Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Holder på å sette opp unghundkurs (5 - 24 md) og ser over, og oppdaterer kursinnholdet. Hadde vært flott med noen tilbakemeldinger på hva dere kunne ønske et unghundkurs inneholdt. Noen ganger ser man bare skogen for trær, så greit å få litt "frisk pust" og muligens nye ideer :-) Så; hva kunne dere ønske det ideelle unghundkurset inneholdt av tema og praktiske oppgaver/øvelser?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Samspill, hund-eier, samspill hund-hund. 1
Frk.K Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Jeg tror de fleste vil lære hunden sin det "normale".. ? Altså at bikkja kommer på innkalling, sitter, går pent, ligger, blir på samme plass om man ber h*n om det... Er ihvertfall det jeg hadde fokusert mest på + sosialisering med andre hunder. 1
Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2014 Jeg tror de fleste vil lære hunden sin det "normale".. ? Altså at bikkja kommer på innkalling, sitter, går pent, ligger, blir på samme plass om man ber h*n om det... Er ihvertfall det jeg hadde fokusert mest på + sosialisering med andre hunder. Er det viktig for deg at hunden ligger? Jeg mener; om en har valget - kan den like gjerne stå eller sitte? Eller tenker du type lydighetsmomenter som i konkurranse?
Frk.K Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Er det viktig for deg at hunden ligger? Jeg mener; om en har valget - kan den like gjerne stå eller sitte? Eller tenker du type lydighetsmomenter som i konkurranse? Ja, det er viktig for meg at hunden min ligger. At jeg kan korrigere hunden min til å gå på plassen sin å ligge der, om jeg skulle få besøk ol.
Cermet Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Gå pent i bånd, passering, innkalling. Vanlig hverdagslydighet.
Sheltay Retrac Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 Jeg har gått noen kurs med hunden min, og det kjedeligste jeg vet er når vi bruker masse tid på ting som er enkle å trene på hjemme, sånn som sitt, dekk osv. Det er supert å gå igjennom innlæringsmetodene og øve litt, men da vi skulle øve dekk en halvtime utendørs i striregn i november dro jeg rett og slett hjem... Det som er fint å trene på på kurs, er det å fungere i møte med andre hunder. Øve på innkalling med mange andre hunder tilstede har jeg hatt masse glede av, og nyter godt av resultatet hver gang vi skal hjem fra hundeparken. Noe av det jeg likte best med kurs var kaffepausen, da vi fikk tid til å snakke sammen om utfordringer og ting vi opplvede. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til slikt.
Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2014 Ja, hvor mye teori synes dere det er ok å ha?
Frk.K Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Ja, hvor mye teori synes dere det er ok å ha? Så lenge teorien kan bli knyttet til praksis å du bytter på å ha begge, så er det vel bare til å kjøre på. Man får egentlig aldri nok teori i utgangspunktet.
Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2014 Så lenge teorien kan bli knyttet til praksis å du bytter på å ha begge, så er det vel bare til å kjøre på. Man får egentlig aldri nok teori i utgangspunktet. Neida, jeg skjønner jo det :-). Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg alltid mener det er nyttig med meninger og synspunkter. Noen foretrekker for eksempel 2 - 3 timer teori på èn og samme kveld, andre synes dette er kjedelig og liker best å ha samtaler innimellom praktiske øvelser, og andre mener teori er bortkastet og vil bare trene praktisk. Mange varianter, og mange måter å gjøre det på. Personlig mener jeg det er viktig med teori om hva en hund er, om kommunikasjon (hundens språk) osv. Dette får en nødvendigvis ikke tid til i en 10 - 15 min samtale mellom treningsøkter. Angående teori som blir knyttet til praksis, så er vel det meste det vel?
Sheltay Retrac Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Hundens språk er jo kjempespennende, og jeg har til gode å lære om det på kurs. Vi hadde totimers kurs med ti minutters pause, og det synes jeg er for lite "teori". Det ble jo bare skravling rundt bordet, men ofte dreide samtalen seg inn på noe interessant. Og da kunne jeg gjerne sittet en halvtime til, minst! Men lenger enn det blir litt kjedelig for hunden i bilen.
Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2014 Hundens språk er jo kjempespennende, og jeg har til gode å lære om det på kurs. Vi hadde totimers kurs med ti minutters pause, og det synes jeg er for lite "teori". Det ble jo bare skravling rundt bordet, men ofte dreide samtalen seg inn på noe interessant. Og da kunne jeg gjerne sittet en halvtime til, minst! Men lenger enn det blir litt kjedelig for hunden i bilen. Enig. Ikke så greit for hunden. Rart det skulle være praksis evt. at dere ikke fikk beskjed om at det ikke var praktisk trening med hund samme kveld da :-(
Frk.K Skrevet 19. januar 2014 #13 Skrevet 19. januar 2014 Neida, jeg skjønner jo det :-). Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg alltid mener det er nyttig med meninger og synspunkter. Noen foretrekker for eksempel 2 - 3 timer teori på èn og samme kveld, andre synes dette er kjedelig og liker best å ha samtaler innimellom praktiske øvelser, og andre mener teori er bortkastet og vil bare trene praktisk. Mange varianter, og mange måter å gjøre det på. Personlig mener jeg det er viktig med teori om hva en hund er, om kommunikasjon (hundens språk) osv. Dette får en nødvendigvis ikke tid til i en 10 - 15 min samtale mellom treningsøkter. Angående teori som blir knyttet til praksis, så er vel det meste det vel? Joa, men du gjør som du føler for, å det som er det beste for hunden, om hunden skal være med, noe jeg regner med at den skal. Jeg tror du klarer å komme på en løsning Hundens kroppsspråk og litt hunde psykologi er alltid interessant å lære om, syns jeg da!
