mariss Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Hei! Jeg kjøpte et par Hunter støvler for 1 år siden. I det siste har den ene støvelen begynt å lekke, som jeg mistenker at skyldes et hull under skoen. Jeg var innom skobutikken i dag og fikk høre at de ikke lenger solgte modellen, men at de skulle se nærmere på det. Nå lurer jeg på hvilken rettigheter jeg har dersom de ikke kan skaffe samme modell? Jeg går utfra at jeg da kan kreve pengene tilbake? Dessuten kjøpte jeg støvlene på tilbud, som gjør at dersom jeg skal kjøpe et nytt, tilsvarende par må jeg punge ut med noen hundrelapper ekstra. Dette blir selvsagt en ulempe for meg, da jeg ønsker et nytt tilsvarende par. Hva sier lovverket omkring dette, kan jeg kreve de ekstra hundrelappene? Skal sies at disse støvlene fortsatt produseres og kan lett skaffes.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 For det første: om det er en mangel kommer for an på om dette er en mangel som var der da kjøpet ble inngått (men den kan først ha vist seg senere). For det andre: hvis det er en mangel har butikken rett til å gi avhjelp, dvs. reparere eller omlevere. Hvis det ikke er mulig blir det snakk om heving av kjøpet. Du vil da få tilbake det du har betalt for varen, ytelsene skal føres tilbake. Du kan altså ikke kreve tilbake det støvlene koster til full pris. Anonymous poster hash: cda43...4d7 4
Neket Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Hull under skoen etter et år kan gjerne være brukerfeil eller slitasje. Høres ikke ut som noe produksjonsfeil? Med brukerfeil tenker jeg om du tråkket på en spiker feks... 3
mariss Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2014 Takk for svar! Produktet hadde en mangel, så fikk pengene tilbake. Men tror jeg i utgangspunktet kunne benyttet meg av dekningskjøp også, men dette er vell uansett for sent nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå