Gå til innhold

Kjøpe ny leilighet og beholde den gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har nå en leilighet som vi vil gå ca 4000 i pluss på om vi leier den ut. Vi lurer litt på muligheten for å kjøpe oss en ny leilighet og beholde denne som et utleieobjekt. Problemet vårt da er jo at vi ikke har noe egenkapital ( ettersom de pengene jo sitter fast i denne leiligheten)men går det an lå ta pant i den vi har? Hvor mye må vi i så tilfelle ha nedbetalt den da? Noen som har gjort dette? Erfaringer?

Anonymous poster hash: 83ee2...ef9

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Bare banken kan svare ordentlig på det men jeg tipper svaret er nei, med mindre dere har betalt godt ned på den boligen dere eier nå.

Skrevet

Jeg har nedbetalt 1 300 000 og har bare 900 000 kr igjen på mitt boliglån nå og mange sier det ikke skal være mulig for meg å beholde leiligheten og kjøpe noe større... Har 200 000 i EK i tillegg.

Anonymous poster hash: 3d7e3...b34
Skrevet

Du må nok spørre banken, det er sikkert ikke umulig at det går!

Spsm er om det er lurt og lønnsomt å investere alt i boligmarkedet, eller om det kan være mer strategisk å heller investere i andre ting, som aksjer eller aksjefond?

Husk også å regne med skatt på utleieinntekt, samt vedlikeholdskostnader og tiden du må bruke på å være utleier. Hvis det er +4000 alt dette tatt i betraktning, så kan jo det overskuddet brukes til å investere i annet f.eks. Også en måte å gjøre det på :)

Skrevet

Hei TS,

Jeg har beholdt min gamle leilighet selv om jeg kjøpte en leilighet med samboer. Denne leier vi ut med overskudd og betaler ned lånet på leiligheten raskere. Jeg skal leie den ut i 2 år til, før jeg selger. Hvis leietakerne sier opp før den tid så kommer jeg til å selge. Det var ikke noe problem for banken å låne ut.

Det spørs selvsagt på hvor du bor i landet. Jeg bor i Oslo.

Anonymous poster hash: ac8d8...c1d
Skrevet (endret)

Jeg har gjort det samme tidligere, hadde riktignok litt egenkapital, men ikke så veldig mye. Ring banken og hør hvordan det står til.

Edit: ikke hvordan det går med de som jobber der, men om en slik løsning er mulig :)

Endret av Evans
Skrevet

Hei TS,

Jeg har beholdt min gamle leilighet selv om jeg kjøpte en leilighet med samboer. Denne leier vi ut med overskudd og betaler ned lånet på leiligheten raskere. Jeg skal leie den ut i 2 år til, før jeg selger. Hvis leietakerne sier opp før den tid så kommer jeg til å selge. Det var ikke noe problem for banken å låne ut.

Det spørs selvsagt på hvor du bor i landet. Jeg bor i Oslo.

Så bra, det der er liksom drømmesituasjonen min :D kan jeg srre hvor mye du hadde nedbetalt den første leiligheten før dere gjorde dette? Vi har nedbetalt topplånet, men ikke så mye mer enn det....Helt enig at det er jo bare å selge om det skulle bli vanskelig

Skrevet

Jeg har gjort det samme tidligere, hadde riktignok litt egenkapital, men ikke så veldig mye. Ring banken og hør hvordan det står til.

Edit: ikke hvordan det går med de som jobber der, men om en slik løsning er mulig :)

Takk for svar! Ja jeg skal jo ringe banken. Men regnet å få noen tips først :)

Skrevet

Så bra, det der er liksom drømmesituasjonen min :D kan jeg srre hvor mye du hadde nedbetalt den første leiligheten før dere gjorde dette? Vi har nedbetalt topplånet, men ikke så mye mer enn det....Helt enig at det er jo bare å selge om det skulle bli vanskelig

Skrevet

Så bra, det der er liksom drømmesituasjonen min :D kan jeg srre hvor mye du hadde nedbetalt den første leiligheten før dere gjorde dette? Vi har nedbetalt topplånet, men ikke så mye mer enn det....Helt enig at det er jo bare å selge om det skulle bli vanskeligAnonymous poster hash: 83ee2...ef9

Jeg hadde ennå ikke betalt ned topplånet og tjente heller ikke noe særlig da jeg lånte, men jeg kunne dokumentere gode leigeinntekter mens jeg enda bodde der.

Skrevet

Jeg hadde ennå ikke betalt ned topplånet og tjente heller ikke noe særlig da jeg lånte, men jeg kunne dokumentere gode leigeinntekter mens jeg enda bodde der.

Så bra, men var dette lenge siden, type før innskrenkningen til 15% regelen på EK?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...