AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har en Polar pulsklokke. Har stilt inn vekt, høyde og alder i tillegg til at jeg har lagt inn maxpuls (220-23 år x 0,7 = 203). Likevel synes jeg ikke det virker helt riktig? Når pulsen er på 183 bare så er maxpulsen på 90%. Når jeg kjører meg helt ut på siste pulstopp/intervall så kommer pulsen opp i 190, og da er jo maxpulsen godt over 90%. Er dette riktig? Forresten så sliter jeg mer nå med å nå 190 i puls enn før, selv om jeg trener både lengre og hardere. Er dette pga bedre kondis? En annen ting med pulsklokken er at den er så "snill" med tanke på kaloriforbrenning. Jeg har alltid trodd at Endomondo-appen og tredemølle/elipsemaskin har vært litt "snill" i forhold til hvor mye kalorier man faktisk har forbrent, men pulsklokken viser altså at jeg har forbrent mer enn det elipsemaskinen/Endomondoen mener jeg har forbrent. Det vil med andre ord si at Endomondoen/elipsemaskinen viser mindre antall forbrente kalorier enn det jeg egentlig har? Pulsklokken har jo både vekt, høyde, alder og riktig puls, så det må jo være den som er rett? For eksempel har jeg en treningsøkt forbrent 586 kcal på 45 min trening på elipse (intervalltrening med godt med styrke på), mens elipsemaskinen viser bare sånn 470 kcal. Anonymous poster hash: 95d4a...4e5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Ingen? Anonymous poster hash: 95d4a...4e5
Razer85 Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 http://www.ntnu.no/cerg/hfmax gir denne samme resultat da?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 http://www.ntnu.no/cerg/hfmax gir denne samme resultat da? Ifølge denne blir maxpulsen 196, men det kan da ikke stemme. Da vil jo 90% av maxpuls bli på en enda lavere puls enn den er nå, og jeg har en god kondis og vil ikke få nok ut av treningen da. Under intervallene ligger jeg på 180-185, under aktiv hvile ligger jeg på 175-182 sånn ca. Ifølge denne siden bli pulssonen under intervallet 166-186 og aktiv hvile er på 127-147. Når jeg har siste pulstopp på slutten hvor jeg kjører meg helt ut, får jeg pulsen opp til 190-192. Da har jeg mer tro på den utregningsmetoden jeg selv har brukt. Det er den måten olympiatoppen regner ut maxpuls på. Altså 220 - alder x 0,7. Anonymous poster hash: 95d4a...4e5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 TS, maxpuls er veldig individuell. Den eneste måten du kan finne ut hva den er, er ved å måle den, - enten ved å oppsøke noen som gjør slike tester, eller ved å følge oppskrifter som du kan finne på nettet. Pulsklokken er heller ikke alltid helt pålitelig. Jeg får av og til etter treningsøkten oppgitt at min maksimale puls har vært alt for høy, - over makspuls. Jeg antar det kan ha vært noen raskere slag som har lurt klokken eller at det har vært andre forstyrrelser. Og tro ikke at klokken kan fortelle deg riktig kaloriforbruk. Ta det heller som en indikasjon på innsats på økten slik at du kan sammeligne med andre økter. Anonymous poster hash: 4c0c2...1e3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Forresten at din maksimale puls er lavere enn tidligere er naturlig. Maxpulsen synker år for år, som formelen du har brukt. også viser. Anonymous poster hash: 4c0c2...1e3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Enig i at utregnet makspuls er høyst usikkert. Utregnet makspuls etter ulike modeller, mer eller mindre presise, stemmer for omtrent 50 % av oss. Det sikreste er dermed å ta en makspulstest, for å få fullt utbytte av en pulsklokke. Når det er sagt; jeg får ofte pulsen opp i 90-93% under spinningtimer, enda nærmere 100% om jeg løper bakkeintervaller. Det er mest når jeg har altfor mye trening i beina at jeg sliter med å få pulsen opp, da kan jeg presse og presse og ikke komme over 85%, selvom jeg føler at jeg nærmer meg toppen. Og det er ikke uvanlig å ha høyere makspuls enn det som kommer frem av utregninger, selv har jeg 192, noe som er mye høyere enn det som blir estimert etter ulike formler. Det betyr ikke annet enn at jeg er født med høyere makspuls enn andre (og kanskje at jeg ved å holde meg i god form har hindret den i å synke så mye som den ellers ville gjort). Makspulsen er altså noe vi er født med, og sier lite eller ingenting om hvor god form vi er i. (Det som kanskje er mer interessant er å trene så mye at man hever grensen for når melkesyre slår inn, men det er en helt annen sak...) Anonymous poster hash: e2e74...665
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har aldri klart å finne korrekt makspuls via disse formelene. Men jeg kjenner igjen de forskjellige pulssonene mine, og jobber ut i fra disse. Så på rolig langkjøring ligger jeg på f.eks 154 (jeg er godt voksen) mens jeg på topp nærmer meg 180. Anser meg fornøyd med å bare vite sånn ca. Endomondo er forresten veldig generøs med sitt kaloriregnskap. Jeg har prøvd å måle på flere forskjellige måter, og Endomondo gir meg alltid mest. Ergo bruker jeg ikke de til kaloritelling. Anonymous poster hash: fc55b...e0c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Polar, iallefall min modell, kalkulerer selv ut maxpuls i følge formelen 220-alder. Den teorien kan vel neppe være helt utdatert siden Polar fortsatt bruker den? Forresten er det noen som vet om hvor man kan få utført VO2max og makspuls test i Oslo, og hvor mye det koster? Vet ikke helt om jeg tør å gjøre det... Det er vel sånt bare unge og / eller spreke, veltrente, med ambisjoner om stor formforbedring, gjør.. Anonymous poster hash: 4c0c2...1e3
Teriyaki Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg har aldri klart å finne korrekt makspuls via disse formelene. Men jeg kjenner igjen de forskjellige pulssonene mine, og jobber ut i fra disse. Så på rolig langkjøring ligger jeg på f.eks 154 (jeg er godt voksen) mens jeg på topp nærmer meg 180. Anser meg fornøyd med å bare vite sånn ca. Endomondo er forresten veldig generøs med sitt kaloriregnskap. Jeg har prøvd å måle på flere forskjellige måter, og Endomondo gir meg alltid mest. Ergo bruker jeg ikke de til kaloritelling.Anonymous poster hash: fc55b...e0c Vanskelig å vite hva man skal stole pp når det er så mye forskjellige erfaringer. Endret 21. januar 2014 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Polar, iallefall min modell, kalkulerer selv ut maxpuls i følge formelen 220-alder. Den teorien kan vel neppe være helt utdatert siden Polar fortsatt bruker den? Forresten er det noen som vet om hvor man kan få utført VO2max og makspuls test i Oslo, og hvor mye det koster? Vet ikke helt om jeg tør å gjøre det... Det er vel sånt bare unge og / eller spreke, veltrente, med ambisjoner om stor formforbedring, gjør.. Anonymous poster hash: 4c0c2...1e3 Jeg ville ikke tenkt på at det bare var unge og spreke som ville sjekke makspulsen sin! Og det vel ikke sånn at teoriene anses som utdatert, utregningsmetodene blir bare mer og mer innviklet. Men det er faktum at variasjonen er så stor at man ikke klarer å komme frem til noen utregningsmetode som fungerer, det vil alltid være et stort antall mennesker en utregnet makspuls ikke stemmer for. Så jeg ville absolutt ha tatt en test. Når det er sagt, går det selvsagt an å justere makspulsen dersom man merker at den er feil. Om man på hver eneste time kommer opp i 99% av makspuls er det for eksempel ikke så dumt å sette den opp. Og omvendt. Til slutt vil man finne et nivå som føles greit, selvom det ikke blir helt nøyaktig. Uansett vil marginene være ganske små. Anonymous poster hash: e2e74...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå