AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Svigers fyller år i år, stordag på begge to. 3 søsken skal spleise på gave til dem, og alle kom med sine forslag. Mannens forslag fikk han 0 respons på fra søsteren, og nå har hun bare bestemt at hennes forslag er best, og bestemt at det er det vi skal gå for. Gaven er da: 4-5 timer med hurtigruta (fra ett sted til et annet), en overnatting på hotell på ankomststedet og hurtigbåt hjem igjen. I tillegg, uten at de vet om det, skal barna med familie kjøre opp dit og møte dem der, og da skal vi alle ut som spise middag på kvelden, og vi er nødt til å ta inn på hotell fordi kjøreturen er relativt lang. For dette må hver familie regne med å bruke en plass mellom 4000 og 5000kr, noe jeg og mannen synes er galskap! I tillegg mener søsteren at vi må ta oss fri fra jobb for å kjøre på dagtid, for vi må møte svigers når hurtigruta er fremme. I tillegg greide hun å komme med et forslag om at MIN søster kunne være med oss for å sitte barnevakt for hennes barn (som hun knapt nok har sett), for det ble jo helt feil at deres eldste på snart 16 år skulle måtte sitte barnevakt på hotellet mens de andre feiret bursdag og spiste. Det betyr altså at hele greia kommer på en plass mellom 12000-15000kr, og vi mener at vi faktisk heller kunne gitt de et reisegavekort med eks. Ving på 10 000kr og gått ut for å spise på hjemstedet istedet, for om vi gjør det sånn, får vi mye mer igjen for pengene, og det er kanskje en sydentur svigers trenger mest, for de er barnevakt sikkert 4-5 ganger i uka, og da ikke for våre barn, for vi har bestemt oss for at vi skal greie oss uten barnevakt! Mannen sa til søsteren sin i går at vi ikke var enige i forslaget, at vi ikke har hundevakt slik at vi ikke kan overnatte, og at jeg ikke har anledning til å ta meg fri fra jobb. Da blir hun kjempesur, og påstår at alle visste at vi måtte ta oss fri fra jobb, og alle visste hvilken dag det gjaldt. Vi har fått en eneste melding vedr. dette opplegget, og der var det nevnt et klokkeslett for når det skulle spises middag, verken noe om hvilken helg det gjaldt, eller hvilken dag det gjaldt. Kjenner jeg blir skikkelig provosert, og har mest lyst til å la være å dra. Har ikke lyst til å bruke så mye penger når vi får så lite igjen for det, for jeg synes ikke dette er en fin gave til 2 store feiringer. Når det går så mye penger, så har vi ikke råd til å kjøpe dem en gave utenom i tillegg heller. Vi har gitt beskjed om at vi kommer til å kjøre opp på ettermiddagen etter jobb, møte de til middag og kjøre hjem igjen på kvelden. De som kommer til å reagere på dette, er svigers når de får høre om det når vi takker for oss og kjører hjem. I tillegg skal det nevnes at vi har 1,5 lønn fordi mannen er syk og har vært det i mange år. De har 2 godt betalte jobber, og tjener sikkert 3 ganger så mye som vi gjør i året. Hva hadde dere gjort i vårt sted?? Anonymous poster hash: c2e9a...fd5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Slik du legger det frem, så hadde jeg ikke reist. Jeg liker ikke at andre bestemmer over min økonomi. Og i alle fall når vi ikke har mulighet til å bruke så mye penger. Så liker jeg ikke at vi må skulke jobben. Jobben kan ikke gi meg fri for å feire bursdag. Å kjøre så langt tur retur, etter en arbeidsdag ser jeg på som uansvarlig. Jeg hadde sørget for at min søster sa nei til å sitte barnevakt. Enig med deg, gi de gavekort til Ving eller noen andre. Hva får de sett på en hurtigrutetur på 4 timer? En av turene går på natt. Jeg har villet kontakte de og sagt: Det er uaktuelt for oss å kjøre etter arbtid. Vi får ikke fri til en sånn dag, og det vil bli dyrt for oss. Vi foreslår at vi kjøper et gavekort, for det er en sydentur de trenger. Tror du ikke svigers vil arrangere noe hjemme i anledning dagen? Om en har god råd selv, så skal man ikke ta som en selvfølge at andre autoamtisk sier ja. Stå på ditt Anonymous poster hash: a9796...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Bare si at: vi betaler maks 2000kr Anonymous poster hash: 77a1d...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Svigers fyller år i år, stordag på begge to. 3 søsken skal spleise på gave til dem, og alle kom med sine forslag. Mannens forslag fikk han 0 respons på fra søsteren, og nå har hun bare bestemt at hennes forslag er best, og bestemt at det er det vi skal gå for.... Hva hadde dere gjort i vårt sted?? Anonymous poster hash: c2e9a...fd5 Jeg regner med at mannen min hadde sagt i fra at det ikke var aktuelt. Hvis man ikke klarer å bli enig om felles gave, er det bedre å gi hver for seg. Anonymous poster hash: 34ffd...7b3 1
altflyter Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Det er jo bare enkelt og greit. Si at du verken har penger eller lyst, og så kjøper du noe annet fint til svigers. Verre er det ilkke. Det er en latterlig høy sum, spesielt når dere ikke har noe god råd heller Endret 20. januar 2014 av altflyter 3
TrickyCicci Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hadde latt være å betale på reisen til svigers, vært med på middag (og betalt vår del der), og gitt en liten gave i tillegg. Jeg hadde ikke tatt fri fra jobb for å komme tidlig, det får nå bare holde at dere rekker selve middagen, og jeg hadde IKKE under NOEN omstendigheter tatt med søsteren min fo å sitte barnevakt. Jeg syns det er forferdelig at søsken kan tenke så lite på hverandre til å få til noe alle kan være fornøyd med, og kan leve med øknomisk. Og så syns jeg helt ærlig det er en uting hvis du skal samle hele familien for å feire, og så kan ikke barna være med? Skjønner ikek hvorfor de skal sitte alene (med barnevakt riktignok) på hotellrommet? Dersom barna er i seng, så får foreldrene da bare bytte på å vær epå hotellet, eller skaffe en annen barnevakt. Det er ikke ok at 16-åringen skal måtte sitte barnevakt heller. Uff, merker jeg blir furstrert på deres vegne her... 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hadde stått over. Dette er alt for mye penger å bruke. Så hadde nok sagt fra at dere sto over, og kom til å finne en annen gave. Ikke gi etter. Sikkert hun som skal ha fortjeneste for det også.Anonymous poster hash: 22abb...802
Mafalda Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Jeg er enig med TS og AB#2. Svigers får relativt lite igjen for den store summen, og å legge opp til et opplegg som krever kjøring og medbragt barnevakt og fri fra jobb og vetikkehva, er ganske voldsomt. Høres ut som søsteren er litt høy på sin egen ide og ikke ser bakdelene ved denne løsningen. Jeg er helt enig i at et gavekort på reise, og en middag på hjemstedet med hele familien, ville gitt mye mer igjen og blitt greiere for alle parter. Synes du skal lufte det en gang til (kanskje i en hyggelig mail eller noe, så du får argumentert skikkelig?), og hvis du fremdeles ikke når fram, har du jo to valg: punge ut og kjøre opp for familiefredens skyld, eller bare melde dere ut av hele greia- selv om det blir bråk. Jeg hadde faktisk vært fristet til å gjøre det siste, og bare fortelle svigers vår versjon så nøytralt som mulig hvis de lurer på hvorfor det ble slik. 4
Barcelone Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hadde sagt at dette har vi dessverre ikke råd til, men om de andre vil gjennomføre det så får det være opp til dem. Så hadde jeg funnet på en annen gave til svigers og forklart dem situasjonen i etterkant. Svigerinna di virker jo helt blåst. Hun kan da ikke bestemme for alle andre. Synes heller ikke gaven var noe særlig å skryte av. Hurtigruta til neste havn og så sove på hotell. Merkelig gave synes nå jeg. 12
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Bare si at: vi betaler maks 2000kr Anonymous poster hash: 77a1d...0ae Skulle til å si det samme. 1
Luckiness Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Fortell at dere ikke blir med på felles gave. Så gir du og din mann en annen gave til svigers. Synes dessuten at det er tåpelig at hans søster vil at dere alle skal møte de på reisen sin. Tenk om de to ønsker å finne litt ut om stedet de skal til, ønsker å gå på et museum da og da, har funnet anbefaling av en restaurant de ønsker å spise på....rett og slett ser for seg en tur for bare de to, og så plutselig dukker deres barn med følge opp uten at de er forberedt. 2
MunaMadan Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Kast inn håndkleet, Ts! Ikke bli med på dette for å tekkes søsteren, de gjør da ikke noe for å tekkes dere? Det vil alltid være slik, i familie eller blant venner, at noen ikke evner å sette seg inn i andres situasjon(regner med at de kjenner til at mannen din jobber halvt) eller å høre på andres forslag. Jeg synes heller ikke gaven var noe å rope hurra for. Og det eldste barnebarnet som barnevakt?! Nei, nei, nei. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Det er jo en koselig gest og koselig tanke bak.... Men der stopper det som er positivt. Jeg hadde aldri blitt med på noe slikt. Det er jo galskap!!! Si at dere ikke har råd til dette, det er nok det enkleste. Hadde mine søsken funnet på noe slikt, så hadde jeg sagt det. Vi har også foreldre som begge fyller rund dag, vi kommer sikkert ikke til å gi mer enn max 1000 kr pr. familie. Foreldrene våre har jo myyyyye mer penger enn oss, da er det jo galskap og gi gave som man ikke har råd til. Anonymous poster hash: bca84...824 2
Gjest Doh Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Her syns jeg mannen din må ta ansvar og si at dere enten finner på en annen gave sammen eller har gave hver for dere. Synes som andre her at selv om gaven koster masse får ikke svigers så mye glede av alle de pengene som blir brukt. Her fylte pappa akkurat 60 år, og søsknene mine foreslo å lei en hytte noen timer unna en helg og være med på noen organiserte opplevelser der (type kjøre snøskuter). For oss var det uaktuelt å bruke 5000kr på en sånn helg, så vi sa at det dessverre ikke var aktuelt å bli med på. Det ble respektert, og vi endte med en gave som kostet oss 1000kr i stedet. Ingen sure miner for at vi sa nei, de vet at vi har annet å bruke penger på. 1
bettsa Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Jeg hater at andre skal bestemme over min økonomi. Si rett ut at dere har ikke råd til dette, hvis de vil gi dette i gave så får dem gjøre det men dere er ikke med på det. Merkelig svigerinne du har, ikke gi etter! 1
Majott Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes dette høres veldig slitsomt ut for de som får gaven også. Det å ta Hurtigruta i 4 timer, middag et annet sted, overnatting, og hurtigbåt 4 timer hjem, det er da bare stress? Mye bedre det forslaget om å gi et reisegavekort fra Ving! De kan feire dagen med dere, og deretter ta en god ferie. Det er bedre enn stressopplegget som planlegges her. 4
Hjarte Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Svigerinna di vet hvordan hun skal få en dyr gave til å bli kjipest mulig. 4-5 timer med Hurtigruta, middag, overnatting, for så å dra hjem igjen. De som mottar gaven rekker jo ikke å finne på så mye, og de får heller ikke sett så mye når turen bare går fra en havn til neste. Dere får stå på detd ere mener, og gi en gave utenom. De kan jo ikke tvinge pengene fra dere heller. Endret 20. januar 2014 av Hjarte 5
Juvel Skrevet 20. januar 2014 #20 Skrevet 20. januar 2014 Her ville jeg satt meg på bakbeina. Har dere ikke råd, så har dere ikke råd. Det må svigerinnen din rett og slett bare akseptere. Gi heller en gave på deres premisser, det blir nok foreldrene til din mann veldig glade for Det virker jo som at du har noen gode ideer! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå