Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger på rundt 900,- for nettleie for to måneders strømregning. Er ikke dette veldig høyt og er det noe som kan reduseres?
I tilegg så har jeg et spørsmål angående faktura, jeg har strøm hos Fjordkraft og det er listet opp Trippelgaranti som en utgift, hva er egentlig dette?

Anonymous poster hash: 26e6e...a4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det synes jeg høres fryktelig mye ut. Selv fikk jeg nylig avregning fra Hafslund av nettleien for 2013, og totalen kom på 1500 kroner for årets 12 måneder. Da inkludert fastledd på 750 kroner.

Anonymous poster hash: ad1e4...7e9
Skrevet

Ikke mye å gjøre med nettleien dessverre, den varierer endel etter hvor du er i landet. Trippelgaranti er noe snusk de lurer på deg når du bestiller det billigste abonnementet, de prøvde seg på meg også når jeg bestilte fra dem på stand. Det er en sikkerhet hvis du blir syk eller arbeidsledig. Bedre å spare penger på konto til at noe slikt kan skje i stedet. ;)

Anonymous poster hash: acef1...f07
Skrevet

Jo, det synes jeg høres fryktelig mye ut. Selv fikk jeg nylig avregning fra Hafslund av nettleien for 2013, og totalen kom på 1500 kroner for årets 12 måneder. Da inkludert fastledd på 750 kroner.

Ville du anbefalt Hafslund? lurer på om jeg skal bytte fra Fjordkraft.

Skrevet

Vi leier, og får derfor ikke bestemme hvem vi vil ha strøm hos. Betaler 1200 kr i nettleie for hver 2.måned, så vi får alltid skyhøye strømregninger bare på grunn av nettleien. Er så utrolig irriterende!

Skrevet

Ikke mye å gjøre med nettleien dessverre, den varierer endel etter hvor du er i landet. Trippelgaranti er noe snusk de lurer på deg når du bestiller det billigste abonnementet, de prøvde seg på meg også når jeg bestilte fra dem på stand. Det er en sikkerhet hvis du blir syk eller arbeidsledig. Bedre å spare penger på konto til at noe slikt kan skje i stedet. ;)

Anonymous poster hash: acef1...f07

Men er 900,- mye i nettleie om jeg bare har en 50kvd leilighet?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Husk nå bare på at det ikke er kraftleverandøren som nødvendigvis eier fordelingsnettet, - og det er eier av fordelingsnettet du betaler nettleien til.

Kraften kan du få fra alle som leverer til det området du bor i, men samme hvem du kjøper kraften av så er det den samme eieren av fordelingsnettet.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg er godt fornøyd med Hafslund. Det har riktignok vært en del planlagte strømbrudd de siste månedene, men de er varslet i god til og foregår alltid på natten slik at bruddet forstyrrer lite.

• Liker 1
Skrevet

Nettleien kan dere ikke velge. Den må betales til eier av strømnettet der dere bor. Den varierer ofte med strømforbruket, samtidig som det er et fastledd inkludert.

• Liker 1
Skrevet

Er 900 svimlende mye? Denne måneden var nettleien vår på 1500..

Anonymous poster hash: 79a17...ffa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men er 900,- mye i nettleie om jeg bare har en 50kvd leilighet?

Hvis du mener 900 i måneden, så ja. Husker du å lese og rapportere av strømmen hver måned?

Endret av gjest:)
Skrevet

Du kan ikke bytte leverandør av nettleie. Vi har Hafslund. 65 kvm leilighet, med oppvarming og varmtvann i felles utgifter. Nettleie på ca 350 kr de to siste månedene.

Anonymous poster hash: 5fb76...5c0

Skrevet

Jeg synes alltid nettleien er svimlende høy jeg. Her vi bor betaler vi 6000 fast årlig + nettleie pr. khw for eneboligen og 3000 i årlig nettleie for sidebygget. På hytta er det 2000 i årlig nettleie + pr kwh.

Anonymous poster hash: e59fc...37a
Skrevet

Det vil naturlig nok være store forskjeller på nettleie etter hvor man bor. Det er langt dyrere å bygge og vedlikeholde strømnettet ut til en avsides øy med ulendt terreng og lange avstander, enn det er til tettbygde strøk.

Anonymous poster hash: bb1ea...ec4

Skrevet

Her vi bor var nattleien nå for desember på ca 450 kr faktisk, så det blir ikke ulikt 900 for to mnd ;)

Nettleien består av et fastledd man ikke kan styre, og en forbruksdel som avhenger av forbruket. Men fastdelen utgjør en god del dessverre.

Så nei, jeg synes ikke det høres mye ut, helt normalt her hos oss i hvertfall. Men det varierer etter hvor man bor.

Skrevet

Vi betaler 600-800 kr i måneden i nettleie.. :(

Skrevet

Jeg bor meget sentralt og har aldri hatt lavere nettleie enn 400 i måneden. På vinteren er den stort sett 1500-2000.

Anonymous poster hash: 87242...324

Skrevet (endret)

Ligger på rundt 900,- for nettleie for to måneders strømregning. Er ikke dette veldig høyt og er det noe som kan reduseres?

I tilegg så har jeg et spørsmål angående faktura, jeg har strøm hos Fjordkraft og det er listet opp Trippelgaranti som en utgift, hva er egentlig dette?

Kommer jo helt an på strømforbruket ditt det.

Regner med at det er med fastleddet.F eks tar Hafslund 750 pr år i fastledd.

I så fall vil du kunne ha et strømforbruk på ca 1000 kwt på disse to månedene. Vi har stort hus og bruker ca 4000 kwt i måneden (sånn til sammenligning).

Her kan du se litt hva forskjellige ting bruker av strøm http://www.gydasveivel.org/id77.htm

Endret av Odelsguten
Skrevet

Eneste måten å redusere nettleien er ved å bruke mindre strøm.

Nettleien består av et fastledd der du betaler et fast beløp per måned og en variabel del som avhenger av hvor mye støm dere har brukt.

Et eksempel fra Skagerak Nett på nettleie i desember er (beløpene er avrundet):

Nettleie energi, 1925 kWh, 18,13 øre/kWh, kr 350,-

Nettleie fastbeløp, 2500 kr/år, kr 210,-

Forbruksavgift, 1925 kWh, 14,51 øre/kWh, kr 280,-

Avgift energifondet, 1925 kWh, 1,25 øre/kWh, kr 25,-

Totalt kr 865,-

Dette står ganske godt beskrevet på hjemmesiden til Fjordkraft:

http://www.fjordkraft.no/Privat/trippelgaranti/

Anonymous poster hash: ef914...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...