Gå til innhold

Kan jeg begynne å løpe? Er overvektig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er trygt for meg å begynne å løpe.

Tenker da spesielt på belastning på knær og ledd generelt.

Er 164 cm høy og veier 90 kg.

Anonymous poster hash: 114ec...cfa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt med gåturer i skog og mark, for å venne knær og hofter til belastningen, også trappet opp tempoet etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville begynt med gåturer i skog og mark, for å venne knær og hofter til belastningen, også trappet opp tempoet etterhvert :)

Takk for svar :)

Jeg har gått endel turer i skog og mark + lang veien. Har hund, så har nokk gått ca 30 min turer 3-4 ganger i uka.

TS

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har gått endel turer i skog og mark + lang veien. Har hund, så har nokk gått ca 30 min turer 3-4 ganger i uka.

TS

Du kan jo prøve, og kjenne etter hvordan det er, f.eks. ta en dag i uka hvor du jogger/løper.

Du kjenner jo kroppen din best :)

Men husk at det viktigste for vektnedgang er kosthold.

Skrevet

Blir tryggere å løpe enn å la være. Leddene belastes med den kroppsvekten allerede. Men hiv deg gjerne på litt styrketrening (ikke nødvendigvis muskelmassebygging) for å gi deg litt ekstra motstandsevne. Knebøy med vekter etc.

Kan du finne skogssti eller noe annet der det er terreng, så du får brukt alle beinmusklene, og slipper repetitiv belastning som du får på asfalt, er det bare å sette i gang.

Husk det viktigste er å få opp pulsen. Ellers er ikke løping noen god slankemetode. Men med bedre kondisjon, orker du mer annet, som kanskje brenner kalorier mer effektivt.

Skrevet

Gode jogge sko må skaffe deg, vis du ikke har fra før. Utrolig mye bedre å jogge/løpe med skikkelige sko!

Anonymous poster hash: 27853...513
  • Liker 4
Skrevet

Hvis du alerede går turer og har hatt samme kroppsvekt over lengre tid, vil nok knærne ha gjort seg vandt til det. Du kan prøve å jogge et lite stykke mens du alerede er på gåtur og kjenne hvordan det er. Som AB over sier, er det lurt med gode sko

Lykke til :laugh:

Skrevet

Begynne med rake gåturer TS slik at du kommer ned i vekt. Det er utrolig tungt for kroppen å jogge med 90 kilo. Husk på at når du jogger, blir slagkraften mot ben, hofter og rygg to- tre ganger tyngre enn din faktiske kroppsvekt.

• Liker 1
Skrevet

Fra http://fitnessbloggen.no/8-treningsregler-som-holder-deg-skadefri/

"Et dårlig løpssteg har du nesten garantert har hvis du er veldig overvektig. Kombinert med de allerede store kompresjonskreftene som oppstår når en tung kropp beveger seg, er derfor faren stor for at leddene dine går til helvete før magen og rumpa forsvinner. Støtbelastningene du får på enkelte saltimer kan være vel så ille. Velg timer uten mye hopping."

Det er derfor viktig å ha en forsiktig progresjon, les evt om det her (syv ukers løpeprogram for overvektige nederst): http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10087196

Anonymous poster hash: 32b3d...89f
Skrevet

Jeg begynte med et forsiktig joggeprogram da jeg veide mer enn 90 kilo og det gikk finfint. Trener nå til halvmaraton! Det hadde jeg aldri trodd for et halvt år siden! Programmet jeg brukte heter "Couch to 5K" og tok meg fra sofapotet til å kunne løpe 5 km i ett strekk. Du finner det her: http://www.c25k.com/

Det finnes også flere apper som du kan høre på mens du løper og som coacher deg. Jeg brukte "Get running".

Du kjenner kroppen din best, så prøv! Hvis du får vondt kan du sett opp tempo og gå masse bakker en stund før du prøver igjen. Heia!

Anonymous poster hash: 65bf9...4c9
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ca 25-30 kg overvektig og løper/jogger 3-4 km flere ganger i uken. Jeg startet med å gå raskt en halv runde på en løpebane for så å jogge rolig. Og fortsatte slik de første gangene. Nå løper jeg en opptil 4 km i strekk uten å stoppe. Mitt beste råd er å kjenne etter på kroppen selv og gå rolig ut og gi deg før du blir helt utslitt og bruker mange dager på å komme deg på. Bygger du deg opp veldig sakte får kroppen en grei tilvenning. Blir det for store smerter i ledd og knær så velg andre aktiviteter som feks svømming, sykling og rask gange eller fjellturer i variert terreng:)

Anonymous poster hash: 82f32...bdb

• Liker 2
Skrevet

Fra http://fitnessbloggen.no/8-treningsregler-som-holder-deg-skadefri/

"Et dårlig løpssteg har du nesten garantert har hvis du er veldig overvektig. Kombinert med de allerede store kompresjonskreftene som oppstår når en tung kropp beveger seg, er derfor faren stor for at leddene dine går til helvete før magen og rumpa forsvinner. Støtbelastningene du får på enkelte saltimer kan være vel så ille. Velg timer uten mye hopping."

Og hva bygger de den påstanden på? Er det noe som skjer rent fysisk/fysiologisk/anatomisk eller bare regner de med det "siden du er feit og har sikkert kun ligget på sofaen hele livet, aldri trent"?

Anonymous poster hash: 035d2...d55

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Hvem har sagt at Fitnessbloggen er en pålitelig kilde i alt de skriver? Fordi man trener selv betyr det ikke at det er faglig forsvarlig - det er veldig mye synsing og bassert på egen erfaring - akkurat som på KG.

Endret av Coolaid
Skrevet

Og hva bygger de den påstanden på? Er det noe som skjer rent fysisk/fysiologisk/anatomisk eller bare regner de med det "siden du er feit og har sikkert kun ligget på sofaen hele livet, aldri trent"?

Forfatteren bak artikkelen er Christer Dehlin. Du kan evt. sjekke kildehenvisningene hans, eller evt. legge inn spørsmål om det under artikkelen. (ser ut som man får feilmelding, når man går inn via lenken her, men da er det bare å "reloade" siden. :)

Skrevet

Blir tryggere å løpe enn å la være. Leddene belastes med den kroppsvekten allerede. Men hiv deg gjerne på litt styrketrening (ikke nødvendigvis muskelmassebygging) for å gi deg litt ekstra motstandsevne. Knebøy med vekter etc.

Det er stor forskjell på den belastningen leddene får ved vanlig gange og ved løping.

TS: Du burde starte med aktivitet som ikke gir støtbelastning. Hvis det er skiføre der du bor er det bare å legge i vei på langrennskia. Det fins omtrent ikke noen bedre treningsform enn langrenn. Hvis du ikke har mulighet til å gå på ski vil jeg anbefale svømming eller spinning og utendørs sykling når det blir varmere i været.

Svømming trener de fleste musklene i kroppen, nesten på linje med langrenn, og gir ikke belastning på leddene. Den eneste måten du kan få noen skader på, er hvis du har asymmetrisk svømmeteknikk, slik jeg har sett mange ha i svømmehallen. Beina skal gå i en symmetrisk bevegelse, ikke i saksebevegelse.

Skrevet

Helt enig. De som har vært overvektig allerede i ung alder er som regel utrolig sterke. En kompakt mann kan lett veie 90 kg uten at noen ville advare mot jogging. Dette må være helt individuelt, og TS kan sikkert merke selv hvordan kroppen reagerer. TS, bare ta det rolig og ta nok joggefrie dager i begynnelsen, slik at du merker eventuelle problemer før det er gått for langt.

Anonymous poster hash: 90686...712

Skrevet

Hvem har sagt at Fitnessbloggen er en pålitelig kilde i alt de skriver? Fordi man trener selv betyr det ikke at det er faglig forsvarlig - det er veldig mye synsing og bassert på egen erfaring - akkurat som på KG.

Hehe, nettopp! I artikkelen står det:

"8. Ikke ta råd ukritisk i treningsstudioet bare fordi den som ga rådet så godt trent ut eller så ut til å være veldig hjemme i lokalet."

Så sant som det er sagt. Og ta heller ikke at råd ukritisk fra artikler på fitnessbloggen!

Skrevet

Hehe, nettopp! I artikkelen står det:

"8. Ikke ta råd ukritisk i treningsstudioet bare fordi den som ga rådet så godt trent ut eller så ut til å være veldig hjemme i lokalet."

Så sant som det er sagt. Og ta heller ikke at råd ukritisk fra artikler på fitnessbloggen!

Jeg tar heller imot råd fra fagpersoner som skriver artikler på Fitnessbloggen, enn fra folk jeg ikke aner bakgrunnen til her inne. ;)

Skrevet

Gode sko og begynn med å gå, så du får en gradvis tilvenning og så jogge lengre og lengre strekker:) Evt. kan du velge treningsformer som ikke legger så mye belastning på leddene dine, som sykling eller svømming(ja, vet mange som er overvektige kvier seg for å vise seg i badedrakt, men drit i det, ingen som bryr seg! Lover!:) ), og så kan du gå over til å løpe etterhvert som du har kvittet deg meg noen kilo. Men du kjenner det jo best selv selvsagt, lytt til kroppen. Jeg var 77 kg og 170 og begynte å løpe, etter en måneds tid eller to så begynte jeg å kjenne det i knærne, men det var antakelig mest fordi jeg hadde dårlige sko, pluss at jeg trente litt for mye, heh:\ Men det var ikke verre enn litt hvile det da:)

Anonymous poster hash: b3c08...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...