Stormborn Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Siden jeg er gravid har jeg i det siste bare kunnet skritte hesten min og vi har for en gangs skyld ridd litt dressur Noen andre rir henne selvfølgelig i mer tempo og sånt! Men nå har jeg gått litt tom, for jeg er ikke noen dressurrytter. Har lært henne/gått dypere inn i sjenkelvikninger, volter, versader, frempartsvendinger er påbegynt osv. Før har vi bare tatt alt sånn halvveis, men nå har jeg vært nøye og lært henne å bli veldig fintfølende for det gjør for å si det pent. Litt der at man nesten ikke skal kunne se hva jeg gjør... Sikkert ingen kunst for dressurryttere ute der, men jeg er veldig mye mer på sprang altså Så hvis noen har tips til hva jeg kan gå over til nå taes det imot med takk! Men det må jo være noe som kan gjøres i skritt først og fremst og som ikke krever altfor tungt arbeid for beina mine siden jeg har bekkenløsning Ting jeg kan begynne med og andre eventuelt kan fortsette med kan også gå an
MockingJay Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Horsemanchip på bakken? Det er jo kjempe moro. Løshopping? Jeg lærte engang min å hoppe over hinder på kommando. Altså hesten løper rundt på banen, og når man sier "hopp", svinger hesten inn på indre bane og hopper. Det kreves mye tid og epler da Har bare klart å lære en av tre det da, men han kunne nok blitt sirkus hest også, utrolig smart hest. Vanlig løshopping er jo også artig Vist hesten ikke er innkjørt så kan du jo begynne med det? Uansett, gratulerer med graviditeten ts
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Traverer. God øvelse. Og så kan du begynne med lange tøyler. God trim for deg også.
Nieve Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Litt adspredning fra det vanlige: Trail! De fleste hester synes det er kjempegøy, pluss at dere får jobbet mye med kontakt mellom hest og rytter.
kokkeliko Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 jeg skjønner meg aldri på denne typen hesteeiere. Hvorfor rir du sprang uten at du kan det helt grunnleggende på bakken? Syns også det var et merkelig tips å foreslå traver til en rytter og hest som nettopp har båbegyndt sjenkelvikninger og (volter?). Syns heller du skal holde deg til de grunnleggende øvelsene du har startet med TS og jobbe med ryggbevegelse og bydning i hesten din. Det har ingenting for seg å skulle gå gjennom hele katalogen av dressurøvelser for morro skyld. Å gjøre en hest klar for middelsøvelsene tar TID, og er ikke noe du burde gjøre som avveksling i skritt, du risikerer å både vranglære hesten og skape anspenthet og kommunikasjonsproblemer fordi hesten ikke er klar for å forstå hjelperne korrekt. Det er mye VELDIG nyttig grunnridning du kan gjøre i skritt TS, så det er jo en super mulighet sånn sett. Men å lære alle mulige øvelser er ikke veien å gå. Benytt tiden til å selv bli mer følsom for hestens bevegelser, hestens skritt, flyt, rytme 1
kokkeliko Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 og ikke minst... øv på egen sits, din egen vektplassering osv. Sitsen blir aldri ferdiglært 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Høres rart ut. Jeg er selv gammel sprangrytter, og vi red ALLTID hestene godt igjennom på bakken. Dressurøvelsene ble ikke gjort "fordi det var dressur", men som middel i å løsgjøre og samle hesten. Anbefaler deg å heller se sånn på det. Generelt sett er trening på overganger undervurdert, og noe de fleste kan gjøre mer av. Anonymous poster hash: 66eca...459 1
kokkeliko Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Høres rart ut. Jeg er selv gammel sprangrytter, og vi red ALLTID hestene godt igjennom på bakken. Dressurøvelsene ble ikke gjort "fordi det var dressur", men som middel i å løsgjøre og samle hesten. Anbefaler deg å heller se sånn på det. Generelt sett er trening på overganger undervurdert, og noe de fleste kan gjøre mer av. Anonymous poster hash: 66eca...459 Det er vel heller det som er den normale fremgansgmåten ja 1
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2014 Horsemanchip på bakken? Det er jo kjempe moro. Løshopping? Jeg lærte engang min å hoppe over hinder på kommando. Altså hesten løper rundt på banen, og når man sier "hopp", svinger hesten inn på indre bane og hopper. Det kreves mye tid og epler da Har bare klart å lære en av tre det da, men han kunne nok blitt sirkus hest også, utrolig smart hest. Vanlig løshopping er jo også artig Vist hesten ikke er innkjørt så kan du jo begynne med det? Uansett, gratulerer med graviditeten ts Takk for det Egentlig gode forslag, men banen er ikke akkurat noe å hoppe på nå dessverre... Og hesten er innkjørt, men jeg kommer meg ikke avgårde med vogn og det irriterer meg no grusomt! Kjøre hadde jo ikke vært noe problem i det hele tatt
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2014 jeg skjønner meg aldri på denne typen hesteeiere. Hvorfor rir du sprang uten at du kan det helt grunnleggende på bakken? Syns også det var et merkelig tips å foreslå traver til en rytter og hest som nettopp har båbegyndt sjenkelvikninger og (volter?). Syns heller du skal holde deg til de grunnleggende øvelsene du har startet med TS og jobbe med ryggbevegelse og bydning i hesten din. Det har ingenting for seg å skulle gå gjennom hele katalogen av dressurøvelser for morro skyld. Å gjøre en hest klar for middelsøvelsene tar TID, og er ikke noe du burde gjøre som avveksling i skritt, du risikerer å både vranglære hesten og skape anspenthet og kommunikasjonsproblemer fordi hesten ikke er klar for å forstå hjelperne korrekt. Det er mye VELDIG nyttig grunnridning du kan gjøre i skritt TS, så det er jo en super mulighet sånn sett. Men å lære alle mulige øvelser er ikke veien å gå. Benytt tiden til å selv bli mer følsom for hestens bevegelser, hestens skritt, flyt, rytme Regna egentlig med å få et sånt type svar Jeg har vokst opp med hest og jeg kan dette her, men jeg har aldri tatt noe særlig timer og sånne ting. Er selvlært rett og slett! Har hatt hesten min siden hu var føll og nå er hun 15 så mer følsom for bevegelsene hennes trenger jeg vel egentlig ikke å bli. Jeg kan si hva den hesten gjør før hun vet det selv og enkelte dager trenger jeg bare å tenke "trav" så traver hu. Og hvis du leser ordentlig så har jeg gått dypere inn i sånn som volter osv. Nå i det siste har jeg bare gjort det veldig mye mer og prøver å få henne til å gjøre alt på vekt og sjenkel for å si det sånn... Jeg jobber med å få henne til å merke forskjell på om jeg flytter beinet 5 centi bak eller 10 centi bak da for å si det sånn. Men siden jeg absolutt ikke er noen dressurrytter trenger jeg tips til flere øvelser. Vi har også vært noen år uten bane, byttet stall for et halvt år siden, så vi har ikke trent noe sånt på flere år Og jada, man skal ha grunnleggende dressur før man rir sprang, men man trenger ikke å ri opp til middels klasser! Og det er ikke sånn at jeg er noen aktiv konkurranserytter heller. Tanken hadde ikke slått meg på sprang engang før hesten min for en del år siden plutselig viste enorm interesse for akkurat det, så da var det bare å begynne å trene da Hadde jo hoppet en del før og sånt, men jeg har aldri vært veldig interessert i å konkurrere så har bare gjort det for moro hele veien. Sånn, da er det bedre forklart... Hadde bare ikke lyst til å lage HI for langt, håpet noen kom med idèer uten å analysere det for mye! 1
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 21. januar 2014 Traverer. God øvelse. Og så kan du begynne med lange tøyler. God trim for deg også. Akkurat traverer har jeg tenkt på, men jeg vil ha på plass versadene først... Akkurat det syns hu er fælt av en eller annen grunn Kanskje jeg skal teste traverer neste gang, kan jo hende det går kjempelett egentlig for hun flytter seg jo for sjenkel med en gang man legger på. Er bare et eller annet med versadene hun ikke helt tar. Lange tøyler har jeg også vurdert, men jeg har ikke peiling i det hele tatt på hva det går ut på. Har ikke sett folk gjøre det en gang, men det finnes kanskje noen videoer? Er jo sånn vi har lært mye annet, så
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Høres rart ut. Jeg er selv gammel sprangrytter, og vi red ALLTID hestene godt igjennom på bakken. Dressurøvelsene ble ikke gjort "fordi det var dressur", men som middel i å løsgjøre og samle hesten. Anbefaler deg å heller se sånn på det. Generelt sett er trening på overganger undervurdert, og noe de fleste kan gjøre mer av. Anonymous poster hash: 66eca...459 Se svaret jeg skrev til den andre AB (hvorfor må alle skjule seg bak AB fordi de kommer med noe negativt?). Jeg er ikke aktiv sprangrytter, men det er det hesten min liker å drive med Skjønner ikke helt hvor dere tar det fra at jeg KUN driver med sprang og ikke gidder å ri hesten i dressur egentlig... Vi har hatt bane nå i ca. et halvt år, men jeg sluttet jo å hoppe når jeg var 3 mnd. på vei sånn ca. De månedene vi hoppet gjorde vi det 1-2 ganger i uka, red på bane 1-2 ganger i uka og på turer resten. Vi gjorde øvelser da også, men nå som jeg ikke kan gjøre noe annet enn å skritte har vi finpussa og finpussa og finpussa og nå vil vi ha tips til andre øvelser som kan gjøres I SKRITT. Det skrev jeg jo i HI og derfor er overganger ute av bildet. Bortsett fra skritt til holdt da, det har vi faktisk trent mye på å gjøre. Også en ting vi gjorde fra før, men alt kan forbedres og det er en av tingene jeg klarer nå Er mer sånn som trener unghester og "gærne" hester egentlig, er det jeg trives med også har andre kunne ta over når jeg har gjort mitt Endret 21. januar 2014 av Stormborn
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 21. januar 2014 Også et generelt svar: De som ikke har noe konstruktivt å komme med kan egentlig bare la være å skrive... Selvfølgelig har vi gjort dette her før også, men ikke på samme måte for å si det enkelt.
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2014 Litt adspredning fra det vanlige: Trail! De fleste hester synes det er kjempegøy, pluss at dere får jobbet mye med kontakt mellom hest og rytter. Det blir omtrent det samme som bruksridning ikke sant? Det kan være interessant om noen får hjulpet meg å sette opp noe... Forslag til hva man kan begynne med? Hadde jo vært greit å bruke når jeg har med unger til å ri også noe av det!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Se svaret jeg skrev til den andre AB (hvorfor må alle skjule seg bak AB fordi de kommer med noe negativt?). Jeg er ikke aktiv sprangrytter, men det er det hesten min liker å drive med Skjønner ikke helt hvor dere tar det fra at jeg KUN driver med sprang og ikke gidder å ri hesten i dressur egentlig... Vi har hatt bane nå i ca. et halvt år, men jeg sluttet jo å hoppe når jeg var 3 mnd. på vei sånn ca. De månedene vi hoppet gjorde vi det 1-2 ganger i uka, red på bane 1-2 ganger i uka og på turer resten. Vi gjorde øvelser da også, men nå som jeg ikke kan gjøre noe annet enn å skritte har vi finpussa og finpussa og finpussa og nå vil vi ha tips til andre øvelser som kan gjøres I SKRITT. Det skrev jeg jo i HI og derfor er overganger ute av bildet. Bortsett fra skritt til holdt da, det har vi faktisk trent mye på å gjøre. Også en ting vi gjorde fra før, men alt kan forbedres og det er en av tingene jeg klarer nå Er mer sånn som trener unghester og "gærne" hester egentlig, er det jeg trives med også har andre kunne ta over når jeg har gjort mitt Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg med finpussing av øvelser på det nivået. Beklager. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til den typen sprang eller dressur man lærer seg selv, og skjønner ikke begreps-oppdelingen. Som en del av min sprangridning har jeg også gjort dressurøvelser som en del av bakkearbeidet. Jeg vil anbefale deg å investere i timer med en dyktig trener, hvis du ønsker fremgang med ridningen din. Ridning er i mine øyne noe av det siste man skal lære seg selv, særlig når det involverer trening av unghest. Anonymous poster hash: 66eca...459 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Siden jeg er gravid har jeg i det siste bare kunnet skritte hesten min og vi har for en gangs skyld ridd litt dressur Skjønner ikke helt hvor dere tar det fra at jeg KUN driver med sprang og ikke gidder å ri hesten i dressur egentlig... Der tror jeg du har grunnen. Har du prøvd å ri gjennom noen skritteprogrammer? Det kan være mer motiverende å ha en plan enn bare å "ri rundt." Anonymous poster hash: c1480...3ca
MockingJay Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Lange tøyler er forresten kjempemoro også ts. Så du har skrevet det også Det var "sirkus" hesten min også veldig flink på. Om sommeren red vi fra beite uten sal, hodelag eller grime. Ikke så lang vei, men likevel, og hadde full kontroll hele veien:)
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #18 Skrevet 21. januar 2014 Der tror jeg du har grunnen. Har du prøvd å ri gjennom noen skritteprogrammer? Det kan være mer motiverende å ha en plan enn bare å "ri rundt." Anonymous poster hash: c1480...3ca Hva har det med å KUN ri sprang å gjøre?
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #19 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg med finpussing av øvelser på det nivået. Beklager. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til den typen sprang eller dressur man lærer seg selv, og skjønner ikke begreps-oppdelingen. Som en del av min sprangridning har jeg også gjort dressurøvelser som en del av bakkearbeidet. Jeg vil anbefale deg å investere i timer med en dyktig trener, hvis du ønsker fremgang med ridningen din. Ridning er i mine øyne noe av det siste man skal lære seg selv, særlig når det involverer trening av unghest. Anonymous poster hash: 66eca...459 Uff, må vel bare le egentlig... Har jobbet på staller og drevet spesielt med unghester. Har vært borti mange av sånne som deg som er høye på pæra, men konker helt ut om det skjer noe utenom det vanlige Og jeg kan love deg at man lærer bedre å ri når man lærer seg selv (selvfølgelig med NOE veiledning, men ikke med dyre trenere og sånne mennesker). Har sett på andre bli instruert av såkalte toppryttere og hvis man må røske i hesten, sage og få den til å gå med mulen inn i brystkassa, vel da klarer jeg og hesten min oss helt fint uten Hvis du ikke har noe å komme med skjønner jeg ikke hvorfor du kommenterer Endret 21. januar 2014 av Stormborn
Stormborn Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 21. januar 2014 Lange tøyler er forresten kjempemoro også ts. Så du har skrevet det også Det var "sirkus" hesten min også veldig flink på. Om sommeren red vi fra beite uten sal, hodelag eller grime. Ikke så lang vei, men likevel, og hadde full kontroll hele veien:) Fra beitet og ned til stallen kan vi også, men da vet hun liksom hva hun skal Det er på en måte et av målene med det jeg driver med nå! Å forberede henne på å kunne ri henne uten noen ting, hvertfall på banen. Tar ikke sjansen på å bare kaste av utstyret sånn som jeg gjorde før jeg ble gravid, så nå trener vi på det med utstyr! Har visst måtte love å ikke ta noen store sjanser selv om hesten min er snill som dagen er lang... Har du noen forslag til hvordan man begynner med lange tøyler? Finnes det grunnleggende forklart noe sted? Har ikke mulighet til å ta med hesten på kurs rundt omkring nå, så må bare lese meg opp selv. Hun er jo tommekjørt og innkjørt så hun er vant til den delen av det og skjønner sånne kommandoer! Og takk for ordentlig svar, det var visst fryktelig vanskelig for enkelte andre her å skjønne at det er forskjell på ridningen når man er gravid og om man er aktiv konkurranserytter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå