AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har problemer med løs mage og mye oppblåsthet. Jeg jobber med å finne ut av hvilke matvarer jeg bør ungå, men det tar tid! Det hele begynte etter ett magevirus før jul. Har funnet ut at sukker og chips er ikke bra for magen. Samt for mye olje og fett. Jeg har selvsagt kontaktet legen min, og han sier at jeg må bare ta tiden til hjelp og finne utav det selv. Trenger jeg hjelp, så kommer jeg selvsagt tilbake til han. Nå er det sånn at jeg føler jeg ikke trenger direkte legehjelp for øyeblikket. Men det er bare så irriterende med løs og oppblåst mage. Spesielt nå når jeg faktisk har truffet på en mann jeg dater! Så spørsmålet mitt er vel om noen her har erfaring med løs og oppblåst mage? Hva gjør dere? Hva hjelper for dere? Jeg tar ido-form og en annen "ferie"medisin. Dette hjelper bare av og til. Helt ren probiotika har motsatt effekt for meg føler jeg, så det tørr jeg ikke prøve igjen. Jeg setter utrolig stor pris på tips og erfaringer! Både med mat og medisiner. Jeg føler meg så utrolig lei.. Anonymous poster hash: 62439...049
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Les litt om low FODMAP diett, jeg går på den selv for tiden på grunn av irritabel tarm. Det funker vidunder på meg! Tar også tilskudd av vita biosa som er probiotika men i en litt annen form med urter. Bare det å kutte ut gluten kan utgjøre en enorm forskjell. Anonymous poster hash: 07594...995
Gjest Makemeloveit Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Har chrons sykdom, dette er en tarmsykdom, så vil si jeg har litt erfaring. Men jeg sliter ikke så mye med løs mage da, heller omvendt. Men når det hender meg, så har jeg noen tips. Kjøp imodium om du går veldig mye på do en dag, dette stopper at du må på do, uten smerter eller fare. Fåes kjøpt reseptfritt. Antibiotika + eller hva det heter, det er noen tabletter man kan gå på hvis man bruker antibiotika, for at man ikke skal få løs mage, funket for meg. Brukte det uten å gå på antibiotika da. Ellers er det lurt å holde seg unna fiber, mye hvetemel og melk.
Gjest Makemeloveit Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Les litt om low FODMAP diett, jeg går på den selv for tiden på grunn av irritabel tarm. Det funker vidunder på meg! Tar også tilskudd av vita biosa som er probiotika men i en litt annen form med urter. Bare det å kutte ut gluten kan utgjøre en enorm forskjell. Anonymous poster hash: 07594...995 Ja FODMAP er bra!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Tusen takk for svar! Ja jeg merker at fiber ikke er det beste. Men hvordan er det med havregrynsgrøt? Jeg prøver å spise sunt, men mye fiber og mye "grove" grønnsaker ødelegger for meg. Jeg skal lese og se hva jeg finner ut. Tusen takk for tips! Antibiotika+ skal jeg også se på! Anonymous poster hash: 62439...049
Gjest Makemeloveit Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Tusen takk for svar! Ja jeg merker at fiber ikke er det beste. Men hvordan er det med havregrynsgrøt? Jeg prøver å spise sunt, men mye fiber og mye "grove" grønnsaker ødelegger for meg. Jeg skal lese og se hva jeg finner ut. Tusen takk for tips! Antibiotika+ skal jeg også se på! Anonymous poster hash: 62439...049 Er ikke glad i havregrynsgrøt, men har spist havregryn. Var ikke helt det beste for meg. Vil gjerne leve sunt, men dessverre er det slik at det sunne ikke fungerer for meg. Jeg kan ikke spise noen grove produkter eller grønnsaker. Eneste grønnsaken jeg kan spise er gullerot. Jeg kan nesten ikke spise noenting, og synes selvfølgelig dette er kjedelig. Selv om jeg ikke kan leve sunt og trodde jeg kom til å gå opp 100 kg, så har jeg faktisk gått ned i vekt. (Nå sporet jeg litt av.) Anbefaler deg å skrive ned hva du spiser til hvert måltid, hver dag. Så får du en oversikt over hva som fungerer for deg, og hva som ikke fungerer Fiber er hvert fall fy fy.
Gjest Makemeloveit Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Forresten, det het ikke antibiotika + , det heter nycopro biotika +
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Tusen takk for svar! Ja jeg merker at fiber ikke er det beste. Men hvordan er det med havregrynsgrøt? Jeg prøver å spise sunt, men mye fiber og mye "grove" grønnsaker ødelegger for meg. Jeg skal lese og se hva jeg finner ut. Tusen takk for tips! Antibiotika+ skal jeg også se på! Anonymous poster hash: 62439...049 Jeg kan fint spise en skål havregrynsgrøt om dagen. Havre generelt funker fint for meg, bruker havremel i knekkebrødene mine etc. Du må nesten bare teste hva som funker for deg. Grønnsaker er et vanskelig område for meg også, men som Kaiia kan jeg også spise gulrot uten problemer, helst kokt/dampet. (Blomål er en atombombe). Blir endel isbergsalat, agurk og paprika her i gården. Husk å tygge maten veldig nøye, da blir det lettere for magen å fordøye videre. Og drikk massevis av vann. Fiberhusk kan kanskje hjelpe deg mot løs mage, det er et lettfordøyelig fiber som ikke skal gi de samme bivirkningene mange andre fiberkilder gir. Anonymous poster hash: 07594...995
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 Er ikke glad i havregrynsgrøt, men har spist havregryn. Var ikke helt det beste for meg. Vil gjerne leve sunt, men dessverre er det slik at det sunne ikke fungerer for meg. Jeg kan ikke spise noen grove produkter eller grønnsaker. Eneste grønnsaken jeg kan spise er gullerot. Jeg kan nesten ikke spise noenting, og synes selvfølgelig dette er kjedelig. Selv om jeg ikke kan leve sunt og trodde jeg kom til å gå opp 100 kg, så har jeg faktisk gått ned i vekt. (Nå sporet jeg litt av.) Anbefaler deg å skrive ned hva du spiser til hvert måltid, hver dag. Så får du en oversikt over hva som fungerer for deg, og hva som ikke fungerer Fiber er hvert fall fy fy. Tusen takk for svar Nei du sporet ikke av med tanke på vekt, for det lurer jeg på også. Jeg ønsker å gå ned i vekt (3-5kilo), men på en sunn måte. Så da er liksom det eneste jeg kjenner til masse grønnsaker og fiber Men jeg må nok finne noe annet som funker for meg. Kan jeg spørre om det er andre ting som blir en "bombe" for deg/dere? Jeg leste litt på den kuren AB viste, men føler det ikke helt passet inn for meg. Blåbær F.eks er en skikkelig bombe for meg. Men mye stemte også da. Jeg må nok lage min egen kur Anonymous poster hash: 62439...049
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Jeg kan fint spise en skål havregrynsgrøt om dagen. Havre generelt funker fint for meg, bruker havremel i knekkebrødene mine etc. Du må nesten bare teste hva som funker for deg. Grønnsaker er et vanskelig område for meg også, men som Kaiia kan jeg også spise gulrot uten problemer, helst kokt/dampet. (Blomål er en atombombe). Blir endel isbergsalat, agurk og paprika her i gården. Husk å tygge maten veldig nøye, da blir det lettere for magen å fordøye videre. Og drikk massevis av vann. Fiberhusk kan kanskje hjelpe deg mot løs mage, det er et lettfordøyelig fiber som ikke skal gi de samme bivirkningene mange andre fiberkilder gir.Anonymous poster hash: 07594...995 Alt av salat funker for deg? Hvordan er det med løk? Jeg elsker løk.. Virkelig elsker det! men jeg vet jo at løk ikke er det beste.. Er det andre grønnsaker du ikke kan ha? Jeg merker at gulrot funker veldig bra for meg også. Pleier å kjøpe amerikansk blanding som jeg spiser til middag (sammen med noe annet), og det føler jeg fungerer fint. Der er det jo gulrot, erter og mais. Men F.eks brokkoli er helt forferdelig for magen. Tar du noen tilskudd med tanke på medisiner eller tabletter?Anonymous poster hash: 62439...049
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 Forresten, det het ikke antibiotika + , det heter nycopro biotika + Tusen takk! Den skal jeg prøve Anonymous poster hash: 62439...049
Gjest Makemeloveit Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Tusen takk for svar Nei du sporet ikke av med tanke på vekt, for det lurer jeg på også. Jeg ønsker å gå ned i vekt (3-5kilo), men på en sunn måte. Så da er liksom det eneste jeg kjenner til masse grønnsaker og fiber Men jeg må nok finne noe annet som funker for meg. Kan jeg spørre om det er andre ting som blir en "bombe" for deg/dere? Jeg leste litt på den kuren AB viste, men føler det ikke helt passet inn for meg. Blåbær F.eks er en skikkelig bombe for meg. Men mye stemte også da. Jeg må nok lage min egen kur Anonymous poster hash: 62439...049 Du bør for all del holde deg unna blomkål og brokkoli. Salat er ikke så veldig bra å spise. Stekt løk er ok, men helst ikke rå. Unngå all mat som gir luft eller som er tung. Jeg kan for eksempel ikke spise pinnekjøtt med kålrabistappe lenger, utrolig trist. Da blir jeg drit dårlig! Tykke sauser som inneholder mye mel og melk er ikke bra. Jeg har lest på den dietten jeg også. Jeg vet at den er bra for mange, men for meg er den ikke helt optimal slik som du sier. Jeg jobber enda med å finne løsninger for meg selv og har hatt sykdommen i 5 år. Har dessverre blitt veldig syk det siste året og kan ikke spise eller gjøre ting jeg eller ville. Uten om det så må du nok finne din egen kur ja Hvis det er noe annet du lurer på, så må du bare spørre Det du også må tenke på når folk gir deg tips det er at, er disse syke selv, har de hatt samme problem? Opplever ofte at folk som har hatt vondt i magen "en-to" ganger kan komme med tips - ikke lurt å høre på
Gjest Daenerys Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Vil bare oppfordre deg ts til å selv finne ut av hva du tåler og ikke. Jeg tåler ting Kaiia ikke tåler, og omvendt ser det ut til, så ikke kutt løk med mindre du selv merker at du ikke kan ha det jeg tåler det absolutt ikke. Det er en lang og kjedelig prosess. Jeg spiser selv etter fodmap, og har merket en enorm forbedring på det kostholdet. Angående legen din - gå til en annen. At han sier at dette må du finne ut av selv er bare tull, du skal i alle fall sjekkes for cøliaki og laktoseintoleranse hvis ikke det er gjort!
Snurrebart Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Kan hende mange reagerer veldig på at jeg nevner det, men jeg ble kvitt alle mageproblemene mine da jeg var på streng lavkarbo. Jeg reagerer med oppblåsthet på : Sukker, gjær (ekstremt!), kornprodukter, salat, kål, gulrot, kunstig søtning. Var det jeg kom på i farten. Veldig kjedelig for ei som er kjempeglad i Solo super og hveteboller Endret 22. januar 2014 av Snurrebart
Gjest Daenerys Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Streng lavkarbo kutter jo ut mange ting folk reagerer på, som kornprodukter og sukker Jeg syns ikke det er rart jeg. Jeg kan spise veldig mye av det som er lavkarbo, leter ofte etter basisoppskrifter og modererer
Jolene Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 Ville kuttet ut sukker, laktose, gluten og egg i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 Om du har noen allergier, sjekk hva kryssallergiene er. Det hjalp meg til å finne ut at jeg ikke tåler hvete og poteter, og epler. Holder jeg meg unna dette er jeg helt bra Anonymous poster hash: b84bf...3a2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Tusen takk for gode svar alle sammen! Jeg setter virkelig pris på det! Jeg har tatt prøver for cølliaki og laktose. Både bia blodprøver og slange, men det viser negativt. Jeg liker ikke brød, så det spiser jeg ikke mye av. Men jeg spiser vanlige grove wasa knekkebrød av og til. Samt glutenfritt havregrynsgrøt (fordi jeg synes den er bedre enn den med gluten). Jeg synes det er så kjipt å måtte kutte ut matvarer jeg.. Jeg har andre sykdommer i tillegg, så dette blir liksom en ekstra belastning føler jeg men jeg må vel bare bruke tid og finne ut hva som er bra for meg Jeg setter stor pris på alle svarene deres. Har følt meg litt alene om dette i det siste, så det er litt godt å få noen svar fra noen som kansje har det samme (selv om det er dumt at andre har det på samme måte. Dette er ikke akuratt kjekt!) Men har dere tips til hvordan dere gjør det når dere skal på ferie? Restaurant? Hyttetur? Langtur til fots eller på ski? Jeg er redd for å få for lite mat i meg rett og slett. Ønsker jo ikke å måtte gå på do slike steder.. Så da er det "bedre" å nesten ikke spise.. Noe som jo ødelegger veldig også. Hva med eventuell lukt? Lyd? Tid på toalettet? Unnskyldninger? Hvordan er det med alkohol? Åh.. Jeg har tusen spørsmål.. Hehe Anonymous poster hash: 62439...049
Snurrebart Skrevet 23. januar 2014 #19 Skrevet 23. januar 2014 Men har dere tips til hvordan dere gjør det når dere skal på ferie? Restaurant? Hyttetur? Langtur til fots eller på ski? Jeg er redd for å få for lite mat i meg rett og slett. Ønsker jo ikke å måtte gå på do slike steder.. Så da er det "bedre" å nesten ikke spise.. Noe som jo ødelegger veldig også. Hva med eventuell lukt? Lyd? Tid på toalettet? Unnskyldninger? Hvordan er det med alkohol? Åh.. Jeg har tusen spørsmål.. Hehe Anonymous poster hash: 62439...049 Jeg lager lavkarbobrød, som jeg bruker som vanlig brød, men det smaker annerledes. Så hvis du ikke liker vanlig brød (det gjør ikke jeg heller! ) så kan du jo pøve det. Ellers pakker jeg ofte middagsrester som matpakke, har en god del frukt og kanskje salater med meg. På restauranter tar jeg bare det som høres godt ut, og holder meg unna ting jeg vet jeg reagerer på. Tar ofte salater, kjøttretter, bestiller kanskje uten poteter og bestiller salat i stedet, osv. Det er ikke så vanskelig Ferie kommer an på, hvis restaurant er det man lever på da så er jo svaret ovenfor, men hvis det er privat hos andre kjenner jeg det blir vanskelig for meg. Jeg har kommet hjem fra en del familie-ferier med mave fra helvete :D Jeg reagerer ikke på ris, så jeg spiser en del ris. Søtpotet er godt, og fungerer fint for meg. Sleng en bakt søtpotet i en matboks med litt rømme på, så kommer du langt!
Gjest Daenerys Skrevet 23. januar 2014 #20 Skrevet 23. januar 2014 Ja, det er stress med mat utenfor huset... Matpakke går greit nok, men det beste er å ha kjøleskap tilgjengelig så man kan ha en yoghurt (jeg spiser laktosefri) eller salat stående kald. Restauranter kan være vanskelig. Pleier å gå for rent kjøtt + salat, med poteter eller ris til, men må si at jeg ikke skal ha saus, det må være glutenfritt og laktosefritt. Ikke alltid restaurantene hører på meg, sist fikk jeg saus over hele maten min og måtte vente en halvtime på ny... Alternativet for meg er å bli dårlig i 2 til 3 dager, ikke aktuelt. Reiser - bare reist innenlands siden jeg ble ordentlig dårlig, så jeg er spent på neste utenlandstur, men satser på å gjøre det samme som på restauranter her. Jeg får i meg alt for lite mat når jeg reiser, ikke kult. Pleier å ha en pose mandler i veska, det hjelper, og spise en del bananer f.eks
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå