Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde meg på blant annet dnb sin boligkalkulator og overraskende sto det at jeg bare kunne få lån på 250.000,-?

Er det reelt? Jeg er 24 år, har utdanning og fast jobb, tjener 430.000,- i året og har spart opp egenkapital på 220.000,-. Har 150.000,- i studielån. Ingen andre lån.

Jeg ønsker å kjøpe meg inn i samboers leilighet for 1 350 000.

Trodde det ikke skulle være problem, men flere boliglån kalkulatorer på nett viser at det ikke er mulig?

Anonymous poster hash: b1cd2...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvde meg på blant annet dnb sin boligkalkulator og overraskende sto det at jeg bare kunne få lån på 250.000,-?

Er det reelt? Jeg er 24 år, har utdanning og fast jobb, tjener 430.000,- i året og har spart opp egenkapital på 220.000,-. Har 150.000,- i studielån. Ingen andre lån.

Jeg ønsker å kjøpe meg inn i samboers leilighet for 1 350 000.

Trodde det ikke skulle være problem, men flere boliglån kalkulatorer på nett viser at det ikke er mulig?

Da må det være noe du har fylt ut feil?

Eller at du har lån utover dette?

Anonymous poster hash: 952e8...33e

Skrevet (endret)

Du bør ta kontakt med banken direkte, boligkalkulatorene på nettet er ikke nødvendigvis korrekte. Selv fikk jeg et lån på på 800.000 kr alene via DnB, men fordi mamma står som medlåntaker fikk jeg låne opp til 1,2 millioner. Jeg har en fast inntekt på 350.000 kr (men tjener i realiteten minst 400.000 kr) og hadde 210.000 kr i egenkapital. Jeg hadde dog et stort studielån på over 670.000 som gjør at jeg i utgangspunktet egentlig ikke fikk låne særlig mye.

Uansett, da jeg fikk en saksbehandler gjorde hun sitt ytterste for å finne en løsning for meg, selv om det nødvendigvis ikke ble foreslått i kalkulatoren. Og i kalkulatoren fikk jeg ikke låne noe som helst. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Kanskje kalkulatoren ser på gjelda og tror at du har bare 70 000 kr i EK. Derfor viser den lite i lån. Ta kontakt direkte med flere banker eller prøv på penger.no.

Skrevet (endret)

Det enkleste er nok at dere refinansierer leiligheten med et felles lån.

Eller, hvis hun allerede har et lån på boligen, at dere bare avtaler at du overtar en passende andel av dette. Og bruker eventuelt din egenkapital til å betale ned på dette lånet.

Så avtaler dere eierbrøk og hvordan lånet skal betjenes gjennom en samboeravtale.

Endret av nojac
Skrevet

Du bør ta kontakt med banken direkte, boligkalkulatorene på nettet er ikke nødvendigvis korrekte. Selv fikk jeg et lån på på 800.000 kr alene via DnB, men fordi mamma står som medlåntaker fikk jeg låne opp til 1,2 millioner. Jeg har en fast inntekt på 350.000 kr (men tjener i realiteten minst 400.000 kr) og hadde 210.000 kr i egenkapital. Jeg hadde dog et stort studielån på over 670.000 som gjør at jeg i utgangspunktet egentlig ikke fikk låne særlig mye.

Uansett, da jeg fikk en saksbehandler gjorde hun sitt ytterste for å finne en løsning for meg, selv om det nødvendigvis ikke ble foreslått i kalkulatoren. Og i kalkulatoren fikk jeg ikke låne noe som helst. ;)

Litt ot, men lurer virkelig på hvordan det er mulig å pådra seg studiegjeld på over 600 000 og allikevel ikke sitte igjen med mer enn 300 000 i årslønn..,

Anonymous poster hash: 3d7a6...884

• Liker 1
Skrevet (endret)

Litt ot, men lurer virkelig på hvordan det er mulig å pådra seg studiegjeld på over 600 000 og allikevel ikke sitte igjen med mer enn 300 000 i årslønn..,

Anonymous poster hash: 3d7a6...884

Jeg tjener mer enn 300.000 kr? Jeg tjener 400.000 kr i året. Jeg velger å jobbe med noe jeg elsker å jobbe med, og det er det viktigste for meg.

Hvordan? Jeg tjente for mye da jeg studerte til få gjort om lån til stipend. I realiteten har jeg aldri fått stipend. Hvorfor jeg tok opp lån er en helt annen diskusjon, jeg foreslår at vi konsentrerer oss om det ts faktisk spør om. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ganske lik situasjon med deg. Hadde 260 000 i EK, 180 000 i studielån og 430 000 i inntekt. Jeg fikk låne 1 540 000 hos DnB, slik at jeg fikk kjøpt meg en bolig til 1 800 000.

Hvis du sender inn søknad om finansieringsbevis i nettbanken og legger ved pdf av lønnsslippen din og siste selvangivelse så ringer en rådgiver deg opp ganske kjapt. Jeg hadde finansieringsbevis etter en times tid. Lå jo ca likt med deg med den kalkulatoren, men de ser på flere ting sånn i det virkelige liv.

Anonymous poster hash: 238fb...91f
Skrevet

Det enkleste er nok at dere refinansierer leiligheten med et felles lån.

Eller, hvis hun allerede har et lån på boligen, at dere bare avtaler at du overtar en passende andel av dette. Og bruker eventuelt din egenkapital til å betale ned på dette lånet.

Så avtaler dere eierbrøk og hvordan lånet skal betjenes gjennom en samboeravtale.

Han har betalt ned nesten hele lånet på leiligheten. Ønsker å kjøpe meg inn med 50%, dvs 1 350 000. Verdivurderingen av leiligheten er 2.7. Er det ikke enklest at jeg kjøper meg inn med halve summen så vi eier 50% hver? Istedenfor å refinansiere? Banken hans har for øvrig sagt at min bank kan ta førstepant i boligen ettersom han nesten har betalt ned lånet sitt og vi ikke har samme bank.

Skrevet (endret)

Han har betalt ned nesten hele lånet på leiligheten. Ønsker å kjøpe meg inn med 50%, dvs 1 350 000. Verdivurderingen av leiligheten er 2.7. Er det ikke enklest at jeg kjøper meg inn med halve summen så vi eier 50% hver? Istedenfor å refinansiere? Banken hans har for øvrig sagt at min bank kan ta førstepant i boligen ettersom han nesten har betalt ned lånet sitt og vi ikke har samme bank.

Jo , hvis restlånet er så lite at hans bank er villig til å ta 2. prioritet er det OK, Selv om en ofte får gunstigere betingelser med ett felleslån. Banken hans burde kunne gi dere et greit tilbud...

Du skal altså ta opp lån i banken for å betale ham slik at han kan sette dem i banken? Han trenger dem jo ikke til å betale ned lånet.

Er det ikke da enklere at du bare låner pengene av ham, men en passende rente? Så gir du ham dem tilbake mot en eierandel i boligen hans.

Eventuelt at han bruker det han får av deg til å betale ut lånet hans? Så blir lånet ditt det eneste med pant i boligen.

Hvorfor skal han fortsette med sitt lille lån når han får 1 350 000 av deg?

Uansett håper jeg at dere avtaler hvordan dere skal gjøre opp dersom forholdet skulle ta slutt. Viktig at dere er enige om dette FØR du kjøper deg inn.

EDIT: Du skriver om "min bank" og "hans bank". Ingen grunn til å holde fast ved en bestemt bank. Sjekk alternativene på finansportalen.no

Endret av nojac
Skrevet

Jo , hvis restlånet er så lite at hans bank er villig til å ta 2. prioritet er det OK, Selv om en ofte får gunstigere betingelser med ett felleslån. Banken hans burde kunne gi dere et greit tilbud...

Du skal altså ta opp lån i banken for å betale ham slik at han kan sette dem i banken? Han trenger dem jo ikke til å betale ned lånet.

Er det ikke da enklere at du bare låner pengene av ham, men en passende rente? Så gir du ham dem tilbake mot en eierandel i boligen hans.

Eventuelt at han bruker det han får av deg til å betale ut lånet hans? Så blir lånet ditt det eneste med pant i boligen.

Hvorfor skal han fortsette med sitt lille lån når han får 1 350 000 av deg?

Uansett håper jeg at dere avtaler hvordan dere skal gjøre opp dersom forholdet skulle ta slutt. Viktig at dere er enige om dette FØR du kjøper deg inn.

Han kommer til å betale ut hele lånet sitt regner jeg med. Jeg vet ikke helt hva som er lettest? Har tenkt at det er lettere at jeg tar opp mitt eget lån sånn at jeg har kontroll på det og kjøper meg inn med 50% slik at vi får samme eierandel i leiligheten. Føler meg mer komfortabel med å ta opp eget lån i banken enn å låne penger av han egentlig.. Da blir jo mitt lån det eneste med pant i bolig dersom han betaler ut lånet sitt. Han har snakket om at han kanskje ønsker å beholde noe lån pga skattefordeler etc.

Skrevet

Han har snakket om at han kanskje ønsker å beholde noe lån pga skattefordeler etc.

Det er ingen skattefordel å beholde lånet. For han må betale skatt på renteinntektene han får, så dette går i null.

Men jeg er usikker på poenget med hele denne transaksjonen. Jeg tror jeg ville ventet med å gå inn med eierandel til det ble aktuelt med en større, felles bolig. Eller nøyd meg meg å betale inn egenkapitalen mot en eierandel på litt mindre enn 10 %. I tillegg kan betale inn et så stort beløp du klarer hver måned og regne merbetalingen over avtalt leie om til eierandeler..Slik at du langsomt nærmer deg 50 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...