AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Hei. Jeg bor med ei som eier en dachs hund. Hun er borte for helgen så jeg har passet han i noen dager nå. Men jeg er litt bekymret nå som jeg har vært med han 24/7 uten henne her. Han spiser ALDRI! Jeg har først han bort til skålen sin, og prøvde å gi han matfòr for katter, han spiste bare sånn pittelitt av det. I natt når jeg la meg fikk han sove i sengen sammen med meg for han er veldig avhengig av kroppskontakt. Jeg hørte han slikket seg masse rundt munnen og sånn så jeg lurte på om han kanskje var tørst, hentet vann til han men når jeg kom ned på rommet igjen hadde han kastet opp gul/grønn slim. Så jeg googlet og fant ut at det kan vre tom magesekk. Han er veldig glad i skive med leverpostei, som hun pleier å gi han i "nøden". Så jeg lagde dette og han var kjempe skeprisk. Jeg måtte dele det opp og nesten fòre ham selv. men da når han først kom i gang spiste han opp hver minste bit. Hun har hatt ormkur på han, og har snakket med veterinæren at hun er litt bekymret for vekten. Finn noe hundefòr fra veterinæren og dette spiste han, iallefall litt oftere og mer enn vanlig. Han drikker heller ikke vann uoppfordret, jeg må liksom putte skåla opp til munnen hans. Og han glager heller ikke, jeg hører bare det murrer i magen hans Jeg er veldig bekymret egentlig. Hun pleier også å mate han med egen mat fra fatet sitt når hun spiser middag. og gir han frukt og sånn. så han får i seg litt. men er han kanskje bare blitt bortkjemt og vil ikke spise sitt eget fòr ovenfor mat han får fra henne? Huff.. dette ble langt. mne jeg vet ikke helt om han har det bra eller ikke, siden han ikke klarer. Kan legge ved at han er svært aktiv da, han er ikke slapp i den forstand. han reiser seg og vil leke og løper ute på altanen hver gang jeg reiser meg. men han sover mye. Anonymous poster hash: 4ff4d...8b1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 han veier forresten ca 7,5 kg TS Anonymous poster hash: 4ff4d...8b1
LilleTulla Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Hadde selv en dvergdachs som ikke spiste hver gang jeg eller min mor var vekke. Den ble rett og slett litt deppa tror jeg og kunne gå uten mat LENGE! Samme når vi satt han på nytt for, da nektet han så lenge at vi begynte å bli bekymret. Men han gav opp til slutt! Hunder spiser som når de blir sulten nok om du ikke merker noe annet gale ville jeg bare latt han være
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Så lenge han drikker og ikke er slapp skal det ikke være noe problem. Min hund nektet å spise på to dager etter hun kom hjem fra "ferie" hos besto og besten. Hadde tydligvis blitt vandt til litt bedre mat
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 ok! tusen takk for svar. hun kommer heldigvis hjem i morgen han virker veldig glad og fornøyd ellers ja. TS Anonymous poster hash: 4ff4d...8b1
Leo Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Du høres jo ut som en svært samvittighetsfull hundepasser da TS! Jeg har hatt dachser i noen tiår nå og mitt inntrykk er at de enten er matvrak av dimensjoner eller rett og slett ikke særlig interessert i mat. Din venninnes hund høres ut til å være av den sistnevnte typen. Og når han da stadig erfarer at det serveres godsaker hvis han lar være å spise maten sin, så blir det ikke akkurat bedre Noen hunder liker ganske enkelt ikke tørrfôr (Og jeg kan ikke si annet enn at jeg forstår dem. Det smaker harskt, fett knekkebrød!) og da er løsningen å gi dem noe annet. Det finnes flere typer fullfôr av typen våtfôr på markedet som hunder vanligvis synes smaker mye bedre enn tørrfôr. Vom og hundemat er en av dem http://www.vomoghundemat.no/ Hvis hun absolutt vil gi tørrfôr, så finnes det også varianter av dette som hundene gjerne synes smaker bedre fordi de inneholder mer kjøtt og ikke er så hardt varmebehandlet. Orijen, Taste of the Wild og Ziwi Peak er eksempler. Det som er viktig da er å tilby hunden mat og ikke falle for fristelsen og gi den noe annet hvis den ikke spiser med en gang. En småspist hund som bor alene uten andre hunder, kan godt ha maten stående hele døgnet. (Men den må selvfølgelig ikke få påfyll hele tiden hvis den har spist opp dagens rasjon). Menneskemat som brødskiver med leverpostei bør unngås, men rent kjøtt og fisk samt litt grønnsaker kan hunden gjerne få. (Salt og krydder er ikke bra for hunder, så det bør også unngås). Og med rent kjøtt, så mener jeg ikke renskåret indrefilet, men kjøtt, fett, slintrer, innmat etc. som ikke er videreforedlet på noen måte. Hunder kan også få bein, men disse må ikke være stekt eller kokt. Og så må man være forsiktig med å gi for mye. Spesielt hvis hunden ikke er vant til det. Rå kyllingvinger er som regel alltid en vinner! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 oi, tusen takk for svar! her lærte jeg mye. jeg ser at vi gjør mange av "fyfy" Du høres jo ut som en svært samvittighetsfull hundepasser da TS! Jeg har hatt dachser i noen tiår nå og mitt inntrykk er at de enten er matvrak av dimensjoner eller rett og slett ikke særlig interessert i mat. Din venninnes hund høres ut til å være av den sistnevnte typen. Og når han da stadig erfarer at det serveres godsaker hvis han lar være å spise maten sin, så blir det ikke akkurat bedre Noen hunder liker ganske enkelt ikke tørrfôr (Og jeg kan ikke si annet enn at jeg forstår dem. Det smaker harskt, fett knekkebrød!) og da er løsningen å gi dem noe annet. Det finnes flere typer fullfôr av typen våtfôr på markedet som hunder vanligvis synes smaker mye bedre enn tørrfôr. Vom og hundemat er en av dem http://www.vomoghundemat.no/ Hvis hun absolutt vil gi tørrfôr, så finnes det også varianter av dette som hundene gjerne synes smaker bedre fordi de inneholder mer kjøtt og ikke er så hardt varmebehandlet. Orijen, Taste of the Wild og Ziwi Peak er eksempler. Det som er viktig da er å tilby hunden mat og ikke falle for fristelsen og gi den noe annet hvis den ikke spiser med en gang. En småspist hund som bor alene uten andre hunder, kan godt ha maten stående hele døgnet. (Men den må selvfølgelig ikke få påfyll hele tiden hvis den har spist opp dagens rasjon). Menneskemat som brødskiver med leverpostei bør unngås, men rent kjøtt og fisk samt litt grønnsaker kan hunden gjerne få. (Salt og krydder er ikke bra for hunder, så det bør også unngås). Og med rent kjøtt, så mener jeg ikke renskåret indrefilet, men kjøtt, fett, slintrer, innmat etc. som ikke er videreforedlet på noen måte. Hunder kan også få bein, men disse må ikke være stekt eller kokt. Og så må man være forsiktig med å gi for mye. Spesielt hvis hunden ikke er vant til det. Rå kyllingvinger er som regel alltid en vinner! Lykke til! oi! tusen takk for svar :D her lærte jeg masse jeg ikke visste. ser at vi har gjort mange av "fyfy" tingene her desverre :S men jeg skal videreformidle det til henne slik at vi ikke gjør to forskjellige ting. da blir han nok litt forvirret. Anonymous poster hash: 4ff4d...8b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå