Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å kjøpe digitalt kamera. Har ikke sånn veldig peiling, men kunne tenkt meg minimum 4 Mp, 3x optisk zoom, og 32 MB minne.

Har hengt meg veldig opp i dette med minnet, men er det ok med 16 mb, eller bør man ha 32? Går det på antrall bilder man kan lagre i kameraet på en gang? Hvor mange bilder kan man f.eks lagre med 16 mb minne (sånn ca...)??

Noen som har erfaring med Kodak Easy Share DX 4530??

Beklager "smådumme" spørsmål, men har man ikke peiling, så har man ikke peiling...! :ler:

Takker for svar... :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner fort ut at du kommer til å trenger mye mer minne enn det som følger med kameraet, og at du må kjøpe ekstra minnebrikker.

Et absolutt minimum er 64 MB, men går det lang tid mellom hver gang du kommer til å overføre bilder bør du satse på 128, 264 eller endog 512 MB minnnebrikke!

En annen ting som du kommer til å trenge mer av er batteri! Batteriet lades ofte ut *plutselig*, og da er det kjekt å ha ferdigoppladet batteri klar slik at du kan fortsette knipsingen.

Ser at du nøyer deg med 3x zoom - vel en kan aldri få nok zoom, og jeg ville aldri nøyet meg med mindre enn mine 10x zoom.

Det som jeg savner på mitt kamera er følgende:

* seriefotografering (husker ikke hva den tekniske betegnelsen er, men det er slik at du kan holde utløseren inne og så tar den raskt flere bilder etter hverandre - genialt for barn, biler, fugler i fart)

* avstandsmåling med laser til bruk i dunkle/mørke omgivelser når du ikke kan se objektet tydelig nok til at du klarer å fokusere rett

Skrevet

for kameraerfaringer og pris se på www.akam.no

Skrevet

For å kunne ta best mulig bilder, bør du satse på en stor minnebrikke. Jeg kjøpte en minnebrikke på 256MB til 400kr i Tyskland. Med den kan jeg ta maaaange 4MP-bilder i superfin kvalitet. :)

32MB holder vel til å starte med..

Skrevet

Det er fordeler ved å ha to eller flere minnebrikker med "passe" stor plass i stedet for en brikke med masse plass.

Jeg har opplevd at sambo slettet alle bilene på minnebrikken da han skulle slette et bilde av seg selv. Heldigvis hadde jeg akkurat byttet minnebrikke i kameraet og hadde bilder fra en hel ferieuke liggende i veska.

Om du er på ferie og kameraet blir stjålet eller borte på annet vis, så er det greit å ha byttet brikke. Kameraet kan erstattes, men ikke bildene.

Invester i oppladbare batterier. Digitalkameraer sluker batteri.

Skrevet

Vil rå deg til å investere i minne ja - og batteri. Svært nyttig begge deler. Og ein kortlesar er slett ikkje å forakta heller - overføring av bilete til datamaskin går helst ein god del raskare då enn direkte via kamera. (Dessutan finst det program som let deg få tilbake bilete du har sletta ved eit uhell, dersom du har kortlesar.)

Kor stor zoom du vil ha, det er det nok du som vurderer best. Gå i butikkar, be om å få prøve kamera og sjå testutskrifter av bilete - det er mykje ulikt du kan leggja vekt på; det som er viktig for ein person er ikkje så viktig for ein annan osv. Prøv å tenk etter kva du vil ha ut av eit kamera, funksjonar, enkelt i bruk, avansert... Dette vil jo variere med kva du vil bruke det til. Og så har du jo kor mykje du kunne tenka deg å leggja ut...

Det er òg nyttig å lesa testar av kamera du vurderer. Akamera.no er visst nemnd, men eit par andre nettstadar med svært gode og grundige testar:

www.dcresource.com

www.dpreview.com

Skrevet

Angående batteri:

Endel kameraer kan bruke "vanlige" batterier (f.eks. 4 stk AA) i stedet for de dyre, originale, oppladbare. Kan være lurt om man slipper opp for strøm og ikke har tilgang til å lade.

Endel kameraer har også sterkt forbedret batterilevetid. Et eksempel er Casios Elixim-serie, med sine SuperLife-batterier.

Man kan også spare batteriet ved å bla bruke søkeren framfor skjermen når man tar bilder, ved å unngå å se på bildene på skjermen til stadighet osv.

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar! :)

Jeg har vært inne og lest mye på www.akam.no, og syns det var veldig nyttig. Jeg føler meg likevel litt usikker på hva som er riktig minne og type batteri (oppladbart eller vanlig...) til mitt bruk. Jeg tar ikke så veldig mye bilder, mest på ferier, av barna, skoleavslutninger etc. Ingen stor hobbyfotograf med andre ord... :wink:

Kan det da, til mitt bruk, være ok å kjøpe et kamera som har relativt lite minne, men med mulighet til å kjøpe flere minnebrikker (for det har man vel til alle kamera, eller??)? Hva med tupe batterier??

Skrevet

Hei Diva69. Jeg kjøpte meg digital-kamera for første gang i forrige uke, og er suuuper-fornøyd. Jeg kjøpte Casio EX-Z40. Det har 4,0 Mp, og 3X optisk zoom. Husker ikke helt str. på intern-minnet, men jeg kjøpte meg minnekort på 264 MB. Kameraet var "årets kamera 2003", og du kan se en test av kameraet her.

Lykke til med valg av kamera! :wink:

Skrevet

Kan det da, til mitt bruk, være ok å kjøpe et kamera som har relativt lite minne, men med mulighet til å kjøpe flere minnebrikker (for det har man vel til alle kamera, eller??)? Hva med tupe batterier??

Ja.

Du trenger ikke internminne i det hele tatt - det holder lenge med minnebrikke som du bare kjøper en større variant av. Husk at minnebrikker er dyre - det lønner seg å kjøpe den på nettsider i Norge ller Tyskland.

Jeg foretrekker oppladbare spesialbatterier - de er kjempedyre, men de varer lengre enn vanlige batterier (det er i hvertfall min erfaring). Igjen: De er mye rimeligere å kjøpe på nettet. (Har akkurat bestilt 2 stk. reservebatterier til kameraet mitt fra en nettside i Tyskland - det kom på (etter moms og frakt) på litt under halvparten enn rimeligste nettbutikk i Norge).

Gjest Anonymous
Skrevet

De fleste kameraer har en svært lite minne følgende med når du kjøper det. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en minnebrikke på minst 128 mb.

Det er også greit med et kamera som bruker batterier i "vanlig" AA-størrelse. Det finnes oppladbare batterier (vil anbefale minst 1800 mAh), og så har du muligheten for å bruke vanlige engangsbatterier dersom du skulle stå der uten strøm til kameraet, men du har mer minne og bare MÅ få tatt bilder... :)

Skrevet

Jeg bruker oppladbare AA-batterier fra Biltema, og de funker knallbra. Eksempel: Fulladet varte de i ei helg, i motsetning til nyinnkjøpte vanlige Panasonic-batterier, som varte i én hel dag...

Men kan noen forklare meg litt hva det har å si om batteriene har 1800 mAh eller andre verdier?

Gjest Anonymous
Skrevet

1800 mAh har mer energi lagret enn 1200 mAh. Altså, et fullagret batteri med 1800 mAh inneholder mer strøm enn et med 1200 mAh, og vil derfor vare lenger.

Av utseende og størrelse er de like.

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Har nå brukt tiiimevis på nettet, og har lært mye mer om digitalkameraer! :wink: Har nå valget mellom to alternativ, men legger ut en ny tråd om det, for å høre hva dere som kan dette anbefaler... (greit med ny overskrift på tråden...)!

Igjen, tusen takk! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...