Gå til innhold

Trenger tips til magre og gode middagsoppskrifter. Kan du hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har null fantasi når det gjelder middag og derfor går det i samme kjedelige tralten når det gjelder middager, det blir også sjelden sunt....

Jeg har nå innsett at jeg må gjøre noe så kiloene ikke raser på og er rett og slett ute etter magre, gode middagsoppskrifter.

ALT av interesse.

Er det noen som vil dele en mager, god middagsoppskrift med meg?

Skrevet

Lapskaus - sunt, godt og veldig enkelt. Trikset for å gjøre det sunt er å ha i rent kjøtt (hvis du er husmor) eller mager kjøttpølse hvis du er mer mennesklig.

Kutt opp gulerøtter, kålrabi, løk, purre, (litt) poteter, pølser og eventuelle andre ting du vil ha oppi, ha litt krydder/buljong oppi og la det koke. For å få den skikkelig god er trikset å bruke lite vann, slik at den blir tykk. Har ingen oppskrift, men prøvde bare forskjellige mengder hver gang så fant jeg utav det.

Taco-salat. Lag en helt vanlig grønn salat (f.eks isberg, agurk, paprika, løk, (litt)avocado, tomat osv), så steker du karbonadekjøttdeig og tacokrydder, mix and eat. Evt ha på litt kidney/salatbønner.

Unngå dressinger og feta-ost osv for da flyr kalorimengden i taket.

Alle matretter du lager med salat eller grønnsaker og sunt kjøtt/fisk osv. kan lett bli sunne ved å kutte ned på mengden potet/ris/pasta, og spise mer av grønnsakene.

Den beste måten (for meg) å lære meg å spise rett, selv om jeg vet hva som er sunt osv. er å sjekke kalorimengden i mat, og så veie den. Det er SKUMMELT å se hvor mye kalorier ekstra du får i deg bare fordi du spiser litt taco-chips ved siden av lefsen.....

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget tomatsaus og ovnsstekt kylling.

Hermetisk tomat, løk, squash, aubergine, gulrot, krydder etter smak.

Hakk løken og fres den. Skjær aubergine og squash i terninger og fres. Hell på tomat. Skjær gulroten i skiver og ha i. Krydre med for eksempel oregano, paprika, hvitløk (bruk evt fersk), chili. La koke godt og lenge, gjerne hele dagen på svak varme. Litt fløte gjør den rundere, ananas tilfører sødme om du ønsker. Kjør den med stavmikser, la den gjerne putre enda en stund etter det.

Litt arbeid, men lager du noen liter av gangen så har du en stund, står seg godt i fryseren.

Skrevet

Wok: strimler av grønnsaker du liker + strimler av kyllingfilet + wok-saus (evt smak til med soyasaus, chilli osv osv hvis du vil droppe sausen).

Stekt hvit fisk med gulrotrasp er alltid godt.

Grønnsakssuppe/ lapskaus

fransk kyllingsuppe på matprat.no er VELDIG god.

Anonymous poster hash: 95299...996
Skrevet

Torskegryte er godt da. Jeg pleier kjøpe "raske retter" kryddermiks, men det går sikkert fint å lage uten og. Løk og krydder freses i litt olje, og så har man på en boks med hermetisert tomat, litt gulrot og litt purreløk som er skjært opp og biter av torsk. Så bare lar man det koke i noen minutter og så har man en kjempesunn middag :)

Anonymous poster hash: 41e4e...50b
Skrevet

Fisk er ok. Man kan woke annet enn laks. Ha i fisken som må være tint (hvit eller rød) når grønnsakene er øyeblikket før al dente og legg på lokk i fem-sju min.

Grønnsaksuppe med pølser i stedet for bare pølser, fiskeboller, fiskekaker, masse grønnsaker, lag sauser fra bunnen.

Det viktigste er å ha fokus på at det man spiser er sunt. Grandisa kan gjøres sunnere om man spiser mindre, har på grønt og ekstra ost og en salat ved siden av med olivendressing.

Blir du sulten under shopping, kjøp en banan, blir du sulten på natta, spis en banan. Det er ikke like fristende hver gang, men er sunt og blir raskt noe man lett venner seg til.

Anonymous poster hash: 1f11a...846

Anonymous poster hash: 1f11a...846
  • Liker 1
Skrevet

Løksuppe

Tomatsuppe

Wok

Kyllingfilet med masse grønnsaker

Laks i folie med grønnsaker

Skrevet

Supper (tomatsuppe, blomkålsuppe, grønnsakssuppe)
Wok med enten laks, kylling eller svinekjøtt
Salater (tacosalat, pastasalat, kyllingsalat, egg og skinke salat)
Fiskegrateng
Torsk
Kyllingfilet eller grillet kylling(ta av skinnet)

Anonymous poster hash: 0575d...1cc
Skrevet

Har en mann som ikke er kjempebegeistret for fisk, men jeg har hørt at kveite er en fisk som ikke smaker for mye av fisk (om dere skjønner...)

Stemmer det og er dette en bra fisk å spise om man vil ned i vekt.

Noen som evt. har en god oppskrift de vil dele?

Skrevet

Kyllingfilet (marinert med sitronsaft olivenolje) og cottagecheese og salat.

Anonymous poster hash: 2be05...a2a

Skrevet

Kylling karbonader av kyllingkjøttdeig. Veldig billig, og enkelt.

Gjest Badabing
Skrevet

Velg mer vegetarisk og vegansk. Vi forsøker også å spise rawfood minst én gang i uken.

• Liker 1
Skrevet

Vårruller av rispapir, kan fylles med hva som helst.

Skrevet (endret)

Vårruller av rispapir, kan fylles med hva som helst.

Er rispapir sunnere enn filodeig, som jeg vet mange bruker?

Jeg søkte på nett å fant en oppskrift som så helt nydelig ut og som jeg skal teste på lørdag :-))))

Her står det at man skal kjøpe fryst rispapir.

Finner jeg det i alle dagligvarebutikker?

Her er oppskriften som sikkert flere vil prøve;

http://matmedmarith.blogg.no/1329846053_sunne_vrruller_med_ky.html

Endret av Gelica
Skrevet

Er rispapir sunnere enn filodeig, som jeg vet mange bruker?

Jeg søkte på nett å fant en oppskrift som så helt nydelig ut og som jeg skal teste på lørdag :-))))

Her står det at man skal kjøpe fryst rispapir.

Finner jeg det i alle dagligvarebutikker?

Her er oppskriften som sikkert flere vil prøve;

http://matmedmarith.blogg.no/1329846053_sunne_vrruller_med_ky.html

Jeg bruker fra merket blue dragon som kan kjøpes i vanlig dagvare. Pleier å ligge i hylla for asiatisk mat.

Jeg pleier å bruke mørke grønne salatblader, raspet gulrot, agurk som basis, også varier jeg mellom hvitt kjøtt, laks eller vegetar. Peanøtter er og godt inni, men da mindre sundt.

Etter at de er kokt kan de også stekes, eller spises direkte :)

Annonse
Skrevet

Gulrotsuppe er godt og magert, gjerne med ingefær i :) Evnt. med strimlet svinekjøtt eller kylling.

Skrevet

Jeg bruker fra merket blue dragon som kan kjøpes i vanlig dagvare. Pleier å ligge i hylla for asiatisk mat.

Jeg pleier å bruke mørke grønne salatblader, raspet gulrot, agurk som basis, også varier jeg mellom hvitt kjøtt, laks eller vegetar. Peanøtter er og godt inni, men da mindre sundt.

Etter at de er kokt kan de også stekes, eller spises direkte :)

Rispapir fra blu dragon er da ikke fryst, men det bør vel sikkert ikke spille noen rolle. Eller?

Har aldri laget dette før, så derfor litt dumme spm. ;-)

Skrevet

Rispapir fra blu dragon er da ikke fryst, men det bør vel sikkert ikke spille noen rolle. Eller?

Har aldri laget dette før, så derfor litt dumme spm. ;-)

Nei trenger ikke være fryst. Jeg fikk ikke åpnet linken din, så vet ikke hvordan oppskrift det er. Men det står hvordan du tilbereder dem på pakken :)

Skrevet

Er noe med linken som ikke fungerer...

Om man søker etter "sunne vårruller" så kommer denne øverst.

"sunne vårruller med kylling-stekes i stekeovnen" Mat med Marith.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...