smile Skrevet 20. mai 2004 #1 Del Skrevet 20. mai 2004 Har gått på p-piller i mange år men nå vil jeg slutte. Tror det er flere bivirkninger enn jeg vet om og i tillegg tror jeg ikke det er bra å gomle i seg hormoner år etter år. Men hva nå? Noe å anbefale???? Er kjempelei mensen så hvis det er noe som minsker den er jeg glad, men det er ikke et must. Vi har ikke tenkt på barn de første åra. Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
choop Skrevet 20. mai 2004 #2 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvis du gjerne ser for deg en tid framover uten mensen burde du prøve p-sprøyte. Har gått på den i litt over ett år,og er kjempe fornøyd. Mennesker med benskjørhet i familien frarådes å bruke den fordi den kan føre til at du også får det(ihvertfall større risiko). Dersom du slutter kan det ta opptil 1,5 år før syklusen din kommer igang igjen og du får mensen. Dersom du ikke har planer om barn i nær framtid er det et sikkert prevensjonsmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mai 2004 #3 Del Skrevet 20. mai 2004 Men siden du var skeptisk til å gomle i deg hormoner... I p-sprøyta får du en kjempedose med hormoner i skinka hver 3. mnd... Så hvis det var det med hormoner du ville unngå, så er det ikke noe bedre. Men digg å ikke ha mensen da jeg bruker p-plaster jeg, kjempefornøyd med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 20. mai 2004 #4 Del Skrevet 20. mai 2004 Er det ikke en type spiral som er uten hormoner?? Selv om det heter seg at man ikke bør bruke spiral før man har fått barn... Ellers tror jeg det er vanskelig å omgå hormonene. Har bare erfaring med nuvaring utenom pillene, og det var en vond erfaring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 20. mai 2004 #5 Del Skrevet 20. mai 2004 Det er vel bare hormonprevensjon som kan gjøre at du får mindre mensblødninger. Vanlig spiral har vel ofte motsatt effekt - sterkere blødninger. Jeg ser du får anbefalt p-sprøyte, jeg anbefaler ingen å bruke den! Jeg hadde store bivirkninger da jeg brukte den, og det kan ta lang tid før kroppen er i gjenge etter at du slutter. Du bør slutte minst to år før du kunne tenke deg å bli gravid, og det er ikke alltid så lett å forutse. Det har vært skrevet en del om p-sprøyta her på KG, hvis du søker litt vil du finne en del tråder. Det med prevensjon er ikke så lett. Jeg har nå nettopp begynt å bruke Persona, og er foreløpig fornøyd med det, men det passer jo ikke like godt for alle, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 20. mai 2004 #6 Del Skrevet 20. mai 2004 Hva er det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 20. mai 2004 #7 Del Skrevet 20. mai 2004 Persona måler hormonnivået, og gir røde eller gronne dager. Man må bruke annen prevensjon på de røde dagene. Du kan lese mer om Persona hos Unipath Scandinavia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 20. mai 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 20. mai 2004 Takker for svar!!!! Har tenkte på p-sprøyta men det kan tenkes at vi har lyst på barn om to år. Da begynner gubben å bli gammel så da må vi vel bare kjøre på mens han leverer bra kvalitet!(forhåpentligvis) Men er ikke persona veldig dyrt i innkjøp? Og hvor sikker er den? Huff ikke lett dette her...... Å bruke kondom i et par år er vel heller ikke tingen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 20. mai 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 20. mai 2004 Nå har jeg lest litt og fått litt svar og nye svar har dukket opp.... Må man teste seg hver dag til samme tidspunkt? Måler det kun hormonnivået og så er det bare å stole på det?Høres skummelt ut..... :o HVor mange dager er røde?Kjipt hvis det er mange av de...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 20. mai 2004 #10 Del Skrevet 20. mai 2004 Persona er ca. 94 % sikkert. Du må teste innen et intervall på seks timer, så det er ikke så håpløst å få til å teste på rett tidspunkt. Den bruker noen sykluser på å bli kjent med brukeren, og i begynnelsen får man ganske mange røde dager, etterhvert får man 6-10 røde dager i måneden, avhengig av hvor stabil syklus man har. Jo, den er jo litt kostbar - ca. 1000 kroner i innkjøp, inkludert porto, avgifter, batterier og to pakker med testpinner. Senere må man ha en pakke testpinner hver måned, og de koster 122,- på det apoteket jeg bruker. For meg er dette en ok prevensjonsmetode nå, for jeg er drittlei hormonprevensjon, og kondom blir stress i lengden. Vi har også tenkt å få barn om ikke så alt for lenge, så da er det greit å ikke tukle med kroppen på noe vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 20. mai 2004 #11 Del Skrevet 20. mai 2004 Dersom du ønsker prevensjon uten hormoner og bivirkninger hvorfor ikke vurdere pessar? Jeg brukte det i 7 år, helt uten bivirkninger. Bruker du sæddrepende krem samtidig er sikkerheten høy. Og verken du eller partneren merker den. Enkelt og kjapt å sette inn også.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2004 #12 Del Skrevet 21. mai 2004 Hei! Jeg vil ikke anbefale p-sprøyte da jeg har veldig negativ erfaring med den.. For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med å ha mensen i et halvt år sammenhengende og måtte begynne på p-piller samtidig for å justere " skaden " ;( Jeg fikk helt sperre mot dytte i seg noesomhelst og har gått uten en stund nå... Men har du vurdert minipiller? mye mindre bivirkninger og et litt mildere alternativ..Eneste er at man må ta den fast hver dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #13 Del Skrevet 21. mai 2004 Sikkert litt på siden, men akkurat nå bruker vi ingenting, siden vi prøver å bli gravide, og det funker bedre enn noe annet vi har prøvd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 21. mai 2004 #14 Del Skrevet 21. mai 2004 p-sprøyten er dessuten skadelig for skjelettet, og kan føre til tap av benmasse. Som igjen ikke er særlig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 21. mai 2004 #15 Del Skrevet 21. mai 2004 Sjekk denne linken på side 2. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ghlight=ovusoft Hvis du søker på ordet Ovusoft, så finner du også mange flere treff her i forumet. Jeg anbefaler i alle fall Ovusoft på det varmeste. Det er den beste anbefalingen jeg har fått på Kg noensinne. Det er så bra å kunne følge med på kroppens syklus og vite hva som skjer til en hver tid. Siden jeg nå VET når jeg har eggløsning, så VET jeg også når jeg får mensen. Det var jeg aldri helt sikker på tidligere. Jeg er veldig glad jeg ikke brukte mange tusen på en maskin som ikke gir skikkelig oversikt. Nå har jeg grafer og kalendre som jeg kan printe ut i vilden sky... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 21. mai 2004 Nei p-sprøyte vikrer visst mindre og mindre aktuelt etter å ha lest dette! Jeg vil ikke ha mensen i et halvt år!!!! Bjørnsdatter....hm..jo takk men ....???? Minipiller, huff høres skummelt ut, da må jeg være nøye. Er det ikke hormoner i minipillen? NOen som går på det? Labella: bruker du en pakke med strips i mnd? Ehu: pessar... her ble det mange tanker... Hvor sikker er den da? En ting er sikkert jeg vil slutte med p-piller. Kanskje jeg burde ta meg en tur til legen for å snakke med henne. Men det trenger jeg vel ikke for å bruke persona.... Ikke lett dette her.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2004 #17 Del Skrevet 21. mai 2004 Jo, det er hormoner i minipiller. Men ikke så mye som i p-piller.. http://www.kvinnelegen.no/wip4/detail_list.epl?cat=738 Kanskje denne siden hjelper deg litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 21. mai 2004 Takk! Nå har jeg funnet ut litt mer men jeg fant også ladycomp. Ser at det er veldig dyrt men hvordan er det i forhold til persona??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 21. mai 2004 #19 Del Skrevet 21. mai 2004 Labella: bruker du en pakke med strips i mnd? Man bruker to pakker (16 tester) den første måneden. Disse får du med når du kjøper Personaen. Senere skal man bruke en pakke (8 tester) i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 22. mai 2004 #20 Del Skrevet 22. mai 2004 Må bare spørre om persona. Må man ta urinprøver hver dag? For det ser jeg for meg at blir ganske slitsomt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå