AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er en 30 år gammel jente med et lite dilemma. Saken er i utgangspunktet veldig positiv, siden broren min skal bli far for første gang om noen måneder. Gleder meg veldig til å bli tante, og jeg er sikker på at broren min og kjæresten blir gode foreldre Hva er så problemet? Det har seg slik at kjæresten til broren min ønsker at barnet skal få et lite kledelig dobbeltnavn. Jeg er i utgangspunktet lite glad i dobbeltnavn, men det er naturligvis store variasjoner. Man har de nye dobbeltnavnene som er populære blant unge mødre (Lucas Leander etc), og mer tradisjonelle dobbeltnavn som f.eks Ole Petter. Det aktuelle dobbeltnavnet heller mer mot det tradisjonelle, men er dessverre ikke like nøytralt som Ole Petter. Jeg vet det er usympatisk, men for meg oser det aktuelle navnet av dårlig smak, lavere sosiale samfunnslag og bygd. Skulle naturligvis helst nevnt navnet her, men er greit å være mest mulig anonym. Må man i en slik situasjon bare la være å bry seg, og ikke kommentere/prøve å påvirke navnevalget? Uansett navn vil jeg jo gjøre alt for å være en god og omsorgsfull tante. Dog jeg føler at navn faktisk har en betydning i samfunnet, og at barnet fortjener et finere, mindre belastet navn. Tilleggsopplysning: broren min virker til å være nøytral til navnet, men mener kjæresten skal få bestemme fornavn siden barnet får hans etternavn. Anonymous poster hash: b2e27...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Jeg ville ikke balndet meg Kan jo bare bruke det ene navnet til daglig, det høres jo ut som det ikke er navnene i seg selv som er problemet, men kombinasjonen. Det er uansett foreldrenes valg, og som familie har man bare med å støtte dem, mener jeg. Folk vil "vokse på seg" navnet, og vil forbinde navnet med ungen, ikke omvendt. Anonymous poster hash: ed19d...cec 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Jeg synes du skal la være å blande deg opp i det. Når ungen er født, vil han ikke være noe annet enn "Kjell-Kristian" for deg uansett. Navn har ikke så mye betydning i samfunnet at man som utenforstående skal gripe inn. Anonymous poster hash: 6550c...faf
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 Var det du som syntes Nils Ole var et kjiipt navn? Ikke legg deg oppi hva ungen skal hete, dette velger foreldrene selv. Jeg syntes det var fryktelig leit at hele slekta til mannen min hadde noe de skulle ha sagt når det angikk navnevalget på vår førstefødte. Alle mener forøvrig nå at navnet passer jenta og at hun ikke kunne ha hetet noe annet. Anonymous poster hash: baee0...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Deres unge, de bestemmer. Ikke bland deg. Anonymous poster hash: 0aaaf...1fd 1
@laide^ Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Du får nok barw godta navnet på babyen. Det er de som bestemmer. Er ikke alltid jeg skjønner hvorfon noen velger ulike navn, men man blir vandt til dem etter en stund. Jeg sier uansett ingenting til dem det gjelder, holder det inni meg da det er dem som bestemmer navnet på ungene sine selv
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 lavere sosiale samfunnslag og bygd. Anonymous poster hash: b2e27...dd9 Det var da veldig. Folk har ulik smak, du får la foreldrene bestemme navnet på sitt eget barn. Jeg tror nok ikke de vil synes noe om at du skal blande deg opp i det. Anonymous poster hash: d5008...ebd
Gjest LongJohnson Skrevet 19. januar 2014 #8 Skrevet 19. januar 2014 (endret) Haha! Lei situasjon Mitt forslag: Luft det for broren din, men ikke nevn noe til moren. Se om du kan overtale ham,så kan hani så fall ta det videre, og late som at det var hans idé, at han har "tenkt litt på det her med det navnet og sånn...". Endret 19. januar 2014 av LongJohnson
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Ikke bland deg. Jeg kommer gjerne med forslag til navn når folk spør. Men har de allerede funnet navn så lar jeg det ligge med det. Anonymous poster hash: 90b8f...08e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Å giiid a meg altså, slutt å bland deg, dette har vel ikke du noe med.Anonymous poster hash: 4265f...1a0
Gjest Inferno Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Bryt ut i latter hver gang dama nevner navnet. Unnskyld deg fort og lat som ingenting. Eller bare si at navnet er gørrstygt. Er hennes valg uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #12 Skrevet 19. januar 2014 Ikke bland deg du. Forresten , å "ose av bygd" er bedre enn å "ose av by". Anonymous poster hash: 56344...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #13 Skrevet 19. januar 2014 Jeg forstår deg godt dersom ungen skal hete Jonny eller noe sånt. Men det er dessverre ikke så mye å gjøre med det annet enn å krysse fingrene for at de ombestemmer seg. Anonymous poster hash: a5d31...677 3
wahaj Skrevet 19. januar 2014 #14 Skrevet 19. januar 2014 Jeg fant navn på barna jeg falt veldig for, og fikk samme tilbakemld som du kommer med her. LITE kult. Så jeg lærte og holdt kjeft om navn på den siste. Jeg mener at man bare bør holde munn når andre har valgt navn. Det er ikke du som skal like navnet, men foreldrene. Og du blir vant til navnet når babyen kommer. Da kommer du heller ikke til å tenke over det. 1
super-s Skrevet 19. januar 2014 #15 Skrevet 19. januar 2014 Nå er det jo strengt tatt ikke din unge da. Du får la foreldrene bestemme selv, og så kan du bare gi ham et kallenavn hvis du ikke vil si navnet hans/hennes.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #16 Skrevet 19. januar 2014 Så lenge ungen ikke skal hete Emilian Leander Chrisander så hadde jeg holdt kjeft. Anonymous poster hash: 5d3e2...1ed 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #17 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er en 30 år gammel jente med et lite dilemma. Saken er i utgangspunktet veldig positiv, siden broren min skal bli far for første gang om noen måneder. Gleder meg veldig til å bli tante, og jeg er sikker på at broren min og kjæresten blir gode foreldre Hva er så problemet? Det har seg slik at kjæresten til broren min ønsker at barnet skal få et lite kledelig dobbeltnavn. Jeg er i utgangspunktet lite glad i dobbeltnavn, men det er naturligvis store variasjoner. Man har de nye dobbeltnavnene som er populære blant unge mødre (Lucas Leander etc), og mer tradisjonelle dobbeltnavn som f.eks Ole Petter. Det aktuelle dobbeltnavnet heller mer mot det tradisjonelle, men er dessverre ikke like nøytralt som Ole Petter. Jeg vet det er usympatisk, men for meg oser det aktuelle navnet av dårlig smak, lavere sosiale samfunnslag og bygd. Skulle naturligvis helst nevnt navnet her, men er greit å være mest mulig anonym. Må man i en slik situasjon bare la være å bry seg, og ikke kommentere/prøve å påvirke navnevalget? Uansett navn vil jeg jo gjøre alt for å være en god og omsorgsfull tante. Dog jeg føler at navn faktisk har en betydning i samfunnet, og at barnet fortjener et finere, mindre belastet navn. Tilleggsopplysning: broren min virker til å være nøytral til navnet, men mener kjæresten skal få bestemme fornavn siden barnet får hans etternavn. Anonymous poster hash: b2e27...dd9 Hvis de spør om din mening må du jo være ærlig, hvis ikke lar du det ligge. Jeg hadde blitt veldig irritert om noen skulle prøve å snakke oss fra navnet vi har valgt.Anonymous poster hash: 39d6c...e58 2
ViljaH Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Hold smella. Du får velge til dine barn. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #19 Skrevet 19. januar 2014 Og nettopp DETTE er grunnen til at ingen andre enn mannen og meg selv vet hva gutten vår skal hete. Termin om en uke:) dette har du ingenting med, det er frekt å si at navn er stygge når foreldrene har bestemt seg. Spør hun "hva syntes du om dette navnet?" Så kan du svare ærlig, men sier hun "gutten skal het Ken-Robin" så smiler du og sier "så herlig! Morsomt å få et navn på den lille i magen". Når du får dine egne barn kan du kalle de William, Alexander eller Henrik, eller hva døren DU syntes er fint.Anonymous poster hash: 3e108...6c9 3
Zess Skrevet 19. januar 2014 #20 Skrevet 19. januar 2014 Ville heller ikke hatt dobbeltnavn, men "tradisjonelt bygdenavn" er da langt bedre enn mye annet som er pop nå. Jeg synes bare du høres uopplyst og uintelligent ut når du bruker "bygd" som en negativ beskrivelse. Du skal la være å si noe, og hvis de spør, svarer du diplomatisk at det er vel ikke helt din smak, men du blir sikkert vant til det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå