AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Heisann. Jeg er straks ferdig med mitt andre jobbår etter videregående, og vurderer med det å ta Retail Management på BI. Jeg ser for meg en fremtid hvor jeg jobber innenfor varehandel, og derfor tenker jeg at den utdanningen ville vært passende. For øyeblikket jobber jeg i en klesbutikk hvor jeg trives veldig, og kommer til å fortsette der ved siden av studiene. Med det får jeg også en fot innenfor miljøet. Spørsmålet er hvor vidt det kommer noe ut av utdanningen eller ikke. Jeg er tenker at muligheten for komme like langt, om ikke lenger med en mer konsentrert økonomisk utdannelse ligger der. I det tilfellet også bli forbigått ved ansettelser av de som har det. Er det noen her som tar samme studie og kan fortelle litt om hva de synes? Eventuelt er ferdig med det og har erfaringer? Hvordan er matten? Anonymous poster hash: 16ab6...d0e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har tatt utdanningen min i utlandet, så jeg kan ikke svare så veldig spesifikt på de spørsmålene som gjelder BI, men jeg fikk mye bedre napp på jobbmarkedet med et spesialiseringsår i retail management enn det jeg fikk da jeg søkte på stillinger med bare en "vanlig" økonomigrad. Det er nok dessverre litt inflasjon av økonomer på arbeidsmarkedet for øyeblikket. Mulighetene for å få seg en bra stilling innenfor økonomi er jo selvsag til stede, men da må du ofte ha master + gode karakterer + ha gått på en høyt ansett institusjon, ha litt erfaring ect. ect. dette fordi økonomiutdanningen er såppas generell at du vil trenge noe som spisser deg inn til det du vil jobbe med. I tillegg er jo varehandelbransjen en bransje som enten knekker eller klatrer på. Mye gjennomtrekk i typisk lavere stillinger gjør at det er forholdsvis lett å kapre seg en stilling som sjef/nestsjef i butikk og deretter muligheter for å klatre sentralt i kjedene. Jeg har jobbet noen år i bransjen nå, og ser at veldig mange har startet på "gulvet" både med og uten relevant utdannelse. Har du i tillegg en spisset formell kompetanse så tror jeg nok dine muligheter er veldig gode så lenge du er villig til å jobbe ræva av deg til å begynne med (har også litt med flaks å gjøre - noen kjeder er lettere å klatre i enn andre for eksempel). Lykke til i alle fall. Anonymous poster hash: 15c4a...38f 2
Ferdigstudent Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Man tar vel ikke en bachelorgrad for å jobbe seg oppover fra gulvet i en butikkkjede? Dersom målet ditt er å bli butikksjef, greit nok, men i høyere (leder?) stillinger innen kjeden sentralt? Endret 20. januar 2014 av Ferdigstudent
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Bachelorgrad i..? Å jobbe i butikk? Som butikksjef? Er det nødvendig..? Min sjef har videregående skole hun. Og eieren av butikkjeden jeg jobber i har også kun videregående skole..Hmm Anonymous poster hash: 8cab2...37a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Jeg gikk der før de kom under BI (Varehandelens høyskole), ville nok muligens vurdert en vanlig bacholor i ledelse, kan ikke si jeg fikk så mye ut av "retail-delen" jeg ikke ville fått uansett via deltidsjobben jeg hadde i butikk. Jeg gikk tekstil, men ville heller valgt dagligvare, det er der det skjer mest (vet ikke hvordan de har satt opp studiet nå). De fleste jeg kjente som gikk der tok diplomkandidat og gikk videre på BI innen markedsføring eller ledelse, ev. studerte i utlandet siste året. Alternativt ville jeg vurdert å bli dekoratør (på toppen av en bacholor i ledelse), da dette ofte er etterspurt i bransjen. Samtidig gikk jo veldig mange av barna til de som eier de store kjedene der (Varner, Hansen & Dysvik etc.), så skolen står sterkt i bransjen, men disse vile jo uansett gått inn i en lederstilling. Petter Stordalen har gått der, og Reitan (tror jeg), men det aner meg at disse hadde gjort det bra uansett hvilken skole de hadde tatt. man blir lei av varehandel etter en stund, det er kjipt med kvelds- og helgejobbing, varetelling og romjulssalg, ikke er det veldig godt betalt heller. Sier ikke at du bør droppe det, bare at det kan være greit med en utdannelse som favner litt bredere. Anonymous poster hash: 022b7...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå