Gå til innhold

Ukjent firma har hentet ut mitt skattekort i Altinn

Anbefalte innlegg

Jeg var innom Altinn i dag, og kikket tilfeldigvis innom for å se hvem som har hentet ut mitt skattekort. Så da at et "ukjent firma" har oppgitt at de er min arbeidsgiver, og derfor har fått hentet ut skattekortet mitt.

Firmaet er et stort/kjent firma som jeg hadde en liten helgejobb for da jeg var 13-14 år, og har ikke hatt noe med de å gjøre siden da. Jeg er snart 22 år gammel nå.

Skattekortet inneholder jo bl.a. personnummer osv., så synes det er rart hvis det er så lett å få hentet det ut. Flere som har opplevd det samme nå etter den nye ordningen med skattekort ble innført? Er det noe spesielt jeg bør gjøre med dette, eller bare blåse i det?

Anonymous poster hash: ba1c7...592

Fortsetter under...

Jeg var innom Altinn i dag, og kikket tilfeldigvis innom for å se hvem som har hentet ut mitt skattekort. Så da at et "ukjent firma" har oppgitt at de er min arbeidsgiver, og derfor har fått hentet ut skattekortet mitt.

Firmaet er et stort/kjent firma som jeg hadde en liten helgejobb for da jeg var 13-14 år, og har ikke hatt noe med de å gjøre siden da. Jeg er snart 22 år gammel nå.

Skattekortet inneholder jo bl.a. personnummer osv., så synes det er rart hvis det er så lett å få hentet det ut. Flere som har opplevd det samme nå etter den nye ordningen med skattekort ble innført? Er det noe spesielt jeg bør gjøre med dette, eller bare blåse i det?

Du tar kontakt med dem og spør hvorfor de har gjort det. Kan hende det er en stor misforståelse, men dette er ikke noe du skal blåse i. :) Fikk meg samme sjokk - to arbeidsgivere jeg ikke har noe med lenger har hentet ut mitt. ...

Endret av ALTGR
  • Liker 3

De har sikkert et HR-system som har gjort det automatisk. Og personnummeret ditt har de fra før.

Tenker det er noe sånt ja, men synes det er rart når det er mange år siden jeg faktisk hadde noe med de å gjøre.

TS.

Jeg opplevde også dette, at en av mine arbeidsgivere fra ungdommen hentet skattekortet mitt. sendte de en epost, men har ikke hørt noe fra de. Forøvrig er ikke personnummer hemmlig.

Anonymous poster hash: 4423f...047

Sjekket på altinn nå, og JA - jeg har tydeligvis opplevd det samme! Faktisk står det listet opp tre arbeidsgivere som har hentet ut skattekortet mitt, den ene jobbet jeg for i fjor sommer, de to andre fikk jeg én utbetaling fra for henholdsvis to og tre år siden...

Anonymous poster hash: 534c5...a92

Annonse

samme her også, tidligere arbeidsgiver har "hentet" skattekort, så de skal jeg ringe imorgen å høre hva f... de skal med det??? det er 3 år siden jeg jobba i den bedriften. Ser faktisk ikke at nåværende arbeigsgiver har hentet skattekortet før i år, burde jeg minne de på det eller? Noen som vet om nav henter skattekort derfra forresten?

Anonymous poster hash: da0df...5d2

Det betyr at arbeidsgiverne har dårlige rutiner på oppdatering av lønnssystemene sine.

Når de ikke sluttmelder ansatte vil det automatisk bli innhentet nye skattekortopplysninger.

Forskjellen nå er at vi selv kan se hvilke arbeidsgivere det gjelder, så det er jo et fremskritt.

De bryter reglene om personvern så det er bare å kontakte dem og forlange at de rydder opp.

Anonymous poster hash: 66345...803
  • Liker 7

Dette må rapporteres inn, spesielt dersom du IKKE har jobbet for bedriften i det siste, søkt jobb eller mottatt noen lønn. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor et firma har ført opp falske ansettelser og betalt ut falsk lønn til personer som ikke har vært ansatt eller har hatt noe med firmaene å gjøre på flere år. Kontakt firmaet, og gå til skatteetaten og varsle om dette. Firmaene driver skattesvindel på denne måten.

Anonymous poster hash: 0da1d...239
  • Liker 5

Dette må rapporteres inn, spesielt dersom du IKKE har jobbet for bedriften i det siste, søkt jobb eller mottatt noen lønn. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor et firma har ført opp falske ansettelser og betalt ut falsk lønn til personer som ikke har vært ansatt eller har hatt noe med firmaene å gjøre på flere år. Kontakt firmaet, og gå til skatteetaten og varsle om dette. Firmaene driver skattesvindel på denne måten.

Anonymous poster hash: 0da1d...239

Hvem skal jeg rapportere til? Skatteetaten, eller firmaet?

TS

• Liker 1

Dette er så enkelt som at pga de nye reglene etter innføring av elektroniske skattekort, så henter lønnssystemet automatisk opp skattekortene til alle ansatte som fremdeles står som aktive. Den som kjører lønn har antagelig bare glemt å sette status på dere som sluttet.

Skjønner dog ikke problemet. Er ingen som har interesse av andres skattekort akkurat.

• Liker 3

Annonse

Gå inn på malilen/meldingen med skattekortet ditt, helt nederst på siden kan du klikke på hvem som har hentet det. Her var det to bedrifter jeg aldri har hevet lønn hos, så i morgen blir det et par telefoner ja :glare:

Anonymous poster hash: ae91a...599

Altinn-skatteetaten skal være sikker for oss m.h.t personopplysninger.

Er det så enkelt å få ut skattekort altså?

Det virker da rart?

Har du en kjeltring i en bedrift som samarbeider med folk på utsiden...som leverer personopplysninger.....bla bla

Det skal være nok at noen har personnummeret ditt, så kan de ta opp lån i hytt og gevær, handle varer osv.

dette må varsles. Skal sjekke altinn nå

Anonymous poster hash: 3e9c5...d4f
Alle arbeidsgivere som skal utbetale trekkpliktige ytelser til deg har rett til å hente skattekortet ditt, og de kan gjøre dette elektronisk. Det elektroniske skattekortet inneholder kun informasjon om trekktabell og/eller prosent og kommunenummer.
Dersom listen inneholder arbeidsgivere som ikke trenger ditt skattekort, kontakt den aktuelle arbeidsgiveren.

Anonymous poster hash: 9c1e3...3df
  • Liker 1
Annonse

Altinn-skatteetaten skal være sikker for oss m.h.t personopplysninger.

Er det så enkelt å få ut skattekort altså?

Det virker da rart?

Har du en kjeltring i en bedrift som samarbeider med folk på utsiden...som leverer personopplysninger.....bla bla

Det skal være nok at noen har personnummeret ditt, så kan de ta opp lån i hytt og gevær, handle varer osv.

dette må varsles. Skal sjekke altinn nå

Anonymous poster hash: 3e9c5...d4f

Hva skal du varsle om?

At en tidligere arbeidsgiver har fødselsnummeret ditt og ved en feil har hentet ut skatteopplysninger om deg?

• Liker 1
Gjest Blondie65

Hva skal du varsle om?

At en tidligere arbeidsgiver har fødselsnummeret ditt og ved en feil har hentet ut skatteopplysninger om deg?

Nå har jeg sjekket meg selv og hos meg var det kun firma med gyldig grunn som hadde hentet det. Hadde det vært firma som overhodet ikke har grunn til å hente dette i år så hadde jeg tilskrevet hvert firma og bedt dem innaktivere meg som lønnsmottaker.

Følgende har lov å hente disse opplysningene i 2014:

- De du jobbet for i fjor - grunnet feriepengeutbetaling må du stå i lønnsystemet også i år. Når feriepengene og Lønns- og trekkoppgaven er gjort ferdig skal man sette status til avsluttet slik at man ikke er med i fremtidige kjøringer.

- De du arbeide for i år.

- De du av og til arbeidet og arbeider for.

- Foreninger og lag der du har betalte verv.

Alle andre skal oppdatere sine systemer slik at skattekortet med fødselsnummer ikke havner på avveie. Jeg tipper at de med elendige avslutningsrutiner for ansatte nå betaler dyrt i form av mye tid til å rydde. Jeg ville altså ikke nølt med å be dem fjerne meg hvis jeg fant noe slikt samt at jeg hadde forlangt at de bekreftet at dette ble gjort.

Nå har jeg sjekket meg selv og hos meg var det kun firma med gyldig grunn som hadde hentet det. Hadde det vært firma som overhodet ikke har grunn til å hente dette i år så hadde jeg tilskrevet hvert firma og bedt dem innaktivere meg som lønnsmottaker.

Følgende har lov å hente disse opplysningene i 2014:

- De du jobbet for i fjor - grunnet feriepengeutbetaling må du stå i lønnsystemet også i år. Når feriepengene og Lønns- og trekkoppgaven er gjort ferdig skal man sette status til avsluttet slik at man ikke er med i fremtidige kjøringer.

- De du arbeide for i år.

- De du av og til arbeidet og arbeider for.

- Foreninger og lag der du har betalte verv.

Alle andre skal oppdatere sine systemer slik at skattekortet med fødselsnummer ikke havner på avveie. Jeg tipper at de med elendige avslutningsrutiner for ansatte nå betaler dyrt i form av mye tid til å rydde. Jeg ville altså ikke nølt med å be dem fjerne meg hvis jeg fant noe slikt samt at jeg hadde forlangt at de bekreftet at dette ble gjort.

Ja om man har lite å gjøre, så sett himmel og jord i bevegelse, for noe så latterlig.

Altså, de har fødselsnummeret fra før av, og de vet nå statshemmeligheten om du skatter tabell 7100 eller prosenttrekk 36%. Det er veldig interessante opplysninger.

Anonymous poster hash: 21c55...336

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...