Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri gått på ski før, og lurer på om det holder å kjøpe et par ski og et par skistaver, eller må man ha noen spesielle sko til dem også?

Anonymous poster hash: 20270...b1d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de fleste ski trenger du skisko til. Også ville jeg hatt en overtekksbukse eller skibukse. Eller varmedress.

Anonymous poster hash: 3f91e...c47
Skrevet

Du må ha skistøvler.

For at du skal sitte fast på skiene og ikke bare gå rett av dem må du naturlig nok være bundet til skiene, og skistøvler har derfor en slags metalldings foran som festes i bindingen på skiene. Snakk med noen i butikken der du kjøper skiene, de kan hjelpe deg å ordne med rett støvel.

Anonymous poster hash: b19f5...3be
Skrevet

Bare gå til hvilken som helst sportsbutikk, si at du er helt nybegynner og trenger skiutstyr. Da viser de deg alt som trengs, bare å spørre først.

Anonymous poster hash: f50b1...c43

Skrevet

Tusen takk. Men jeg lurer på for en som er helt nybegynner på ski, tror dere det tar lang tid for vedkommende å lære seg å stå på ski? Vil jeg kunne lære det på dagen, eller vil det ta uker og måneder?

Skrevet

Ett par dager/uker vil jeg tro :) Spørs jo hvor mye du kommer til å gå på ski om gangen. Du må regne med å ramle en del da :fnise:

Anonymous poster hash: c62c3...d9f
Skrevet

Hehe! Det kan da ikke være så vanskelig? Man må bare holde balansen, gå gå gå og passe på å ikke krasje inn i trær og slikt? Kan jeg få noen tips??

Skrevet

Vel, du vil nok klare å stort sett holde deg på beina i slakt terreng etter første dagen, litt avhengig av form og balanse, men i utforkjøringer kan det bli noe knall og fall en stund. Om du holder deg i preparerte løyper med klassisk-spor kan du stort sett bare stå i sporet, unntatt når det er bratt, og da går balansen nesten av seg selv. Skulle du falle er det også tross alt som regel på snø, så det skal en til før det blir noe stort problem. Jeg har aldri skadet meg på ski.

Du kan også komme til å skli litt bakover i oppoverbakker, men da er det bare å gå såkalte fiskebein, der du mer eller mindre går som om du skulle gått på beina - men med skiene vendt et stykke ut mot siden så du ikke sklir bakover. Det er en forenklet forklaring, men grovt sett blir det sånn. Da sklir du neppe så mye. I aller verste fall kan du stille deg opp sidelengs i veldig bratte bakker og gå sidelengs oppover med små skritt, men da bør det være skikkelig bratt og vanskelig.

Det blir nok litt fomlete i begynnelsen, men det tar heller ikke månedsvis før du klarer å bvege deg noe som helst. De fleste tar det greit. Om de som eventuelt går på ski med deg er litt erfarne kan de nok også gi deg noen tips om teknikk, så du ikke låser deg i noe skikkelig slitsomt og unødig vanskelig.

Lykke til og kos deg :)

Skrevet

Ta med deg en venn, da blir det mindre flaut og du kan få litt hjelp underveis. Bare start smått, så blir du bedre etterhvert :)

Skrevet

Forresten, om du ikke vet hva klassiskspor er: Det er de dype sporene på dette bildet. Når du er oppi disse og går skal det litt til før du faller, så lenge det ikke er bratt og svingete. Temmelig idiotsikkert. Fint om du flytter deg om det kommer noen proffer og skal forbi deg, men sånt finner du ut av selv når du først er der og går.

Skrevet

Vel, du vil nok klare å stort sett holde deg på beina i slakt terreng etter første dagen, litt avhengig av form og balanse, men i utforkjøringer kan det bli noe knall og fall en stund. Om du holder deg i preparerte løyper med klassisk-spor kan du stort sett bare stå i sporet, unntatt når det er bratt, og da går balansen nesten av seg selv. Skulle du falle er det også tross alt som regel på snø, så det skal en til før det blir noe stort problem. Jeg har aldri skadet meg på ski.

Men du? Hvordan stanser/bremser jeg i nedoverbakker da? Og når man går på ski, er det mest armstyrke man bruker da(for å "dra" seg fremover)? Jeg vil helst ikke falle!!

Du kan også komme til å skli litt bakover i oppoverbakker, men da er det bare å gå såkalte fiskebein, der du mer eller mindre går som om du skulle gått på beina - men med skiene vendt et stykke ut mot siden så du ikke sklir bakover. Det er en forenklet forklaring, men grovt sett blir det sånn. Da sklir du neppe så mye. I aller verste fall kan du stille deg opp sidelengs i veldig bratte bakker og gå sidelengs oppover med små skritt, men da bør det være skikkelig bratt og vanskelig.

Er det slitsomt å gå med fiskeben? Det høres slitsomt ut! Tusen takk for tips :)

Det blir nok litt fomlete i begynnelsen, men det tar heller ikke månedsvis før du klarer å bvege deg noe som helst. De fleste tar det greit. Om de som eventuelt går på ski med deg er litt erfarne kan de nok også gi deg noen tips om teknikk, så du ikke låser deg i noe skikkelig slitsomt og unødig vanskelig.

Tusen takk. Jeg skal gå på ski med en gruppe erfarne mennesker, og er litt redd for å krasje i dem o.l.

Lykke til og kos deg :)

Ta med deg en venn, da blir det mindre flaut og du kan få litt hjelp underveis. Bare start smått, så blir du bedre etterhvert :)

Forresten, om du ikke vet hva klassiskspor er: Det er de dype sporene på dette bildet. Når du er oppi disse og går skal det litt til før du faller, så lenge det ikke er bratt og svingete. Temmelig idiotsikkert. Fint om du flytter deg om det kommer noen proffer og skal forbi deg, men sånt finner du ut av selv når du først er der og går.

Tusen takk. Har dere flere tips? Jeg er veldig nervøs da.

Skrevet

Men du? Hvordan stanser/bremser jeg i nedoverbakker da? Og når man går på ski, er det mest armstyrke man bruker da(for å "dra" seg fremover)? Jeg vil helst ikke falle!!

Når du står i disse sporene er det litt vanskelig å bremse all verden, og det er derfor jeg sa at de ikke brukes når det er veldig bratt. Du kan stå oppreist og prøve å bremse ved å fange luft, men om det er tilstrekkelig bratt kan det gå litt fort uansett. Det man gjør for å bremse er at man ploger, det vil si noe lignende det motsatte av fiskebeina jeg snakket om: Du setter skiene slik at de er bredt bakerst og ganske nær hverandre foran, altså som en slags trekant med spissen fremover. Da vil litt av kanten på skiene skjære i snøen og ta av farten for deg, slik at du stopper raskere. Det er bare å google "ploging ski", for eksempel, så får du nok noen beskrivelser, sikkert også med video.

En mellomting er å ha ett ben i disse klassisksporene og ett ben utenfor, og ploge med benet som står utenfor sporet. Da får du litt balanse med det ene benet, samtidig som du får fartsreduksjon med benet utenfor. Det er nok ikke så mye lettere enn bare å ploge vanlig utenfor sporene, da, men det er i hvert fall en mulighet. Det er i nedoverbakkene faren for å falle er størst, så ta det rolig, i hvert fall i begynnelsen.

Når det gjelder armstyrke. I klassisk stil, altså det man gjør i disse sporene, er det hovedsakelig to teknikker. Det er noen mellomting her og der, men jeg skal forsøke å holde det enkelt. Den ene kalles staking, den andre diagonalgang. Staking er enkelt sagt å stå med beina ganske oppreist og bruke armene til å dra seg frem med stavene. Det høres mer slitsomt ut enn det er. Man setter også det ene benet litt foran det andre når man skal ta et stavtak. Diagonalgang, derimot, ligner litt på sånn du går uten ski. Du svinger et ben frem sammen med armen på motsatt side - altså høyre ben og venstre arm og vice versa. Du tar altså tak med en stav av gangen og hjelper til med beina. Jeg foretrekker diagonalgang mye av tiden, og i slake motbakker er det sterkt å anbefale. Igjen, dette blir grove forenklinger, men gir kanskje en viss idé. Også "staking" og "diagonalgang" kan du finne informasjon om på nett, sikkert også YouTube-videoer. Jeg tror skilandslaget har noen videoer om det på YouTube, for eksempel.

Er det slitsomt å gå med fiskeben? Det høres slitsomt ut! Tusen takk for tips :)

Det er nok litt slitsomt, men du gjør det bare når det er litt bratt oppoverbakke, altså ganske lite av tiden. Det er ikke så mye mer slitsomt enn andre måter å gå oppoverbakker på, og hvis du ser på langrenn på TV ser du at fiskebein er aller siste utvei for dem - fordi det går sakte. Det gjøres kun når man er veldig sliten, sånn på toppnivå, men blant oss vanlige dødelige er det ikke uvanlig å gå ut i fiskebein i motbakker.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg fant faktisk de skilandslagsvideoene jeg tenkte på. Du kan se på denne videoen her. Du kan trykke deg videre på flere lynkurs de har der. Ting som "dobbeldans" og "padling" er i den stilfarten man kaller skøyting, altså det som gjøres utenfor disse dype sporene jeg har snakket om. Enkelte mener det er lettere, personlig mener jeg det er vanskeligere enn klassisk teknikk.

• Liker 1
Skrevet

Så, TS, har du funnet noe mer ut av dette? :)

Skrevet

Angående det at man ikke skader seg fordi det er snø man faller på: se opp for isete partier i løypene!

I min lokale lysløype er det to-tre partier jeg alltid er veldig obs på, fordi det ofte er isete der - og selvfølgelig befinner disse seg i bunnen av lange og/eller bratte bakker. Hvis man ikke vet om disse områdene, så kan man fort få seg en ubehagelig overraskelse, og å falle på is i høy fart er virkelig ikke godt.

Hvis man likevel kommer i ubehagelig høy fart inn på et isete område, så tror jeg det beste er å bare låse beina og prøve å holde balansen til man har passert isen, det nytter ikke å prøve å styre/bremse. Det beste, hvis man synes det er skummelt, er selvfølgelig å bremse ned i forkant, eventuelt styre unna hvis feks bare den ene halvdelen av løypa består av is.

Anonymous poster hash: e5efa...299
Skrevet

Tusen takk. Men jeg lurer på for en som er helt nybegynner på ski, tror dere det tar lang tid for vedkommende å lære seg å stå på ski? Vil jeg kunne lære det på dagen, eller vil det ta uker og måneder?

Hvis du bare går for deg selv vil det nok kunne ta lang tid å bli god. Hvis du er helt grønn er det best å melde deg på et kurs. Det fins flere som ikke kan gå på langrenn, selv i Norge, så det er ikke flaut.

Alternativt kan du bli dugelig denne sesongen hvis du kjenner en eller flere som kan det, som kan gå sammen med deg og lære deg opp. Det er viktig å terpe på ting i begynnelsen, gå gjerne i en kort sløyfe og bare tren på staking, diagonalgang osv.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar.

Så, TS, har du funnet noe mer ut av dette? :)

Hei :) Jeg føler meg veldig veldig amatør i forhold til de flinke skiløperne som suser forbi meg. Jeg faller mye i nedoverbakker, noe som er meget frustrerende og jeg synes det er vanskelig å styre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...