AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Hei, For noen år siden gikk jeg ned ca 10 kg på 2 mnd (fra 68 til 58). Spiste ca 1300-1500 kalorier om dagen, der maten var svært ensidig, gikk fort fra 3 til 4-5 spinningtimer per uke der jeg kjørte meg helt ut. Recipe for disaster? Yup, you bet. Resultatet var at jeg traff veggen, lå vel på sofaen i 3 uker. Tungt psykisk også. Hadde også jernmangel, vitaminmangler, osv. Ble litt bedre etter hvert som sommeren kom, men jeg har egentlig aldri henta meg inn igjen (skal sies at jeg begynte å spise litt mer, brydde meg ikke så mye om kosthold og la jo på meg alle kiloene igjen i løpet av året). Har trent nå og da siden da, og det går sånn tålelig greit. Jeg får ikke lenger den godfølelsen av å trene da. Jeg føler meg som regel ganske kjip etter trening, men det går over. Jeg har som sagt ikke henta meg inn igjen siden den gangen jeg overtrente, jeg er alltid sliten. Jeg er spesielt sliten nå for tiden - mistenker jernmangel igjen (jeg blør som F under mensen). Skal til legen om en uke. Kan ikke huske hvordan det er å være uthvilt Uansett, jeg skal komme til poenget. Jeg har jogga noen turer de siste ukene, og det har gått ok. Men jeg trente 30 day shred lørdag og søndag, og i dag trente jeg intervalltrening (løp 2 min, pause 1 min, løp 1 min, pause 1 min, løp 30 sek, pause 30 sek, osv), og det var egentlig ganske tungt, men det gikk. Men jeg føler meg som en DASS. Jeg føler meg helt jæææævlig utmatta, og klarte ikke å konsentrere meg ett sekund om skole etter trening i dag. Har jeg rett og slett kjørt på for hardt? Bør jeg trene rolig en god stund før jeg prøver meg på et tempo som det? Kommer sikkert til å føle meg som en ræv i morgen også. Har veiledningstime om noen dager, men vurderer å utsette det til neste uke slik at kroppen får "henta" seg inn igjen. Ok, dette ble jævlig langt. Håper noen kan komme med noen synspunkt. Jeg liker veldig godt å trene, og skulle ønske jeg kunne gjøre det uten at jeg ble så sliten, for det er ikke viljen det står på altså! Anonymous poster hash: d26ab...887
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Haha, ts her. Denne skulle vært i kosthold og trening, kan en mod flytte den? Sorry Anonymous poster hash: d26ab...887
Gjest Runforit Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Det skal ganske mye til for at en vanlig mosjonist skal bli overtrent. Det et som oftest toppidrettsutøvere som utsettes for dette(trening 7 dager i uka gjerne med dobbeltøkter). Med 2 30 Days Shred og en intervalltening så er du ikke overtrent, men du har nok kjørt deg selv litt for hardt i forhold til hva formen din tillater. Mange som spyr på trening når de starter med hard trening når de er i dårlig form. Hvordan er kostholdet ditt? Om du mistenker mangler så vil jo dette også påvirke formen. Ville først og fremst sørget for at du ikke har jernmagel etc og startet treningen i det små og ikke kjøre på fullt så hardt. Gå heller for rolige joggeturer frem til formen er sterkere. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Enig med Runforit, det skal nok mer til å bli overtrent enn det du beskriver. Kroppen vår tåler store belastninger. Når det er sagt ville jeg rådet deg til å trene moderat en periode til du kommer deg ovenpå, for eksempel i sone 2 (puls på 70-80% av makspuls). Det gjør jeg i perioder jeg føler meg sliten (ligger vanligvis på 7-10 timers trening pr. uke). Altså, jeg kutter ikke ned trening, men trener i andre soner enn det jeg ellers gjør. Understreker at dette fungerer for meg, ikke sikkert at det gjør det for deg. Restitusjon er viktig, og både hvile, søvn, kosthold, stress ellers i livet påvirker restitusjonstiden vår. Samt at noen rett og slett restituerer raskere enn andre. Anonymous poster hash: 655db...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 TS her. Overtrent var kanskje litt feil bruk av ord, jeg er med på den. Lurte egentlig på om jeg er ekstra sliten pga at jeg kjørte meg for hardt? Håper nesten på jernmangel altså, det er et easy fix problem Anonymous poster hash: d26ab...887
Supraspinatus Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Overtrening som Runforit skriver noe som omtrent bare skjer eliteutøvere, og mosjonister på høyt nivå. Den vanligste grunnen til at en ikke klarer å hente seg inn er at en spiser for lite, sover for lite og/eller har for mange stressorer utenom trening. Det du opplever er kroppen som ber om hvile. Og det er helt greit. Ingen yter topp hver dag. Ta deg en hviledag fra trening. Spis nok. Slanking er stress for kroppen og er ikke noen god kombinasjon med høy treningsmengde. 2
Wiggins Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Det skal ganske mye til for at en vanlig mosjonist skal bli overtrent. Det et som oftest toppidrettsutøvere som utsettes for dette(trening 7 dager i uka gjerne med dobbeltøkter). Det skal atskillig mindre til for at en som begynner å mosjonere blir overtrent enn at en toppidrettsutøver som har trent i mange år blir det. Toppidrettsutøveren har solid grunnlag og tåler mye trening. Hvis vi snakker om en som TS, som befinner seg ganske langt ned på skalaen, skal det mye mindre til før vedkommende blir overtrent. TS: Jeg synes du har helt feil fokus. 30 days shred er kortsiktig opplegg hvis du skal oppnå noe om kort tid. Målet ditt bør være en slank og veltrent kropp resten av livet. Da kan du ikke ha et perspektiv på tretti dager. Jeg er også grunnleggende uenig i at går fra omtrent null til hard intervalltrening. Intervalltrening gir ofte rask framgang, men hvis du har dårlig grunnlag vil du raskt stabilisere deg på et nivå som er atskillig lavere enn om du hadde solid grunnlag av rolig mengdetrening. Begynn med å tenke at perspektivet ditt er resten av livet, ikke tretti dager. Du skal ha en livsstil som du realistisk sett skal klare å opprettholde i overskuelig framtid, ikke et råkjøropplegg på kostholds- og/eller treningsfronten. Til å begynne med bør du trene rolig utholdenhetstrening, under syreterskel, med middels lange økter. Du skal ikke trene hardere enn at du kjenner deg helt restituert to dager etterpå. HVILE ER LIKE VIKTIG SOM TRENING! Når du trener (hardt) bryter du kroppen ned. Når kroppen får hvile, vil den bygge seg opp sterkere enn den var. Hvis du ikke lar kroppen hvile nok vil du bare bryte den ned, og du vil før eller seinere gå på en smell.
Supraspinatus Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Jeg er også grunnleggende uenig i at går fra omtrent null til hard intervalltrening. Intervalltrening gir ofte rask framgang, men hvis du har dårlig grunnlag vil du raskt stabilisere deg på et nivå som er atskillig lavere enn om du hadde solid grunnlag av rolig mengdetrening. Vet egentlig at dette er feil tråd å ta opp dette i, men akkurat det dogmaet der er det etterhvert mange som er uenig i. Jeg synes Charles Poliquin har en fin, nylig oppdatert, artikkel om akkurat det: http://www.strengthsensei.com/do-we-really-need-slow-long-distance-aerobic-work-for-optimal-fitness/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå