Gå til innhold

Til dere som bor i Oslo…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg begynner på skole i Oslo i februar, men jeg bor utenfor byen og er ikke godt kjent. Jeg er blitt litt paranoid med tanke på alt jeg har lest i media om kriminalitet og voldtekt...

Jeg skal gå på kveldsskole som ligger på Bislett. Det er vel ikke den mest utsatte plassen? Og jeg regner med at jeg ikke vil komme til å stå alene og vente på trikken, ettersom det er sikkert noen andre fra klassen som skal hjem også. Jeg er nødt til å ta trikken ned til Oslo City, for så å ta tog fra Oslo Sentralbanestasjon, og det er her jeg begynner å bli litt nervøs for å gå alene i en by jeg ikke kjenner noen som helst. Toget mitt går rundt kl. 22:00. Helt fra jeg var liten, så har foreldre og besteforeldre bedt meg unngå Sentralbanestasjonen på kveldstid. Har jeg noen grunn til bekymring eller har bare familien min vært overbeskyttende for den lille jenta si? :-)

Anonymous poster hash: 62377...f64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder du deg unna de skumle typene som vanker der er det ingen grunn til bekymring :)

• Liker 3
Skrevet

Som regel ikke så mye å bekymre seg for. Bislett er vel ikke spesielt utsatt. Det er riktignok et miljø av doplangere utenfor oslo S men så lenge du ikke blander deg inn så vil det nok heller ikke skje noe. Du skal jo uansett inn på Oslo S og det er jo innendørs. Om du er usikker så finnes det flere innganger enn hovedinngangen, f. eks via Oslo city som har lenge åpent på hverdager.

Anonymous poster hash: 5f60c...a43
  • Liker 1
Skrevet

Tror nok du er redd uten grunn. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har aldri følt meg utrygg. Eneste jeg har vært påpasselig med er å ikke gå alene i øde områder veldig sent på kvelden. Og ikke gå med ørepropper når du går alene.

Bislett er ikke et utsatt område.

• Liker 4
Skrevet

Du har ingen grunn til å bekymre deg. Oslo er Norges største by, og da blir det gjerne sånn at de belastede miljøene samler seg her fordi de går mest i ett med ting her. Sånn er det i alle land. Men det bor altså over 600 000 her, mer enn det dobbelte i tettstedet Oslo ville utgjort uten kommunegrenser, og de aller fleste av oss utsettes aldri for noe som helst. Folketallet gjør også at det, uavhengig av omkringliggende forhold, er naturlig at det skjer mer her enn andre steder.

På Bislett er det ingenting som helst å bekymre seg for. Jeg bor i nærheten, og det verste jeg har opplevd på mange år her var en som kranglet litt med den ansatte på Deli de Luca om hva det var tilbud på og ikke. Du skal selvsagt ikke løpe naken rundt i veien halv fem av den grunn, men du tar poenget. På Jernbanetorget/Oslo S er det riktig at det er noe mindre trivelig, men det er fortsatt flust med folk på tidene du beskriver og sjansen for at det skjer deg noe som helst er forsvinnende liten. Det oppleves nok kanskje som litt skummelt de første par gangene, selv er jeg vant til det og tenker ikke over det, men den reelle faren er liten. Gå vanlige veier med lys på, og dem er det masser av.

Jeg forstår at du har fått en uggen følelse av det du har lest i avisen, men om du er helt rasjonell et øyeblikk skjønner du også at hovedstaden i Norge ikke er så farlig at man trenger å gå rundt og bekymre seg for å farte rundt i sterkt trafikkerte områder en time før Kveldsnytt. Ta drapsstatistikken, for eksempel. I Oslo skjer det i snitt åtte drap i året. Det betyr en hyppighet på drap som tilsvarer et drap hvert 25.-27. år på et sted med 5000 innbyggere. Så tar du med i betraktningen at de fleste drap skjer i nære relasjoner eller fiendeforhold, for antallet tilfeldige som drepes i Oslo ligger på et gjennomsnitt på ca. 1 i året. Det tilsvarer at en uskyldig hadde blitt drept på 120-130 år på et sted med 5000 innbyggere. Da høres det plutselig ikke så farlig ut.

Nå vil jeg ikke skremme deg med å trekke inn drap og greier, men jeg håper du tok poenget, nemlig at det høres så mye verre ut fordi skalaen er så stor. Det er liten tvil om at Oslo har flere krimielle forhold enn de aller fleste norske byer (dog ikke mest, overraskende nok), men det er en grunn til at så mange av oss faktisk blir boende her også. Det er ikke voldsomt farlig. Velkommen til oss, jeg håper og tror bildet ditt av Oslo endrer seg noe når du flytter hit. Det har i hvert fall skjedd med de innflytterne jeg studerer med :)

Anonymous poster hash: 61c6c...36b
  • Liker 10
Skrevet

Må korrigere matematikken min litt: Hvert. 15-17., skulle det stå. Det andre tallet, med hvert 120., stemmer. Altså fortsatt svært, svært lite.

Anonymous poster hash: 61c6c...36b
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du vil garantert ikke vente alene på trikken. Ei heller gå alene fra trikken og inn på Oslo S. Det er ganske mye folketrafikk denne veien hver dag hele dagen. Du blir vant til det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har pendlet med tog til Oslo i mange år både på dagtid og kveldstid, og har aldri opplevd drap eller voldtekt.

Anonymous poster hash: 333c0...9fb
  • Liker 2
Skrevet

Byporten og Oslo City, de to kjøpesentrene rett ved siden av Oslo S, stenger hhv. kl 21 og 22. Mange som jobber der som skal rekke tog ut av sentrum/byen. Har selv jobbet på begge kjøpesentrene og vært avhengig av buss/tbane/trikk hjem fra Oslo S etter endt kveldsvakt. Aldri følt meg utrygg eller opplevd skumle situsjoner.

Skrevet

Vel..hun skal jo ta toget kl 22 fra Oslo S. Dvs hun kommer til å bevege seg i området rundt Oslo City som er stengt på denne tiden. Da blir der mindre folk. Og du trenger kun å bevege deg 100 m ekstra mot Gunerus så er du ekstra utsatt igjen. Ikke for voldtekt, men ran. Voldtekt kan jeg ikke huske har skjedd i dette området, men personran derimot..

Anonymous poster hash: 6aa85...775
Skrevet

Vel..hun skal jo ta toget kl 22 fra Oslo S. Dvs hun kommer til å bevege seg i området rundt Oslo City som er stengt på denne tiden. Da blir der mindre folk. Og du trenger kun å bevege deg 100 m ekstra mot Gunerus så er du ekstra utsatt igjen. Ikke for voldtekt, men ran. Voldtekt kan jeg ikke huske har skjedd i dette området, men personran derimot..

Anonymous poster hash: 6aa85...775

Og hvorfor skal hun rote seg bort mot Gunerius? Når hun kommer av trikken fra Bislett SER hun jo Oslo S, så ingen grunn til å gå i stikk motsatt vei!

• Liker 10
Skrevet

Oslo S er et av de mest overvåkede stedene i hele Norge. Det kryr av kameraer og vektere der, og det ligger en politipost på sjøsiden. Dette vet alle kriminelle, så her foregår det vanligvis bare diskret dopsalg, ikke ran og voldtekter. Det er dårlig opplyste og folketomme sidegater du skal passe deg for.

Går du av trikken på jernbanetorget trenger du bare å krysse veien og gå over plassen, inn på Oslo S. Faren for å bli påkjørt av trikken/bussen hvis du er uoppmerksom når du krysser veien er antakelig større enn å oppleve noe kriminelt. 22 på kvelden er heller ikke så sent, det er greit med folk der helt til kollektivtilbudet stanser i 24-01-tiden.

Anonymous poster hash: e99c6...203
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og jeg flyttet inn i leilighet i Oslo nå i januar. Jeg har også pendlet mye mellom Oslo og Akershus, da også på kveldstid. Jeg har aldri følt meg utrygg eller redd. Det handler om å bruke normalt vett. Ikke gå i mørke bakgater, ikke oppsøk situasjoner som kan gjøre deg utsatt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er selv fra Oslo og er ikke bekymret når jeg beveger meg rundt i byen, verken på dag- eller nattestid. Jeg mener ikke at Bislett er spesielt utsatt, men det er vel ingen grunn til å påstå det motsatte heller? Det har vært relativt mange drap der blant annet.

Anonymous poster hash: d6a72...aee
Skrevet

Jeg er også født og oppvokst i Oslo, men på vestkanten og tett opptil Nordmarka. Her er det kjempefint. F.eks. på Grønland og området rundt Oslo S derimot - der er det et helvete og meget utrivelig. Setter aldri mine føtter der med mindre jeg må.

Anonymous poster hash: d065a...755
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har gått kveldsskole på Sonans på Bislett. Null stress.

Kort vei til trikkestopp, og det står ofte andre folk der også. Det er også vektere og masse andre folk på stasjonen, så du er jo ikke alene der heller.

Ikke gå i mørke smug alene da. Det er sikkert ikke så lurt. Ellers bare hold godt på mobil og lommebok. Nok av lommetyver i byen.

Anonymous poster hash: abf60...05a
Skrevet

Jeg er også født og oppvokst i Oslo, men på vestkanten og tett opptil Nordmarka. Her er det kjempefint. F.eks. på Grønland og området rundt Oslo S derimot - der er det et helvete og meget utrivelig. Setter aldri mine føtter der med mindre jeg må.

Anonymous poster hash: d065a...755

Mens jeg går over Grønland og Tøyen hver dag, og føler meg ikke usikker og utrygg, og ikke utsatt heller. Både 6 om morgenen og 4 om natta.

TS: Hold deg unna mørke bakgater o.l., og bruk generelt sunn fornuft. Verre er det strengt tatt ikke.

• Liker 5
Skrevet

Mens jeg går over Grønland og Tøyen hver dag, og føler meg ikke usikker og utrygg, og ikke utsatt heller. Både 6 om morgenen og 4 om natta.

TS: Hold deg unna mørke bakgater o.l., og bruk generelt sunn fornuft. Verre er det strengt tatt ikke.

Enig, samme her. Tenk, jeg bor på østkanten, det er jo merkelig at jeg i det hele tatt overlever! ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

Fytti rakkern, skulle ikke vært slik at man følte seg utrygg i sitt eget land.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...