AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Har i flere dager gått med senebetennelse under foten. Fikk i dag konstatert dette og fått tabletter. Dette er noe problematisk for meg, da jeg er vant til å trene 5 ganger i uka, i tillegg til en jobb hvor jeg går mye. Jeg har nå fått byttet bort vaktene mine den kommende uka, det eneste jeg nå gjør, er å sykle dit jeg må(korte rolige turer). Og går mest mulig på tå for å unngå belastning på senen. Kan sykling være et alternativ for trening? Jeg kjenner ikke at senen blir belastet når jeg sykler. Kanskje om jeg sykler oppreist. Har virkelig ikke lyst til å være i ro! Har noen tips? Har tilgang til treningssenter. Trener ikke styrke, bare utholdenhet, kondistrening.. Anonymous poster hash: 89f61...cd7
Gjest iGirl Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Du burde for all del unngå å gå på tå, da dette strammer senene i hele foten. Har du fått voltaren som du skal ta i 7-10 dager? Og kan du ikke trene styrke på andre muskelgrupper akkurat i denne perioden?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Du burde for all del unngå å gå på tå, da dette strammer senene i hele foten. Har du fått voltaren som du skal ta i 7-10 dager? Og kan du ikke trene styrke på andre muskelgrupper akkurat i denne perioden? Men tråkker jeg med hele foten ned stikker det som kniver i foten. Går jeg på tå kjenner jeg ingen smerter? Lite iallefall. Har fått en betennelse og smertestillende tablettkur. Ligner på voltaren. Trener ikke styrke, da jeg ikke liker det. Det inngår ikke i min treningsplan, fordi det ødelegger motivasjonen. Det er viktig for meg å ha det gøy når jeg trener Når jeg sykler merker jeg ikke smertene i foten. Kan jeg da sykle som kompensasjon for løpingen? Der er det jo leggene og lårene som får mest belastning. Anonymous poster hash: 89f61...cd7
Gjest iGirl Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Du burde vurdere å gå på krykker noen dager til betennelsen får roet seg litt. Du kan prøve deg frem med sykling, men vent 2-3 dager med dette. Gå for korte, rolige økter og får du vondt så gir du deg. Prøv å belaste foten minst mulig nå de nærmeste dagene, så burde du merke bedring ganske raskt.
fuksia Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Hva med å høre med legen? Det kan jo være at det beste ville vert å ta det helt rolig en stund. Er jo litt dumt om du gjør det verre med å trene når det ikke er nødvendig.
Supraspinatus Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Senebetennelse under foten som i plantarfasciitt? Pedaltråkk vil nok strekke på senen og skape irritasjon.
Wiggins Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Been there.... (senebetennelse i foten altså) Om du kan sykle eller ikke må du nesten finne ut selv, du kjenner din egen kropp best. Generelt gjelder det at du må få noe sirkulasjon i vevet for å bli bra, hvis du bare sitter stille er det lite trolig at du blir bra. Sykling er mye lettere belastning enn løping, og passer veldig godt for folk med ulike belastningsskader. Generelt må man holde på mye lengre med sykling for å få samme effekt som en times løpetur, men du skal nå først og fremst tenke på å bli bra i foten. Ikke kjør så veldig lange økter på sykkelen, bare hold på i 20-30 minutter med lett belastning, slik at du får sirkulasjon i vevet. Har du fått senebetennelsen av selve løpinga? Har du løpt på tredemølle? Vi mennesker er ikke tilpassa å løpe på paddeflatt underlag, vi er tilpassa ulendt terreng slik man finner i naturen. Å løpe mye på tredemølle er omtrent som å be om skader. Har legen din virkelig bare gitt deg piller for å bli bra? Jeg vet at mange leger er veldig ivrige med å ville gi betennelsesdempende medisiner framfor fysioterapi. For min del var det fysioterapi som gjorde susen, betennelsesdempende ga null effekt alene. Fysioterapeuten jeg gikk hos har Norgesagenturet på en spesiell behandlingsmetode som var veldig bra for meg. Send meg en privat melding hvis du vil ha kontaktinfo.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Been there.... (senebetennelse i foten altså) Om du kan sykle eller ikke må du nesten finne ut selv, du kjenner din egen kropp best. Generelt gjelder det at du må få noe sirkulasjon i vevet for å bli bra, hvis du bare sitter stille er det lite trolig at du blir bra. Sykling er mye lettere belastning enn løping, og passer veldig godt for folk med ulike belastningsskader. Generelt må man holde på mye lengre med sykling for å få samme effekt som en times løpetur, men du skal nå først og fremst tenke på å bli bra i foten. Ikke kjør så veldig lange økter på sykkelen, bare hold på i 20-30 minutter med lett belastning, slik at du får sirkulasjon i vevet. Har du fått senebetennelsen av selve løpinga? Har du løpt på tredemølle? Vi mennesker er ikke tilpassa å løpe på paddeflatt underlag, vi er tilpassa ulendt terreng slik man finner i naturen. Å løpe mye på tredemølle er omtrent som å be om skader. Har legen din virkelig bare gitt deg piller for å bli bra? Jeg vet at mange leger er veldig ivrige med å ville gi betennelsesdempende medisiner framfor fysioterapi. For min del var det fysioterapi som gjorde susen, betennelsesdempende ga null effekt alene. Fysioterapeuten jeg gikk hos har Norgesagenturet på en spesiell behandlingsmetode som var veldig bra for meg. Send meg en privat melding hvis du vil ha kontaktinfo. Takk for svar! Jeg har fått det av langvarig trening av alt mulig slag. Løping, ballspill, sykling, lange gåturer og jobbing. Øktene har vert mye lengre enn hva jeg har vert vant til, og dette kan ha forårsaket det. Ikke tredemølletrening. Jeg fikk piller ja. Betennelsen er nok ikke av det verste slaget. Han sa jeg skulle holde meg i ro i minst en uke, til smertene var helt borte. Hvis ikke jeg blir bedre nå, så går jeg til fysioterapeut. Jeg kom på at bading sikkert er bra trening? Anonymous poster hash: 89f61...cd7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Senebetennelse under foten som i plantarfasciitt? Pedaltråkk vil nok strekke på senen og skape irritasjon. Legen trykket og kjente på foten. Har ikke vondt under hælen. Da kan det vell umulig være det? Det er senen som er på utsiden av foten som er betent. Anonymous poster hash: 89f61...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå