Gå til innhold

Få fjernet alle visdomstennene i narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Har nå gått 1,5 år med de jævla visdomstennene mine, som holder på å kravle seg ut fra tannkjøttet mitt. Noe som gjør utrolig vondt, sliter med å tygge mat, mat fester seg nedi mellom tenna og tannkjøttet osv..

Har tenkt lenge på å få fjerna disse, men jeg har verdens verste tannlegeskrekk, og det kommer ikke på tale at jeg skal være bevisst når de skal trekke ut de tennene. Jeg tør såvidt å dra dit og ta bilder, synes det er helt grusomt. Har generell angst, så tror ikke jeg skal dra dit og bare trekke tennene med tanke på at det fort kunne rablet helt for meg mens jeg satt i stolen :fnise:

Vet man kan få dem operert ut i narkose, hvordan kan jeg få sjekket om det er noe jeg kan få gjort? Har ikke noen fast tannlege her jeg bor nå, kan jeg kontakte fastlegen angående det?

Vil helst bare få dem ut, vet godt at det er vondt etterpå, men er greit lei av å konstant ha tannpine og sår rundt der de gror ut.

Setter pris på svar! :laugh:

Skrevet

Jeg fjernet alle under narkose. Jeg har en tilstand der det kan hende at lokal anestesi ikke fungerer.

Jeg har i tillegg stor skrekk, jeg har panikkanfall hver gang hostannlegen, og griner mens jeg sitter i stolen uten at jeg kan kontrollere det. Han henviste meg rett til sykehuset. Det var nok en kombinasjon for meg. Ta det opp med legen din.. Men husk at etter narkose og fire tenner samtidig (de tar alle hvismdu har narkose, ikke bare en eller to) er du ganske utav det i lengre tid enn normalt sett. Jeg var sykmeldt i to uker.....

Anonymous poster hash: 2352d...3d3

Skrevet

Jeg fjernet alle under narkose. Jeg har en tilstand der det kan hende at lokal anestesi ikke fungerer.

Jeg har i tillegg stor skrekk, jeg har panikkanfall hver gang hostannlegen, og griner mens jeg sitter i stolen uten at jeg kan kontrollere det. Han henviste meg rett til sykehuset. Det var nok en kombinasjon for meg. Ta det opp med legen din.. Men husk at etter narkose og fire tenner samtidig (de tar alle hvismdu har narkose, ikke bare en eller to) er du ganske utav det i lengre tid enn normalt sett. Jeg var sykmeldt i to uker.....

Anonymous poster hash: 2352d...3d3

Jeg har hatt det ganske likt, da satt mor og holdt meg i hånda når de skulle bore.. Endte med at jeg knakk sprøytespissen inni munnen min når de skulle sette bedøvelse.. En smule traumatisk kan du si.. Ender alltid opp med å spy eller noe sånt bare de skal pirke litt tannstein eller noe :( De fleste tannleger har hata meg :glare:

Ja, har hatt narkose før, tror jeg heller vil være utav det en stund enn å måtte gå igjennom det der flere ganger..

Men må jeg dra til tannlegen for å sjekke det? Kan jeg bare ta kontakt med fastlegen tror du? :)

Gjest bustyvel
Skrevet

*følge med* Er livredd bedøvelse, og veldig redd for å trekke tenner. Har trukket to tenner før, da uten bedøvelse. Tviler på at det funker med visdomstenner, for å si det sånn :fnise:

Noen som vet om fjerning av v.tenner er dyrt med narkose?

Skrevet

Kan dere forklare hvorfor dere har så skrekk for tannlegen? Dere er voksne mennesker sant?

Jeg var livredd edderkopper og skrek og hylte og løp avgårde hvis de kom borti meg uventet, men etter at jeg ble "voksen" har det liksom avtatt litt etterhvert som jeg har innsett at de ikke er farlige.

Grunner til at jeg spør et såpass teit spørsmål er fordi jeg alltid har likt å gå til tannlegen. Min største skuffelse var det ene året hvor tannlegen var så travel fordi ei dame hadde slått ut tennene sine at jeg bare fikk 2 minutter i stolen fordi jeg ikke hadde hull :(

Hva var det som skjedde med dere som gav dere denne skrekken?

Anonymous poster hash: 05c84...2eb
Skrevet

*følge med* Er livredd bedøvelse, og veldig redd for å trekke tenner. Har trukket to tenner før, da uten bedøvelse. Tviler på at det funker med visdomstenner, for å si det sånn :fnise:

Noen som vet om fjerning av v.tenner er dyrt med narkose?

Jeg lurer også litt på pris.. Burde jo nesten vært gratis å fjerne visdomstenner, for noe jævla drit..

Jeg får heelt panikk om de skal borre eller noe uten bedøvelse.. Har alltid fått noe beroligende om ejg skulle det, likevel var jeg ganske hysterisk :(

Skrevet

Jeg tok ut alle fire under narkose. Det er ikke å anbefale. Nå skal det sies at det ikke var snakk om trekking, men de måtte alle opereres bort siden de ikke hadde kommet opp ennå. Jeg var HELT ødelagt i 4 uker etterpå. Operasjonen tok 2.5 timer, og kjeven min gjorde veldig vondt når jeg våknet opp siden den hadde vært sperret oppe så lenge. I tilegg hadde jeg hatt ett rør ned til lungene, så halsen gjorde også ganske vondt.

Jeg måtte tilbake flere ganger for å ta ut sting, og for å sy nye sting, (dette med lokalbedøvelse), så man kommer jo ikke unna tannlege stolen uansett. Hadde jeg hatt et valg hadde jeg trukket. Tror det er mye mye mindre smertfult.

Men det kan jo hende andre tåler narkose bedre en meg.

Skrevet

Kan dere forklare hvorfor dere har så skrekk for tannlegen? Dere er voksne mennesker sant?

Jeg var livredd edderkopper og skrek og hylte og løp avgårde hvis de kom borti meg uventet, men etter at jeg ble "voksen" har det liksom avtatt litt etterhvert som jeg har innsett at de ikke er farlige.

Grunner til at jeg spør et såpass teit spørsmål er fordi jeg alltid har likt å gå til tannlegen. Min største skuffelse var det ene året hvor tannlegen var så travel fordi ei dame hadde slått ut tennene sine at jeg bare fikk 2 minutter i stolen fordi jeg ikke hadde hull :(

Hva var det som skjedde med dere som gav dere denne skrekken?

Anonymous poster hash: 05c84...2eb

Voksen og voksen.. jeg er 20. Var aldri redd tannlegen før, men har hatt angst ganske lenge (for mer enn bare tannlegen gitt..)

Tror det har litt med traumer å gjøre hos meg, haaater at folk kommer borti meg i det hele tatt. Det å tenke at de skal rote rundt inni munnen min er helt kvalmende for meg. Jeg får skikkelig angst om legen bare skal sjekke meg med den der høre-saken (stetoskop? ahhah). Det er så grusomt ekkelt.

Har i tillegg skikkeeeelig noia for sprøyter (Ikke piercinger da, det går visst helt fint..tror det har noe med at det er en slags væske i den sprøyta..), jeg knakk jo av hele nåla i munnen min når jeg var 12-13 når jeg kjente han stakk bedøvelsen baki der. Såå, det tok to år før jeg turte å gå dit igjen så de fikk fiksa det lille dustehullet i den tanna :fnise: Da fikk jeg jo heldigvis noe beroligende, men var jo ganske redd fordetom..

De trakk også en melketann på meg uten bedøvelse (den var overhodet ikke løs..) når jeg var mindre. Tror nok det var da jeg fikk den skrekken, det var driiiitvondt. Og jeg klarer ikke huske noe annet enn den ekle lyden den lagde når de dro den ut. Blir kvalm bare av tanken :(

Så tror nesten hvis jeg skal trekke noen tann må jeg nesten være bevisstløs, ellers rabler det totalt for meg. Jeg vil jo helst ha alle fjernet med en gang, jeg vil ikke gå igjennom det der flere ganger..

Skrevet

Jeg tok ut alle fire under narkose. Det er ikke å anbefale. Nå skal det sies at det ikke var snakk om trekking, men de måtte alle opereres bort siden de ikke hadde kommet opp ennå. Jeg var HELT ødelagt i 4 uker etterpå. Operasjonen tok 2.5 timer, og kjeven min gjorde veldig vondt når jeg våknet opp siden den hadde vært sperret oppe så lenge. I tilegg hadde jeg hatt ett rør ned til lungene, så halsen gjorde også ganske vondt.

Jeg måtte tilbake flere ganger for å ta ut sting, og for å sy nye sting, (dette med lokalbedøvelse), så man kommer jo ikke unna tannlege stolen uansett. Hadde jeg hatt et valg hadde jeg trukket. Tror det er mye mye mindre smertfult.

Jeg har fått narkose før, syntes det var helt topp jeg :fnise:

Får ikke trukket mine heller utenom en som har kommet ordentlig ut. Men de gjør så vondt og har så sinnsykt trykk på de andre tennene at jeg sliter med å tygge mat uten at det gjør vondt.. sånn har jeg hatt det over et år, det går litt i perioder, men er som oftest ganske vondt..

Paracet og ibux funker ikke for å si det sånn..

Vil heller være dårlig et par uker enn 1 år til for å si det sånn :(

Skrevet

Jeg tok alle fire i narkose og synes det gikk greitt. Hadde smerter i en uke etterpå og så ut som en sprengt ballong i ansiktet men det var verdt det. Jeg har sprøytefobi. Betalte 7000.- hos privat spesialist men det er noen år siden så det koster nok mere i dag. 3000,- var til anestesilegen og tannlegen tok 1000,- per tann.
Skrevet

Jeg tok min med vanlig bedøvelse. Det eneste som var ubehagelig, altså lyden, var når hun kappet av "trådene" som holder tannen på plass. Jeg trodde det skulle være fælt, og var innstilt på det. Ble veldig positivt overrasket for kjente ingenting.

Jeg trakk visdomstannen i overkjeven (de sitter løsere der) og skal ta den andre når den har vokst ut.

Anonymous poster hash: 1ab16...889

Skrevet

Jeg tok alle fire i narkose og synes det gikk greitt. Hadde smerter i en uke etterpå og så ut som en sprengt ballong i ansiktet men det var verdt det. Jeg har sprøytefobi. Betalte 7000.- hos privat spesialist men det er noen år siden så det koster nok mere i dag. 3000,- var til anestesilegen og tannlegen tok 1000,- per tann.

What the.. koster det så forbanna mye? Hvis man blir henvist med god grunn skal man da ikke betale like mye? :(

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg er redd sprøyter fordi jeg har blitt operert mye, og har -alltid- hatt helt evneveike sykepleiere som har stukket feil og dermed gjort meg livredd bedøvelse. Tannlegen i seg sjøl er jeg selvsagt ikke redd, men sprøyta.. UGH.

Skrevet

Jeg tok min med vanlig bedøvelse. Det eneste som var ubehagelig, altså lyden, var når hun kappet av "trådene" som holder tannen på plass. Jeg trodde det skulle være fælt, og var innstilt på det. Ble veldig positivt overrasket for kjente ingenting.

Jeg trakk visdomstannen i overkjeven (de sitter løsere der) og skal ta den andre når den har vokst ut.

Anonymous poster hash: 1ab16...889

Lyden... gud hjelpes. Det vil ikke jeg høre :(

Skrevet

Jeg er redd sprøyter fordi jeg har blitt operert mye, og har -alltid- hatt helt evneveike sykepleiere som har stukket feil og dermed gjort meg livredd bedøvelse. Tannlegen i seg sjøl er jeg selvsagt ikke redd, men sprøyta.. UGH.

Off, samme har skjedd her. Selve tannlegen må gjerne se, men ikke røre hahah :fnise: Med en gang jeg kjenner noe inni munnen eller hører noe så får jeg helt panikk :(

Skrevet

What the.. koster det så forbanna mye? Hvis man blir henvist med god grunn skal man da ikke betale like mye? :(

For meg var det verdt hver krone. Skulle jeg tatt de i våken tilstand hadde jeg aldri klart å gå til tannlegen igjen og jeg måtte begynt på bunn å bearbeidet for å kunne ta blodprøver ol. Sykehuset tok kun inn pasienter med downs ol så der kom jeg ikke inn.

Skrevet

For meg var det verdt hver krone. Skulle jeg tatt de i våken tilstand hadde jeg aldri klart å gå til tannlegen igjen og jeg måtte begynt på bunn å bearbeidet for å kunne ta blodprøver ol. Sykehuset tok kun inn pasienter med downs ol så der kom jeg ikke inn.

Det skjønner jeg jo.. Jeg vil jo garantert gjøre det uansett, men jeg har liksom ikke 7000 kr sånn *knips!* .. Jeg sliter med å få betalt alt av regninger og spare en tusenlapp i mnd..

Tror nok jeg skal få krangla meg til det der, de sponser jo gratis silikon til folk med dårlig selvfølelse, da får de pokker meg betale for at jeg går rundt og har vondt i tenner jeg overhodet ikke vil ha :fnise: Det er jo ikke min skyld at jeg har fått dem liksom :sjokkert:

Vet jo om ei bekjent som fikk det der "gratis" hun betalte bare for narkosen osv, fordi hun hadde visst krav på å fjerne dem i narkose..

Skrevet

Det skjønner jeg jo.. Jeg vil jo garantert gjøre det uansett, men jeg har liksom ikke 7000 kr sånn *knips!* .. Jeg sliter med å få betalt alt av regninger og spare en tusenlapp i mnd..

Tror nok jeg skal få krangla meg til det der, de sponser jo gratis silikon til folk med dårlig selvfølelse, da får de pokker meg betale for at jeg går rundt og har vondt i tenner jeg overhodet ikke vil ha :fnise: Det er jo ikke min skyld at jeg har fått dem liksom :sjokkert:

Vet jo om ei bekjent som fikk det der "gratis" hun betalte bare for narkosen osv, fordi hun hadde visst krav på å fjerne dem i narkose..

Jeg hadde ikke råd jeg heller, var alene med ett barn den gangen og vi hadde 2500,- igjen etter faste utgifter til mat, klær og bleier. Jeg måtte låne penger i banken. Jeg husker det var surt å måtte betale det selv iom skrekken for sprøyter ble påført meg som barn på sykehuset og tom journalen viste att jeg hadde gått i sjokk etter at jeg fikk satt kontrastvæske.
Skrevet

Det er tannlegen som henviser deg til spesialist der de har muligheter til å operere deg i narkose. Så det første du må gjøre er å finne en tannlege. Spør om de har direkte oppgjør med Helfo da det er en fordel. Si ifra at du har tannlegeskrekk når du ringer, for da kan de ta forholdsregler for det når du kommer.

Hvis du kommer innunder en av de gruppene som har refusjonsrett, får du dekket deler av behandlingen - også narkosen som jeg tror idag koster fra 7000,-

Skrevet

Jeg hadde ikke råd jeg heller, var alene med ett barn den gangen og vi hadde 2500,- igjen etter faste utgifter til mat, klær og bleier. Jeg måtte låne penger i banken. Jeg husker det var surt å måtte betale det selv iom skrekken for sprøyter ble påført meg som barn på sykehuset og tom journalen viste att jeg hadde gått i sjokk etter at jeg fikk satt kontrastvæske.

Står nok i journalen min og etter jeg måtte sy igjen etter jeg spiste på den nåla og skrapte opp halve tunga :fnise:

+ jeg er jo diagnostisert med generell angst, så det er vel greit god grunn ville jeg tro.. I alle fall sånn som jeg kan oppføre meg i sånne situasjoner. Tror de heller vil ha meg i narkose enn litt neddopa og hysterisk i tannlegestolen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...