkelt forklart, så er det dannelsen av ATP fra ADP (som du godt kan kalle "brukt ATP"). Dette skjer ved at: 1) protoner (H+) blir "stjålet" fra NADH og FADH2 (som er noen av produktene etter gjennomgått sitronsyresyklus 2) Protonene blir "pumpet" fra ett rom i mitokondriene til et annet 3) Etter hvert vil det bli fryktelig mange protoner i dette rommet, og de ønsker å gjevne ut konsentrasjonen ved å flykte tilbake til det første rommet. Problemet er at det ikke finnes noen annen vei tilbake enn gjennom et PROTEIN som heter "ATP-SYNTASE" (eller "ATP-makeren/lageren/fremstilleren"). 4) Når protonene (H+) så går gjennom dette "ATP-SYNTASE"-proteinet, spinner hele proteinet, litt som en vannmølle. Denne kraften/spinningen brukes til å "presse" FOSFAT og ADP sammen, og ADP+FOSFAT er ATP Dette er siste del av den oksidative fosforyleringsprosessen, altså "etter" glykolyse (som skjer i cytoplasma) og også etter sitronsyresyklusen (som skjer i det innerste rommet i mitokondriene, "the matrix"/matrisen). Håper det hjelper deg 1
Alayne Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Hvis du spør litt mer spesifikke spørsmål, er det lettere å hjelpe deg. Og også hvis du forteller hvilket nivå du er på (store forskjeller fra ungdomsskole til universitets-nivå f.eks.). Det er veldig vanskelig for oss å forklare hele gangen fra glykolysen begynner til den oksidative forsforyleringen er ferdig, det blir lettere både for deg og oss om du først setter deg inn i det på egenhånd, og heller ber om hjelp til detaljene rundt de spesifikke delene du synes er vanskeligst. Anbefaler på det sterkeste å se videoer fra Kjan Academy, han er veldig flink til å forklare slike ting: Cellular respiration.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå