AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Har seg slik at jeg leser dem nå,ja har intensjon om å lese alle seks bindene og er nettopp ferdig med nr 4. Synes ikke alt er like bra men totalt sett veldig bra og jeg har oppdaget at jeg tiltrekkes av måten han tenker på og at det ligner min måte å tenke på og at jeg kan definere meg selv tydeligere og anerkjenne at det er greit å tenke all slags tanker -jeg i min indre sfære risikofritt..det har nemlig ikke vært slik alltid for meg På den måten er bøkene en terapi for meg da det slettes ikke alltid var tillatt å være meg selv fullt og helt siden jeg hadde svært autoritære foreldre. Jeg har tidligere gått tre år i terapi for å ta et oppgjør med min fortid og for å finne meg selv for første gang i mitt liv-40år gammel Slik sett er bøkene en forlengelse av terapitimene- jeg jobber videre med meg selv gjennom Knausgårds refleksjoner og så vil jeg gjerne vite hvordan andre opplevde lesningen,og om det er noen som har erfart samme oppdagelse som meg? Anonymous poster hash: 7ce40...2b8
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Jeg synes det ble veldig pompøs og Karl Ove står for meg som en representant for en mannetype som man traff på i studietiden.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Jeg synes det ble veldig pompøs og Karl Ove står for meg som en representant for en mannetype som man traff på i studietiden. Synes du det var verdt å lese de? Jeg har ikke lest bøkene, men tenkte jeg skulle gjøre det... Anonymous poster hash: ebd41...411
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 Synes du det var verdt å lese de? Jeg har ikke lest bøkene, men tenkte jeg skulle gjøre det... Anonymous poster hash: ebd41...411 Han er artig da, han tar oss egentlig alt for langt inn.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Jeg synes det ble veldig pompøs og Karl Ove står for meg som en representant for en mannetype som man traff på i studietiden. Hm tenker du kanskje spesielt i bind 4 da eller..? Skal være enig i at den var ganske eksrtem med endeløs drikking og utallige lite gjennomtenkte valg i kampen for å finne seg selv Men helt ærlig,sett med helikoptersyn er han jo ikke slik jevnt over,bind 4 skildrer jo tross alt bare en liten brøkdel av hans liv,og kanskje desto viktigere for hvem sanker ikke litt bagasje da? Kanskje dem som har hatt det litt vanskelig i barndommen har lettere for å forstå hverandre slik både han og jeg har hatt... De detajrike betraktningene hans facinerer meg og det finnes vel ikke så mye dårlig i dem,jeg synes de virker sunne,men det er kanskje fordi jeg selv,som jeg skrev tidligere ikk fikk gi uttrykk for mine i første halvdel av livet mitt.. Jeg føler han lærer oss at det er greit å tenke høyt.. Anonymous poster hash: 39bd3...c3b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Synes du det var verdt å lese de? Jeg har ikke lest bøkene, men tenkte jeg skulle gjøre det... Anonymous poster hash: ebd41...411 Om du trives med å tenke dypt kan jeg anbefale dem på det sterkeste,det er iallefall da du kommer til å like dem best,tror jeg Ts Anonymous poster hash: 39bd3...c3b
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 (endret) For meg så er det der at han mener å inneha et liberalt livssyn. Som viser seg å ikke stikker særlig dypt. Han er for kvinnesak. Det sitter heller ikke særlig dypt. Han ønsket seg en kjæreste som kunne snakke om alle de her filosofene som han hadde lest, men valgte konsekvent de der mørke små jentene som holdt kjeft når han traff gjengen sin på stamstedet i stedet for de damerne som kunne delta i samtalen. Hele serien handler om at han og gjengen hans tiden sier ditt, gjør noe datt. Endret 19. januar 2014 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #8 Skrevet 19. januar 2014 Men det er jo nettopp det bøkene handler om..kontasten mellom det man ønsker å fremstå som og at man ikke alltid lykkes med det,Å mislykkes på mange felt.. Dessuten synes jeg han i motsetning til mange andre menn prover å gjre en stor innsats,ikke misnt på hjemmefronten,han kokkelererer og ordner opp i mye,selv om diskusjonen mellom han og Linda iblant er høy Hun har sikkert ofret mye for at han skulle kunne skrive,en drivkraft som var størst,kanskje han måtte ha det ut ,alt faren hadde ødelagt han Anonymous poster hash: 39bd3...c3b
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Vel, de samtalene han har/hadde med kameraten Geir...
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Jeg har ikke lest dem og vil ikke heller. Han selger alle han noen gang har kjent og det har jeg ikke noe sans for. Veldig glad for at jeg aldri har truffet han og ble til en del av kjøttet i bøkene hans. Anonymous poster hash: ecd43...167
Hecubaa Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Jeg syns den første og andre boken var veldig bra, og så kom det et par bøker som var litt dårligere fordi de ikke var like interessante, og så syns jeg bok fem igjen var nesten den aller beste, mens bok seks ble i lengste laget. Jeg husker at jeg leste alle på løpende bånd én og samme høst og at jeg opplevde en slags sorg pga. tomhet da jeg lukket den siste boken og liksom var ferdig..
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Jeg har akkurat begynt på bok 3 og er avhengig igjen, men prøver å ikke lese dem i en jafs siden det er så mange andre bøker jeg vil lese. Det er fortellerstilen hans som er fascinerende. Han kan skrive om hva det skulle være og det blir like spennende uansett. I tillegg liker jeg godt at han evner å trekke paralleller mellom trivialiteter og stor filosofi. Det er det som gjør ham til en forfatter. Alle forfattere trekker veksler på personer de møter gjennom livet, så jeg ser ikke helt det store problemet. I de to første romanene hans skriver han jo om Vankel mens det i stor grad handler om han selv, det var bare ingen som tenkte på det da. Hadde han i Min Kamp lagt handlingen til et helt annet sted og skrevet om folk med helt andre navn og helt andre familiekonstellasjoner, så hadde han like fullt brukt familie, venner og bekjente, bare i en litt mer fordekt form. Anonymous poster hash: d93a1...6cd 1
loppekasse Skrevet 13. februar 2014 #13 Skrevet 13. februar 2014 Skal snart begynne på de, de ligger klar i hyllen alle seks bøkene 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 Jeg synes disse bøkene er så vakre, altså de tar seg godt ut i bokhylla mi. Jeg har de fire første stående, og bestilte akkurat den femte.. Likte den første kjempegodt! Den andre startet jeg såvidt på for noen år siden.. Har vært opptatt med bibliotekbøker i lang tid, men en vakker dag skal jeg lese Knausgård igjen. Anonymous poster hash: 9335b...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå