Gå til innhold

Spleisebryllup.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt invitert til et bryllup til våren. Brudeparet har ikke allverdens med penger og har derfor bedt gjester om å ta med seg èn rett til middagen (type tapas mat). Gjestene får drikke til maten - men drikke utover (altså på kvelden, natta) må man ta med seg selv.
Nå har de lagt ut ønskeliste på tilbords. Jeg forstår at de har dårlig råd og ikke har råd til ekstravagant bryllup med "åpen bar" og den greia..... Jeg har ikke sett ønskelista de har lagt ut, men vi har heller ikke superduper god råd og noe gave til 1000-lappen, i tillegg til å ta med mat og drikke, det går bare rett og slett ikke.

Hvilke tanker gjør dere mht "spleisebryllup"?

Anonymous poster hash: 7ebaf...644
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes spleisebryllup er et genialt konsept, men dersom man velger en slik løsning er det direkte frekt å be om gave i tillegg til at gjestene bidrar til selve festen.

• Liker 17
Skrevet

Nå fant jeg forresten ønskelista.... OK, det var sausekjeler/panner til 1050,-, kasseolle til 1400,-, men også kaffekanne til 500,-. Jaja, da var det vel ikke så ille

Skrevet

Spleisebryllup kan være supert det - men det er utrolig sært å be om gave i tillegg.

• Liker 10
Skrevet

Jahh...jeg ble litt sånn :sukk: - i mangel av bedre ord/forklaring. Vel, vel.... Men vi skal gå for noen vinglass til 189,- pr stk. To får holde.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kjøp ei rimeleg gåve, og ta med eit flott bidrag til bordet i staden. Dei store gåvene er nok på ønskelista på grunn av nær familie osv, som uansett vil gi noko flott om dei kan, eller for folk som spleisar på ei gåve.

• Liker 3
Skrevet

Har vært bortid noe slikt selv. For det første hadde de giftet seg i utlandet på forhånd (penger for reise og opphold som de heller kunne ha brukt på bryllupsfesten hjemme i Norge), for det andre hadde de ikke noe som helst kontroll på bryllupsfeiringen hjemme ("bare ta med deg en rett du" -tenk om alle kommer med potetsalat da?), for det tredje måtte vi ta med drikke selv, og for det fjerde var de så frekk at de hadde ønskeliste. Det er bare så usmakelig. Tenker ikke folk lenger??

Jeg håper virkelig noen sier fra til dem. Greit nok med spleisebryllup, men da ønsker du deg IKKE gave i tillegg. Snakk om å skulle ha i pose og sekk. Uclassy.

Anonymous poster hash: 875d0...6d7
  • Liker 1
Skrevet

Kjøp ei rimeleg gåve, og ta med eit flott bidrag til bordet i staden. Dei store gåvene er nok på ønskelista på grunn av nær familie osv, som uansett vil gi noko flott om dei kan, eller for folk som spleisar på ei gåve.

Jepp! Vi (ja, det er vel strengt talt JEG da som skal lage maten hehe.... Mannen min er ikke helt stø i matlaging) ble spurt om å lage noen meksikanske kjøttboller, "spicy kyllingklubber" og en grønn salat til middagen. Drikke blir ei vinflaske (til meg, mannen tar vel seg ei lita lerke med cognac) også en fin gave til rundt 4-500,-.

Skrevet

Spleisebryllup er jo flott det, men da synes jeg ikke man skal legge ut ønskeliste i tillegg. Da får man heller gjøre det slik at de som etterspør det får det!

• Liker 2
Skrevet

Har vært bortid noe slikt selv. For det første hadde de giftet seg i utlandet på forhånd (penger for reise og opphold som de heller kunne ha brukt på bryllupsfesten hjemme i Norge), for det andre hadde de ikke noe som helst kontroll på bryllupsfeiringen hjemme ("bare ta med deg en rett du" -tenk om alle kommer med potetsalat da?), for det tredje måtte vi ta med drikke selv, og for det fjerde var de så frekk at de hadde ønskeliste. Det er bare så usmakelig. Tenker ikke folk lenger??

Jeg håper virkelig noen sier fra til dem. Greit nok med spleisebryllup, men da ønsker du deg IKKE gave i tillegg. Snakk om å skulle ha i pose og sekk. Uclassy.

Jeg sendte en spøkefull melding til bruden om at "jeg fant ingen tannpirkerholder på lista" - men da fikk jeg til svar at "jammen du skal jo ta med deg mat, så ikke tenk på det".

Ok - javel ja...... Så noen gjester tar med seg mat, men trenger ikke kjøpe gave. Og de som ikke tar med mat, kjøper gave. Right... Så da vet vi det ;)

• Liker 5
Skrevet

Er blitt invitert til et bryllup til våren. Brudeparet har ikke allverdens med penger og har derfor bedt gjester om å ta med seg èn rett til middagen (type tapas mat). Gjestene får drikke til maten - men drikke utover (altså på kvelden, natta) må man ta med seg selv.

Nå har de lagt ut ønskeliste på tilbords. Jeg forstår at de har dårlig råd og ikke har råd til ekstravagant bryllup med "åpen bar" og den greia..... Jeg har ikke sett ønskelista de har lagt ut, men vi har heller ikke superduper god råd og noe gave til 1000-lappen, i tillegg til å ta med mat og drikke, det går bare rett og slett ikke.

Hvilke tanker gjør dere mht "spleisebryllup"?

Kjivt av dem å legge ut ønskeliste når de allerede har bedt gjester om å ta med en rett.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Skal man i spleisebryllup bidrar man jo med mat, altså til at bryllupsfesten kan bli gjennomført. Det blir feil å gi gave i tillegg :)

Men, jeg må si at om økonomien min hadde tillatt det (jeg er også student altså, så kunne ikke ha gjort det nå), så ville jeg ha gitt en gave ved siden av om det var en nær venninne eller familie. Men kun om jeg kunne avse pengene uten problemer :)

Skrevet

Nå fant jeg forresten ønskelista.... OK, det var sausekjeler/panner til 1050,-, kasseolle til 1400,-, men også kaffekanne til 500,-. Jaja, da var det vel ikke så ille

Vel, jeg synes den var meget ille.

• Liker 1
Skrevet

Spøeisebryllup er helt flott, men man kan ikke forvente både dyre gaver og at gjestene skal betale for bryllupet i tillegg. En venninne av meg var i spleisebryllup, og da var ønskene deres at folk skulle ta med mat. De fikk selvfølgelig gaver og, men det var ingen selvfølge for dem

Skrevet

Slike snyltere tar man avstand til.

• Liker 1
Skrevet

I mitt hode legger man ikke ut ønskeliste når man inviterer til et spleisebryllup. Hvis noen vil gi gave, flott det, men å lage ønskeliste og egentlig i det hele tatt håpe på gaver, ved siden av alt det andre synes jeg egentlig ikke noe om i slike tilfeller. Det koster jo litt hvis man skal ha noe ordentlig med av mat, samt alkohol. De fleste kjøper jo gjerne en ny kjole o.l før bryllupet også (nå er det valgfritt, man kan jo dra i bryllup uten ny, dyr, kjole).

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i et slikt bryllup i sommer, og det var veldig spesielt. Alle måtte ta med en matrett brudeparet hadde bestemt, i tillegg til at det ble lagt ut gavelister flere steder. Matretten jeg skulle ta med kostet 400 kr å lage, i tillegg kom 600 kr til gave. Det ble skrevet at man ikke trengte å ta med gave i tillegg, men når det blir formulert slik " Vi forventer ingen gave i tillegg til maten, men blir naturligvis glad for alle bidrag til vårt fremtidige hjem, og har lagt ut gavelister på XX, YY og ZZ" så føler man jo at det er et krav. Brudeparet hadde heller ingen erfaring i å beregne mat, så det ble alt for mye, all maten ble ikke satt frem, og mye av det ble stående ute så lenge at restene ble ødelagt (begrenset holdbarhet i 30 graders solstek). Ikke har de sendt ut takkekort heller, snart 7 mnd etter bryllupet... Ikke måten å gjøre det på syns jeg, inviter heller færre, eller la være tenker jeg.

Anonymous poster hash: 94aff...db9
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i spleisebryllup, og det funket kjempefint. Da hadde brudeparet ønsket seg ulike typer mat fra de forskjellige (type: kjøttrett, salat, vegetar, kake osv) etter hvem de vet er flinke til å lage de ulike tingene, og de hadde også anslått ca hvor mange personer man skulle beregne det til. Endte opp med masse god mat, og det holdt akkurat, alle ble mette, og noen få rester som gikk til frokosten. (Sikkert fordi de hadde en del erfaring med å arrangere samlinger.)

De skrev at de ikke ville ha gave og hadde ingen ønskeliste. De fikk selvsagt en del allikevel, men det var originale gaver som kom fra hjertet.

Anonymous poster hash: 1ae4f...b99
  • Liker 2
Skrevet

Helt greit det forsåvidt, men da legger man ikke ut ønskeliste, med mindre gjestene selv etterspør en. For meg er det direkte frekt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Syntes det er helt greit jeg. Vet fra familien min at det er mange som spør om ønskelister selv om det er spleisefester. Er mye lettere å legge den ut med en gang enn for hver enkelt som spør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...