Gå til innhold

Hva skjer i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg skal gifta meg i kyrkja denne sommaren. Men har sjølv aldri vore med på ei kyrkjeleg vigsle...

Kan noen fortelle meg korleis ein slik sermoni blir gjennomført, altså dei praktiske tinga?

• Dersom eg skal ha brudepiker og brudesvenn, skal dei gå opp midtgangen?
  • Er det forlovaren til mannen som skal ha ringane? Og korleis blir dei overlevert? Ringpute er vel bare noko ein ser på film?
  • Står forlovarane oppe med brudgommen heilt frå starten av?
  • Kor lenge varer ein sermoni?

Som du sikkert skjønner er eg ganske blank på dette området, er sikkert slike spm. eg får svar på av presten. Men har lyst å vite det no, og ikkje venta heilt til vår samtale med presten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nesevisa
Skrevet

Gratulerer med bryllup på gang :)

Svarer deg så godt jeg kan (andre får bare rette på meg om de har andre oppfatninger):

Brudepiker og brudesvenn kan enten gå opp sammen med deg, eller være framme i kirken allerede når du kommer gående inn. Her står dere fritt til å velge selv.

Også når det gjelder ringene står dere helt fritt; det er ikke engang nødvendig å sette på ringene i kirken om dere ikke vil (tror jeg, da). Men ofte er det veldig praktisk om f.eks. forloveren til en av dere har ringene fram til de skal settes på - så er det en ting mindre for dere å stresse med. Forloveren kommer i så fall diskret med ringene når dere når dette punktet i seremonien. Eller han kan ha gitt dem til mannen f.eks. rett før vielsen starter, så han har dem i lomma.

Forloveren til brudgommen kommer vanligvis til kirken sammen med brudgommen, og sitter der oppe og venter sammen med ham. Brudens forlover kommer vanligvis sammen med bruden rett før vielsen starter, og da kan hun f.eks. gå fram og sette seg når bruden står klar utenfor rett før alt starter. (Dette er også praktisk fordi det gir prest og organist et tydelig tegn på at alt er klart til å begynne.)

Jeg skriver sitter, fordi brudgom og forlovere vanligvis ikke reiser seg før dørene åpnes og bruden er på vei inn.

En kirkelig vielse varer ikke så lenge. Dersom dere bare gjør "det mest nødvendige" (altså uten masse soloinnslag etc.), tar det ikke stort mer enn 30-45 minutter. Så varer det jo litt lenger for hver ekstra ting dere tar med.

Håper dette hjalp litt!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for informativt og svært hjelpsomt svar Nesevisa :-)

No har eg eit lite bilete om korleis vigsla foregår :-)

Skrevet

Trenger endå litt hjelp, om det er nokon som ønsker å vere behjelpelig ;-)
Har forhørt meg med kirka når vigsla kan starta. Som svar fekk eg at det mest "vanlege" er 13:00 eller 14:00, men at dei var fleksible.

Når starta din vielse?

Kva kan vere det beste altenativet? Eg tenker tidligast mogleg, men alikavel må det starta seint nok til at eg rekker å bli ferdig hos frisøren...

uff, alle disse detaljene er så vanskelig!

Gjest Nesevisa
Skrevet

Her bør du tenke igjennom når dere ønsker å starte middagen, hvor lang tid det tar for folk å komme seg fra kirken til festlokalet, hvor lang tid det kommer til å ta hos frisøren (husk å regne inn evt. reisetid), om dere skal ta bilder før eller etter vielsen osv. Ut fra det kan dere regne dere fram til når vielsen bør starte.

Kan ta oss selv som eksempel: Vi hadde festen i et lokale som lå ti minutter fra kirken, og tok bildene i forkant av vielsen. Dermed endte vi opp med vielse 14.30 (som da var ferdig ca 15.15), aperitiff og frukt da folk ankom lokalet og middag klokken 17.00. Det gikk knirkefritt og føltes som akkurat passe med tid. Hvis vi skulle tatt bildene etter vielsen, men fremdeles hatt middagen klokken 17.00, ville jeg lagt vielsen til klokken 13.00.

Skrevet

Igejn, tusen takk for kjekt svar! :) :) :)

Bur i ein liten by, så både frisør - kirke - festlokalet ligger ca 10 min unna. Men rekner med vi bør ha fotografering etter vielsen, då fotografen mest sannsynlig er tilreisande for dagen. Og ser for meg at eg hadde blitt stressa dersom eg måtte fotograferast FØR vielsen??

Men kor lenge ca rekner ein på sminke, hår og påkledning?
Og kor lenge ca rekner ein middagen...?

Skrevet

Vi hadde vielsen klokken 14 (nå ble jeg plutselig usikker, men mener det var det! :ler:)

Var hos frisøren klokken ni og ble sminket, fikk satt opp håret og kledde på meg der, sammen med forloveren min. Da hadde vi goood tid og også marginer om noe skulle gått galt. :)

Etter vielsen var det kanefart for oss og alle gjestene, og så ble vi fotografert etter det. Middagen begynte fem, og med taler og litt småpauser, tre retter med to serveringer av hovedrett brukte vi vel ca tre timer tror jeg. Valgte å ha noen taler etter middagen også :)

Håper det var litt hjelp! Presten kommer til å gå igjennom vielsen med dere på forhånd også, det gjorde i hvert fall vår med oss! :)

Skrevet

Tusen takk Tekola, det var god hjelp :-)
Dette med tid er det eg syns er mest vanskelig å planlegga.
Og i tillegg må ein jo ha disse tinga klart ganske tidelig, i forbindelse med utsending av invitasjonar.

Skrevet

Bare hyggelig! Hvis du vil, så kan jeg sende deg en PM med tidsskjemaet vi laget? :)

Skrevet

Dette hadde vore kjempefint om du ville det Tekola :)

Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
Skrevet

Trur eg til dels har funnet ut av Frisør - Kirke - Fotograf - Selskap...Med masse god hjelp fra gode svar :) Tusen takk!!

Problemet no er å planlegga middagen, då vi skal invitera venner til festen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...