skreppamedleppa Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Basert på en annen tråd her inne, hva føler dere er nettmobbing og hersketeknikker? Er det greit at dere selv har en annen standard for dere selv men en totalt annen en for andre kg medlemmer? Jeg ser selv stadig tråder som omfatter folk som klager på at de blir mobbet *buu huu det er så stygg stemning her inne* når jeg tenker tilbake på disse folkene her inne som skriver/klager på slike tråder her så er det kinkende klart for alle at de selv var en del av en mobb som drev med ganske klare hersketeknikker og mobbe tendenser i flere tråder *buu huu du kalte meg nettopp for feiten, det er regelbrudd, og jeg føler meg dypt krenket og nettmobbet" to uker tydeligere av samme person: "Ditt jævla anorektiske skjellet, faen det er så stygt når man kan telle ribbebeina til folk, æsj asså" Et annet eks Du ditt hyklerske, overfladiske, tulle og usympatiske menneske som driver på slikt.." Når noen møter de da med "du har en formanende tone, du er sinnsyk, har sinnsyke meninger, du bør tenker på hva du sender ut, *ler av deg* , etc Er det da greit for den ene av disse å klage sin nød, føle seg ærekrenket mobbet og lynsjet på nett? Eller bør man tenke på hva man selv sender ut og forvente en reaksjon deretter? Hva innbefatter nettmobbing for deg? Ser du dobbelmoralismen i mange tråder, og hos mange medlemmer? Kan vi si hva vi vil til andre men ingen kan si hva de vil til oss uten at vi tilkaller moderatorer, kriseteam og sjelesørgere? Er vi for kjappe med å skrike og grine på nettmobbig, hersketeknikker, *Buu huu jeg har det så fælt* når man i grunn har vært med på det selv. Er noen i overkant overfølsomme og ikke takler regelen om "den som er med på leken må tåle steken"? Som sagt hva er nettmobbing for deg, og har du andre regler for andre medlemmer her på kg enn hva du har for deg selv? *edit- leifer her og meg der* Endret 20. januar 2014 av skreppamedleppa
Trimsi Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Jeg kommentere bare ut i fra KG, som jeg mener faktisk har et relativt høyt "etisk" nivå, kontra andre kommentarfelt rundt om.... Jeg har fått høre at jeg har bedrevet "hersketeknikk" med enkelte av kommentarene mine, noe jeg ikke har skjønt så mye av... Men det er mulig det jeg har skrevet har føltes latterligjørende for en annen, eller at det har gitt personer skamfølelse. Ofte er dette er dessverre umulig å unngå, hvis en skal få lov til å komme med sine meninger, eller henvise til fakta og vitenskap. Jeg har også opplevd at småekle og litt gufne personlige kommentarer til meg i en tråd har blitt slettet av mod. Jeg har ikke rapportert noe, men tenker at det er greit at systemet med moderering fungerer. Jeg tror mye av dilemmaet rundt dette ligger i det at vi alle er totalt forskjellige personer, som uttrykker oss forskjellig, og ikke minst, reagerer forskjellig på kritikk og kommentarer. Konstruktiv kritikk og berettiget pass som blir påskrevet for noen, for andre er dette mobbing og hersketeknikk på høyt nivå. Jeg tror vi skal slite veldig med å unngå urettmessig anklager om mettmobbing, men det er kanskje prisen vi må betale for å forsøke å oppnå best mulig nettmiljø 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Jeg er relativt ny her og det jeg har reagert veldig på er visse, godt etablertes, behov for å stille andre brukere til veggs for sine meninger. Det virker som det er en hobby noen har, og at det har gått sport i det. De er liksom ute etter å "ta" noen. Det som er interessant er at de stikker med halen mellom bena når noen tar igjen med de. Om dette er hersketeknikk vet jeg ikke, men det er ikke akkurat hyggelig. Virker som de bare er ute etter å heve seg over andre, og forsøke å være morsomme på andres bekostning. De klarer jo ikke svare for seg da andre tar igjen med samme mynt. Anonymous poster hash: 725e0...ff1 4
Gjest New_Girl Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Det jeg hvert fall har merket med meg selv er at jeg tåler veldig mye mer av krasse kommentarer og herseteknikker som er rettet mot meg selv, enn det som er rettet mot andre. Tror aldri jeg har rapportert et innlegg som har vært stygg mot meg selv, men jeg nøler ikke med å rapportere hvis jeg ser andre er utsatt for det. Jeg har også lagt merke til at jeg har en annen oppfatning av hva "nettmobbing" er i forhold til mange andre. Jeg syns det er mange som roper mobbing så fort de får litt motbør. Man skal ikke tåle alt, men jeg tror enkelte hadde hatt godt av å bli mer tykkhudet. Og det med at enkelte "etablerte" brukere står klar til å angripe nye, det kjenner jeg meg ikke igjen i. Har aldri følt meg angrepet og har heller ikke observert dette fenomenet hos andre. At noen er tøffere i tonen er klart, men ikke noe mer enn man bør tåle, syns jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Det er fryktelig barnslig å ta opp dette nok en gang. Hvis hun følte seg angrepet av den sinnsyk-kommentaren så er da det hennes opplevelse av det. Det er aldri noe hyggelig å bli kalt sinnsyk. Og, jo, det er noen eldre brukere her (kan komme på spesielt fire stykker) som er fæle til å sable ned folk og tydeligvis liker å få andre til å føle seg dumme. Det er udiskutabelt at dette skjer i veldig mange tråder. Anonymous poster hash: 6fec8...189 4
Erazor Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Vil tro det er ganske urealistisk å kunne slippe unna alle former for hersketeknikker i et nettforum. Det greieste er å vite litt om det, slik at man er klar over det og ikke plumper rett uti hver gang. Hvis man er saklig og bevisst er man mindre utsatt enn hvis man er et følelsesmenneske som skriver før man reflekterer skikkelig over det som står. Når det gjelder nettmobbing regner jeg det først og fremst som det som går på person og ikke sak. Det finnes selvsagt nyanser. For øvrig bør man selvsagt tåle at ikke alle er enige når man velger å poste i et offentlig forum. Generelt sett bør man ikke spørre om noe hvis man ikke tåler å høre svaret. Da er det bedre å ta det med en venn som man vet er flink til å pakke inn sannheten og si det man ønsker å høre. 2
skreppamedleppa Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2014 Det er fryktelig barnslig å ta opp dette nok en gang. Hvis hun følte seg angrepet av den sinnsyk-kommentaren så er da det hennes opplevelse av det. Det er aldri noe hyggelig å bli kalt sinnsyk. Og, jo, det er noen eldre brukere her (kan komme på spesielt fire stykker) som er fæle til å sable ned folk og tydeligvis liker å få andre til å føle seg dumme. Det er udiskutabelt at dette skjer i veldig mange tråder. Anonymous poster hash: 6fec8...189 Nei, jeg mener faktisk ikke at det er fryktelig barnslig jeg har en begrunnelse også: ordet og definisjonen på nettmobbing viskes ut av mange brukere her inne. For det første så mener jeg at når en er kommet dit hen at en kritiserer noen i samme tråd for mobbing, skittent maktmisbruk og hersketeknikker så mener jeg at en selv bør ha ryggen fri for det en anklager andre for. Dette handler ikke om gammel vs ny bruker, selv har jeg blitt kalt både drittkjæring, patetisk, fæl, jævlig stygg og en haug av andre ting her inne uten å tenke tanken på å rapportere det engang. 4 av de gamle brukerene har jeg sett det samme med at relativt nye(re) brukere og av eldre brukere har kastet skit til disse og sånn går no dagene. Det er heller ikke den første tråden (og det er således ikke bare i et tilfelle, sagt av en bruker denne gangen) jeg ser at ord som nettmobbing, hersketeknikker og andre ting blir skreket ut i en setting der det overhode ikke har noe med mobbing å gjøre i det hele tatt, det er nesten blitt som med sjalusi kortet som brukes hele tiden her inne, det eldste kortet i kortstokken her på kg, Alle er sjalu på alle, hele tiden... Mon tro om det blir slik med mobbe-kortet også? Forskjellige grenser er det klart at vi har som er blitt nevnt her og det er en viktig ting. Det er klart at noe jeg synes er svært krenkende og urettferdig sagt kan andre bare blåse i lufta og spytte i hendene av. Men når noen skriker ulv, ulv, nettmobbing, nettmobbing så ønsker jeg en debatt hvor man kan diskutere, være enig, uenig med meg om dette og derfor opprettet jeg tråden. Å bli stemplet som mobber er faktisk ganske alvorlig, og således en ting jeg ønsker tilbakemelding på om er ok å slenge ut til hvem som helst bare ikke alle er enige med deg, eller noen bruker ironi, sarkasme, har skarpe tastefingrer i en noe røffere takt og tone enn oss selv. Jeg sier ikke at ikke nettmobbing er et reelt problem for det er det! Problemet oppstår derimot når alt blir nettmobbing, for da er det så lett for at ingenting er nettmobbing. 1
Gjest Vampen Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Jeg er relativt ny her og det jeg har reagert veldig på er visse, godt etablertes, behov for å stille andre brukere til veggs for sine meninger. Det virker som det er en hobby noen har, og at det har gått sport i det. De er liksom ute etter å "ta" noen. Det som er interessant er at de stikker med halen mellom bena når noen tar igjen med de. Om dette er hersketeknikk vet jeg ikke, men det er ikke akkurat hyggelig. Virker som de bare er ute etter å heve seg over andre, og forsøke å være morsomme på andres bekostning. De klarer jo ikke svare for seg da andre tar igjen med samme mynt.Anonymous poster hash: 725e0...ff1 Det er en smule paranoid å tro at noen har en agenda om å "ta" nye brukere. Jeg bryr meg om hva folk skriver, ikke når de registrerte seg. Det er nye brukere jeg liker godt, og gamle brukere jeg synes er fulle av oksebæsj, og omvendt. Det er også en del brukere som ikke er nye, men resirkulerte. Så registreringsdato er totalt uinteressant. Snakk om å konstruere en tullekonflikt. Og til HI, ja, det er mange som er for hårsåre. Og blottet for selvinnsikt. Og det å beskylde folk for nettmobbing i hytt og gevær, er i grunnen en fiffig liten hersketeknikk i seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Hva innebærer nettmobbing for meg? Vanskelig å svare på. Det er iallefall ikke noe kriterie at det er noe som foregår over tid. Med det så mener jeg at en enkelt kommentar kan gå under mobbing. Det er kanskje ikke ofte jeg ser regelrett mobbing.. Jeg synes til tider noen har en tendens til å være ufin og frekk her på KG, og da registrerer jeg at det ofte er Anonymbruker og/eller en av de gamle traverne som vet å markere seg. Nei, det er ikke alt som er mobbing, men det går vel an å svare skikkelig uten å være ufin og frekk. Det skaper en veldig sur stemning. Jeg vet med meg selv at jeg diskuterer konstruktivt og unngår å være ufin og frekk da jeg vet hvor ubehagelig det kan oppleves. Og det er tilfeller hvor jeg tenker at denne diskusjonen holder jeg meg unna for jeg er litt nervøs for å få en ufin og ekle kommentarer av noen av brukerne i den tråden. Har opplevd det og man føler seg latterliggjort og dummet ut. Det føles som en hersketeknikk for at man skal føle seg liten og dum. Var nettopp i en tråd hvor noen siterte et innlegg og svarte blant annet med; Er du dum som et brød? Jeg synes ikke det er mobbing, men jeg synes det er unødvendig å komme med slike svar. Jeg er kanskje litt hårsår, men samtidig så synes jeg ikke det er for mye forlangt at folk klarer å svare skikkelig. Det blir litt triveligere da Anonymous poster hash: 37c56...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har i løpet av mine 5 år på Kvinneguiden aldri blitt beskyldt for å mobbe! Klart det har gått heftig for seg enkelte ganger, men jeg har altså aldri opplevd å bli beskyldt for mobbing. Anonymous poster hash: b2483...24b
Norbertine Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Tråden er ryddet for persondebatt og avsporinger. Alice i Eventyrland, mod
Neket Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Virker som enkelte har fryktelig ømme tær og er forferdelig nærtagende. Har sett egne tråder blitt opprettet her fordi brukere har følt seg mobbet i en annen. Å bruke begrepet nettmobbing om et svar er nedlatende, frekt eller ikke det svaret man ønsket seg, er litt drøyt. For meg er nettmobbing noe som pågår på sosiale medier som Instagram, Facebook og blogger. 1
skreppamedleppa Skrevet 22. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Hva innebærer nettmobbing for meg? Vanskelig å svare på. Det er iallefall ikke noe kriterie at det er noe som foregår over tid. Med det så mener jeg at en enkelt kommentar kan gå under mobbing. Det er kanskje ikke ofte jeg ser regelrett mobbing.. Jeg synes til tider noen har en tendens til å være ufin og frekk her på KG, og da registrerer jeg at det ofte er Anonymbruker og/eller en av de gamle traverne som vet å markere seg. Nei, det er ikke alt som er mobbing, men det går vel an å svare skikkelig uten å være ufin og frekk. Det skaper en veldig sur stemning. Jeg vet med meg selv at jeg diskuterer konstruktivt og unngår å være ufin og frekk da jeg vet hvor ubehagelig det kan oppleves. Og det er tilfeller hvor jeg tenker at denne diskusjonen holder jeg meg unna for jeg er litt nervøs for å få en ufin og ekle kommentarer av noen av brukerne i den tråden. Har opplevd det og man føler seg latterliggjort og dummet ut. Det føles som en hersketeknikk for at man skal føle seg liten og dum. Var nettopp i en tråd hvor noen siterte et innlegg og svarte blant annet med; Er du dum som et brød? Jeg synes ikke det er mobbing, men jeg synes det er unødvendig å komme med slike svar. Jeg er kanskje litt hårsår, men samtidig så synes jeg ikke det er for mye forlangt at folk klarer å svare skikkelig. Det blir litt triveligere da Anonymous poster hash: 37c56...9f9 Jeg ser ikke så mye mobbing her inne jeg heller, det er derfor jeg er nysgjerrig. . Jeg tror ikke kg hadde blitt så mye bedre om alle måtte pakket inn meningene sine i bobleplast × 4 og være på tå for å være sikker på at ingen noengang ble såret her inne. Hva viss jeg nå følte meg dypt krenket og mobbet av at noen sa at det var barnslig av meg å sette fokus på dette fenomenet, hva da? Skulle ab som skrev det måte føle seg som en mobber fordi jeg hadde den grensen på hvor nærtagende jeg var? Folk tar livet av seg pga nettmobing, det har skjedd før og kommer sikkert til å skje igjen, men da er det snakk om nettopp nettmobing, ikke at noen kalte deg "formanende" eller "er du helt sinnssyk?" "Feiler det deg noe" i en tråd på kg. Om noen tenker på å ta livet sitt, går i dyp depresjon, føler seg mobbet av slikt så har man kanskje ikke godt av å være på kg, omgåes med ulike meninger, eller være på nettet i det store og hele.. Endret 22. januar 2014 av skreppamedleppa
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 Jeg ser ikke så mye mobbing her inne jeg heller, det er derfor jeg er nysgjerrig. . Jeg tror ikke kg hadde blitt så mye bedre om alle måtte pakket inn meningene sine i bobleplast × 4 og være på tå for å være sikker på at ingen noengang ble såret her inne. Hva viss jeg nå følte meg dypt krenket og mobbet av at noen sa at det var barnslig av meg å sette fokus på dette fenomenet, hva da? Skulle ab som skrev det måte føle seg som en mobber fordi jeg hadde den grensen på hvor nærtagende jeg var? Folk tar livet av seg pga nettmobing, det har skjedd før og kommer sikkert til å skje igjen, men da er det snakk om nettopp nettmobing, ikke at noen kalte deg "formanende" eller "er du helt sinnssyk?" "Feiler det deg noe" i en tråd på kg. Om noen tenker på å ta livet sitt, går i dyp depresjon, føler seg mobbet av slikt så har man kanskje ikke godt av å være på kg, omgåes med ulike meninger, eller være på nettet i det store og hele.. Alt med måte og det ser det jo ut til at vi er enige om. Allikevel må jeg få lov til å bemerke at jeg synes det er en litt merkelig problemstilling å snu det andre veien; Hva når noen føler seg som en mobber fordi noen ble støtt? Ja hva da? Da kan man trekke pusten dypt, se an hva som faktisk er skrevet istedenfor å dundre videre på tastaturet om hvor håpløs personen er (ikke at det skjer hver gang, det vet jeg ikke noe om, men ser jo det skjer). Jeg vil tro det er hakket verre å føle seg mobbet enn følelsen av at man har mobbet for den kommer ofte med; Herlighet personen overreagerer (det ser iallefall ut som det her inne, er sjeldent man ser en veldig heftig debatt med drittkasting at noen snur og blir ydmyk). Det er lov til å bli frustrert og det må være lov til å bite litt ifra seg uten at det skal bli ropt om mobbing. Med skriftspråk kan det jo være vanskeligere å oppfatte ironi eller andre ting som fort kan fremstå veldig frekt og det er jo noe alle kan huske på Anonymous poster hash: 37c56...9f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå