lille_fiol Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 For dere som har vært å besøkt akvariet i Bergen så ser det ut som de fleste dyra har det noenlunde bra i fangenskap. Men jeg har irritert meg over bassenget til de to selene. Ikke er det noen form for steiner, utdypninger eller noenting de kan leke med som er stimulerende for dyret. Første gangen jeg besøkte akvariet trodde jeg at det kun var et oppholds basseng de brukte når de skulle gjøre triks foran publikum,men tydeligvis ikke! Har lagt merke til at de nye sjøløvene ihvertfall har steiner de kan sitte på og en trebåt de kan gjemme seg under. Personlig synes jeg man kunne hatt tang og tare i bassenget (slik selene svømmer og leker seg i naturen), og f.eks et rør de kunne svømt igjennom og en forhøyning så de kunne sittet oppe på land osv. Har vurdert å sende akvariet en mail om dette men regner med at det vil bli mottatt for døve ører, men ønsker allikevel å prøve. Ville bare høre om noen her inne har tenkt samme tanken, om dere har besøkt akvariet da;)
Frisørdama Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Aldri vært der. Men kan du ikke skrive en mail til de om det da?
lille_fiol Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2014 Jo,har tenkt til å gjøre det, ville bare høre om det er noen andre som har tenkt på det samme. Eventuelt kunne man da sendt flere mail og gjerne fått mer respons fra akvariet.
Tvist Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Jeg har vært den en gang som voksen, og syntes ikke det så ut som dyrene hadde det bra. Pingvinene hadde lite plass og selene som du nevner. Jeg kommer aldri til å gå dit igjen. Endret 20. januar 2014 av Tvist
Gjest Pheel Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Da vet jeg det, ikke noe jeg vil støtte om jeg skulle finne på å dra til Bergen iallfall.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Jeg bor i Bergen, og har vært i akvariet flere ganger. Jevnt over så synes jeg det ser ut som dyrene der har det veldig bra. Jeg har ikke peiling på sel, og hva som kreves av plass etc. Men selene ser tilsynelatende fornøyde ut, og de blir holdt i god aktivitet av dem som passer på dem der. Men jeg har jeg selv også tenkt på hver gang jeg er der, at det ser litt stusselig ut i det flisbelagte bassenget de bor i. Anonymous poster hash: f10aa...ac0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Har vært der mange ganger og jeg er enig, selene skulle også fått komme på land, hvile seg på steiner, leke med tang og tare, og sånt. Sjøløvene har my bedre kår. Anonymous poster hash: e9569...8bd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 For dere som har vært å besøkt akvariet i Bergen så ser det ut som de fleste dyra har det noenlunde bra i fangenskap. Men jeg har irritert meg over bassenget til de to selene. Ikke er det noen form for steiner, utdypninger eller noenting de kan leke med som er stimulerende for dyret. Første gangen jeg besøkte akvariet trodde jeg at det kun var et oppholds basseng de brukte når de skulle gjøre triks foran publikum,men tydeligvis ikke! Har lagt merke til at de nye sjøløvene ihvertfall har steiner de kan sitte på og en trebåt de kan gjemme seg under. Personlig synes jeg man kunne hatt tang og tare i bassenget (slik selene svømmer og leker seg i naturen), og f.eks et rør de kunne svømt igjennom og en forhøyning så de kunne sittet oppe på land osv. Har vurdert å sende akvariet en mail om dette men regner med at det vil bli mottatt for døve ører, men ønsker allikevel å prøve. Ville bare høre om noen her inne har tenkt samme tanken, om dere har besøkt akvariet da;) Har selene ikke noe sted å ligge? Må de svømme rundt hele tiden? I så fall er dette dyreplageri. Ute i det fri ligger selene på svaberg ol og koser seg. Dersom dette stemmer skal jeg også sende dem en Mail, og gjerne også andre instanser. Anonymous poster hash: 42800...1fe
MockingJay Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Har også sett hvordan de har det der.. Synes det ser helt fælt ut! I Tromsø har de også seler, og i nogenlunde like stort basseng, men de har svær liggeplass, en liten foss de bruker å leke med, en haug med leker og rør. De virker også mye mer livlige enn de i Bergen. I Tromsø prøver de også og utvide bassenget, og ber jevnlig om pengesponising til det(mener jeg å huske).
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Ikke la dere lure. Dyr som er ment til å være fri har det slettes ikke bra i fangenskap. De lider, og det er dyreplageri, dette finnes det utallige beviser på. Gjør research hvis du vil vite mer om det, jeg kan anbefale en film som heter "The Cove". Jeg kommer aldri til å besøke akvariet i Bergen igjen, nettopp fordi jeg er glad i dyr. Dette er noe flere mennesker burde vite...Jeg synes det er så trist at de kan stoppe det, men ikke vil fordi det er for mye penger i det. Anonymous poster hash: a4115...e8a
Kjetil E Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Har vært der mange ganger og jeg er enig, selene skulle også fått komme på land, hvile seg på steiner, leke med tang og tare, og sånt. Sjøløvene har my bedre kår. Anonymous poster hash: e9569...8bd Du er klar over at sjøløver er sel de også?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Du er klar over at sjøløver er sel de også? Det er jeg, men skulle jeg heller si "de andre selene"?. De bor i forskjellig basseng Anonymous poster hash: e9569...8bd
Kjetil E Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Det er jeg, men skulle jeg heller si "de andre selene"?. De bor i forskjellig basseng Anonymous poster hash: e9569...8bd Ah ja er fort gjort.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Ah ja er fort gjort. Synes det er rart og tragisk at de tillater det... De har jo trenere der og folk som liksom skal være fagfolk på de dyrene de trener og har med å gjøre. Det burde si seg selv at seler som normalt svømmer i HAVET ikke er fornøyd med et basseng på halv størrelse med det som vi lærte å svømme i på skolen en gang i tiden. Anonymous poster hash: e9569...8bd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Prøver igjen. Da jeg ikke har vært i akvariet eller har mulighet til å dra, kan dere forklare meg hvordan bassenget er? Har selene ingen mulighet til å ligge på land? Jeg klarer ikke slutte å tenke på dette, og synes det er helt fryktelig hvis de har det vondt. Jeg vil gjerne kontakte noen som kan ordne opp i dette. Dyrebeskyttelsen? Andre instanser? Anonymous poster hash: 42800...1fe
lille_fiol Skrevet 22. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 22. januar 2014 Hei! Så fint å se at det ikke bare er jeg som tenker sånn:) Anonym bruker : de har et helt tomt basseng kun med fliser , de svømmer altså bare rundt i et hvitt ingenting, er en stolpe nedi som fører opp til en liten avsats som jeg tror de står på når dem gir dem fisk og eller viser dem for publikum. Ellers er det ingenting, tror jeg så de hadde en ball nedi der en gang sikkert for "stimuli" men spør du meg er dette tragisk! Jeg ville sammenlignet bassenget deres med å sette to mennesker i et stort hvitt rom uten en eneste ting, nesten som isolat faktisk! ser også ut som de kjeder seg,svømmer bare rundt på ryggen og later seg. Må være utrolig trist liv, akvariefisker har det bedre for å si det sånn,og fiskene i på akvariet har jo både steiner,sand,planter osv de kan kose seg med mens pattedyrene har ingenting, henger ikke helt på greip. Tror mye flere folk ville funnet det interessant å sett selene svømme i tang å tare og kost seg i mer "naturlige" omgivelser, for de er kjedelige å se på sånn de svømmer rundt nå stakkars. Og så kunne de hatt et tilleggs basseng til triks for publikum hvor man kunne sett dem bedre. Studerer selv biologi så skjønner ikke helt hva de tenker der, er sikkert mye økonomien de tenker på men uansett, det går an å skaffe billige store rør eller bildekk,stein osv de kan gi dem så lenge man er kreativ. 1
lille_fiol Skrevet 22. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2014 Har dere forresten forslag til hvordan jeg kunne skrevet mailen? Jeg er ikke så flink til å skrive så formelt ( får alltid klager av kjæresten på hvor useriøst jeg skriver) vil jo at de skal ta meg seriøst.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Hei! Så fint å se at det ikke bare er jeg som tenker sånn:) Anonym bruker : de har et helt tomt basseng kun med fliser , de svømmer altså bare rundt i et hvitt ingenting, er en stolpe nedi som fører opp til en liten avsats som jeg tror de står på når dem gir dem fisk og eller viser dem for publikum. Ellers er det ingenting, tror jeg så de hadde en ball nedi der en gang sikkert for "stimuli" men spør du meg er dette tragisk! Jeg ville sammenlignet bassenget deres med å sette to mennesker i et stort hvitt rom uten en eneste ting, nesten som isolat faktisk! ser også ut som de kjeder seg,svømmer bare rundt på ryggen og later seg. Må være utrolig trist liv, akvariefisker har det bedre for å si det sånn,og fiskene i på akvariet har jo både steiner,sand,planter osv de kan kose seg med mens pattedyrene har ingenting, henger ikke helt på greip. Tror mye flere folk ville funnet det interessant å sett selene svømme i tang å tare og kost seg i mer "naturlige" omgivelser, for de er kjedelige å se på sånn de svømmer rundt nå stakkars. Og så kunne de hatt et tilleggs basseng til triks for publikum hvor man kunne sett dem bedre. Studerer selv biologi så skjønner ikke helt hva de tenker der, er sikkert mye økonomien de tenker på men uansett, det går an å skaffe billige store rør eller bildekk,stein osv de kan gi dem så lenge man er kreativ. Herregud dette er dyreplageri! Jeg gråter, dette er forferdelig å lese. I morgen sender jeg Mail. Både til akvariet i Bergen, og til dyrebeskyttelsen. Sånn Kan ikke de stakkars selene ha det! Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg jeg heller. Har på følelsen at jeg kommer til å pøse ut med: hva tenker dere med?? Hadde dere likt å bo i et hvitt lite rom uten å få lov til å hvile?? Men det er jo ikke noe særlig. Uansett, jo flere vi er som reagerer, jo bedre er det! Er det en ide å tipse media også? Anonymous poster hash: 42800...1fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå