Noht Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 I fjor merket jeg at jeg ble veldig sliten i øynene av databruk( noe som er innen arbeidet mitt ) så jeg fikk beskjed av lederen min da at synsundersøkelse var dekket av jobben evnt om jeg hadde behov for databriller. Jeg bestilte en time for synsundersøkelse i mai 2013, her fikk jeg utført en synstest og fikk beskjed om at jeg trengte databriller. Og disse ble bestilt opp. Etter 2 uker fikk jeg brillene mine og testet dem, da la jeg merke til at synet mitt ble veldig forberedt på avstand, og sa til optikeren at disse ble jo mye bedre og se med, er de til vanlig bruk også eller bare data? han sier jeg kan bruke de utenom også i tillegg til data. Jeg begynte og bruke de så si hver dag på jobb og utenom også , med hyppige pauser da jeg så helt greit uten briller også, det var mest på avstand jeg sleit, dvs tv og slikt. etter noen uker merket jeg hodepine ved bruk av disse brillene, og ekstremt trøtte og røde øyne. Dumme meg tenkte ikke over at det kunne være brillene som utgjorde dette.. i oktober/november sendte jeg en epost til brilleland og forklarte dem saken og påpekte min bekymring over at kanskje det kunne være gitt feil styrke til meg og at det ikke føltes som databriller, da jeg utførte hyppige research etter dette på nett. jeg ble ringt opp etter et par uker og de ville at jeg skulle komme inn til en ny synsundersøkelse ( reklamasjon ) jeg gikk inn og da fikk jeg høre at det jeg hadde fått var for avstand, ikke for data.. så han som hadde gitt meg synsundersøkelse ga meg styrken til avstand, og ikke riktig styrke engang. Som jeg hadde brukt til pc. Da forstod jeg at øynene mine har anstrengt seg såpass mye og blitt verre, synet mitt har forverret seg i øynene mine er utrolig slitne, de er ømme og jeg får veldig store smerter. Jeg er utrolig frustrert.. Brilleland sa jeg bare kunne fortsette og bruke de brillene til avstand og at jeg skulle kjøpe nye til data eller at de kunne bytte glass.. jeg ba dem bytte glass til det jeg i utgangspunktet hadde behov for, databriller.. dette fikk jeg, enda et par uker gikk og jeg fikk beskjed om at brillene var kommet, gikk og hentet de og nå merker jeg etter et par dagers forbruk at disse brillene er helt forferdelige.. jeg ser ingenting igjennom de, data kan de ikke brukes med da det er bedre og se uten briller enn med. Jeg er utrolig frustrert og VET at det er dems skyld i at synet mitt har blitt forverret og mer anstrengt.. Mitt spørsmål er, hva kan jeg gjøre med dette? Finnes det noe grunnlag for søksmål ? eller burde jeg skrive klage eller hva nå enn.. tusen takk for svar.
Gjest gurimalla Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Før du i det hele tatt vuderer søksmål bør du komme deg til en øyelege som kan vurdere øynene dine, brillene dine og om det er sannsynlig at øynene har forverret seg pga Brilleland. 6
Jolene Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Eller gå til en skikkelig optiker. Brilleland er jo ikke akkurat så veldig flinke på synstester og briller generelt. 1
Noht Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2014 ok, vet dere om noen bra øyeleger i oslo/akershus området?
Pusemamma Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Det er legen som må henvise til øyenlege. 1
TrickyCicci Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Man kan også få henvisning fra optiker, men jeg regner nesten med det ikke er aktuelt i ditt tilfelle... Jeg var hos ekspert på aleris pga flekker på netthinnen som optikeren kalte det. Skremte skiten av meg, og så var det bare et lite arr som erhelt normalt... Var i alle fall godt fornøyd med behandlingen på aleris.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Tror nok ikke synet ditt er ødelagt. Bare du får skikkelig briller så vil det stabilisere seg. Anonymous poster hash: 42046...17a 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Eller gå til en skikkelig optiker. Brilleland er jo ikke akkurat så veldig flinke på synstester og briller generelt. Brilleland er like flinke på synsprøver som hos andre optikere. Optikerene har samme utdanning, og de fleste har tatt det på samme sted. TS, vet du hvilke styrker du har? Hvor gammel er du? Jeg tror ikke et søksmål fører deg så veldig langt, dette fordi at å gå med feil styrker i utgangspunktet ikke forverrer synet, det bare gir deg symptomer. Vet du om det var prismer i brillene? Man kan forresten fint ha en PC-brille som man også ser godt med på avstand, det kommer litt an på styrkene dine. Hvis du vet hvilke styrker du har og har fått i brillene så er det mye lettere å svare deg skikkelig Anonymous poster hash: b7805...b49 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Eller gå til en skikkelig optiker. Brilleland er jo ikke akkurat så veldig flinke på synstester og briller generelt. Er det din påstand, eller er det dokumentert at de er dårligere enn andre optikere? De har jo optikere de også. Syns dette var en farlig påstand Anonymous poster hash: 9cd02...9a4 3
Jolene Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Brilleland er like flinke på synsprøver som hos andre optikere. Optikerene har samme utdanning, og de fleste har tatt det på samme sted. TS, vet du hvilke styrker du har? Hvor gammel er du? Jeg tror ikke et søksmål fører deg så veldig langt, dette fordi at å gå med feil styrker i utgangspunktet ikke forverrer synet, det bare gir deg symptomer. Vet du om det var prismer i brillene? Man kan forresten fint ha en PC-brille som man også ser godt med på avstand, det kommer litt an på styrkene dine. Hvis du vet hvilke styrker du har og har fått i brillene så er det mye lettere å svare deg skikkelig Anonymous poster hash: b7805...b49 Betyr ikke at de nødvendigvis er flinke til det de driver med.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Saksøke går nok ikke, men evt. pasientskadeerstatning kan du forsøke deg på. Først så må jo det gjøres sannsynlig at det er brillene som har hatt innvirkning på de plagene du opplever. Uansett årsak, bør du oppsøke fastlege og få undersøkt øynene dine og evt. få en henvisning til øyelege. Anonymous poster hash: b1b70...99d
Jolene Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Er det din påstand, eller er det dokumentert at de er dårligere enn andre optikere? De har jo optikere de også. Syns dette var en farlig påstand Anonymous poster hash: 9cd02...9a4 Er blant annet bare å se på denne undersøkelsen hvor brilleland kom dårligst ut. (kan forøvrig legge ved denne og, men detter jo INGEN undersøkelse, kun personlige erfaringer)
Noht Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2014 Brilleland er like flinke på synsprøver som hos andre optikere. Optikerene har samme utdanning, og de fleste har tatt det på samme sted. TS, vet du hvilke styrker du har? Hvor gammel er du? Jeg tror ikke et søksmål fører deg så veldig langt, dette fordi at å gå med feil styrker i utgangspunktet ikke forverrer synet, det bare gir deg symptomer. Vet du om det var prismer i brillene? Man kan forresten fint ha en PC-brille som man også ser godt med på avstand, det kommer litt an på styrkene dine. Hvis du vet hvilke styrker du har og har fått i brillene så er det mye lettere å svare deg skikkelig Anonymous poster hash: b7805...b49 Jeg har -1,25 på begge øynene og 110 aks tror jeg det var på det venstre øyet, i nærsyn hadde jeg +0,75 på begge øynene husker ikke helt om det var noe aks på den. ( dette fikk jeg på min siste synsundersøkelse ) Det første jeg fikk var -1,00 på begge øynene for databrillene mine. ( kun det var utfylt på brilleseddelen min) Jeg er 22 år gammel
Noht Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 20. januar 2014 Saksøke går nok ikke, men evt. pasientskadeerstatning kan du forsøke deg på. Først så må jo det gjøres sannsynlig at det er brillene som har hatt innvirkning på de plagene du opplever. Uansett årsak, bør du oppsøke fastlege og få undersøkt øynene dine og evt. få en henvisning til øyelege. Anonymous poster hash: b1b70...99d Okei, kan vel google litt om hva det innebærer. Jeg vil bare ha tilbake synet mitt, er utrolig slitsomt og konstant være sliten i øynene og ha røde flekker på øynene..
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Er blant annet bare å se på denne undersøkelsen hvor brilleland kom dårligst ut. (kan forøvrig legge ved denne og, men detter jo INGEN undersøkelse, kun personlige erfaringer) Det er jo i så fall bare en optiker som har gjort feil, det representerer ikke hele brilleland. Og den optikeren kunne like gjerne ha jobbet hos krogh som hos brilleland. Brilleland er en lavpriskjede og standardglassene der er dårlige enn hos kjeder med større fokus på kvalitet. Men optikerne generelt er ikke dårligere, man kan like gjerne treffe en dårlig optiker hos krogh som hos brilleland, ettersom alle sitter med samme utdannelse og de fleste i Norge har tatt den på samme sted (Kongsberg). Anonymous poster hash: b7805...b49
Anglofil Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Det er jo i så fall bare en optiker som har gjort feil, det representerer ikke hele brilleland. Og den optikeren kunne like gjerne ha jobbet hos krogh som hos brilleland. Brilleland er en lavpriskjede og standardglassene der er dårlige enn hos kjeder med større fokus på kvalitet. Men optikerne generelt er ikke dårligere, man kan like gjerne treffe en dårlig optiker hos krogh som hos brilleland, ettersom alle sitter med samme utdannelse og de fleste i Norge har tatt den på samme sted (Kongsberg).Anonymous poster hash: b7805...b49 Enig. Selv har jeg gått til samme optiker hos Brilleland siden jeg var 12 år (er i dag 27 år) og har veldig god erfaring med min optiker. Jeg har både briller og linser, sjekker synet minst en gang per år. Jeg kjenner dog ikke igjen beskrivelsen som "lavpriskjede", jeg synes Brilleland ikke er spesielt billige, men bruker dem fordi jeg har god erfaring med dem. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har -1,25 på begge øynene og 110 aks tror jeg det var på det venstre øyet, i nærsyn hadde jeg +0,75 på begge øynene husker ikke helt om det var noe aks på den. ( dette fikk jeg på min siste synsundersøkelse ) Det første jeg fikk var -1,00 på begge øynene for databrillene mine. ( kun det var utfylt på brilleseddelen min) Jeg er 22 år gammel
Noht Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #18 Skrevet 20. januar 2014 Har du en brilleseddel? Hva står det på den? Skal stå både sphærisk styrke og cyl styrke.Anonymous poster hash: b7805...b49
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 Dra til Specsavers å få deg en ordentlig synsundersøkelse; de stoler jeg 100 % på, og de har alltid gitt meg briller som passer synet perfekt. Før du saksøker noen bør du få sjekket deg igjen, kanskje prøve de nye brillene en stund og se om de passer bra Anonymous poster hash: 539b9...c0b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #20 Skrevet 20. januar 2014 Høyre : akse -1,25 cyl: 110 apris: 0,25 Venstre : akse -1,25 cyl:0 apris : 0 dette er det som står på brilleseddelen Ok, da har du ganske skjeve hornhinner. Du vil dermed se bedre på både avstand og nært med brille som korrigerer dette. Det var det du opplevde første gangen. Det er vanlig å bli sliten av det første gang man får brille som korrigerer så mye skjeve hornhinner, men det vil som oftest gå seg til etter et par uker. Jeg tror at den første brillen du fikk er mest riktig for deg, og mest praktisk også ettersom du kan bruke den til vanlig. Er mulig du skulle hatt litt pluss, men ikke så mye som +0,75 da dette er brille til skjerm og ikke bok. Du må nok tilbake og si fra at du ikke ser med den nye brillen. Snakk med optikeren, la hun eller han ta ny vurdering. Anonymous poster hash: b7805...b49 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå