Gå til innhold

Positive erfaringer med hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

må operere inn hormonspiral fordi jeg har hatt aggresive celleforandringer (kan virke forebyggende) og fordi jeg ønsker en langvarig prevensjonsløsning.

Jeg har ikke barn og er konsiert 2 ganger og derfor må hormonspiralen opereres inn.

Når jeg leser om erfaringer med hormonspiralen er det mange skrekkhistorier ute og går. Jeg blir engstelig og stressa av hele opplegget.

Ingen som kan dele positive erfaringer??

Blør du mye? Hva med vektøkning og kviser? Sexlyst? Osv..

Hadde blitt evig takknemmelig :)

Anonymous poster hash: 67b9d...203
Skrevet

Når hormonspirlen min ble satt inn, blødde jeg en del, men det har noke mest i sammenheng med celleprøven de tok. det første året etter hadde jeg noe uregelmessig blødning (i mengde) men menstrasjonen kom ca når den skulle +/- noen dager. men nå det siste året har jeg fint lite blødninger, kan bruke et lite truseinnlegg fra libresse, og det er nok.
Jeg hadde ikke noe vektøkning, tvert i mot gikk faktisk ned i vekt! Sexlysten er like god som vanelig (altså vil ha meg hver dag) Kviser er jeg fremdeles plaget med, men der har jeg merket at sminke, ansiktskremer og mat spiller en stor rolle for om jeg har kviser eller ei.

Jeg er alt i alt kjempe fornøyd med hormon spiralen, og tenker å sette inn en ny, når jeg må ta ut den jeg har nå.

Anonymous poster hash: 2dcbe...63a
Skrevet

Skrekkhistorier med hormonspiral? Har heldigvis vært spart for disse i så fall. Både jeg og andre jeg kjenner er strålende fornøyd. Selv har jeg hormonspiral for andre gang.

Første gangen blødde jeg i flere uker da den ble satt inn, men så opphørte blødningene helt. Andre gangen hadde jeg litt uregelmessig mens, før blødningene opphørte helt. Har utover dette aldri opplevd en bivirkning tror jeg. Er som sagt strålende fornøyd og ville gjort det igjen og igjen.

Anonymous poster hash: 5f296...a7d

Skrevet

Har hatt min i over 5 år nå, så erfaringer har jeg :) Er så langt strålende fornøyd med valget om å sette den inn. Å sette den inn synes jeg var grusomt, holdt på å besvime. De første ukene (2 uker) etter at jeg hadde satt den inn blødde jeg en veldig kraftig og vond mens. Deretter gikk det over til å bli kanskje et par dråper med blod en gang i mnd. Ikke merket noen forskjell på sexlyst (har heller mer enn før omtrent), ikke mer kviser enn jeg alltid har hatt og har heller ikke merket noe til vektøkning. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og skal snart ta ut den jeg har for å sette inn ny. Den typen jeg har kan man fint ha i 7 år uten problemer, men da fungerer den kun som prevensjon. Jeg satte inn min blant annet på grunn av kraftig og vond mens, så ønsker å bytte min som jeg nå har hatt i over 5 år, fordi hormonene ikke fungerer lenger og de vonde menssmertene har begynt å komme igjen.

Uansett! Beste løsningen jeg har tatt når det kommer til prevensjon :)

Skrevet

Jeg har det og har ikke hatt mensen på mange år, er kjempefornøyd med det.

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral flere ganger. Både fordi det var på tide å bytte den ut, og fordi jeg fikk fjernet den av andre årsaker (ville prøve annen prevensjon, ville være uten).

Har bare gode erfaringer. Ikke mindre sexlyst, ikke vektoppgang, ikke humørsvingninger, ikke mensen. Noen ganger har jeg hatt uregelmessige blødninger en stund etter innsetting, men disse har gitt seg etter noen mnd.

Synes dette er den beste og enkleste prevensjon, og den er jo veldig sikker også.

Skrevet

Ts her. Godt å høre noen positive erfaringer.

Leser bare om de som har satt den inn og blødde i månedsvis, gikk opp i vekt og generelt alt var galt.

Ikke noe gøy å lese det når jeg faktisk må i narkose for å operere inn min. Kjipt hvis jeg skulle bli skikkelig plaget i etterkant. Håper og tror det vil gå helt fint.

Kan oppdatere tråden når jeg har satt den inn hvis ønskelig?

• Liker 1
Skrevet

Må bare si at jeg også har blødd i flere mnd etter innsetting, men det har variert hvor lenge. Og ikke alltid, men i noen tilfeller. Jeg har jo hatt hormonspiral sikkert 5 ganger, og hver gang har vært ulik.

Men det har gått seg til, og innen 6 mnd, så har jeg ikke mensen lenger, og ikke noe ubehag på noen måte.

Skrevet

Ts her. Godt å høre noen positive erfaringer.

Leser bare om de som har satt den inn og blødde i månedsvis, gikk opp i vekt og generelt alt var galt.

Ikke noe gøy å lese det når jeg faktisk må i narkose for å operere inn min. Kjipt hvis jeg skulle bli skikkelig plaget i etterkant. Håper og tror det vil gå helt fint.

Kan oppdatere tråden når jeg har satt den inn hvis ønskelig?

Gjerne oppdatering :)
Skrevet

Dette med blødninger etter den er satt inn er ikke noe du bør frykte. For de fleste er det snakk om blødninger som er mildere og bedre enn vanlig menstruasjon. På tross av at jeg første gangen blødde i 6 uker, så var det langt mindre plagsomt enn en vanlig mens.

Lykke til med innsetting, og hold oss gjerne oppdatert :)

Anonymous poster hash: 5f296...a7d

• 2 uker senere...
Skrevet

Ts her. Har nå operert inn spiralen. Pga mine tidligere koniseringer plages de under operasjonen med å få den på plass, noe som resulterte i store smerter etterpå. Hadde jeg kunne tatt den ut med mine egne hender der og da hadde jeg gjort det. Var overhode ikke forberedt på smertene, men mitt tilfelle er vel spesielt. Det går bedre nå, har bare menslignende smerter og blør pittelitt. Blir spennende å se fremover. Håper og tror det vil være verdt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...