Portvinpiken Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 19. januar 2014 Joa, men du gjør som du føler for, å det som er det beste for hunden, om hunden skal være med, noe jeg regner med at den skal. Jeg tror du klarer å komme på en løsning Hundens kroppsspråk og litt hunde psykologi er alltid interessant å lære om, syns jeg da! Joda - takk for det :-). Som sagt så var tråden ment for litt meningsutveksling ;-)
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #15 Skrevet 19. januar 2014 Hundespråk, så alle får med seg hundenes rike "ordforråd" av dempende, avstandsøkende og avstandsminkende signaler, sånn at de ikke tolker alt som dominans og rangklatring. Belønningsutvikling, hvordan benytte seg av aktuelle forsterkere samt hvordan øke verdien på praktiske forsterkere (godbiter, leke). Anonymous poster hash: f5712...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #16 Skrevet 19. januar 2014 Passeringstrening med andre hunder. Kunne gå pent på siden av meg på turveien når det kommer folk, dyr, syklister osv. Innkalling. Sitt på plass er praktisk i heisen her vi bor når det kommer på folk som ikke liker hunder. Sitt/ligg og bli. Stopp/slipp/la være-kommando. Anonymous poster hash: 9ee37...273
Askmeagain89 Skrevet 20. januar 2014 #17 Skrevet 20. januar 2014 Jeg syns for mye teori er veldig dumt, spesielt hvis det er veldig enkel teori som man allerede kan eller lett kan lese seg til og som uansett er raseavhengig (stell av pels, kloklipping, hvordan få hunden til å sitte, dekk osv.) Min erfaring med det var at hundene på unghundkurset allerede kunne det og har man hatt hunden i 5 måneder så har man mest sannsynlig kunnskap om pels og klør allerede. Hvis det derimot er litt mer informativt i forhold til hundens språk, samspillet mellom menneske-hund og hund-hund er det interessant, det skulle man gjerne hatt mye av. Det er også veldig greit å informere i forkant av kurset om det blir mye teori for da kan man la hundene være igjen hjemme/i bilen. Hunden min er ikke spesielt tålmodig og det var ikke veldig moro med første kurset hvor det var halvannen time teori og så 5 min lek. (valpekurs) Forrige gang vi var på kurs så var det lagt opp veldig bra. Det var veldig mye om møte med andre hunder, mennesker, sykler etc. og om passering av hunder. Ser ut som det er en av de tingene mange sliter med også. Vi har fortsatt problemer med den passeringen fordi vi aldri vet hvordan vår hund reagerer, men hadde kjempenytte av kurset. En del praksis syns jeg er et must da man gjerne vil prøve det ut, er ikke alltid man kan prøve ut så mye passering f.eks, er ikke alle forbipasserende som forstår dette med at man ikke vil hilse osv. Også er jeg enig i at innkalling, stå/bli/sitt er greit å ha med, hvordan evt. håndtere evt. raptuser fra disse unghundene (det syns jeg var nyttig fordi jeg har en som helt plutselig får helt merkelige raptuser og han forsvinner omtrent i transe ) Det vi godt kunne få mer hjelp til, som vi ikke fikk, var hvordan man kan motivere hunder og fange oppmerksomheten når de ikke er matinteressert og heller ikke leker fenger noe voldsomt. Fikk noe hjelp til det og det var nyttig.
Frisørdama Skrevet 20. januar 2014 #18 Skrevet 20. januar 2014 Tips og råd for å håntere tenåringsnykker
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #19 Skrevet 20. januar 2014 På valpekurset trente vi kontakt og enkle øvelser. Det var fint å gjøre i gruppe og greit å være et sted med andre valper og dele erfaringer og spørsmål. Men når hunden er unghund, bør kanskje gruppen brukes til å øve på det som er vanskelig med unghunder: Passering, hilsing, komme på innkalling når flere hunder er løse etc. De enklere øvelsene (sitt, dekk etc) kan man gjøre hjemme som "lekse", kanskje. Det er også viktig å få vite at unghundperioden for noen er vanskelig, og at det ikke nødvendigvis betyr at hunden er for dårlig oppdratt. Oppdragelse tar lang tid for mange hunder, og at det er repetisjoner som er veien til læring, ikke straff. Anonymous poster hash: 9ff60...03e
Portvinpiken Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 20. januar 2014 Takk for konstruktive tilbakemeldinger :-). Også godt å vite at jeg ikke har vært på ville veier tidligere (det har også deltakernes tilbakemeldinger vist), og så er det fint med alle mulige synspunkter synes jeg. Til askmeagain89, så synes jeg det høres ut som dårlig info/planlegging å ikke gi beskjed om at det er så mye teori at hundene må sitte å vente i bilen. Jeg har alltid gitt beskjed på forhånd at første kvelden er teori - uten hund, for jeg ville selv blitt litt irritert over manglende info som dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå