distrea Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Skal ta av 30 kilo på 6mnd, er det mulig? Noen av dere der ute som har klart det, og hva er deres oppskrift?? Hvordan komme igang? Starter hver mandag med nye løfter til meg selv om å kutte ut søtsaker, men klarer det jo aldri...! Og er konstant sulten.. Tips mottas med takk!! Hilsen 'sukkeravhengig'
distrea Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #2 Skrevet 20. januar 2014 Og jeg er i overkant av 100 kg, så vet dere det ..
neon_sun Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Jeg meldte meg inn på vektklubben, uten noe motivasjon i grunn og heller skeptisk til opplegget. Ga det en sjanse i en uke og gikk ned 2 kg. 4 måneder senere hadde jeg gått ned 15 kg. Konseptet er veldig enkelt, med kaloritelling, men det ble rett og slett litt gøy med alle statistikkene der at motivasjonen kom fort. Ikke følte jeg at jeg ofra veldig mye heller, det var overraskende enkelt når jeg først fikk dreisen på hva jeg putta i meg.
nøtta Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Kan anbefale å begynne med spirulina, alger i pulverform. Dette har tatt søtsuget mitt fullstendig, og får kommentarer om at jeg har gått ned i vekt uten å gjøre noe innsats:)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er også en av de som -alltid- er sulten, det er utrulig slitsomt! Veier 60 kg nå, er 1.70.. Var overvektig lenge, prøvde slankekur på slanke kur, men for å være ærlig, så funker det overhodet ikke. Det varer en kort stund, så går det til helvete. Eneste som hjelper er å legge om matvanene helt. Man blir drita lei og veldig ofte vil man bare gi opp, for det er enklere å bare gi faen. Men det blir det man gjør det til, vil du ned i vekt, så må du bare rett og slett legge om livsstilen, permanent. Eneste som hjelper. Anonymous poster hash: b9a82...33a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 5:2 virker på meg. Og det er så lekende lett. Anonymous poster hash: d4818...4c5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Å spise mindre. Gå mer sulten. Rett og slett. Anonymous poster hash: fbac9...ab8
KomleKjetil Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Knekkebrød, makrell i tomat, kutte ut fløte, osv. En annen fordel med knekkebrød er at du kan ha det stående på pulten, i vesken, osv. Jeg kjøper sånne porsjonspakninger med laks, makrell i tomat. Litt kjedelig i lengden, men veldig gunstig hvis man er på farten. Altså, det er vomfyll og så smaker det ok. Bananer, epler er fine å ha i vesken. Sånn over et langtidsperspektiv, laks, grønnsaker, rømme, kylling. Du må ha litt kos til som rømme, dressing. Hehe. :-) Men ikke de dressingene fra Idun, etc, de har farlig mye fett og karber i seg. Du kan kjøpe sånne frossenposer med grønnsaker, ta litt salt på og en liten dæsj med smør. Nå har jeg vært inne i en lite-matlyst-periode, så ... Jeg har gått "gratis" ned i vekt uten å gjøre noe for det. Fra ca 80 kg til 75 kg fordelt over 170 cm.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Dette funker for meg: Ta tak i hvorfor du spiser for mye og jobb med følelsene dine. Finnes mange teknikker du kan bruke for å ikke overspise. Få masse kunnskap om næring og kalorier. Skriv matdagbok og tell kalorier i begynnelsen - for å bli bevisst. Så kan du slippe opp etter hvert når du har sånn ca kontroll over hva som er passe mengde i løpet av en dag. Dropp all kaloriholdig drikke. Juice, melk, brus med sukker osv så slipper du kanskje noen kalorier der. Spis hver gang du blir sulten og ha en klar plan om hva du gjør dersom du har lyst på noe godt eller er ekstra sulten. Gå en tur/ drikk te/ hør på musikk/ rydd kjøkkenet/ se film etc etc Finn en treningsform du syns er ok (eller gøy!) og ikke bry deg så veldig mye med hvilken trening du gjør så lenge du trives med å bevege deg. Svett og ta deg godt ut. og mitt beste tips (og her må jeg fortsatt øve meg): Hold roen dersom en dag eller to ikke har gått like bra som du ønsket. Ikke tenk at "nå er det allerede gjort så en pose med smågodt fra eller til betyr ikke noe". Spist er spist, fortsett på ny frisk igjen med en gang Anonymous poster hash: 5d147...c7c
KomleKjetil Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 TS, jeg tror du må igjennom "helvetesuken". :-( Hvor du kutter mesteparten av sukkeret. Gradvis nedtrapping er lurt, jeg har aldri klart en såkalt FULL helvetesuke ennå. Hehe.
Teriyaki Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Begynn med å kutte søtsakene. Npr der gpr greit, legger du en plan for resten av kostholdet også holder du deg til den. Men som sagt, ta sukkersuget først.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 For meg har lavkalori og trening fungert nydelig. Har nok kunnskap om kosthold til at jeg ikke går sulten og det er ingen mat som er fy-mat så lenge det er innenfor kalorimålet. Har brukt myfitnesspal.com for å logge kaloriinntaket og det har vært kjempeenkelt i kombinasjon med å en del veiing av maten. Tar også tran for nok vitaminer.Anonymous poster hash: 46281...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Kaloritelling og trening. Kunnskap om mat er viktig, spis det som metter godt i forhold til antall kalorier det har. Kutt ut søtsaker, det er hardt i begynnelsen men etter en tid forsvinner mye av sukkersuget. Hver gang du vil ha en sjokolade tar du deg et knekkebrød eller et eple heller, det er ikke det du tror du har lyst på, men du føler deg tilfredsstilt etterpå. Trening hjelper jo på kaloriforbrenning, men for meg var det også en motivasjonsfaktor. 90% ligger jo i maten. Når jeg kom i gang med trening så fikk jeg også mer lyst til å spise sunt etterpå og gi kroppen det den trengte. Det er litt delte meninger om hvor sunt det er, men jeg noterte antall kalorier daglig og satte meg en grense på 1500. Å føre dagbok over trening og spising var også motivasjonsfaktor. Jeg gikk "vitenskapelig" til verks, og det fungerte slik at jeg gikk ned 1-1,5 kg i uka. Dette motiverer jo også, jeg kunne sette en dato når jeg hadde mistet de 12 kiloene, og så var det bare å vente og glede seg til det. Jeg nådde målet akkurat når jeg hadde regnet ut at jeg ville nå det, og etterpå tok jeg med meg mye av de gode vanene uten å tenke over det engang. Anonymous poster hash: 3dc7e...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Skal ta av 30 kilo på 6mnd, er det mulig? Noen av dere der ute som har klart det, og hva er deres oppskrift?? Hvordan komme igang? Starter hver mandag med nye løfter til meg selv om å kutte ut søtsaker, men klarer det jo aldri...! Og er konstant sulten.. Tips mottas med takk!! Hilsen 'sukkeravhengig' Hvis du skal ned såpass mye såpass for (og dette er helt nødvendig for å klare det du skal) så vil jeg anbefale deg å oppsøke en klinikk som spesialiserer seg på ketose-diett. google Euro-diett, jeg gikk på den og gikk ned over 10 kg fett på en mnd, problemet med slike dietter er at du lærer ingenting om hva du har gjort feil så langt, så anbefaler deg å begynne på grete rodhe eller noe annet som driver med kaloritelling. Grunnen til at jeg liker kaloritelling er fordi det gjør det så utrolig bevisst på hvor mye du faktisk spiser. oliven f.eks er helt sinnsykt energirikt, jeg har aldri trodd det var lav-kalori, men ikke at det var så sinnsykt mye, samme med kokosnøtt f.eks. "Alle" vet hvor mange kalorier man skal ha i seg hver dag, men de færreste vet hvor mye kalorier det er i f.eks en brødskive (ca 70 hvis det er en normal skive av sunt brød ) Anonymous poster hash: 26ee4...4bb 1
KomleKjetil Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Kutt ut snopet, viktig tips. Grov kaloriregning. Men ikke sult deg - oppskriften på katastrofe ...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Lavkarbo type LCHF. Lett som en lek. Ingen sult og masse god mat. Kan spise meg mett i motsetning til de feilede forsøkene jeg hadde på lavfett. Og siden du også er sukkeravhengig så vil jeg anbefale deg lavkarbo. Alle karbohydrater blir til sukker i kroppen og påvirker blodsukkeret. Så potet og brød for eksempel gir meg søtsug. La om til lavkarbo, holdt ut en uke med søtsug og så var det søtsuget over. I omleggingsfasen får man altså søtsug fordi kroppen ikke er flink til å bruke fett som energi og den skriker etter sukker. Men bare hold ut, det blir bedre! Anonymous poster hash: 585f5...e82 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Jeg er også en av dem som alltid er sulten, men likevel er BMI´en min undervektig. Det er fordi når jeg går og småknasker er det på grønnsaker og frukt, ikke på kjeks og godis. Har ikke alltid vært slik da, jeg var ganske stor før. Vil fraråde deg å begynne på en diett du ikke vil leve resten av livet på om du vil vekttapet skal være varig. Lavkarbo for meg som elsker brød, pasta og poteter hadde vært tortur. Start dagen med et stort glass vann. Det fyller magen og sultfølelsen vil ikke styre hva du spise. Dette er best å gjøre med en gang du står opp, før du begynner å tenke på mat. Drikk masse vann, varmt vann med sitron, kaffe om du liker det, og te, men dropp eller begrens sukkeret. Gå der du kan gå, ta trappene, gå til butikken, gå til jobb, gå deg en tur. Sykle. Bytt ut det meste du pleier å brue bil eller buss til med beina dine. Ta en opprydning i skapene og KAST. Bytt ut matvarer til en sunnere variant av de samme matvarene. Spaghetti= fullkornspaghetti f.eks. Supper er ganske kalorifattige og metter godt. Spis flatbrød til. Småspis på frukt, bær og grønnsaker. Skjær opp, legg på fat og legg i kjøleskapet eller sett på bordet. Jo mer tilgjengelig det er, jo mer spiser du. Grove knekkebrød, fruktsalat, vaniljekesam, mager kesam i dip og dressinger, gode salater, middager fra bunnen av. Jeg tror ikke på å være superstreng, aldri unne seg noe eller å putte i seg masse kunstig. For meg er det viktig å ha en kropp jeg liker som samtidig er sunn. Så skal jeg først drikke cola så kjøper eg skikkelig cola. Men jeg velger en glassflaske. Skal jeg kjøpe usunne ting velger jeg den minste varianten om mulig. Spis på mindre tallerker og skåler. Få deg en app på mobilen hvor du fører inn hva du spiser og hvor mye du beveger deg. Skal du ned i vekt trenger du kaloriunderskudd, og med en app er det lett å følge med. Jeg anbefaler My Fitness Pal. Gi deg selv en spisedag og kos deg på den dagen, men bare en. Etterhvert vil du merke at du har lyst på mindre og mindre kos på kosedagen. Jeg pleide å kose meg med halvannen liter brus, chips, et beger Ben & Jerrys og noen sjokolader. Etter pizzaen. Nå koser jeg meg med hjemmelagd lemonade som jeg gradvis har kuttet sukkeret i, litt mandler og peanøtter, et lite beger Ben & Jerrys og litt mørk sjokolade. Smaksløkene trenger å vennes til det nye kostholdet. Begynn forsiktig. Og ta dag for dag. Om du tenkter hele tiden at den og den datoen skal jeg veie så lite så kommer du til å bli føle deg mislykket ofte. Vekttap er noe andre ser bedre enn man selv. Ellers kan jeg som noen andre skrev anbefale Spirulina. Jeg drikker også chlorella og eplecideeddik og tar krom. Søk litt på nettet etter clean food og oppskrifter. Integrer frø i salater, metter mye mer. Ta halvparten så mye som du egentlig har lyst på, spis det og vent i 10 min før du får forsyne deg mer. Magen blir mett før øyet. Anonymous poster hash: 0d3aa...943 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Kast alt usunt i huset. Lag middag fra scratch, gå en lang tur hver dag, tren minst 3 ganger i uka, spis grove kornprodukter og mye grønnsaker + litt bær, spise nok i løpet av dagen av sunne matvarer og regelmessig. Beste slankekuren er å avruse seg på usunne vaner og varer.Anonymous poster hash: 0730c...1bd
Pringle Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Mange gode tips her! Jeg vil derfor bare tilføye at det som funker for meg, er å spise passe store porsjoner av mat jeg liker, lage det delikat til, noe er energitett og noe ikke - kalorisummen hver dag er det som teller! Passer på å få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer hver dag, det gjør jeg ved å spise litt av hver matgruppe. Når jeg stort sett spiser "ren" og ubearbeidet mat, blir jeg fortere mett for færre kalorier! Mye ultraprosessert mat gjør deg bare mer sulten. Og jeg som alltid har overspist, spesielt til middag, har lært meg å kjenne igjen tegnene på sult og metthet, og at det ikke er noe farlig å bli litt sulten. Det er stort sett mat igjen om mindre enn tre timer uansett...! Litt mosjon hver dag sammen med rikelig sunn mat gjør at jeg aldri blir plagsomt sulten, og jeg har ikke lyst til å proppe meg med usunn mat når jeg har vært "flink" og sprek! Jeg har kuttet ut søtsaker og snacks - midlertidig - kan ta litt om det er en spesiell anledning, men jeg måtte finne ut hva "spesiell anledning" egentlig betyr! Siden jeg har slitt med spising av usunne ting i smug, både tvangsspising og trøstespising, går jeg nå inn for å bare spise det når jeg er sammen med andre. Det at andre ser meg, gjør det til et poeng å beherske seg, og jeg vil forbinde godteri med noe sosialt og hyggelig, ikke skam og skyldfølelse. Men jeg har ikke godteri hjemme, da ville fristelsen blir for stor! Jeg begynte også å går fort forbi kjeks- og potetgullhyllene i butikken, men nå har jeg ikke problemer med å se dem, jeg får ikke sug etter det lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå