Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må spare 55 000 kr iløpet av dette året, men jeg har ikke så mye penger å spare. Ønsker å spare 25 000 på BSU og 30 000 på BSU2.

Jeg får AAP og har utbetalt netto(etter skatt) 5366 kr hver 14.dag. Har fått utbetalt den 6.januar, og får ubetalt imorgen den 20.januar. Så blir det videre hver 14.dag.

Har hatt en del regninger denne måneden, så nå sitter jeg igjen med 600 kr som jeg skal klare meg på til mat 14 dager fremover.

Får utbetalt 5366 kr imorgen, men de må jeg ha til å betale husleie på 4000 kr 1.februar. Så har egentlig 1366 kr itillegg til 600 kr å rutte med 14 dager frem.

Har lite utgifter.

4000 i husleie inkludert alt.

Får noen regninger innimellom.

Må betale mat.

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette?

Hvordan ville dere tenkt angående regnestykket?

Anonymous poster hash: 0f22d...662
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke helt lovende ut. Hvorfor må du spare?

• Liker 2
Skrevet

Høres ikke helt lovende ut. Hvorfor må du spare?

Skal spare 25 000 på BSU og 30 000 på BSU2.

Det viktigste er å få BSU-en full, men om jeg ikke klarer full BSU2 så går jo det bra.

Det som er dumt er alle disse utgiftene jeg hadde nå i januar, så fikk ikke satt noen penger på konto...

Så får ikke begynt å sette penger på konto før i februar.

Har du råd og tips?

Oj, glemte, jeg får en ekstra stønad på 1900 kr hver mnd! Prøver å klare meg på 2-3000 til mat og husholdningsartikler hver mnd.

Skrevet

Hvis du betaler husleie på 4000 og kun bruker 3000 ellers til mat, regninger, mm så går det akkurat. De 1900 i tillegg som du har hadde jeg da satt av til regninger som kommer, og andre spesielle ting som gjør at budsjettet sprekker en og annen måned.

Anonymous poster hash: f3656...1e1

Skrevet

Har du DnB? I deres bsu2 får man kun spare kr 25000 nå.

Anonymous poster hash: 87171...432

Skrevet

Vil anbefale deg å droppe bsu2 og heller lage deg en bufferkonto til uforutsette utgifter! Får du gjort det i år, kan du heller starte med bsu2 neste år.

Anonymous poster hash: 0fa9a...dfa

• Liker 6
Skrevet

Det viktigste er absolutt ikke BSU i det hele tatt, men en buffer sånn i tilfellet "shit hits the fan" og du har råd til å møte uforutsette utgifter.

• Liker 1
Skrevet

Enig i at du ikke bør prioritere BSU nå. Da jeg kjøpte leilighet ble jeg spurt om jeg ville åpne BSU-konto. Jeg valgte å la være, fordi jeg som student ikke vil låse så mye penger. Da setter jeg det heller på en spare/bufferkonto.

Skrevet

Ikke så veldig relevant, men hvorfor MÅ du spare 55 000.-

Ser en annen spurte det samme men ser ikke ut som du kom med et svar da.

• Liker 1
Skrevet

Mottar du bostøtte?

• Liker 1
Skrevet

Jeg må spare 55 000 kr iløpet av dette året, men jeg har ikke så mye penger å spare. Ønsker å spare 25 000 på BSU og 30 000 på BSU2.

Jeg får AAP og har utbetalt netto(etter skatt) 5366 kr hver 14.dag. Har fått utbetalt den 6.januar, og får ubetalt imorgen den 20.januar. Så blir det videre hver 14.dag.

Har hatt en del regninger denne måneden, så nå sitter jeg igjen med 600 kr som jeg skal klare meg på til mat 14 dager fremover.

Får utbetalt 5366 kr imorgen, men de må jeg ha til å betale husleie på 4000 kr 1.februar. Så har egentlig 1366 kr itillegg til 600 kr å rutte med 14 dager frem.

Har lite utgifter.

4000 i husleie inkludert alt.

Får noen regninger innimellom.

Må betale mat.

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette?

Hvordan ville dere tenkt angående regnestykket?

Du har inntekt på kr 10 732 per måned. Husleien som fast utgit må betales, da sitter du igjen med kr 6 732.

Selv hadde jeg fint klart meg uten problemer med kr 1 500 til mat. Da er det igjen 5 732. Og ja, la oss si en trekker fra 1 000 per måned til div. og uforutsette regninger. Da har du kr 4 732 hver måned til sparing, som blir 56 784 kroner på et år! :)

Dette er ikke noe luksus liv, men det går fint for et år dersom du MÅ spare beløpet på et år :)

Anonymous poster hash: 58b76...b1f

Skrevet

Om du skal klare å spare 55.000 på 12 måneder må du være forberedt på å leve litt trangt fremover. Har satt en regnestykke som forhåpentligvis kan hjelpe deg å se hvor mye du har å rutte med hver måned.

I løpet av ett år vil du få 26.utbetalinger av AAP (dette fordi det er 52 uker i ett år og du får utbetalt AAP annenhver uke) Det gir dette følgende regnestykke

5.366.- pr 14.dag * 26 utbetalinger = 139.516.- pr år.

139.516.-/ 12 måneder = 11.626.- i gjennomsnitt per måned. Etter at husleie er betalt gjenstår kr 7.626.- som du kan bruke til mat, regninger ol. per måned. Skal du spare 55.000.- på et år, må du sette av kr 4.583.- per måned eller kr 2.115.- av hver utbetaling av AAP.

For min del hjelper det å sette av penger til husleie og regninger på en egen konto (da kan du beregne hvor mye du må spare på hver utbetaling og sette inn dette beløpet på kontoen) og å ha fast trekk til sparing.

Det som står igjen på regningskontoen kan du bruke til mat og andre ting du har bruk for eller lyst på.

Anonymous poster hash: eb084...a72
  • Liker 1
Skrevet

Skule stå: Det som er igjen på brukskontoen i siste setning.

Anonymous poster hash: eb084...a72
Skrevet

Har du DnB? I deres bsu2 får man kun spare kr 25000 nå.

Anonymous poster hash: 87171...432

Nei, jeg har en annen bank, men her kan jeg også spare 25 000 nå. :)

Skrevet

Vil anbefale deg å droppe bsu2 og heller lage deg en bufferkonto til uforutsette utgifter! Får du gjort det i år, kan du heller starte med bsu2 neste år.

Anonymous poster hash: 0fa9a...dfa

Jeg blir 33 iår, så dette er det siste året jeg kan spare på BSU og BSU2. Derfor ønsker jeg å spare fult på begge kontoene siden det er siste året mitt.

Om jeg er ekstra flink kan jeg prøve å sette av litt på en bufferkonto, så jeg har en liten sum.

Skrevet

Det viktigste er absolutt ikke BSU i det hele tatt, men en buffer sånn i tilfellet "shit hits the fan" og du har råd til å møte uforutsette utgifter.

Jeg har ganske forutsette utgifiter. Jeg vet alltid hva som kommer av regninger.

Siden dette er det siste året jeg kan spare på BSU, så må jeg prøve å klare det.

Skrevet

Høres ikke lovende ut når du går bare får AAP, dessverre. Det blir jo å spare 4583 kr i måneden, noe som er ganske mye med tanke på hvor lite du har utbetalt.

Skrevet

Enig i at du ikke bør prioritere BSU nå. Da jeg kjøpte leilighet ble jeg spurt om jeg ville åpne BSU-konto. Jeg valgte å la være, fordi jeg som student ikke vil låse så mye penger. Da setter jeg det heller på en spare/bufferkonto.

Må man ikke ha BSU for å få huslån, da?

Skrevet

Ikke så veldig relevant, men hvorfor MÅ du spare 55 000.-

Ser en annen spurte det samme men ser ikke ut som du kom med et svar da.

Jeg svarte førstemann, men vet ikke om dere så det.

Jeg må spare 25 000 på BSU og 30 000 på BSU2, fordi dette er det siste året jeg kan spare. Jeg fyller 33 iår, så neste år kan jeg ikke spare mer på disse kontoene.

Skrevet

Mottar du bostøtte?

Nei, men jeg bor i kollektiv, så da har jeg ikke rett på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...