Gå til innhold

Katter og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje å ikke ta det her, men jeg bare lurer. Er prøver, så det kan hende at jeg er gravid nå, venter bare på mensdagen.. Men hvordan er det med katter og graviditet? Jeg har hørt at man skal være forsiktig?

Jeg har 3 innekatter, så er avhengig av at kassene blir renset og må jo ha kos de og. Har også en hund, men jeg vet ikke om det har noe med hunder å gjøre også?

Verste for meg er å holde meg unna dem når jeg er så glad i dem og vil kose med dem. Skal man vaske seg på henda etter man har tatt på dem og ikke ha dem i ansiktet?

Hvordan er det det funker?

Har jo samboer som kan hjelpe meg med dette. Men han hater å ta det siden han brekker seg. Men må nok hjelpe meg da.

Anonymous poster hash: a36ef...bdb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skal være forsiktig med er å rense kattedoer, eller kan du kose deg med pusene akkurat som du gjør nå.

Det er synd å se mange som kvitter seg med dyrene sine når de blir gravide, det er IKKE farlig med hverken hund eller katt selv om man har en liten baby.

Lykke til med katter og barn :)

Anonymous poster hash: 32960...4aa
  • Liker 1
Skrevet

Så bra. :) Var bare redd det skulle være veldig farlig, som folk skal ha det til. Jeg har lagt merke til det at de kvitter seg med alle dyr fordi dem blir gravide, det er ikke noe alternativ for meg. Dyra blir selv om jeg er gravid. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Greia med gravide og katter er at kattene kan få en parasitt i tarmsystemet som utløser sykdommen toxoplasmose hos mennesker, som kan føre til spontanabort eller skader på fosteret, men den parasitten får de bare om de er utekatter eller inne-ute-innekatter.

Er kattene kun inne, har du ingenting å bekymre deg for, gravid eller ei, og hadde kattene vært ute hadde det forsåvidt bare vært et problem om du tar på bæsjen og så slikker på fingrene etterpå. :fnise:

Er du bekymret likevel, bruk hansker når du renser kattedoen eller vask deg ekstra godt på hendene etterpå. Faren for å bli smittet er ekstremt liten selv når kattene har fått påvist parasitten og smitterisikoen er også ganske lav for utekatter generelt.

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet

Bare å kose like mye med de som før, og så er jo dette en glimrende anledning til å slippe å ta kattedoene selv :) Jeg koser og nusser like mye på katten nå som før jeg ble gravid.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg klarer jo ikke å holde meg unna pusene mine. Så beroliger meg veldig! Samboer sa at han skulle ta det, jeg skulle ikke røre det. Så er greit for meg. :) Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...