Consuela Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Noen andre her med barn som har ADHD eller er på "vei" mot en diagnose? Vi er på vei mot en diagnose, men ting tar evig lang tid og frustrasjonen vokser og vokser. Kan fortelle litt oss selv, og historien frem til nå. Har 3 sønner. Mellomste sønn er nå 7, snart 8 år. Når han var 2 år, foreslo helsesøster at han skulle bli vurdert for ADHD når han var 3 år. Dette sa jeg nei til, da min oppfatning var at "alle" får diagnosen ADHD om dagen fordi de ikke sitter stille. Jeg mente at han var et barn med mye energi, søvnen ville nok ordne seg etterhvert. ADHD var det hvertfall ikke! Vel, årene gikk og når han var 5 ble ADHD tatt opp i barnehagen. Konsentrasjonsproblemer, fremdeles lite søvn, hyper, dårlig impulskontroll. Vel, ppt kom inn i barnehagen og var der en hel time hvor de da leste fakta om fisk. Dette elsker han, så selvfølgelig denne timen satt han i ro. Problematikken ble allikavel skrevet ned av barnehagen, levert til skolen slik at de kunne være godt forberedt. Samtale med lærer i førsteklasse. Hadde hun lest rapporten fra barnehagen? Hun mente at barn må få være barn, de skal få lov å bevege seg og alle skulle jo ha diagnose nå om de ikke satt stille. (Hmmmm, ekko fra fortiden?) Jeg ga beskjed om at hun måtte gi meg beskjed om han ikke klarte å konsentrere seg i klassen, da måtte vi få ppt inn på banen igjen. Leksene var/er ett stort problem å få igjennomført. Det kunne ta to timer, bare å få skrevet et par linjer og løst et par matteoppgaver. Gutten var helst oppå bordet eller under stolen, viskelæret i munnen og blyanten spisset og spisset til stumper. Etter nyttår ble vi tilkalt i møte med rektor og helsesøster. De var bekymret, hvordan gikk det med eldste og mellomste? Mellomste jobbet dårlig på skolen og eldste hadde endret holdningen sin. Han var blitt frekk, og jobbet dårlig på skolen. Han hadde blitt uvenner med venner i klassen. Vi tok opp dette med mellomste og bekymringer rundt ADHD, samt liten forståelse fra lærer. Eldste hadde vi ikke noe godt svar på, kam det hende at han fikk for lite oppmerksomhet pga mellomste tok alt av oppmerksomheten i hjemmet? (Vår konklusjon) Helsesøster er en fantastisk dame, det var hun som ønsket tidlig utredning på mellomste og satte igang hjulene igjen. Møte med lærer, helsesøster, rektor og ppt. Fantastisk bra møte hvor vi fikk mye støtte og oppmuntrende ord. Nå har det gått 9 måneder siden møte, ingenting er skjedd. 2klasse er allerede halvveis, og mellomste blir plassert på grupperom alene for å kunne jobbe og ikke forstyrre. Han gruer seg ofte til å gå på skolen, vondt i magen og har selv en ufattelig selvinnsikt på sine egne utfordringer når det kommer til konsentrasjon osv. Dette har han vært hele tiden. Når han var 4 år sa han at hjernen hans sa "dingdingding", alt gikk så fort og at han ikke greide å ta kontroll selv. Hvordan få fortgang i ting? Hvordan få forståelse fra læreren om at lærer ikke kan ødelegge marboksen hans om han ikke har funnet blyanten sin like raskt som de andre? Føler at etter møte fikk han god forståelse, egne lekseark og ting gikk bedre. Så rant det ut i sanden igjen som så mye annet... Og fordommer som at vi ikke har det strengt nok hjemme, har ikke regler og kontroll på ungen er så sårende for oss og for han. Sukk, dette ble langt og rotete... Bare så ufattelig sliten!
Gjest Blanchefleur Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Hva forventer du skal skje da? 1
Jens Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Føler med deg da vi har vært gjennom noe av det samme med sønnen vår. Han er nå 9 og ting har forandret seg, så vi er ute av Pub karusellen nå. Vil råde deg til å lage deg bruker inne på dette forumet, http://www.bokstavbarna.com/forum/ Her har jeg funnet masse hjelp! Lykke til!
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2014 Tusen takk Jens! Skal gjøre det med engang Jeg forventet vel egentlig at han skulle fått hjelp fra ppt tidligere, at papirmøllen ikke tok så lang tid. All denne tiden som er gått, er tapt tid på at ting kunne blitt bedre tilrettelagt for at han skal kunne få med seg like mye som de andre i klassen. Har selv tatt kontakt med fastlege nå for å få henvisning til bup. Det er visst kun de som kan stille diagnosen? Hadde jeg visst det før, hadde det blitt gjort for lenge siden
Gjest Blanchefleur Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Tusen takk Jens! Skal gjøre det med engang Jeg forventet vel egentlig at han skulle fått hjelp fra ppt tidligere, at papirmøllen ikke tok så lang tid. All denne tiden som er gått, er tapt tid på at ting kunne blitt bedre tilrettelagt for at han skal kunne få med seg like mye som de andre i klassen. Har selv tatt kontakt med fastlege nå for å få henvisning til bup. Det er visst kun de som kan stille diagnosen? Hadde jeg visst det før, hadde det blitt gjort for lenge siden Du er barnets mor, og sammen med barnets far kan dere gjøre det meste selv. Gi ungen utfordringsområder han mestrer, og finn aktiviteter som kan tømme energien hans. Såkalte (du får tygge litt på den) ADHD-barn er akkurat like begavet (om ikke mer) som alle andre, de har bare et annet reaksjonsmøster og nedslagsfelt. Den driven de barna har er gull verdt om du evner å finne noe han liker å gjøre, det være seg svømming eller algebra.
Missy1 Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 min erfaring er at ingen står i kø for å hjelpe til, man må ordne med alt selv, også for å få stilt diagnose og hjelp til veien videre. Jeg har en sønn med barneautisme og det var et sant mareritt bare å få komme til utredning. Var vanskelig å bli trodd og ble møtt med "han er alt for ung til å utredes" hos legen. Brukte 6mnd med intenst arbeid for å få han henvist til utredning og nå litt over 1år etter stilt diagnose så ser jeg at det blir en del år fremover med intenst arbeid for å følge opp og sikre hans fremtid, selvom jeg trodde at det ville bli lettere etter at han fikk diagnose. Man kan bare forberede seg på at man må finne ut alt selv og gjøre alt selv for det er ingen som forteller hvilke rettigheter man har, ordner møter osv for en. Vil man ha noe gjort skikkelig må man gjøre det selv og man må rope høyt for å få hjelp. Ikke føl på at du maser for da kommer du ingen vei, må stå på kravene. jeg må bare spørre. Denne interessen for fiskefakta, hvor utbredt er denne? hørtes nemlig veldig sært ut.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Det er dessverre ikke en unik situasjon dere er i. Når vi i skolen melder barn opp til PPT eller BUP tar det fort vekk fem måneder å få svar, og nærmere et skoleår før noe skjer. I mellomtiden har nok ikke klassen fått noen ressurser (assistent) til å takle hverdagen med en elev som ikke fungerer i klasserommet, og løsningen blir at den som forstyrrer sitter et sted der han/hun får ro, og klassen får ro. Skjønner at dette ikke er optimalt for foreldrene, men det er det heller ikke for klassen og læreren. Dumt at dere ikke fikk beskjed om at det tar så lang tid (vet at det er steder der de er mye raskere enn hos oss..), men det er mulig for dere å gjøre dette privat, noe som jeg har erfaring med at går noe raskere. Lykke til! Anonymous poster hash: 7f682...440
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Hverken skolen eller PPT kan henvise til BUP (som utreder for ADHD). Ta gutten din til fastlegen og be om henvisning til BUP! Det er ditt ansvar å gjøre det, de andre instansene kan bare hjelpe deg med informasjon på veien. Bestill legetime allerede i dag! Lykke til! Anonymous poster hash: 810ba...6ad
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2014 min erfaring er at ingen står i kø for å hjelpe til, man må ordne med alt selv, også for å få stilt diagnose og hjelp til veien videre. Jeg har en sønn med barneautisme og det var et sant mareritt bare å få komme til utredning. Var vanskelig å bli trodd og ble møtt med "han er alt for ung til å utredes" hos legen. Brukte 6mnd med intenst arbeid for å få han henvist til utredning og nå litt over 1år etter stilt diagnose så ser jeg at det blir en del år fremover med intenst arbeid for å følge opp og sikre hans fremtid, selvom jeg trodde at det ville bli lettere etter at han fikk diagnose. Man kan bare forberede seg på at man må finne ut alt selv og gjøre alt selv for det er ingen som forteller hvilke rettigheter man har, ordner møter osv for en. Vil man ha noe gjort skikkelig må man gjøre det selv og man må rope høyt for å få hjelp. Ikke føl på at du maser for da kommer du ingen vei, må stå på kravene. jeg må bare spørre. Denne interessen for fiskefakta, hvor utbredt er denne? hørtes nemlig veldig sært ut. Hehe, han er ikke så intr nå mer Han gikk i en maritim barnehage, så det var jo utrolig spennende å reise ut med båt for å fiske. Så når de da lærte om forskjellige typer fisk osv så syns han dette var kjempe gøy, fordi han kunne kjenne igjen feks torsk når han fisket.
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2014 Du er barnets mor, og sammen med barnets far kan dere gjøre det meste selv. Gi ungen utfordringsområder han mestrer, og finn aktiviteter som kan tømme energien hans. Såkalte (du får tygge litt på den) ADHD-barn er akkurat like begavet (om ikke mer) som alle andre, de har bare et annet reaksjonsmøster og nedslagsfelt. Den driven de barna har er gull verdt om du evner å finne noe han liker å gjøre, det være seg svømming eller algebra. Jada, han er kjempe flink til masse! Vi går mye på turer i fjellet, han er en racer opp skal vite ^^ og ned! Hehe... Han går på håndball og er flink. Veldig flink i matte. Men han er så sensitiv, sies det noe i retningen hans som kan tolkes negativt så går hele hans verden under. Assistentlærer som sa at nissen han laget var stygg (dette er tatt opp, ikke fått skikkelig svar på hva som egentlig var blitt sagt til gutten), og denne nissen snakker han om enda. Han var skikkelig stolt, helt til assistenten sa den var stygg og resten av julen og frem til nå gnager på dette. Også er det jo det at vi ønsker ett bedre opplegg for han, gjerne med en assistent som kan rettlede han i timen. Nå blir han jo satt på ett rom alene. Jeg ser ikke på ADHD som noe negativt, men jeg ser negativt på det at han ikke får den hjelpen han har krav på. Har selv ADHD, men som jente hadde jeg ikke helt de samme utfordringer som han i så tidlig alder.
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 21. januar 2014 Hverken skolen eller PPT kan henvise til BUP (som utreder for ADHD). Ta gutten din til fastlegen og be om henvisning til BUP! Det er ditt ansvar å gjøre det, de andre instansene kan bare hjelpe deg med informasjon på veien. Bestill legetime allerede i dag! Lykke til! Anonymous poster hash: 810ba...6ad Takk takk, legetime er allerede bestilt Dette var jo noe jeg ikke visste, jeg i min gode tro trodde at ring skulle ordne seg når ppt var inne i bildet. Ingen nevnte bup til meg
Missy1 Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Takk takk, legetime er allerede bestilt Dette var jo noe jeg ikke visste, jeg i min gode tro trodde at ring skulle ordne seg når ppt var inne i bildet. Ingen nevnte bup til meg Det er nettopp det som er så dumt. At man ikke blir opplyst om slike ting og at man må finne ut om alt selv. Det er jo en jungel der ute man må sette seg inn i og man har jo ikke akkurat allverdens med ekstra tid til det når man har et barn som krever ekstra.
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 21. januar 2014 Det er dessverre ikke en unik situasjon dere er i. Når vi i skolen melder barn opp til PPT eller BUP tar det fort vekk fem måneder å få svar, og nærmere et skoleår før noe skjer. I mellomtiden har nok ikke klassen fått noen ressurser (assistent) til å takle hverdagen med en elev som ikke fungerer i klasserommet, og løsningen blir at den som forstyrrer sitter et sted der han/hun får ro, og klassen får ro. Skjønner at dette ikke er optimalt for foreldrene, men det er det heller ikke for klassen og læreren. Dumt at dere ikke fikk beskjed om at det tar så lang tid (vet at det er steder der de er mye raskere enn hos oss..), men det er mulig for dere å gjøre dette privat, noe som jeg har erfaring med at går noe raskere. Lykke til! Anonymous poster hash: 7f682...440 Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å være lærer med en klasse på 28, det er vanskelig i seg selv det kan jeg tenke meg Og det er ikke det at han blir tatt ut av klassen i seg selv, men at han sitter alene. Da tenker jeg på selvfølelsen hans, hva han tenker om seg selv når han blir tatt ut av klassen og blir plassert på ett rom alene fordi han forstyrrer. En ting er at ja han får gjort mer på skolen som er vel og bra, men for min del er psyken hans viktigere enn noe. Han er veldig sensitiv og ser lett på den minste ting som verdens ende. Jeg håper at vi får komt igang iløpet av dette halvåret
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2014 Det er nettopp det som er så dumt. At man ikke blir opplyst om slike ting og at man må finne ut om alt selv. Det er jo en jungel der ute man må sette seg inn i og man har jo ikke akkurat allverdens med ekstra tid til det når man har et barn som krever ekstra. Ja skulle gjerne fått en brosjyre hvor det står hvem man skal kontakte og info om gangen i det. Jeg er jo naiv og tenker at systemet i Norge fungerer, tok feil der gitt ^^ Tar jo utdanning selv i disse dager og merker at det har jeg egentlig ikke tid eller overskudd til. Samtidig så må jeg bare bite tennene sammen og håpe at snaaaart kommer vi skikkelig igang og får hjulpet han på en god måte
Missy1 Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Kanskje denne kan være til hjelp? Har ikke sett i den selv, men tror det er en flott bok å ha http://www.ffo.no/no/Rettighetssenteret/Jungelhandboka/
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Takk takk, legetime er allerede bestilt Dette var jo noe jeg ikke visste, jeg i min gode tro trodde at ring skulle ordne seg når ppt var inne i bildet. Ingen nevnte bup til meg Latterlig av PPT. Jeg er selv psykolog i PPT, og dette er jo basic info! Håper fastlegen er en handlingsdyktig person og at du nå kan få den hjelpen di trenger!Anonymous poster hash: 810ba...6ad
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 21. januar 2014 Latterlig av PPT. Jeg er selv psykolog i PPT, og dette er jo basic info! Håper fastlegen er en handlingsdyktig person og at du nå kan få den hjelpen di trenger!Anonymous poster hash: 810ba...6ad Tusen takk Jeg får bli sittende der inne til hun har skrevet henvisning tenker jeg, hehe... Har troen på at hun tar oss på alvor
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #18 Skrevet 21. januar 2014 Kanskje denne kan være til hjelp? Har ikke sett i den selv, men tror det er en flott bok å ha http://www.ffo.no/no/Rettighetssenteret/Jungelhandboka/ Takk takk, skal sjekke den ut!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Du er barnets mor, og sammen med barnets far kan dere gjøre det meste selv. Gi ungen utfordringsområder han mestrer, og finn aktiviteter som kan tømme energien hans. Såkalte (du får tygge litt på den) ADHD-barn er akkurat like begavet (om ikke mer) som alle andre, de har bare et annet reaksjonsmøster og nedslagsfelt. Den driven de barna har er gull verdt om du evner å finne noe han liker å gjøre, det være seg svømming eller algebra. Veldig enig i dette. Mange barn med diagnosen ADHD mister jo gjerne interessen for noe fort, men her må dere som foreldre prøve og være konsekvente og ikke la sønnen slutte på noe hvis man begynner på en form for aktivitet han liker godt. Jeg har et tantebarn på din sønns alder som fikk diagnosen for noen år siden. En teknikk som fungerer godt for dem er sånn tavlesystem hvor man fører opp oppgaver og diverse til dem, og belønning (som i en ting de kan gjøre sammen, ikke en dyr gave). Dette var et tips de fikk på kurs for foreldre med barn som har diagnosen. En annen ting som fungerer for dem når barnet forklarer at h*n får denne indre uroen eller sinne/angst/mye følelser osv er at de teller til 10. Mye tvtitting, spill og slike ting kan forverre/forsterke diagnosen, spesielt med tanke på konsentrasjonsproblemer. Har lest noe forskning som viser at barn som blir introdusert for mer enn det som er anbefalt av tvtitting fra de er babyer kan være det som blomster opp ADHD, men dette vet dem for lite om i dag til å kunne spekulere i om det er sant eller ikke. Endring av kosthold kan visst gjøre underverker også, i beste fall faktisk gjøre barnet frisk. Vil anbefale deg og undersøke nærmere om det er noen av disse kursene i byen du bor i, veldig mange skryter av dem. Så håper jeg du får den hjelpen du trenger til å skape et nettverk med støttespillere til barnet ditt, da spesielt på skolen. Jeg håper også at dere unngår medisinering på sønnen deres, selv om det virker positivt for mange barn så vet vi enda veldig lite om disse medikamentene og konsekvensene langvarig bruk fra barndommer har på oss. De er også sterkt avhengighetsskapende så det beste er at man er voksen nok til å bevisst kunne ta det valget selv. Anonymous poster hash: 2cb46...62e
Consuela Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 21. januar 2014 Veldig enig i dette. Mange barn med diagnosen ADHD mister jo gjerne interessen for noe fort, men her må dere som foreldre prøve og være konsekvente og ikke la sønnen slutte på noe hvis man begynner på en form for aktivitet han liker godt. Jeg har et tantebarn på din sønns alder som fikk diagnosen for noen år siden. En teknikk som fungerer godt for dem er sånn tavlesystem hvor man fører opp oppgaver og diverse til dem, og belønning (som i en ting de kan gjøre sammen, ikke en dyr gave). Dette var et tips de fikk på kurs for foreldre med barn som har diagnosen. En annen ting som fungerer for dem når barnet forklarer at h*n får denne indre uroen eller sinne/angst/mye følelser osv er at de teller til 10. Mye tvtitting, spill og slike ting kan forverre/forsterke diagnosen, spesielt med tanke på konsentrasjonsproblemer. Har lest noe forskning som viser at barn som blir introdusert for mer enn det som er anbefalt av tvtitting fra de er babyer kan være det som blomster opp ADHD, men dette vet dem for lite om i dag til å kunne spekulere i om det er sant eller ikke. Endring av kosthold kan visst gjøre underverker også, i beste fall faktisk gjøre barnet frisk. Vil anbefale deg og undersøke nærmere om det er noen av disse kursene i byen du bor i, veldig mange skryter av dem. Så håper jeg du får den hjelpen du trenger til å skape et nettverk med støttespillere til barnet ditt, da spesielt på skolen. Jeg håper også at dere unngår medisinering på sønnen deres, selv om det virker positivt for mange barn så vet vi enda veldig lite om disse medikamentene og konsekvensene langvarig bruk fra barndommer har på oss. De er også sterkt avhengighetsskapende så det beste er at man er voksen nok til å bevisst kunne ta det valget selv. Anonymous poster hash: 2cb46...62e Takk for gode råd og tips Jeg har sjekket ut tidligere dette med kostholdsendringene, såkalte dietter de skal gå på. Men dette er jo utrolig omfattende og vil ta vekk mye av matgleden hans tror jeg. (hvertfall utifra det jeg har lest om disse diettene) Vi har et sunt og normalt kosthold med fisk og kjøtt, grovt brød og minimalt med sukker. Vi hadde 6 mnder med snopefri, hvor gutta ikke spiste snop eller drakk brus på Lørdag'er eller i bursdager. Vi lagde heller skikkelig god mat (feks tapas,), smoothie, fruktsalater osv som Lørdagskos. Merket ikke store forskjellen på han mellomste Han spiser ikke sjokolade eller drikker cola feks, som å helle bensin på bålet for han. Medisinering er noe såklart vi ønsker å unngå, og tenker at med litt tilrettelegging på skolen så skal nok dette gå fint. Vi er jo vant til at han er som han er Han spiller aktivt håndball, spilte fotball også en periode men syns håndball var kjekkere og har gått inn for det. Vi ble anbefalt å få en type medisin til han (søvnhormon?), men jeg tok ikke sjangsen på det. Han sover fra ca 2200-0400, noe som såklart er altfor lite for han. Jeg prøvde Selolje som visstnok skulle ha en effekt, men det var ingen effekt for hans del hvertfall. Han har en maxtid på spill og tv på 1 time om dagen. Når det er vår/sommer så er han ute hele tiden og ser ikke tv eller spiller. Litt værre når høsten og vinteren slår inn, da syns han tvn er mye kjekkere. Setter stor pris på tips og råd :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå