Gå til innhold

Dere som har hund og som trener løping ute

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Får dårlig samvittighet av å gå ut uten å ta hunden med meg, men blir irritert på at hunden sinker meg hvis jeg skal "trene/trimme" samtidig som jeg har hunden med.

Alternativt må jeg sette at tid til å f.eks gå tur med hunden først (på hans premisser) og deretter trimme/trene på mine premisser.

Det er ikke aktuelt å bare trimme/trene uten at hunden også får gå tur, for da blir han så lei seg :(

Hvordan gjør dere det?

Endret av MarinaC
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satt av tid til en gåtur med hunden først, før jeg tok en løpetur selv etterpå :P

• Liker 2
Skrevet

Vår er for ung til å løpe med ennå, men jeg planlegger å ha ham med på joggetur når han blir voksen. Jeg ser for meg å ha en egen løpesele. Og halsbånd. Så bruke de første ti min av turen i halsbånd til snusing, og så koble over på sela og da er det jogging som gjelder. Dette lærte vi på kurs. Likevel lurer jeg på om han kommer til å orke å holde følge i jevnt tempo over lang tid, han er mer vant til å spurte i vei og så snuse og herje litt. Jeg vil jo ikke slite ham ut, samtidig som jeg ikke får trent ordentlig hvis jeg skal vente på ham hele tiden.

Er det forresten sånn at man bør trene opp hundens kondis til å jogge med en? Vofsen er så eiertilknytta at han sikkert heller hadde løpt seg ihjel enn å bli igjen alene, og jeg vil absolutt ikke at han skal slite seg ut over evne.

Skrevet

Har to engelsksettre jeg løper med. Den elste har jeg i trekksele og strikkbånd festet i et hoftebelte til meg. Hunden sakker meg absolutt ikke ned, men gir meg drahjelp i de tyngre partiene av løypa. Den yngste er for ung til å dra enda, så hun løper ved fot med vanlig hundebånd.

Vanligvis er de første 5 min litt tullete før hundene får gjort sitt (tissa og bæsja). Men dette er noe som hunden må lære seg. De første gangene var det litt krøll og rot, men etter det gikk det bra.

Bruker også å gå på ski med de i drasele. Veldig greit når jeg går med pulk.

Synes det er en veldig fin måte å trene både meg selv og hundene. Jeg får litt ekstra hjelp og hundene er i knallform.

Skrevet

Jeg har med hunden på joggetur, men det er ganske mye styr. Han vimser så fælt og skal tisse overalt. Har ikke samvittighet til å la han være igjen hjemme så han blir med :P Han lærer vel etterhvert.

Skrevet

Jeg har med biffen på joggetur. Trodde jeg skulle bli sprøøø i starten, men det nå er han veldig flink. Har ikke samvittighet til å la han være hjemme jeg heller.

Jeg bruker et Baggen belte med skikkelig strikk i selve beltet, ikke i kobbelet. Om du har stor hund er de beltene helt gull!

Første 10-15 minuttene får han snuse og gjøre det han vil. Så er det på fot, og da må han løpe ved min side. Han har lært at fot er fot, og da er det ikke lov med vimsing.

Hadde det vært opp til han så skal hvert gressstrå grundig sjekkes ut før han går videre...

Løper vi i skogen får han være løs, så da er det null stress.

Sambo hadde han med på rollerblades, DET var litt av et syn! Ha ha! Aldri sett han så sliten, men glad før!

Skulle ønske jeg turte å stå på dem.

Anonymous poster hash: e4b72...c93
Skrevet (endret)

Her er det ganske greit, vi holder tempoet jeg har, uansett! Båndet han har er jo ca 150 og med mindre han skal nr to er det mer en langt nok til å tisse på vanligtur! Og jogger vi så jogger vi, sånn er det bare, da har jeg magebelte og ca tre meter med bånd! Tilogmed han på 7 mnd har skjønt dette! Og stopper han på turen så drar jeg han med meg, snusing er bare ikke lov når vi jogger enkelt og greit :)

Er det forresten sånn at man bør trene opp hundens kondis til å jogge med en? Vofsen er så eiertilknytta at han sikkert heller hadde løpt seg ihjel enn å bli igjen alene, og jeg vil absolutt ikke at han skal slite seg ut over evne.

Sikkert greit om man har en hund uten kondis, men regner jo med at han herjer, leker og er totalt bananas til vanlig om han får lov, så en joggetur tror jeg ikke er noe stort problem for en hund. Det vi må ta hensyn til derimot er varmen på sommeren! Tilogmed minien løper langt ifra meg om han får sjangsen så :)

Endret av Gjest
Skrevet

Min hund er utholdende, men hun trenger ikke masse mosjon. Hun er flink til å gå lange turer, men har veldig korte ben så å løpe i mitt tempo tror jeg er utmattende for henne. Om vinteren er hun ute kortere tid av gangen, og om sommeren bruker hun litt tid på å akklimatisere seg.

Jeg foretrekker å gå lange turer med henne, det passer oss bedre. For henne er det mer spennende å snuse, trene lydighet, leke med andre hunder osv. Tur med hunden er noe hyggelig vi gjør sammen, og så gjør jeg unna treningen på egenhånd.

Jeg syns det er litt kjedelig å dra ut uten hunden så jeg har tredemølle hjemme. En time eller to med hunden som oppvarming før løpetur passer meg utmerket.

Anonymous poster hash: 19d65...ee5
Skrevet

Har prøvd å jogge med mi tispe. UMULIG!

Rett og slett fordi de fleste hunder hater å jogge når turen ikke har mening, noe de dessverre finner ut litt for fort. Endte med at jeg tok henne under armen og jogget videre. Heldigvis veier hun bare 3,5kg, ikke alle hunder som gjør det..

Anonymous poster hash: 5fd78...a8b
Skrevet

Haha, nei, syns jeg ser meg selv på joggetur med en 29 kilos bamsevofs under armen! :P

Skrevet

Du får oppdra hunden din, da. Problem solved.

Anonymous poster hash: 3c082...fa5
Skrevet

Og jeg har heldigvis en hund som syntes løping generelt er dritkul så jeg slipper å tenkte på det AB over her må :fnise:

Skrevet

Jeg har alltid latt hunden tisse før og etter turen, i mellomtiden må den følge meg og mitt tempo. Må hunden bæsje derimot så merker jeg det, men den blir fort vant til "avtalen", så den gjør fra seg det viktigste før turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...