Pingting Skrevet 21. januar 2014 #21 Skrevet 21. januar 2014 Syntes det er helt greit jeg. Vet fra familien min at det er mange som spør om ønskelister selv om det er spleisefester. Er mye lettere å legge den ut med en gang enn for hver enkelt som spør. Poenget er at det sender et helt annet signal å legge ut liste enn å ikke gjøre det. Folk som ønsker å gi gave i tillegg må selvfølgelig få gjøre det, og det er sikkert smart å lage seg en liste som disse kan få. Med ved å "offentliggjøre" lista så blir det med gaver en problemstilling på en helt annen måte. Det gjør det tydelig at noen kommer til å kjøpe gave, noe som legger et press på de andre gjestene. De fleste av oss går i bryllup med et ønske om å gjøre dagen så fin som mulig for brudeparet, og det inkluderer også å holde seg unna sosiale blødmer og andre sære ting. Ingen ønsker jo å være "gjesten som møtte opp uten gave". Og jo mer synlig det er at noen kommer til å ta med gave og at brudeparet vet at de får slikt, jo større blir presset på de andre gjestene. No offence - men å legge ut liste til gaver man har bedt om å ikke få er både egotripp og vitner om litt vel korte sosiale antenner. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #22 Skrevet 21. januar 2014 Helt greit for meg og synes faktisk det er helt ok at de legger ut ønskeliste i tillegg. En god rett kan dere lage til noen hundrelapper (og muligens mindre ). Drikke til maten får dere, drikke etterpå tar dere med og det er jo ikke uvanlig med betalbar. Så jeg ville funnet en gave til 300-500 kroner (mot normalt 1000). Og er det ikke noe som passer på lista hadde jeg gått for gavekort evt en flaske eller to med litt finere vin så sant de drikker. Så totalutgiftene for dere blir så og si den samme. Kanskje blir det et mindre stivt bryllup og da et koseligere lag også?Anonymous poster hash: a8301...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #23 Skrevet 21. januar 2014 Alt hva folk ska regaere på.. At man har laget en ønskeliste hos en butikk er ikke det samme som at man krever gave? Jeg om samboeren var i bryllup til en veninne av meg i sommer, vi ga en gave til ca 1000 kr. Skulle vi tatt med EN rett til et spleisebryllup, så hadde jo det blitt myye billigere.. Typ en stor bolle kyllingsalat til 200 kr? Da hadde vi ønsket å kjøre en gave utenom også.. Og at man må kjøpe drikke i bar utover kvelden er normalt, det har værtfall vært sånn i bryllup jeg har vært i Jeg trekker ikke av de pengene jeg må bruke på drinker, fra gaven jeg gir til brudeparet… Anonymous poster hash: 06b95...d05 1
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2014 #24 Skrevet 21. januar 2014 Alt hva folk ska regaere på.. At man har laget en ønskeliste hos en butikk er ikke det samme som at man krever gave? Jeg om samboeren var i bryllup til en veninne av meg i sommer, vi ga en gave til ca 1000 kr. Skulle vi tatt med EN rett til et spleisebryllup, så hadde jo det blitt myye billigere.. Typ en stor bolle kyllingsalat til 200 kr? Da hadde vi ønsket å kjøre en gave utenom også.. Og at man må kjøpe drikke i bar utover kvelden er normalt, det har værtfall vært sånn i bryllup jeg har vært i Jeg trekker ikke av de pengene jeg må bruke på drinker, fra gaven jeg gir til brudeparet… Anonymous poster hash: 06b95...d05 Blir sånn når det er lagt opp til spleiselag ja.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #25 Skrevet 21. januar 2014 Venninnen min skal selv ha spleisebryllup. Hun har bedt de nærmeste om å lage flere retter hver, i tillegg til kake. På toppen av det hele har hun gitt oss spesifikt en liste over ting hun ønsker fra oss. Da mener jeg interiør fra 3000 og oppover. De har "dårlig" råd fordi de har prioritert dyre ringer, bryllupsreise, lokale og fotograf (en anerkjent kunstner/fotograf) Det fikk jeg vite igår. Anonymous poster hash: 3e033...4b4
Ymra Skrevet 21. januar 2014 #26 Skrevet 21. januar 2014 Så rare løsninger folk velger… Ønskeliste ved spleiselag er en uting mener jeg. Når det er sagt synes jeg spleiselag i bryllup er helt supert! Jeg tar gjerne med en matrett og drikke for en kveld, om jeg slipper å ordne med gave. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #27 Skrevet 21. januar 2014 Det er jo ikke så lett for brudeparet heller da... Fra venner og bekjente er det jo greit med et bidrag (eller tre som i TS sitt tilfelle) til matbordet. Men nær familie og nære venner pleier jo ofte å legge mer en 200-400 kroner i bryllupsgave og da vil de gjerne ha en ønskeliste og gå etter. Så du har da de som synes ønskeliste er utrolig frekt og de som synes det er veldig kjekt. At noen svir av penger på dyre reiser, dyr fotograf og har ønsker fra 3000 og oppover blir en annen sak, disse er direkte frekke, fikk ikke inntrykk av det i TS sitt tilfelle. (Og man trenger ikke kjøpe noe fra lista hvis det er dyrere enn man hadde tenkt, jeg hadde for eksempel ikke kjøpt gave til 3000 uansett). Anonymous poster hash: a8301...b1d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #28 Skrevet 21. januar 2014 Spleise bryllup er flott det. Jeg laget kake og matrett til et bryllup.Pluss sminket og fikset håret til bruden. Og gave var også en selvfølge her. Jeg har ingenting i mot å hjelpe. Jeg er både frisør og hudpleier så jeg kan det jeg driver med og det hadde ikke vært gratis om hun hadde kommet i salongen for å få det. så egentlig synes jeg det er gave nok. Men det var det ikke... Anonymous poster hash: f9bb8...345
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2014 #29 Skrevet 21. januar 2014 Venninnen min skal selv ha spleisebryllup. Hun har bedt de nærmeste om å lage flere retter hver, i tillegg til kake. På toppen av det hele har hun gitt oss spesifikt en liste over ting hun ønsker fra oss. Da mener jeg interiør fra 3000 og oppover. De har "dårlig" råd fordi de har prioritert dyre ringer, bryllupsreise, lokale og fotograf (en anerkjent kunstner/fotograf) Det fikk jeg vite igår.Anonymous poster hash: 3e033...4b4 Vel, men hva har du tenkt å gjøre med det her?
Betasuppe Skrevet 21. januar 2014 #30 Skrevet 21. januar 2014 Det er jo ikke så lett for brudeparet heller da... Fra venner og bekjente er det jo greit med et bidrag (eller tre som i TS sitt tilfelle) til matbordet. Men nær familie og nære venner pleier jo ofte å legge mer en 200-400 kroner i bryllupsgave og da vil de gjerne ha en ønskeliste og gå etter. Så du har da de som synes ønskeliste er utrolig frekt og de som synes det er veldig kjekt. At noen svir av penger på dyre reiser, dyr fotograf og har ønsker fra 3000 og oppover blir en annen sak, disse er direkte frekke, fikk ikke inntrykk av det i TS sitt tilfelle. (Og man trenger ikke kjøpe noe fra lista hvis det er dyrere enn man hadde tenkt, jeg hadde for eksempel ikke kjøpt gave til 3000 uansett). Anonymous poster hash: a8301...b1d Uff, de har satt deg i en kinkig situasjon. Alle kan spleise på en eller to ting i lista, sånn at det blir X kr på hver. Det var jo et spleisebryllup ikke sant?
Gjest navnelapp Skrevet 21. januar 2014 #31 Skrevet 21. januar 2014 Å invitere til spleisebryllup når ein har brukt pengar på dyr bryllupsreise, fotograf og eksklusive lokale syns eg faktisk er usmakeleg. Ting må henge litt på greip. Spleisebryllup har ein når ein giftar seg som studentar, eller av andre grunnar har dårleg råd, ikkje fordi ein prioriterer bryllupsreise og fotograf høgare. 3
Jade Skrevet 24. januar 2014 #32 Skrevet 24. januar 2014 Hadde det vært fordi de hadde dårlig råd, så hadde jeg nok gitt penger i gave i tillegg. Hadde det vært fordi de ville spare penger og ha mer til kjole og fotograf, så hadde jeg sikkert kjøpt en vase eller noe. Jeg går ikke i bryllup uten gave, uansett om jeg har med rett i tillegg eller ikke. Uansett om brudeparet har "fortjent det" eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå