AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Hvis en arbeidsgiver har hentet ut skattekortet sitt to ganger? Første gang jeg sjekket sto det 9.januar og nå står det 16. januar. Jeg skal snakke med sjefen i morgen, men jeg trenger å få avklaring om dette nå. Er det mulig at hovedkontoret har hentet det ut to ganger? De må motta den før den 10 for at jeg skal få lønn...så du kan skjønne hvorfor jeg er engstelig. Anonymous poster hash: 461c0...f53
Sol79 Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Det er fint mulig det. Dvs at de har skattekortet ditt og at alt er i orden.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Det er fint mulig det. Dvs at de har skattekortet ditt og at alt er i orden. Jo, skjønner at alt er i orden da, men systemet der jeg jobber fungerer slik at man må ha mottat den innen 10. Sjefen er ikke på jobb men har send han melding. Vil så gjerne ikke bli trukket 50 % når jeg har jobbet så mye overtid. Anonymous poster hash: 461c0...f53
Sol79 Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Det er arbeidsgivers ansvar og hente skattekortet ditt, og ikke ditt. Så lenge du faktisk har fått skrevet ut et skattekort, så er det ingenting å bekymre seg for. Om du skulle bli trukket 50% så har ikke arbeidsgiver gjort det skatteetaten har pålagt han. Endret 23. januar 2014 av Sol79 1
Wonders Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Og sjekk for all del om skatteprosenten stemmer. Det er fortsatt ditt ansvar å endre om skattekortet er feil. Mange kommer til å slurver om restskatt fordi dem ikke sjekker selv.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Det er arbeidsgivers ansvar og hente skattekortet ditt, og ikke ditt. Så lenge du faktisk har fått skrevet ut et skattekort, så er det ingenting å bekymre seg for. Om du skulle bli trukket 50% så har ikke arbeidsgiver gjort det skatteetaten har pålagt han. La oss si at jeg blir trukket 50 % selvom jeg fikk nytt skattekort den 27.desember, kan jeg kreve at de tilbakebetaler meg det jeg har blitt rukket for mye på? TS Anonymous poster hash: 461c0...f53
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har opplevd at lønningskontor har sagt nei til å tilbakebetale selv om de har gjort feil. De hevdet at de ikke hadde lov å ta ut penger av skattetrekkskontoen i banken. Dette er jo selvsagt piss - det vet jeg nå, men visste ikke det den gangen.
Petra75 Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har opplevd at lønningskontor har sagt nei til å tilbakebetale selv om de har gjort feil. De hevdet at de ikke hadde lov å ta ut penger av skattetrekkskontoen i banken. Dette er jo selvsagt piss - det vet jeg nå, men visste ikke det den gangen. Vel - de kan ikke ta ut penger fra skattetrekkskontoen , det er nå sant. Men de skal selvfølgelig betale ut det som var feil fra driftskontoen.
Sol79 Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har opplevd at lønningskontor har sagt nei til å tilbakebetale selv om de har gjort feil. De hevdet at de ikke hadde lov å ta ut penger av skattetrekkskontoen i banken. Dette er jo selvsagt piss - det vet jeg nå, men visste ikke det den gangen. Det er da ikke den måten man korrigerer feil skattetrekk på, man justerer det på neste lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Det som kan ha skjedd er at de har hentet ut skattekort 9/1. Så har de fått beskjed om at noen har endret skattekort så da har de hentet ut en gang til. Egentlig skal man da hente bare på de som har endringer, men det kan hende de har huket av på feil sted så de har hentet inn på alle en gang til. Dette er litt nytt og kan være litt tuklete nå i oppstarten, så da kan man gjøre noe dobbelt. Selv har jeg huket av feil for en av kundene og hentet inn på 2013 i stedenfor 2014, og dermed måtte jeg hente inn på nytt. Men det er ikke ditt ansvar å levere skattekort nå, det er arbeidsgiver som skal gjøre dette. Det virker som du får lønn rundt 31. i mnd, og da vil jeg tro at de har hatt grensen på 10/1 tidligere år fordi det er en del jobb med å få inn alle skattekortene og registrere de. Nå i år er det ikke noe jobb i det hele tatt, så da kan de selv drøye til 16/1 om de vil det. Det er fortsatt slik at dersom skattekort ikke er levert (nå hentet) i januar kan man trekke skatt på fjorårs skattekort. Anonymous poster hash: 65e3d...02c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har opplevd at lønningskontor har sagt nei til å tilbakebetale selv om de har gjort feil. De hevdet at de ikke hadde lov å ta ut penger av skattetrekkskontoen i banken. Dette er jo selvsagt piss - det vet jeg nå, men visste ikke det den gangen. Det er ikke lov til å ta penger ut av skattetrekkskontoen. Den er sperret, det eneste du får overført derfra er til kontonr til skatteoppkreveren. Dersom man har betalt inn store summer ved en feil til skattetrekkskonto må man kontakte skatteetaten som kan gi deg lov itl å ta ut en spesifik sum fra skattetrekkskontoen. De sender beskjed til banken, og banken overfører for deg. Dersom man har for mye på skattetrekkskontoen fordi man har trukket feil på en ansatt korrigerer man det ved neste lønnskjøring slik at skattetrekket til vedkommende blir lavere enn det "skal" være. Evt kan man redusere beløpet man overfører til skattetrekkskontoen med tilsvarende beløp på februarlønn. Kommer an på hvorfor man har for mye på sk.konto. Anonymous poster hash: 65e3d...02c
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 Det er da ikke den måten man korrigerer feil skattetrekk på, man justerer det på neste lønn. Helt enig - men jeg snakket for døve ører den gangen til en meget sta person som ikke kunne det. Har hatt flere åndsvake opplevelser med lønningskontor hos forskjellige arbeidsgivere der jeg blir fortalt hva systemet ikke kan og der det er opplagt at den ansatte har nådd sitt inkompetanse nivå for lenge siden. Heldigvis er disse unntakene - men de blir veldig vesentlige når de holder på og du står der med negativ lønn og blir bedt om å vente til neste måned og må ta opp lån.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 Det er ikke lov til å ta penger ut av skattetrekkskontoen. Den er sperret, det eneste du får overført derfra er til kontonr til skatteoppkreveren. Dersom man har betalt inn store summer ved en feil til skattetrekkskonto må man kontakte skatteetaten som kan gi deg lov itl å ta ut en spesifik sum fra skattetrekkskontoen. De sender beskjed til banken, og banken overfører for deg. Dersom man har for mye på skattetrekkskontoen fordi man har trukket feil på en ansatt korrigerer man det ved neste lønnskjøring slik at skattetrekket til vedkommende blir lavere enn det "skal" være. Evt kan man redusere beløpet man overfører til skattetrekkskontoen med tilsvarende beløp på februarlønn. Kommer an på hvorfor man har for mye på sk.konto. Anonymous poster hash: 65e3d...02c Som nevnt så vet jeg dette, men det hjelper ikke når du har med en inkompetent person å gjøre som mener jeg må vente til neste års skatteoppgjør fordi de ikke får det til.
Sol79 Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 Man får ikke beskjed hvilken ansatt som har endret skattekort, bare at en ansatt har endret, og da må man dessverre hente for hele gjengen på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå