AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Det er ikke måte på hvor fælt, skummelt, skadelig og stygt det er å ha et eneste snev av overvekt, skal man tro det man leser her på KåGe. Men nyere forskning er ikke helt enig i at lett og moderat overvekt skal slankes bort. http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/374721 Så alle dere lubne; spis litt sunnere og tren litt mer for å bli sunnere. Drit i å stresse med dietter og slankekurer der målet er en perfekt kropp. Nå er til og med forskningen med på at en liten bilring eller tjukke lår ikke betyr belastning av helsevesenet eller økt dødelighet! Anonymous poster hash: 7cadf...bde 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Tror ikke det er mange her inne som mener at 5 kg "lubb" er helseskadelig. For min egen del så vet jeg at det ikke er usunt å veie feks 5 kg mer enn jeg gjør nå, men liker følelsen av å være stram. Og så synes jeg at jeg er finest når jeg er litt slank! Derfor trener jeg og spiser lett! Det handler kanskje om trivsel.. Anonymous poster hash: d1268...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Alt handler om vilje. Og det er det en del tenker når de ser tykke mennesker- at de ikke har viljestyrke til å spise mindre og eventuelt sunnere. Har man ikke viljestyrke til noe så enkelt, så vil man være ekstremt lett å manipulere. Anonymous poster hash: 8016d...e22 2
Teriyaki Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Alt handler om vilje. Og det er det en del tenker når de ser tykke mennesker- at de ikke har viljestyrke til å spise mindre og eventuelt sunnere. Har man ikke viljestyrke til noe så enkelt, så vil man være ekstremt lett å manipulere.Anonymous poster hash: 8016d...e22 Bare så du er klar over det så er ikke dette like lett for alle. Noen sliter mer med kostholdet enn andre. Har ellers ikke så mye å tilføye i denne tråden da jeg aldri har gått rundt og tenkt at de som har 5-6 kg for mye nødvendigvis har dårligere helse enn de som ikke har det. 3
Marie90 Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Det er vel ikke slik at de fleste mener at å være 'lubben' er helseskadelig? De fleste som har noen kilo ekstra føler seg bedre som slanke, og jeg skjønner ikke at det skal være et problem at noen slanker seg for utseendets skyld. 1
Erazor Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Alt handler om vilje. Og det er det en del tenker når de ser tykke mennesker- at de ikke har viljestyrke til å spise mindre og eventuelt sunnere. Har man ikke viljestyrke til noe så enkelt, så vil man være ekstremt lett å manipulere.Anonymous poster hash: 8016d...e22 Mange overvektige som aktivt gjør noe med det har svært mye viljestyrke. Mange går sulten konstant, fordi de ikke har samme metthetsfølelse som de fleste normalvektige. Dette er det vanskelig å sette seg inn i for en som aldri har hatt et slikt problem, og som dermed aldri har vært i deres situasjon. Jeg synes det er trist med alle dem som antar at det er så enkelt. Med den informasjonen man har i dag, hadde jeg håpet at folk på et eller annet tidspunkt ville innse at overvekt ikke nødvendigvis har en sammenheng med latskap og mangel på disiplin og vilje. 15
Pringle Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Mange overvektige som aktivt gjør noe med det har svært mye viljestyrke. Mange går sulten konstant, fordi de ikke har samme metthetsfølelse som de fleste normalvektige. Dette er det vanskelig å sette seg inn i for en som aldri har hatt et slikt problem, og som dermed aldri har vært i deres situasjon. Jeg synes det er trist med alle dem som antar at det er så enkelt. Med den informasjonen man har i dag, hadde jeg håpet at folk på et eller annet tidspunkt ville innse at overvekt ikke nødvendigvis har en sammenheng med latskap og mangel på disiplin og vilje. Jeg kan ikke gå ned i vekt ved hjelp av viljestyrke. Jeg må gjøre det interessant og hyggelig for meg selv. For min egen del var det mangel på kunnskap og riktige næringsstoffer som gjorde at jeg kjente så mye sultfølelse mens jeg este ut. Nå har jeg lært at ikke alle signaler fra magen betyr sult, og ved å telle kalorier vet jeg at jeg får i meg nok mat, og ved å spise stort sett "hel og ren mat", vet jeg at jeg får i meg alle næringsstoffene jeg trenger. Mye informasjon går ut fra forskere og myndigheter, men det er stort sett kverning på det samme, "spis sunt og grovt, fyll opp med fiber og magert protein". Det er ikke sikkert det er det ideelle for alle. Det viktige er at man kan holde seg på "dietten" resten av livet, og mennesker kan leve godt på veldig forskjellige typer dietter. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 De tykke er dagens evolusjonstapere. De har ikke de genene som trengs for å overleve dagens samfunn, enten det er psykiske eller fysiske grunner til at de er feite. Disse overlever ikke dagens samfunn på grunn av diverse livsstilssykdommer som følger med fedme, og vil ikke få ført genene sine videre. Ingen liker tykke mennesker, og vil i hvertfall ikke være sammen med tykke da de er en "utdøende" gruppe mennesker. Anonymous poster hash: 164a6...e04
Sugerøret Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 De tykke er dagens evolusjonstapere. De har ikke de genene som trengs for å overleve dagens samfunn, enten det er psykiske eller fysiske grunner til at de er feite. Disse overlever ikke dagens samfunn på grunn av diverse livsstilssykdommer som følger med fedme, og vil ikke få ført genene sine videre. Ingen liker tykke mennesker, og vil i hvertfall ikke være sammen med tykke da de er en "utdøende" gruppe mennesker. Anonymous poster hash: 164a6...e04 tror det er flere som er utdøendes her gitt... Hjelpes for et innlegg! 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Trenger ikke forskning for å forstå at det å sulte kroppen over lang tid er helseskadelig. Hvorfor er det så vanskelig for folk og da spesielt kvinner å begynne med funksjonell mat og trening? Mat som har det kroppen trenger i rette mengder, styrketrening og kondisjon. Kiloene forsvinner de og helsa blir bedre. Anonymous poster hash: be288...03e
johans1 Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Det er ikke det ytre fettet som oftest er mest skadelig; det er det indre. En overvektig person kan like godt være sunnere enn en slank/tynn person. Alt kommer an på hvor mye fett som ligger inne i kroppen (rundt hjertet og mageområdet) Så handler det også om hva du ønsker, og når du føler deg best. Hvis kvaliteten på livet ditt blir bedre av å spise sunt og trene, så ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det :-) Og hvis du trives uten, tenker jeg akkurat det samme.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Haha, skjønner ikke hvorfor Jøran Hjelmesæth blir spurt om å kommentere overvektsartikler. Han er jo helt blåst i huet. Husker en lavkarbo-debatt på NRK der han ble konfrontert med at lavfett ikke funket så bra og at lavkarbo var en god løsning på overvektsproblematikken og om det ikke var verdt å gi det en sjanse og han svarte: "Vi har jo slankeoperasjoner da." Som om det er bedre å skjære bort noen meter tarm enn å gi lavkarbo en sjanse... Han har mistet all respekten hos meg. I denne artikkelen klarte han å si: "Har du en BMI på over 35 og en følgesykdom kan vektreduksjon være viktig."Her var det snakk om de friske overvektige. Har man en følgesykdom så er man ikke frisk, eller hva? Tror ikke det er mange her inne som mener at 5 kg "lubb" er helseskadelig. Anonymous poster hash: d1268...6ad Enten er det mange eller så er det de samme få som er innom hver tråd og forteller hvor feit man er hvis man er på grensa til overvektig. De tykke er dagens evolusjonstapere. De har ikke de genene som trengs for å overleve dagens samfunn, enten det er psykiske eller fysiske grunner til at de er feite. Disse overlever ikke dagens samfunn på grunn av diverse livsstilssykdommer som følger med fedme, og vil ikke få ført genene sine videre. Ingen liker tykke mennesker, og vil i hvertfall ikke være sammen med tykke da de er en "utdøende" gruppe mennesker. Anonymous poster hash: 164a6...e04 Se lengre enn din egen nesetipp og du vil se at i mange kulturer er det overvektige som blir sett på som pene og ikke slanke. Og du har tydeligvis ikke hørt om chubby chasers. Evolusjonelt sett er det de overvektige som har vært vinnerne. De har gener for å legge på seg på sommeren og høsten slik at de har noe energi å tære på på vinteren når mattilgangen var dårligere. Hvem tror du overlever lengst uten mat av en på 100 kg og en på 40 kg? Følgesykdommer til overvekt... Har du tenkt på at de kanskje ikke er forårsaket av overvekt, men at overvekt er et symptom på likhet med diabetes, PCO(S), hjertesykdom og sånt? Det kalles metabolsk syndrom og er forårsaket av for mye karbohydrater over lang tid. Anonymous poster hash: 816eb...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Det er vel helt greit å rette en advarende pekefinger til folk som begynner å bli overvektig. De som er kjempestore og sykelig overvekt har engang vært lubben...Anonymous poster hash: 95671...663 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 De tykke er dagens evolusjonstapere. De har ikke de genene som trengs for å overleve dagens samfunn, enten det er psykiske eller fysiske grunner til at de er feite. Disse overlever ikke dagens samfunn på grunn av diverse livsstilssykdommer som følger med fedme, og vil ikke få ført genene sine videre. Ingen liker tykke mennesker, og vil i hvertfall ikke være sammen med tykke da de er en "utdøende" gruppe mennesker. Anonymous poster hash: 164a6...e04 Så må man også huske på at før var de faktisk vinnerne, de hadde evnen til å lagre fett mye bedre enn sine tynne medsøstre. Men siden samfunnet har forandrer seg drastisk, så har det gått fra å kunne lagre fett som brukes opp, til fett som bare blir til mer fett siden man ikke jobber så fysisk som man gjorde før. Anonymous poster hash: 6f5d9...83f 1
Gjest Coolaid Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Det er en del "fetthatere" her inne. Det er lett å forstå når man leser innleggene hvor blandt annet bilder, høyde og vekt kommenteres. En del av oss sier ifra. En del har et sykelig bilde på hva idealkroppen skal være, og på hva som er tynn eller tykk. Det er mange jenter her inne som trenger en skikkelig reality check angående hva som er en naturlig normalvektig kropp.
fuksia Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Mange overvektige som aktivt gjør noe med det har svært mye viljestyrke. Mange går sulten konstant, fordi de ikke har samme metthetsfølelse som de fleste normalvektige. Dette er det vanskelig å sette seg inn i for en som aldri har hatt et slikt problem, og som dermed aldri har vært i deres situasjon. Jeg synes det er trist med alle dem som antar at det er så enkelt. Med den informasjonen man har i dag, hadde jeg håpet at folk på et eller annet tidspunkt ville innse at overvekt ikke nødvendigvis har en sammenheng med latskap og mangel på disiplin og vilje. I tillegg til dette er det noe helt annet å holde seg normalvektig enn å gå fra overvektig eller fedme til normalvektig, for folk som ikke har veid så veldig mye over idealvekten sin tror jeg dette er vanskelig å skjønne. 1
Pringle Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 I tillegg til dette er det noe helt annet å holde seg normalvektig enn å gå fra overvektig eller fedme til normalvektig, for folk som ikke har veid så veldig mye over idealvekten sin tror jeg dette er vanskelig å skjønne. Men så er det heller ikke vanskelig å slanke seg (det tar bare litt tid), det som er utfordringen er å holde vekten etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå