Gå til innhold

Til dere som bor i Oslo…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig, samme her. Tenk, jeg bor på østkanten, det er jo merkelig at jeg i det hele tatt overlever! ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Og at man valser der døgnet rundt uten frykt. Kjære vene og herreverden..

Fytti rakkern, skulle ikke vært slik at man følte seg utrygg i sitt eget land.

Jeg føler meg ikke utrygg i det hele tatt. Bor midt i smørja på østkanten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om dere føler dere trygge, betyr ikke det at dere faktisk er trygge. Skjer mye grufullt i Oslo hver uke, og særlig rundt Tøyen, Grønland, Jernbanetorget mv.

Anonymous poster hash: d065a...755
  • Liker 1
Skrevet

Selv om dere føler dere trygge, betyr ikke det at dere faktisk er trygge. Skjer mye grufullt i Oslo hver uke, og særlig rundt Tøyen, Grønland, Jernbanetorget mv.

Det skjer noe helt tiden overalt, jeg kan ikke gå rundt og tenke slik, da blir man til slutt paranoid. Og jeg tviler ikke på at ting skjer, men jeg tror også at en del er medieskapt, og det virker verre enn det kanskje er.

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber i området og går til Oslo S nær sagt til alle døgnets tider, men ikke er jeg redd og jeg har også til gode å oppleve noe ubehagelig. Vold og ran rammer sjelden helt tilfeldig og holder man seg unna kjøp og salg av narkotika og annen kriminalitet og samtidig holder seg edru, så opplever ikke jeg risikoen som særlig stor.
  • Liker 3
Skrevet

Jeg jobber i området og går til Oslo S nær sagt til alle døgnets tider, men ikke er jeg redd og jeg har også til gode å oppleve noe ubehagelig. Vold og ran rammer sjelden helt tilfeldig og holder man seg unna kjøp og salg av narkotika og annen kriminalitet og samtidig holder seg edru, så opplever ikke jeg risikoen som særlig stor.

Igjen; følelsen av å være trygg betyr ikke nødvendigvis at du faktisk er det. Vil bare råde alle om å ikke ferdes i det området. Det gjelder også mange andre steder i sentrum og visse strøk på østkanten. Oslo er i det hele tatt veldig tosidig. Finnes fantastiske områder i Oslo, men også helt jævlige.

Skrevet

Igjen; følelsen av å være trygg betyr ikke nødvendigvis at du faktisk er det. Vil bare råde alle om å ikke ferdes i det området. Det gjelder også mange andre steder i sentrum og visse strøk på østkanten. Oslo er i det hele tatt veldig tosidig. Finnes fantastiske områder i Oslo, men også helt jævlige.

Da kan du kanskje forklare hvorfor det skulle være så ekstremt farlig?
  • Liker 4
Skrevet

Da kan du kanskje forklare hvorfor det skulle være så ekstremt farlig?

Enig. Bevis og dokumentasjon hadde også vært fint. Jeg tror det ikke er noen benekter at ting kan skje i Oslo, men det får være måte på overdrivelse.

• Liker 1
Skrevet

Det skjer noe helt tiden overalt, jeg kan ikke gå rundt og tenke slik, da blir man til slutt paranoid. Og jeg tviler ikke på at ting skjer, men jeg tror også at en del er medieskapt, og det virker verre enn det kanskje er.

Dette.

Det blir som den såkalte "ransbølgen" som viste seg å ikke være noe verre enn de forrige årene, men denne gangen ble det gikk langt mer mediedekning.

Jeg går over Grønland og Tøyen hver dag. Det kunne ikke falle meg inn å si til folk at det er utrygt, for jeg opplever det ikke som utrygt. Jeg føler meg langt tryggere her enn da jeg bodde på Frogner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg går over Grønland og Tøyen hver dag. Det kunne ikke falle meg inn å si til folk at det er utrygt, for jeg opplever det ikke som utrygt. Jeg føler meg langt tryggere her enn da jeg bodde på Frogner.

Er du av utenlandsk opprinnelse?

Skrevet

Dette.

Det blir som den såkalte "ransbølgen" som viste seg å ikke være noe verre enn de forrige årene, men denne gangen ble det gikk langt mer mediedekning.

Gjør forøvrig jeg også, bare at jeg går mest over Tøyen. Ferdes stort sett kun i sentrum og på østkanten i Oslo siden det er der jeg er født, oppvokst og bor i dag. :)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør du?

Sist jeg sjekka speilet så jeg ett rimelig hvitt, norsk tryne stirre tilbake, assa..

Gjør forøvrig jeg også, bare at jeg går mest over Tøyen. Ferdes stort sett kun i sentrum og på østkanten i Oslo siden det er der jeg er født, oppvokst og bor i dag. :)

Hah, da kan det hende vi vanker i de samme gatene, vet du... ;)

• Liker 1
Skrevet

Oslo er ikke så ille som mediene skal ha det til. Selvsagt kan man statistisk sett være uheldig men 99% opplever faktisk ingenting.

Når det er sagt bør man selvsagt ta forholdsregler uansett hvor man er, unngå å rave rundt drita uten kontroll og gå sammen hjem der det er mulig, og jeg ville nok også unngått pirattaxi. Men dette er forholdsregler jeg ville tatt uansett hvor jeg var.

Anonymous poster hash: 5f60c...a43

• Liker 1
Skrevet

OMG…

Anonymous poster hash: 30539...7f9
  • Liker 1
Skrevet

OMG…

Godt oppsummert!

Som alle store byer har Oslo en del uønskede hendelser, men det er ikke dermed sagt det er farlig å ferdes i gatene. Oslo politidistrikt mottok 997 anmeldelser om ran i 2013. Av en befolkning på 650.000 er altså risikoen 1 til 650 eller 0,15 prosent for at nettopp du hadde blitt ett av ofrene.

http://www.aftenposten.no/krim/Oslo-Farre-innbrudd_-flere-ran-i-2013-7434323.html

Så lenge man bruker litt sunn fornuft er sjansen svært liten for at man havner i trøbbel. Jeg bryr meg svært lite om hvor jeg går, og har aldri følt meg truet. Kvadraturen, Grønland, Slottsparken, langs Akerselva, ... er null stress. :)

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Enig, samme her. Tenk, jeg bor på østkanten, det er jo merkelig at jeg i det hele tatt overlever! ;)

Mens jeg går over Grønland og Tøyen hver dag, og føler meg ikke usikker og utrygg, og ikke utsatt heller. Både 6 om morgenen og 4 om natta.

TS: Hold deg unna mørke bakgater o.l., og bruk generelt sunn fornuft. Verre er det strengt tatt ikke.

Samme her, bodd både på Tøyen og på Linderud, aldri opplevd noe skummelt.

Klart jeg føler meg litt utrygg når en sørpefull 60åring setter seg vedsiden av meg på det øde t-banestoppet og insisterer på å fortelle meg en historie om den gang han veltet på moped.

Men aldri vært redd.

• Liker 2
Skrevet

Ta toget fra Nationaltheatret isteden! Det gjorde jeg da jeg jobbet sent i Oslo :)

Anonymous poster hash: 6a5a5...6ae
  • Liker 2
Skrevet

Ta toget fra Nationaltheatret isteden! Det gjorde jeg da jeg jobbet sent i Oslo :)

Da må hun jo gå et stykke :P Ikke langt å gå, men om hun føler seg utrygg, så er vel ikke det å gå igjennom slottsparken det som føles mest naturlig.

Anonymous poster hash: 13cf8...761

• Liker 4
Skrevet (endret)

Da må hun jo gå et stykke :P Ikke langt å gå, men om hun føler seg utrygg, så er vel ikke det å gå igjennom slottsparken det som føles mest naturlig.

Anonymous poster hash: 13cf8...761

Det er da ikke så langt fra Bislett/de hun skal være til Nationalteateret? Da jeg studerte på Høgskolen i Oslo, som også ligger på Bislett tok jeg alltid toget/t-banen/trikken fra/til Nationalteatret. Mye kortere enn å dra til og fra Jernbanetorget/Oslo S.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hvorfor det? Stort, uoversiktlig og mer eller mindre folketomt på sen kveld/natt.
Skrevet

Hvorfor det? Stort, uoversiktlig og mer eller mindre folketomt på sen kveld/natt.

Det er vel strengt tatt mer naturlig å ta toget derfra enn fra Oslo S? Jeg synes ihvertfall det er nærmere og raskere hvis man skal reise fra Bislett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...